MAMA |
MAMA |
S Octaviou Spencer sme sa stretli v Farbe citov (Help) a režisér tejto úspešnej drámy Tate Taylor ju aktuálne obsadil, aj do pre ňu žánrovej novinky hororového-thrilleru s názvom Mama. Láskavosť ako osobnostnú črtu čiernej hrdinky v Farbe citov pretavil do Spencerovej čisto vizuálneho prvého dojmu. Jej Sue Ann totiž len na prvý pohľad klame vzhľadom a chápavým postojom k mládeži, ktorá sa pri opíjaní nemá kam schovať.
Mama čerpá z klasického formátu tínedžerského hororu. Úplne banálny problém pubertiakov, ktorí nemajú kde po víkendoch chľastať, prepojil scenárista Scotty Landes so znepokojivým osudom veterinárnej asistentky Sue Ann. Nevyspytateľná korpulentná dáma na seba ochotne berie zodpovednosť za pripité mozgy americkej budúcnosti.
Mladá Maggie (Diana Silvers) sa s mamou Ericou (Juliette Lewis) nasťahujú do Ericinho rodného mesta. Maggie hneď zapadne do partie, ktorá je, bohužiaľ, absolútne nezaujímavá, akurát neustále hľadajú miesto, kde sa opiť, a človeka, čo pre nich nakúpi alkohol. Mama Erica sa po nevydarenom manželstve zamestná v miestnom kasíne. Maggie, samozrejme, vo voľnom čase nevie, čo so sebou, tak hor sa s ostatnými na party. Zo Sue Ann sa postupne stáva vždy nápomocná „Ma“, no divák tuší, že takto po masle to predsa nemôže ísť donekonečna...
Film obaľuje prihlúple prostredie a návyky malomesta, odkiaľ chce každý preč. Paradoxne, dejom pohýbu práve návraty domov, aby bolo minulosti učinené zadosť. Octavia v role Sue Ann obstojne zvláda hrdinkine súženie s navonok priateľským postojom k okoliu, hoci herečke takáto poloha nesvedčí a kvalitatívne ju degraduje.
Akonáhle vypláva na povrch čosi nekalé, dostaví sa ťažká neprofesionalita v psychologickom sondovaní. Autori schematicky kĺžu po povrchu a odmietajú divákovi dopriať hĺbavejší ponor do psychiky. Formálne odkopírovali vzorec flashbackov, ktoré vlepili do konania súčasnosti. A tak sme na preskáčku svedkami príčin vzniknutého nebezpečenstva a nefandíme vlastne nikomu. Čakáme na neúctivý happyend a dodatočne sa spoliehame na scenáristickú vynaliezavosť.
Podobne sa spoliehame na v deväťdesiatkach skvelú Juliette Lewis (Natural Born Killers), no jej Erica len vypĺňa mozaiku postáv dospelých. Pred očami sa nám rozvíja priemerný príbeh o odplate a psychickej frustrácii. Nahlúplej atraktivite dodávajú povrchný šmrnc občas pripití, občas vzorne študujúci, pubertiaci.
Snímke Mama sa podarí zabodovať u väčšinového -násťročného publika. Spájať film so žánrom hororu však len ťažko. Ľakačky sú málo šokantné, či už po vizuálnej, alebo psychologicky zvratovej stránke. Príliš jednoduché (a v mladosti ťažko naivné) zmýšľanie hlavnej postavy nás stavia do rozporu s jej uvedomelým počínaním v súčasnosti. Tate Taylor predhodil pohodlnému filmovému konzumentovi jednohubku, ako stvorenú pre otvorenie letnej multiplexovej sezóny.
Ma (USA, 2019, 99 min.)
Réžia: Tate Taylor. Scenár: Scotty Landes. Hrajú: Octavia Spencer, Diana Silvers, Juliette Lewis, McKaley Miller, Corey Fogelmanis, Gianni Paolo ...