THE OUTFIT |
THE OUTFIT |
Mark Rylance je nenápadným hercom, ktorý dlhú dobu plával tak trochu pod radarom. Všetko sa zmenilo s rolou sovietskeho špióna, Rudolfa Abela, v Spielbergovom Bridge of Spies (2015), za ktorú si došiel po sošku Oscara za najlepší vedľajší mužský herecký výkon. Odvtedy sa drží na divákových očiach prostredníctvom snímok ako The BFG (2016), Dunkirk (2017), Ready Player One (2018), The Trial of the Chicago 7 (2020), alebo minuloročný Don´t Look Up.
Graham Moore má tak isto svojho vlastného Oscara – za najlepší adaptovaný scenár (The Imitation Game, r. 2014). Hoci jeho plodnosť ako kinematografického tvorcu je minimálna, nemožno mu odoprieť úspešnosť.
Britský herec a americký scenárista spojili sily a natočili nenápadnú gangsterku The Outfit, ktorá je zároveň celovečerným režijným debutom druhého menovaného.
V snímke počujeme repliky nie nepodobné Quentinovi Tarantinovi, či najlegendárnejším kúskom gangsterského subžánru (Goodfellas, The Departed etc.). Diváka potešia pedantne vykresané dialógy, akoby vystrihnuté z Reservoir Dogs či Pulp Fiction, akurát je u toho menej invektív. Dej je rámovaný fantastickým voiceoverom hlavného charakteru.
Rylance-ov nenápadný, zádumčivý krajčír, ktorý počas pribúdajúcich minút musí preukázať nervy ako z ocele a nemalú dávku improvizácie, nás vďaka svojej tajomnosti a nepredvídateľnosti okamžite zaujme; je vlajkonosičom kvality tu prítomných hereckých výkonov. Moore nám informácie o ňom dávkuje pozvoľna a úsporne – a stačí to.
Okrem hlavného protagonistu tu máme Zoey Deutch (Zombie Land: Double Tap; The Disaster Artist), ktorá toho očami povie viac ako samotnými slovami. Prítomný je aj Dylan O´Brien (séria Maze Runner; Love and Monsters), tomu poloha horkokrvného, dvakrát nepremýšľajúceho, chvastajúceho sa synáčika mafiánskeho bossa sedí ako ľubovoľný Leonardov oblek. Divák mu nebude priať nič pekné. Pochvalu si zaslúži aj ostrieľaná pravá ruka spomenutého bossa, ktorú si strihol Johnny Flynn (Emma.).
Pevnú, sebaistú réžiu a bezchybné výkony podporuje estetická kamera. Zábery nie sú samoúčelne originálne, dbá sa na divadelnú statickosť. Napätie a záujem u diváka pomáha budovať a udržať občasný pomalý oblet kamery po miestnosti. Osobitnú zmienku si zaslúži aj pár momentov, kedy je záber nastrihaný tak, že pôsobí sekane, čo podtrháva nervozitu hlavnej postavy. Zvuk je krásne namixovaný, strihanie nožnicami lahodí uchu, rovnako ako hudba, kde dominuje ľahká klavírna melódia.
Na prvý pohľad sa The Outfit zdá byť dielom bez jedinej chybičky, avšak aj samotný Leonard hovorí, že nič také ako dokonalosť neexistuje. Hoci je scenár slušný a dej napínavý, prítomné sú aj isté neduhy: niekoľko zvratov odhadnete ešte pred tým, než vám ich tvorcovia predostrú a zopár dejových zákrut zbadáte ešte pred tým, ako vás do nich film zavedie. Záverečná pointa je sama o sebe veľmi ľahko odhadnuteľná už od úvodu. Cieľ je tým pádom očakávaný, podstatnejšia je tu cesta.
Moore s Rylance-om nakrútili parádny krimi thriller ako zo starej školy. Filmová história síce prepísaná nebola, za čo môže obmedzený potenciál látky a scenár, ktorý si neodpustil stereotypné kľučky. Nový Reservoir Dogs sa tak nekoná, ale to hádam nikto nečakal. Navzdory tomu sa jedná o skvelý, dobový krimi thriller, ktorý za tým Tarantinom na druhú stranu toľko nezaostáva. Jednoznačne odporúčam, film ktorý nestratí svoj punc ani po opakovanom pozretí.
The Outfit (USA, 2022, 105 min.)
Réžia: Graham Moore. Scenár: Johnathan McClain, Graham Moore. Hrajú: Zoey Deutch, Mark Rylance, Dylan O'Brien, Johnny Flynn, Nikki Amuka-Bird, Simon Russell Beale, Johnathan McClain, Alan Mehdizadeh, Chiedu Agborh ...