ZÁHADA SILVER LAKE |
ZÁHADA SILVER LAKE |
Tretí film talentovaného režiséra Davida Roberta Mitchella (horor Neutečieš) prichádza z Cannes s povesťou hypnotického neo-noiru, s lynchovsky surrealistickou atmosférou, odkazmi na Hitchcocka a podobnosťou s Andersonovým hippie-noirom Skrytá vada. Zahraničné recenzie sú prevažne kritické, priaznivci noirového fenoménu hodnotia buď veľmi vysoko, alebo naopak nízko. Ako sa pozeráme na tento L.A. (neo)noir na Kineme?
Nič nerobiaci geek Sam (žeby odkaz na Bogartovho Sama Spadea z Maltézskeho sokola? (1)) sa z balkóna svojho apartmánu zapozerá do svojej novej susedky – blondíny Sarah. Strávi s ňou večer a ona je ráno fuč, kompletne odsťahovaná. Sam sa nájdením atraktívneho dievčaťa stáva posadnutý. Čoskoro prepadáva paranoji, hľadá symboly a podprahové odkazy, ktoré mu majú pomôcť v nájdení jeho femme fatale a zároveň vyriešeniu záhady Silver Lake (2). Archetypálny chandlerovský motív pátrania po nezvestnej osobe spúšťa sériu (podivných) udalostí.
Los Angeles bolo odjakživa noirovým mestom (spolu so San Franciscom a New Yorkom), dejiskom temných a detektívnych príbehov a svoju kľúčovú rolu zohráva aj naďalej v post-noirovej ére: od Čínskej štvrte, cez Blade Runnera a L. A. – Utajené skutočnosti, až po Mulholland Dr., Drive či už spomínanú Skrytú vadu.
Mesto anjelov aj tu hrá pochopiteľne jednu z hlavných postáv. Romantické kopce, exotické palmičky, luxusné apartmány, bazény pri domoch aj na strešných párty. Ikonický nápis Hollywood („Továrne na sny“) na nás navyše kričí z nejednej scény, keď Sam blúdi labyrintom ľúbivých lokácií (a tých je tu požehnane: Echo Park Lake, Hollywood Forever Cemetery, Griffith Park Observatory, Bronson Canyon). (3)
Mitchell v úvode príjemne odkazuje na veľké klasiky: scéna s ďalekohľadom nemôže nepripomenúť Okno do dvora, Samova cesta autom zasa Vertigo a sledovanie na jazierku evokuje ikonickú Čínsku štvrť. A keď príde surrealistická vsuvka, vieme, že nie je inšpirovaná nikým iným než Davidom Lynchom (Lost Highway, Mulholland Dr.). A tu prichádza kameň úrazu, keď si začínajúci režisér berie na svoje ramená podľa nás priveľa...
Prvá hodina je štýlovou, zábavnou jazdou. Bavíme sa pri hľadaní a identifikovaní pop-kultúrnych odkazov, ktoré sú ukryté v dialógoch, soundtracku alebo na nás číhajú z tričiek protagonistov a početných plagátov (Hitchcock, 30tkové horory štúdia Universal). Potom sa to však skrz paranoju a konšpiračné teórie začína zamotávať a s každou ďalšou scénou a epizódnou postavičkou nám príbeh začína byť ukradnutý.
Navrstvený dej už pomaly, ale iste prestávame vnímať ako fungujúcu štruktúru. Scény akoby fungovali už iba samostatne, ak vôbec (ale palec hore za scénu s The Songwriterom) a s pomaly prichádzajúcim koncom predsa len dúfame, s čím na nás vybafne očakávaná pointa. A ono to proste nepríde.
Napríklad, v Skrytej vade sa divák stratil už v prvej tretine (čo nie je kritika, nakoľko šlo o režisérov premyslený zámer) a už aj keď zlomil nad dejom palicu, boli tu iné veci, ktoré si držali jeho pozornosť: atmosféra, herci, technické remeslo. Avšak keď vo Silver Lake stratíte záujem o príbeh, iné aspekty už film nezachránia (aj keď si zachovávajú svoj príjemný štandard). Slovom, režisérov pokus (o satirickú ódu na LA?, o uletenú výpoveď o povrchnom vnímaní pop-kultúry jednej generácie?) po hodine stráca svoju zábavnosť a zužuje sa na nekonečnú sériu vtípkov, odkazov a bizarností.
Hrať sa na Lyncha, odkazovať na Hitcha, klasický Hollywood a prepchať takto dlhú minutáž kvantom pop-kultúry bez zmysluplnej koncovky na dobrý film nestačí. Zo škatuľky novodobého L.A. noiru rozhodne radšej siahnite po starom dobrom Big Lebowskom (ako inteligentnej satire), tínedžerskom Bricku (originálnom noiri zo strednej školy) či Skrytej vade (ako sofistikovanej pocte mestu a dobe). Trojicu titulov spája to, čo Záhade Silver Lake citeľne chýba – fungujúci scenár. Záverom, (scenárista) Mitchell si naložil viac, než vládal uniesť. V tomto prípade platí staré známe: menej je niekedy viac.
(1) „Oficiálne“ prvý film noir v réžii Johna Hustona z roku 1941.
(2) Silver Lake je rezidenčná štvrť Los Angeles postavená okolo mestskej nádrže, podľa ktorej je pomenovaná.
(3) Odporúčame dokument "Los Angeles Plays Itself" (2003).
Under the Silver Lake (USA, 2018, 139 min.)
Réžia: David Robert Mitchell. Scenár: David Robert Mitchell. Hrajú: Andrew Garfield, Riley Keough, Topher Grace, Deborah Geffner, Riki Lindhome ...