KOMORNÍK |
KOMORNÍK |
Dobré ráno pán prezident,
áno pane, volám sa Cecil, ani si neviete predstaviť, aká je pre mňa česť, že som vás stretol. Správne, v Bielom dome som pracoval vyše 30 rokov. Viete, narodil som sa v Georgii na bavlnárskom statku. Bolo to náročné, môjho otca navyše zabil majiteľ, ktorý zároveň znásilňoval moju mamu. Začínal som v jednom luxusnejšom hoteli tu v meste – kde som mimochodom spoznal aj Gloriu, moju životnú lásku. Samozrejme, veď ženy, nikdy to nie je s nimi jednoduché, všakže! Cítim neuveriteľnú nostalgiu. Viete, že som bol v tejto budove, keď zabili pána prezidenta Kennedyho? Úbohá pani Jackie, mám ju doteraz pred očami. Máte pravdu, aj vražda pána Luthera Kinga bolo veľkým otrasom, môj syn s ním kedysi spolupracoval. Nemôžem povedať, že by som bol na jeho aktivity mimoriadne hrdý, ale patrí to k životu. Deti sa neustále snažia vykúpiť chyby rodičov.
V prvom rade je nutno poznamenať, že obavy sa do istej miery naplnia – prehnane melodramatické situácie, zobrazenie amerických prezidentov skĺzava do karikatúry, nehovoriac o nápadnej politickej neobjektívnosti. Víťazstvo Barracka Obamu nepochybne znamenalo zlomový okamih pre Afroameričanov, avšak film túto skutočnosť nevhodne zdôrazňuje. Je to spôsobené aj skutočnosťou, že scenárista Danny Strong (veľmi voľne) zadaptoval článok redaktora Washington Post – patriaci do vydania spojeného s Obamovou výhrou. Súčasného prezidenta údajne Komorník rozplakal. Film pripravil Lee Daniels – režisér rozporuplnej (avšak nepochybne výnimočnej) dobovej detektívky Paperboy, tiesnivej drámy o týranej Precious, či producent niekoľkých kontroverzných snímok (Ples príšer, The Woodsman).
Danielsovi nemožno uprieť uprieť výnimočné schopnosti rozprávača. Každá scéna má svoje opodstatnenie v deji, každý dialóg rozvíja divákovo poznanie o postavách a dobe, ktorú sleduje. Súčasťou toho je hľadanie zloducha, pričom Daniels ho v mnohých scénach nachádza v podobe komorníkovej manželky. Zahrala si ju televízna celebrita Oprah Winfrey. Rovnako hviezdny je aj zvyšok hereckého obsadenia – John Cusack ako slizký Nixon, James Marsden ako sympaťák Kennedy, či Alan Rickman ako „podpapučovník“ Reagan. „Začínal som v pozícii divadelného režiséra v New Yorku, kde som spoznal svojho priateľa a partnera, tiež divadelníka, ktorý obsadzuje všetky moje filmy, Billyho Hopkinsa,“ vyjadril sa Daniels pre portál Comingsoon.net. Inakosť je výraznou témou jeho príbehov, najbližšie pripravuje akčnú komédiu o dvoch špiónoch, homosexuáloch.
Rovnako ako v Precious, tvorca naturalisticky stvárňuje krutosť a stavia postavy do hraničných situácií. Komorník je prispôsobený vkusu bežného diváka, ktorý sa jednoducho stotožní s vykorisťovanými hrdinami prekonávajúcimi „neriešiteľné“ situácie. K tomu patrí v niektorých scénach aj lacné citové vydieranie a motivačné heslá. Dojemný je film paradoxne v scénach, ktoré sa nesnažia prvoplánovo rozplakať. Som presvedčený, že príbeh zaujme aj diváka klubového, ktorý v ňom môže nájsť elegantnú hru s klišé, či originálny spôsob zobrazenia dejín druhej polovice dvadsiateho storočia.
Téma rasovej neznášanlivosti vytŕča aj medzi tohtoročnými kandidátmi na Oscara (Mandela, 12 rokov otrokom), Komorník sa však medzi nimi svojím láskavo-populistickým spôsobom zrejme stratí. Podobne ako sa pred dvomi rokmi zabudlo na tematicky ale aj umelecky podobný (a nízkymi ambíciami poznačený) pokus Farba citov.
The Butler (USA, 132 min, 2013)
Réžia: Lee Daniels. Scenár: Danny Strong, Wil Haygood