SNEHULIENKA: INÝ PRÍBEH |
SNEHULIENKA: INÝ PRÍBEH |
„Bol som vo svojej kancelárii v Madride, kreslil storyboardy pre svoj film, keď mi kamarát – producent poslal správu: Videl som práve The Artist, je to nemé, čierno-biele a vyvolá to veľký ohlas,“ španielsky režisér Pablo Berger tvrdí, že v tom okamihu takmer hodil svoj telefón o stenu. Pracoval práve na vlastnom „zamilovanom liste“ pre nemý film – novej verzii klasickej rozprávky o Snehulienke. The Artist v priebehu niekoľkých mesiacov suverénne pozbieral najprestížnejšie ceny a Blancaniéves sa s porovnateľnou kvalitou nedostala ani do užšieho výberu na cudzojazyčného Oscara. Zdá sa, že čaro umenia niekedy závisí od reklamnej kampane.
V aktualizovanom príbehu sa slávny a bohatý toreador Antonio Villalta zobúdza v nemocnici. Dozvedá sa, že následkom zranení v aréne zostane paralyzovaný na vozíčku a milovaná žena mu umrela počas počatia ich dcéry. Znechutený životom sa vzdáva malej Carmen a podľahne zvodom zákernej sestričky Encarny.
Niekomu môže chýbať téma večnej lásky a nadpozemskej krásy – poetická dvojznačnosť záveru by však mala uspokojiť aj romanticky založeného diváka. „Myslím si, že filmy nikdy nie sú dokončené, až do chvíle, kým sa stretnú s publikom, .., každý by si mal nájsť vlastnú interpretáciu a spôsob, ako dej prepojiť s vlastným životom,“ vysvetľuje scenárista/režisér v rozhovore pre magazín Interview. Zatiaľ, čo americká Snehulienka a lovec si v aktualizovaní príbehu pre moderného diváka pomohla celou škálou digitálne vytvoreného zverstva, Bergerovi na zdynamizovanie obrazov stačila jedna býčia aréna.
Hovorené slovo zmizlo na úkor výraznej hudby – miestami pompéznej, výpravnej, dramatickej, inokedy melancholickej - ovplyvnenej španielskym folklórom a rytmami flamenca. Sprevádza nás filmom takmer neustále, dotvára atmosféru, opisuje náladu. Soundtrack španielskeho skladateľa Alfonsa de Villallonga je v tomto prípade natoľko majstrovský, že by dokázal dej potiahnuť aj bez pomoci monológov, ktoré občas brzdia tempo. Snímka je zároveň ódou na krásy Andalúzie – k slnečným pohľadniciam, ktoré zachytila kamera si farbu môže divák dotvoriť v predstavivosti.
Na rozdiel od The Artist (ktorý sa zameriaval na Hollywood), Berger vyjadruje úctu európskemu nemému filmu, hlavne francúzskemu režisérovi Abelovi Gancemu – a jeho dielam J´accuse, La Rue, Napoleon. Slovo Snehulienka sa v deji takmer neobjaví, hlavná postava prevzala krstné meno zrejme z opery Georgesa Bizeta – Carmen a cirkusové postavy unikli z kontroverzného diela Toda Browninga Freaks (1932), ktorý je režisérov obľúbený. Berger tiež priznal inšpiráciu fotkou zo série España Oculta, na ktorej trpaslíci bojujú s býkom. Snehulienka: Iný príbeh s akokoľvek vysokými umeleckými ambíciami však prišla neskoro – na to, aby mohla konkurovať komerčným blokbastrom a neskoro aj na to, aby oživila poetiku nemého filmu. Napriek tomu, že si The Artist ukradol ovácie, sympatická toreadorská rozprávka by mu v aréne s rovnakým počtom divákov bola dôstojným súperom. Olé!
Blancanieves (Španielsko/Francúzsko/Belgicko, 2012, 104 min.)
Réžia: Pablo Berger