PAVAROTTI |
PAVAROTTI |
Ron Howard je vskutku zaujímavý režisér. Na jednej strane má za sebou silné deväťdesiate roky, kedy točil Oheň, Navždy a ďaleko či Apollo 13 a potom v jeho filmografii nájdete trilógiu podľa kníh Dana Browna. Tento kamoš Hansa Zimmera však neustále dokazuje, že má výborný talent: raz vytiahne drámu Frost/Nixon, inokedy servíruje Rivalov a pomedzi ne točí jednohubky. Najnovšie sa zameral aj na silné hudobné dokumenty – pred tromi rokmi Beatles a najnovšie výborný pohľad na Pavarottiho.
Dokumenty sa dajú točiť rôznorodým spôsobom a Ron Howard si popri prológu a epilógu Pavarottiho (čo sú obzvlášť zaujímavé sekvencie, ale neradno ich prezradiť) vyberá chronologický spôsob. Začína v jeho detstve, dostáva sa k jeho úplným koreňom, rodičom i prvým skúsenostiam so spevom. Spočiatku nás zasype množstvom mien, ktoré sa venujú jeho osobe: manželka, dcéry, manažéri, priatelia. Každý dostáva menovku a aj tak si niektorých na prvý raz nezapamätáte a budete loviť v pamäti kto je kto (obzvlášť bolo na premiére úsmevné počuť rozhovor dvoch diváčok za mnou, ktoré odhalili totožnosť prvej manželky asi 10 minút pred koncom). Postáv sú aj dva tucty, ale každá má čo povedať a mozaiku výborne dokreslí.
Ak ste neštudovali Pavarottiho CV, wikipediu alebo iné zdroje, bude pre vás zrejme košatá postava, ktorá mala vždy čo povedať, ku vtipu nemala ďaleko, no zároveň to bol chlapík, ktorému osud nadelil nejednu ranu a nemal to ľahké na pódiu, ani v súkromí. Občas bol tvrdohlavý, ale jedna vec je istá – jeho úžasné hlasové rozpätie mu vydláždilo cestu k sláve. A zároveň mal okolo seba šikovných i drzých ľudí, čo jeho talent videli a rozhodli sa z neho vytrieskať čo najviac a urobiť z neho globálny hit ako na popovej scéne.
Z dokumentu sa o jeho kariére dozviete takmer všetko a preskáčeme si viaceré fázy: od debutu v Bohéme a prvé predstavenia cez recitály, pri ktorých vzniklo ikonické vystupovanie s bielou vreckovkou až po top momenty, kedy vypredal obrovské sály, štadióny a začal prinášať operu masám. Obzvlášť zaujímavé sú chvíle, keď vystupoval v amerických zapadákovoch alebo priniesol väčšiu popularitu opery do Číny a trénoval niektorých spevákov. Korunováciu talentu je jeho spojenie s dvomi ostatnými chlapíkmi a ich vystúpenie v podobe Troch tenorov, z ktorých sa stal obrovský hit po roku 1990. Ak sa tešíte na tú pasáž kariéry, mám pre vás výbornú správu: sú tu viaceré momenty z vystúpenia a sú to dojímavé chvíle filmu!
O jeho prístupe k opere a využívaní vzťahov na dobrý účel veľa svedčí aj príklon k charite i vystúpenia s priateľmi: či ňou bola Lady Diana alebo Bono z U2. Po samostatnej kapitole s tromi tenormi je charita ďalšou silnou líniou a veľmi dobre vypĺňa skladaný charakter Luciana, ktorý sa v prvých minútach snaží odpovedať na to, akým je človekom...
Áno, v súkromnej línii sa mihne jeho naháňačka za perfektnými vystúpeniami, momenty trémy a aj rôzne vzťahy so ženami. Keď o ňom vypovedá jeho manželka, dcéry (kvôli chorobe jednej rušil celé šnúry len aby bol s ňou), manažéri a najmä iné talenty (José Carreras, Plácido Domingo či Bono), je to vynikajúca práca réžie a strihu. Mixuje sa tu dobový materiál, ktorý na veľkých plátnach bude biť do očí s novými súkromnými zábermi – a prvých desať minút si budete síce zvykať, ale potom sa už naladíte naplno...
Dozviete sa o veľkých momentoch i malých vtipoch v zákulisí, aj o druhej manželke a počúvaní svojho hlasu. Titulná otázka Aký človek bol Pavarotti neschádza z mysle a a celý film slúži ako odpoveď na ňu. Má silné momenty (zrejme skôr v druhej polovici) a milovníci opery budú neustále hľadať známe árie a jeho výkon. Na svoje si prídu však aj ostatní, ktorí nevideli desať ráz Turandot a Nessun Dorma možno budú počuť druhý-tretí raz v živote.
Ron Howard urobil najlepšie ako mohol: teoreticky by mohol desať minút zostrihať, ale aj pätnásť pridať. Je to kvalitný dokument nielen pre milovníkov opery, v našich kinách bude bojovať o pár tisícok divákov, ale ak čo len trošku uvažujete nad tým, že tie dve minioblasti beriete (dokument a operu), do kina zájdite.
Pavarotti (UK/USA, 2019, 114 min.)
Réžia: Ron Howard. Scenár: Cassidy Hartmann, Mark Monroe. Hrajú: Spike Lee, Princess Diana, Luciano Pavarotti...