RIVALI |
RIVALI |
Dobrý deň, vítam všetkých fanúšikov Formuly 1.
27.ročník majstrovstiev sveta uzavrie pretek na japonskej dráhe Fuji speedway. Určite súhlasíte, že rok 1976 sa zapíše do dejín ako jeden z najdramatickejších. Pretekárov dnes zrejme prekvapí nepríjemná hmla a dážď, ktorý spôsobí klzký povrch vozovky – dúfajme, že náš už vážnejšie nehody na trati nečakajú. Hádam sa účastníci nezľaknú sťažených podmienok, môžeme potvrdiť, že v zákulisí sa vedú intenzívne debaty o bezpečnosti. Dnešné stretnutie zrejme rozhodne dvojica Lauda – Hunt, z ktorej odvážny Rakúšan vedie o tri body. Podarí sa rebelskému Britovi nakoniec získať zlato? Veľká pozornosť sa však upriamuje na Laudu, ktorý sa doslova vrátil z mŕtvych, aby dobojoval finále. Všetci sme sa modlili za tvoje vyliečenie Niki, vieme, že nesklameš...
Pretek odštartoval Hunt na čele s jemným náskokom, neďaleko za ním Watson a Andretti...
Scenáre oboch napísal britský scenárista Peter Morgan (Kráľovná) – štruktúra deja tak pripomína divadelnú hru sústrediacu sa na postavy a ich fiktívne dialógy rekonštruované na základe historických faktov. „Príbeh som rozvrstvil ako pretek, ..., od stretnutia až po záverečnú akčnú scénu je dej neustálym prebíjaním medzi postavami,“ vysvetlil Morgan pre magazín Film schol rejects. Podobne ako pri novinárskom dueli, tvorcovia v úvodnej časti príbehu rozohrávajú dusivú atmosféru sériou vzletov a pádov k finále, kde prehra nie je možnosťou.
Rivali sú navyše doplnení o majstrovsky nakrútené akčné scény – podfarbené gitarami a bicími v podaní Howardovho tradičného skladateľského spolupracovníka Hansa Zimmera. Hlavné postavy tentoraz nebojujú intelektom a komunikačnými hrami, ale schopnosťou zvládať stres a agresivitu. Sympatie svojím správaním nevzbudzuje ani impulzívny búrlivák ani chladný vypočítavec – hereckí predstavitelia sa nesnažia svojich antihrdinov ukázať v lepšom svetle, čím ich výkon pôsobí ľudskejšie a uveriteľnejšie.
Povahou podobná dvojica postáv súperila aj v kúzelníckej dráme Christophera Nolana Dokonalý trik. Znervózňovať na druhej strane môže nápadný výskyt komerčných značiek – čomu sa však pri snímke o Formule 1 asi vyhnúť nedalo. Režisér sa nechcel vzdať ani spomalených záberov plných pátosu príznačných pre žáner a otravného „voiceovera“ na začiatku a konci filmu.
Výrazné sklamanie čaká iba publikum očakávajúce konkurenciu série Rýchlo a zbesilo – autá sú tentoraz iba doplnkom dialógov. Rivalov považujem za prekvapivo dravý a nápadito napísaný biografický film. V porovnaní s duelom Frost/Nixon je Howardova novinka prístupnejšia pre bežného diváka, no dostatočne zaujímavá aj pre „náročného“. Samotný Niki Lausa na adresu filmu vyjadril pozitívne prekvapenie: „Je to veľmi presné.“ Či už (ako fanúšikovia Formuly) poznáte vyrcholenie príbehu, alebo nie, do cieľa dorazíte zrejme dojatí a pohltení.
Rush (USA/Nemecko/UK, 2013, 123 min.)
Réžia: Ron Howard. Hrajú: Daniel Brühl, Chris Hemsworth, Olivia Wilde