PENA DNÍ |
PENA DNÍ |
„Ľudia sa nemenia, veci sa menia.“
Pena dní je siedmym celovečerným hraným filmom popredného francúzskeho režiséra Michela Gondryho, ktorého scifi fantázie Večný svit nepoškvrnenej mysle a Náuka o snoch prijalo slovenské publikum s nadšením. Gondry je rojko a vynálezca čo dokazuje v predošlých dielach a plne rozvíja aj pri realizácii najnovšieho filmu, prepisu slávneho románu francúzskeho spisovateľa Borisa Viana Pena dní, ktorý vyšiel už v roku 1947. Zástup obdivovateľov Vianovho diela sa vyrovnáva Gondryho fanúšikovskej základni, preto možno očakávať na film odlišné reakcie.
Hlavný hudobný motív filmu, skladba Chloe od Duke Ellingtona je daná knižnou predlohou, no chvályhodný je celý soundtrack, ktorého jednotlivé piesne často priamo zasahujú do deja a komunikujú s ním.
Gondry je svedomitý, snaží nevynechať žiadny detail Vianovho textu plného novotvarov, dadaistických hračiek a bizarností, ktoré tvoria osobitý svet príbehu. Činí tak s využitím postupov animovaného filmu a ako sa sám režisér vyjadril, inšpiráciou mu bolo dielo českého animátora Břetislava Pojara, ktorý patrí medzi jeho najobľúbenejších tvorcov. Gondry však miestami stráca kontrolu nad svojím nadšením z imaginácie a film sa kĺže po povrchu, je prehliadkou atrakcií, ktoré príbeh neposúvajú vpred. Tým neubližuje predlohe, no filmu by prospelo ubrať a viac selektovať.
Herecké obsadenie hlavných, ale i vedľajších postáv je výborné. Neprekáža ani vyšší vek protagonistov, tridsiatnikov Romaina Durisa a Audrey Tautou, stvárňujúcich Colina a Chloe, v románe sotva dvadsať ročných. Audrey Tautou je pre postavu krehkej a roztomilej Chloe ako stvorená, do roly vnáša dávku infantilnosti a nadpozemskosti, čo je špecifikom tejto herečky, hlavnej predstaviteľky Amélie z Montmartru a Gondry si nemohol vybrať lepšie.
Román sa v úvode sústredí najmä na Colina, zobrazuje jeho naliehavú túžbu nájsť si dievča a preto má náhla láska väčšiu váhu ako vo filmovom spracovaní. Gondry však pristupuje k zobrazovaniu mileneckého vzťahu svedomito, obrazy ich vzájomného šťastia sú intímne krehké a čarovne krásne, hravosťou zabíja akýkoľvek náznak sentimentálnosti.
Film je rámcovaný obrazmi z továrne na výrobu románov, kde sa odohrávajúci príbeh simultánne píše. Tento „scudzovací“ efekt upozorňuje na to, že ide o Vianovu knihu a tvorcovia jej text namiesto čítania predstavujú obrazom a prostriedkami filmovej reči. Gondryho štylizácia spĺňa všetky predpoklady na to, aby boli fanúšikovia Vianovho textu spokojní a tí, čo obľubujú samotné režisérovo dielo dostávajú od umelca ďalšiu filmovú delikatesu.
L’écume des jours (Francúzsko, 2013, 125 min.)
Réžia: Michel Gondry. Hrajú: Romain Duris, Audrey Tautou