STRACH A HNUS Z X-MEN 3

STRACH A HNUS Z X-MEN 3

článok



Fanúšikovia komiksových adaptácií sa pravidelne prú o tom, ktoré z doterajších komiksových sfilmovaní je najlepšie. Pre jedných je to Burtonova estetická vízia Gotham City v Batman Returns, pre druhých pokračovanie dobrodružstiev pavúčieho muža so sebazaprením v Spider-Man 2, pre iných zase otrocké prenesenie jednotlivých políčok komiksu na plátno v Sin City, a pre ďalších Singerova óda na ľudskosť v X2. Nech už je víťazom často sa opakujúcej hádky ktorýkoľvek film, jeden konsenzus je vždy dosiahnutý: Bryan Singer dokázal ako nikto pred ním zachytiť esenciu komiksovej predlohy a pretvoriť ju na dva výnimočné filmy X-Men a X2. Jeho X2 bol až do príchodu Batman Begins pre mňa osobne nositeľom vyššie spomínanej trofeje najlepšej komiksovej adaptácie. Preto niet divu, že sa šokujúce oznámenie odchodu Singera od FOXu ku konkurenčnému Warner Brothers za účelom natočenia Superman Returns stretlo s nemým nepochopením na strane fanúšikov. Nádej, že Singer dokáže so skomierajúcim Supermanom to isté ako s X-Men, bola zatienená obavami o budúcnosť našich najobľúbenejších mutantov. Zdalo by sa, že naše obavy boli opodstatnené ...

X-Men ako Licencia

Štúdio FOX si kúpou práv na sfilmovanie X-Men od Marvelu zabezpečilo zlatú baňu, ak nie rovno tlačiareň na peniaze, keďže popularita X-Men v USA je predstihnutá snáď iba ich variabilitou. Komiksy X-Men sa odlišujú od svojich žánrových kolegov obrovským množstvom dobre vypracovaných charakterov. Filmové adaptácie preto nie sú limitované hercami a zmluvami, ale môžu voľne predstavovať a obmieňať charaktery bez porušenia kontinuity. Nie nadarmo sa zdvihla vlna protestov po ohlásení charakterov pre film X-Men – do úzkeho výberu sa dostali len tí najpopulárnejší a kdekomu jeho obľúbený charakter chýbal. Navyše X-Men ako film mal ako finančne tak príbehovo lepší štart, ako James Bond pred 44-mi rokmi. Tvrdiť, že X-Men ako licencia by sa pri správnej starostlivosti udržala dlhšie ako Bondovky je ako ohlásiť, že slnko svieti. Licencie, keď sú dobre postavené, sú ako dar pre štúdio, ktorý neustále dáva pri minimálnej cene údržby. Lenže napriek tomu, že X-Men sú jedinou licenciou FOXu – aj keď momentálne nakrúcajú druhú časť, skôr mdlé prijatie Fantastic Four predstavovalo skôr potrat ako zrod úspešnej série filmov, a Star Wars im ako licencia nikdy nepatrili – sa štúdio a jeho spolu-riaditeľ Tom Rothman všemožne snažili filmové adaptácie X-Men sabotovať ...

Strach a hnus z X-Men 3 Strach a hnus z X-Men 3 Strach a hnus z X-Men 3

X-Men ako Filmy

Kde bolo tam bolo, našiel sa nádejný mladý režisér, pod klobúkom len pár nízko-rozpočtových filmov (medzi nimi aj vysoko oceňovaný The Usual Suspects), ktorý v roku 2000 dostal od FOXu 100 miliónový rozpočet na natočenie filmovej adaptácie X-Men. Mladý Bryan Singer sa úlohy nezľakol, ale spolu s producentom Tomom DeSantom a Davidom Hayterom napísal a natočil vynikajúci film, ktorým posadil pomyslenú latku kvality komiksových adaptácií riadne vysoko. Avšak kvalitný výsledok nebol samozrejmosťou, za akú je dnes pokladaný. To by nebolo Toma Rothmana, ktorý už vtedy „vládol“ FOXu, aby X-Men skoro nepochoval. Rothman totiž ku koncu produkcie stratil nervy, plne očakávajúc, že X-Men budú prepadák, nielenže skrátil rozpočet filmu o 25% ale aj presunul premiéru o pár mesiacov dopredu, aby bol finančne chránený. Singer a jeho tím mali čo robiť aby film ustáli a slúži im ku cti, že na koniec sme v kinách uvideli tak kvalitný snímok.

A čuduj sa svete, napriek Rothmanovým očakávaniam sa z X-Men stal obrovský hit, keď zarobili len v USA 154 miliónov dolárov a vo zvyšku sveta 138 miliónov. Otvárací víkend v podobe 54 miliónov dolárov predstavoval až do roku 2002 a príchodu filmu Spider-Man najväčší zárobok komiksovej adaptácie počas prvého víkendu v histórii. S obrovským úspechom za chrbtom si už Singer dokázal presadiť vyšší rozpočet (110 miliónov dolárov) a dlhší produkčný čas pre svoje pokračovanie, X2: X-Men United. Myslím, že nikto nebude argumentovať proti môjmu vyhláseniu, že X2 vo všetkom prevýšili svojho predchodcu. Naozaj vynikajúci film, ktorý fungoval nie len ako komiksová adaptácia ale aj ako dráma o ľudskosti, zarobil len v USA 214 miliónov dolárov a vo zvyšku sveta 192 miliónov. (Na príklade zárobkov tejto licencie sa dá krásne pozorovať rozšírenosť a popularita predlohy v USA a jej absencia mimo územia Ameriky, a čo to znamená pre zárobky filmu.) Zdalo by sa, že úspešnému pokračovaniu série nestojí nič v ceste. Až na Toma Rothmana ...

Tom Rothman

Na pochopenie machinácií v zákulisí jednej z najvýnosnejších licencií Hollywoodu treba najskôr predstaviť zloducha tejto šarády – spolu-riaditeľa FOX Filmed Entertainment, Toma Rothmana. Jeho vláda zloby začala roku 1998 kedy sa stal riaditeľom FOXu. Jeho prioritnými cieľmi boli (a stále sú) fiškálne výsledky filmového štúdia, štvrťročné účtovnícke uzávierky a termíny premiér – kvalita filmu, dostatok času a prostriedkov, to sú veci, ktoré pre Rothmana nič neznamenajú. Nie nadarmo sa veľa filmárov, medzi nimi aj Alex Proyas po dotočení I, Robot pre FOX, vyjadrilo, že nebudú pre štúdio FOX natáčať žiadne filmy pokiaľ sa nevymení riaditeľ štúdia. Po Hollywoode dokonca koluje povesť, že Rothman tak znechutil filmárčinu Proyasovi, že ten s ňou skoro kvôli nemu skoncoval. Toto je človek, ktorý po 600 miliónovom úspechu Independence Day odohnal od FOXu Rolanda Emmericha a Deana Devlina, ktorí chceli natočiť pokračovanie, pretože im chcel dať iba polovičný plat aký mali pri ID4. Aj keď osobne považujem pokračovanie toho snímka za viac ako zbytočné, nikto nemôže poprieť, že to bolo zlé finančné rozhodnutie – pokračovanie by bolo rozhodne úspešné. Toto je aj človek, ktorého nápad spojiť Alien a Predátor licencie do Alien vs. Predator úspešne zabil obidve licencie jednou ranou. A toto je človek, ktorý vyhnal aj Bryana Singera napriek jeho láske k materiálu a veľkej snahe o natočenie tretej časti X-Men ...

Strach a hnus z X-Men 3 Strach a hnus z X-Men 3 Strach a hnus z X-Men 3

Super Singer

Dráma a spôsob rozchodu Bryana Singera a FOXu by bola dobrým materiálom pre Hollywoodsky film. Človek by predpokladal, že po mega-úspechu akým X2 nepochybne bol, by bolo podpísanie zmluvy so Singerom a jeho dvornými scenáristami Michaelom Doughertym a Danom Harrisom, ako aj producentom Tomom DeSantom, na tretiu a ďalšie časti X-Men licencie bezmyšlienkovou akciou hocakého riaditeľa filmového štúdia. Zdá sa ale, že na vykonanie bezmyšlienkovej akcie predsa len myšlienky alebo rozum treba, ktoré Rothmanovi jednoznačne chýbajú. Náš super-riaditeľ sa totiž začal so Singerom naťahovať o plate, produkcii, rozpočte, atď. Bryan Singer vydržal pár mesiacov hlavne vďaka láske k materiálu a rokom jeho života, ktoré do sfilmovaní už investoval, kým sa z čista-jasna neobjavili Warner Brothers a neponúkli mu Superman Returns. Rozpočet a produkčný čas aký chce, úplnú slobodu pri scenári a natáčaní boli viac ako presvedčivé argumenty, a tak sa Singer spolu s jeho tímom – skladateľom a strihačom Johnom Ottmanom, kameramanom Newtonom Thomasom Sigelom, a scenáristami Michaelom Doughertym a Danom Harrisom – pobral ku konkurencii. Tom Rothman, nazúrený touto zradou dokonca nechal Singera ochrankou vyhodiť zo štúdií FOXu v Los Angeles, len aby ho v zapätí musel pustiť naspäť, aby pre FOX dotočil seriál House.

X-Men: Posledná Zmena

Tretia časť X-Men sa po odchode Bryan Singera ocitla v nezávidenia hodnej pozícii. Napriek vyhláseniam Singera, že po dokončení Superman Returns by sa rád k licencii vrátil, sa Rothman rozhodol natočiť tretiu časť bez Singera. Pod taktovkou Toma Rothmana, ktorý túto licenciu nenávidel od začiatku, sa malo natočiť pokračovanie, ktoré by prekonalo kvalitou X2, ale bez kreatívneho tímu zodpovedného za predchodcov, za polovičný čas a rozpočet. Rothman začal zháňať režisérov po šírom okolí a padali mená ako Joss Whedon (seriálový „boh“ zodpovedný za Buffy The Vampire Slayer, Angel a Firefly seriály, film Serenity a re-invenciu komiksových X-Men pod názvom „Astonishing X-Men“) alebo Michael Vaughn (Layer Cake). Michael Vaughn sa nakoniec ujal réžie, keďže Joss Whedon bol už angažovaný pre jeho adaptáciu Wonder Woman, a počas jeho zotrvania pri filme vznikol tzv. „6 dňový draft“ filmu. Jeho autormi sú Simon Kinberg a Zak Penn, ktorí sa podieľali už na X-Men a boli aj pri zrode X2. Napriek odchodu Singera a jeho tímu sa zdalo, že X-Men 3 majú šancu na úspech – Vaughn bol nadaný režisér a scenáristi mali pochopenie pre charaktery a príbeh. Ale to by Tom nebol Rothman aby sa zase do produkcie nezamiešal.

Rothman v záchvate žiarlivosti rozhodol, že X-Men 3 musia mať premiéru pred Superman Returns, aby bol rýchlejší ako Singer a tým sa mu pomstil. Toto rozhodnutie padlo vo februári 2005, kedy všetko čo k filmu existovalo, bol iba „treatment“ príbehu. Žiadna pre-produkcia, žiadne návrhy kostýmov, vizualizácie akčných scén, nič. Ako keby to nestačilo, film narazil na ďalšiu pohromu, ktorou bol odchod Michaela Vaughna – podľa vlastných vyjadrení nebol ochotný stráviť rok odlúčený od svojej rodiny v Anglicku a preto odišiel, avšak rôzne klebety hovoria o hádke s Rothmanom, kedy Vaughn vyhlásil, že za rok aj niečo nedokáže natočiť kvalitný film. A tak Rothman mohol hasiť ďalší požiar pri natáčaní tretieho pokračovania X-Men. Je snáď iróniou osudu, že Brett Ratner (Rush Hour 1 a 2, Red Dragon), ktorého Bryan Singer nahradil ako režisér pri Superman Returns, zase prevzal žezlo u X-Men 3. Lenže to už nie že začalo prihárať, to už všetko okolo Ratnera horelo, keď sa ujal réžie.

Strach a hnus z X-Men 3 Strach a hnus z X-Men 3 Strach a hnus z X-Men 3

X-Men: Posledný Stres

Jedným z najväčších problémov X-Men: The Last Stand (po slovensky geniálne nazvané X-Men: Posledný Vzdor) je jeho extrémne krátka produkčná doba. Ratner sa ujal projektu v októbri 2005 s plánovanou premiérou v máji 2006. Keďže dátum premiéry bol stanovený Tomom Rothmanom, mal Ratner k dispozícii presne 8 mesiacov, počas ktorých musel vykonať pre-produkciu, produkciu a post-produkciu. Normálne sa veľko-rozpočtové filmy, akým X-Men 3 rozhodne je, nenatáčajú za kratšie ako rok alebo rok a pol, pretože sú veľmi náročné na produkciu a hlavne post-produkciu. Filmy natočené za kratší čas vyzerajú lacno alebo nehotovo, čo letným blockbusterom rozhodne nerobí dobre. Pre porovnanie Sam Raimi už rok a pol pracuje iba na pre-produkcii Spider-Man 3, ktorú začal hneď po premiére druhej časti – Raimi a jeho tím testujú kostýmy, rozoberajú a vizualizujú akčné scény, vylepšujú scenár, obsadzujú postavy, atď. Toto všetko u nových X-Men chýba a pravdepodobne ich to zrazí na kolená. Málo času ako aj málo peňazí sú nebezpečná kombinácia, keďže sa pre nedostatok jedného alebo druhého začnú škrtať náročné scény, čo Rothman-účtovník robí rád, a to ublíži filmovému zážitku.

Ďalším nedostatkom tretej časti X-Men je ich scenár. Producent Tom DeSanto, ktorý sa podieľal na všetkých doterajších scenároch sa nechal počuť, že spolu so Singerom v prvých dvoch častiach nenápadne zakomponovali referencie na Dark Phoenix ságu (príbeh premeny Jean Grey na temnú mutantku Dark Phoenix), ktorá mala byť centrálnou časťou X-Men 3 a 4. Výmenou ľudí na postoch režiséra a scenáristov je celý plán zničený a viacerí fanúšikovia prosili Singera, či by aspoň v komiksovej forme nespísal nimi plánovaný príbeh. Nový scenár si podľa prvých ohlasov veľa požičiava z X2, hlavne čo sa „veľkého zla“ týka – kým v X2 to bolo vyhubenie mutantov pomocou séra, teraz je to liek na potlačenie mutácií a „vyliečenie“ mutantov. Zvyšok je zdá sa v poriadku, aj keď sú niektoré veľké smrti vo filme nepochopiteľné, keďže negujú vytváranie tzv. „spin-off“ pokračovaní s jedným známym charakterom a kopou nových. FOX si tak sám upiera potenciál na ďalšie filmy a zárobky. Michael Dougherty a Dan Harris dokonca ponúkli svoju pomoc pri dokončovaní scenára hneď po skončení scenáristických prác na Superman Returns, keďže ako sami priznali, neradi by videli roky ich tvrdej práce zničené. Podľa najnovších správ zostala táto ponuka ale nevyužitá ...

Tom Rothman sa ale neuspokojil iba so znížením rozpočtu a uvalením nesplniteľného termínu premiéry, ale rozhodol sa u Bretta Ratnera, miláčika filmových štúdií pre jeho poslušnosť a nekonfliktnosť, presadiť svoj dementný názor, že Wolverine a Storm by mali mať spolu pálčivú aféru. Navyše film stavia do stredobodu pozornosti charakter Storm hranú Halle Berry, ktorá sa do X-Men 3 ani vrátiť nechcela pre nezhody so Singerom, a ktorá X-Men neznáša snáď ešte viac ako Rothman. Toto sa deje na margo charakteru Wolverine-a hraného Hughom Jackmanom, ktorý bol najväčším ťahúňom doterajších sfilmovaní a ktorého charakter je najpopulárnejší X-Men. Ak si FOX nedá pozor, poštvú proti sebe alebo stratia Jackmana a potom nebude toho, kto by im pomohol túto licenciu vykopať z hlbokej diery do ktorej by padla.

             

X-Men: Posledný Záblesk Nádeje

Keď už som toľko hovoril o negatívach produkcie X-Men 3 bolo by načase spomenúť aj nejaké pozitíva (bohužiaľ tých negatív je o hodne viac). Avi Arad, šéf filmových spracovaní Marvel komiksov sa o X-Men: The Last Stand vyjadril ako o najkontroverznejšom filme série vďaka jeho scenáru, čo môže naozaj niečo znamenať (Arad nie je známy bezhlavým verbovaním pre jeho filmy). Ďalším pozitívom je viacej priestoru pre Famke Janssen ktorá hrá Jean Grey a Dark Phoenix – jej príbeh ostal predsa len súčasťou X-Men 3 a Janssen je dobrá herečka, ktorej viac priestoru vo filme môže iba prospieť. Takisto seriálový herec Kelsey Grammer (známy ako Frasier z rovnomenného seriálu) je inšpirovanou voľbou, keďže jeho charakter Beast je viac politik ako bojovník v tejto verzii príbehu. Aj keď nie priamo pozitívum je, že Ratner nie je nadaný režisér, ale vie natočiť poctivé remeslo – jeho filmy sú bez inšpirácie a originality, ale o ani jednom z nich sa nedá povedať, že by bol režisérsky zle zvládnutý. Ale tak ako to momentálne vyzerá je Ratner najmenší problém X-Men 3. No a nakoniec aj trailer, ktorý prednedávnom vyšiel, dokázal zmeniť môj názor z „to bude strašne zlé“ na „môže to byť OK“ – a to je veľký skok pre moje očakávania. Z traileru je cítiť urgentnosť a váhu rozhodnutí a vojny, ktorá nás na plátne čaká, a preto aj pripravované smrti viacerých veľkých charakterov nebudú bezvýznamné, ako som sa obával.

X-Men a ich Budúcnosť

Ťažko odhadnúť, kam sa licencia X-Men v budúcnosti vyberie. Všetko záleží v prvom rade od prijatia tretej časti divákmi a v druhom rade od kvality snímka. Prvé recenzie neznejú veľmi pozitívne, napriek tomu autor článku na Ain’t It Cool News z ktorého som čerpal informácie [1], sa vo svojej recenzii na film vyjadril vcelku pozitívne [2]. Jeho varovanie bolo iba, že sme svedkami malého zázraku, keď Ratner dokázal vydupať za krátky čas veľmi dobrý film a aby si FOX do budúcnosti nemyslel, že podobné finančné a časové obmedzenia môže uložiť aj ostatným svojim filmom, keď to už raz predsa fungovalo u X-Men 3 ... Jedno je však jasné: napriek smrtiam charakterov ide FOX ďalej, má už naplánované minimálne dva spin-off filmy – Wolverine s Hughom Jackmanom pojednávajúc o Wolverine-ovej minulosti naznačenej v X-Men a X2 [3], o ktorom Jackman tvrdí, že už majú druhú verziu scenára a sú blízko k produkcii [4], a Magneto s Ianom McKellenom [5] o mladosti Erica Lensherra (síce neviem, prečo tam potom hrá McKellen, ale rád sa nechám prekvapiť). Nech X-Men 3 dopadnú akokoľvek, tieto projekty už zrejme neohrozí a my ich čoskoro uzrieme na plátnach kín.

Máme pár dní pred premiérou X-Men: The Last Stand a už teraz je jasné, že X2 prekonaný nebude – ako kvalitou tak aj zárobkovo. Aj pri najlepšej vôli sa nemôžem primäť nadšene očakávať najnovšie dielo FOX Film Studios. Je priam zarážajúce, ako v čase kedy štúdio Warner Brothers konečne po dlhých rokoch hrozného managementu svojich licencií (Batman, Superman) našlo spôsob ako svojim hrdinom navrátiť lesk (Batman Begins ako najlepší príklad), sa FOX rozhodol skoncovať so svojimi hrdinami napodobnením štýlu Warner Brothers z čias Batman And Robin. Ostáva nám teda iba dúfať v to najlepšie – možno sa splní sen Toma Rothmana a svojimi machináciami zabil jednu z najvýnosnejších licencií Hollywoodu. A možno nie a akcionári FOXu pochopia kde je problém, vyhodia Rothmana a my zažijeme návrat talentovaných filmárov k FOXu a štúdio bude mať možnosť reparátu v podobne X-Men 4. Kto vie. Bojím sa však, že akcionárom je Rothman-účtovník milší ako niekto, koho naozaj zaujíma kvalitná kinematografia ...

Zdroje:

[1] https://www.aintitcool.com/display.cgi?id=20443
[2] https://www.aintitcool.com/display.cgi?id=23392
[3] https://www.imdb.com/title/tt0458525/
[4] https://syfyportal.com/news.php?id=2586
[5] https://www.imdb.com/title/tt0499519/


autor Marek Vojtko 23.5.2006
Meno:
ODOSLAŤ
:)

Žáner: Akcia/Fantasy
Minutáż˝: 0 min
Krajina: USA
Rok výroby: 2006
Homepage www

Premiéra: 26.5. 2006
Premiéra SK: 25.5. 2006
0 z 10
0 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|LÓVE 2
4
hodnotenie 4/10
|PREZIDENTKA
1
hodnotenie 8/10
|GLADIÁTOR II
2
hodnotenie 6/10
|ANORA
2
hodnotenie 9/10
|TATAMI
0
hodnotenie 9/10
|KONKLÁVE
0
hodnotenie 8/10
|RED ONE
0
hodnotenie 6/10
|VENOM: POSLEDNÝ TANEC
1
hodnotenie 6/10
|TEÓRIA VŠETKÉHO
0
hodnotenie 7/10
|BAMBI
0
hodnotenie 6/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 16783
02 |
návšt. 7785
03 |
návšt. 5694
04 |
návšt. 5212
05 |
návšt. 4363
06 |
návšt. 3408
07 |
návšt. 3719
08 |
návšt. 3520
09 |
návšt. 1868
10 |
návšt. 1680
REBRÍČEK US
01 |
$26,0 mil.
02 |
$7,6 mil.
03 |
$6,8 mil.
04 |
$5,3 mil.
05 |
$5,0 mil.
06 |
$3,5 mil.
07 |
$3,2 mil.
08 |
$2,2 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$2,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.