ČO NEPREMEŠKAŤ NA 42. LFŠ?

ČO NEPREMEŠKAŤ NA 42. LFŠ?

článok



Letná filmová škola je už tradične jedným z najväčších sviatkov všetkých českých a slovenských filmových fanatikov, budúcich filmárov, kritikov či iných kaviarenských povaľačov. Filmové novinky sa tu striedajú s množstvom archívnych titulov, odborných prednášok, masterclassov, vernisáží, či koncertov. Na Letnú filmovú školu navyše každoročne zavíta viacero zaujímavých hostí. Stačí len spomenúť mená bývalých „návštevníkov“, ako Peter Greenaway, Aki Kaurismäki, Terry Gilliam, Carlos Saura, Abbás Kiarostámí, Ken Loach, Terry Gilliam a mnoho ďalších a človeku je hneď jasné, že sa má na čo tešiť. Tento rok to nebude inak a tak sa budem snažiť z ohromného množstva fascinujúcich udalostí vybrať to, čo podľa mňa stojí za najväčšiu pozornosť. Výsledný zoznam bude mimoriadne subjektívny a sprevádzaný snahou vyhýbať sa titulom, hosťom a prednáškam, ktoré slovenskí diváci mali, resp. majú možnosť vidieť (to pochopiteľne neplatí, keď budem predstavovať hostí).

Keďže žijeme v povrchnom svete, ktorý posudzuje exkluzivitu podujatí podľa „star systému“, tzn. celosvetového renomé „hostí“, začnem aj ja touto časťou programu. Najväčšou hviezdou tohtoročného LFŠ bude jednoznačne filmová a divadelná režisérka, scenáristka, kostymérka a scénografka Julie Taymor. LFŠ uvedie všetky jej celovečerné „kinofilmy“, menovite Titus (1999), Frida (2002), Búrka (2010) a Across the Universe (2007). Všetky jej filmy vynikajú bohatou a prepracovanou scénografiou a kostýmami (nečudo, že všetky štyri boli nominované na Oscara za kostýmy) a prepájaním rôznych umeleckých druhov (filmu a divadla, filmu a maľby). Jej fanúšikovia, ale i budúci režiséri/ky si ju budú môcť vypočuť na jej masterclasse Lekce filmu podle Julie Taymorové.

Čo nepremeškať na 42. LFŠ?

Bližšie sa pristavím aj pri legendárnom Ivanovi Passerovi. Kľúčový tvorca Českej novej vlny, ktorý napísal scenár ku Formanovým filmom Hoří, má panenko a Lásky jednej plavovlásky a sám zrežíroval tituly ako Intímní osvětlení (v Česku), Zrodený pre víťazstvo a Cutterova cesta (v USA), bude mať taktiež samostatný masterclass a uvedie svoju reprezentatívnu retrospektívu.

V neposlednom rade treba spomenúť aj tvorcu ilustrácií a storyboardov Kurta van der Bascha, ktorý sa podieľal na filmoch ako Star Wars: Sila sa prebúdza, Atlas Mrakov, Blade 2, sériách Vikingovia, Borgiovci, či na pripravovanom filme Assassin's Creed a bude mať na festivale vernisáž a masterclass.

Tohtoročný Fokus bude zameraný na Filipíny a pokúsi sa aspoň letmo predstaviť divákom túto exotickú a u nás doteraz príliš neprebádanú kinematografiu. Pozornosť by som chcel upriamiť predovšetkým na takmer šesťhodinový film filipínskeho auteura Lav Diaza s názvom Počiatky minulosti. Diazove filmy nevynikajú len extrémnou dĺžkou (na tohtoročných Karlových Varoch mali diváci možnosť vidieť jeho osemhodinový epos Uspávanka pre bolestné tajomstvo), ale aj expresionistickou štylizáciou mizanscény a prepájaním veľkých dejinných udalostí, v tomto prípade stanného práva v roku 1972, malých dejín a lokálnych mýtov.

Čo nepremeškať na 42. LFŠ?

Diváci by si však rozhodne nemali nechať ujsť ani štvoricu filmov najznámejšieho filipínskeho režiséra Lina Brocku (Macho Dancer, Manila v pazúroch svetla, Insiang, Bol som zvážený na váhach a uznaný ľahkým), ktorý vo svojich filmoch obvykle sledoval ťažké životné osudy sociálnych vydedencov v slumoch, pokrytectvo spoločnosti a represívnu politickú realitu za Marcosovho režimu. Milovníci filmových bizarností by mali upriamiť pozornosť na Návrat Darny, zobrazujúci superhrdinku so schopnosťami Supermana a výzorom Wonder Woman.

Programové sekcie zhrnuté pod názov Inventúra obsahujú výsostne archívne tituly. Tento rok sú jednotlivé sekcie zamerané na nemé sci-fi filmy, taliansku legendu Luchina Viscontiho, kráľa braku Rogera Cormana a britské Ealing studios. Už tradične obľúbená sekcia venovaná nemému filmu so živým hudobným sprievodom obsahuje viacero raritných zážitkov. Okrem kánonických titulov ako expresionistický Metropolis, či konštruktivistická Aelita: Kráska z Marsu, sa vo výbere nachádzajú aj menej známe filmy. Za zmienku rozhodne stojí prvý celovečerný vesmírny sci-fi film Cesta na Mars dánskeho režiséra Holger-Madsena s naivným, eskapickým dejom, či Koniec sveta iného Dána, Augusta Bloma, ktorý spolu so silnou sociálnou kritikou prináša aj niečo z typického severského fatalizmu a temnoty. V sekcii však nájdete aj ďalšie, viac, či menej legendárne tituly a osobne považujem túto sekciu za najzaujímavejšiu.

To čo platilo pre nemé sci-fi, platí aj pre sekciu venovanú Luchinovi Viscontimu. Popri filmoch ako Smrť v Benátkach, Gepard, Cudzinec, či Rocco a jeho bratia, sa budú môcť diváci stretnúť aj so „zabudnutými titulmi“ Natália, Dni slávy, či Najkrajší a doplniť si tak filmografiu kánonického tvorcu. Dvojica teoretikov Stefania Parigi a Mattia Cinquegrani z Università degli Studi Roma Tre nám predstavia Vicontiho tvorbu aj v teoretickej rovine, zasadia ju do kontextu a prinesú azda nové a zaujímavé interpretácie.

Mimoriadne obľúbená „inventúrna“ sekcia s názvom Polnočné delikatesy pre zmenu predstaví tvorbu kráľa brakov Rogera Cormana. Filmy ako Útok krabích monštier, Bertha z dobytčiaku či Jama a kyvadlo už medzičasom „skultoveli“ a zaradili sa medzi filmovú klasiku.

Zaujímavá je aj sekcia venovaná hnutiu Mumblecore. Kým slovenskí diváci mali na zimných 4 živloch možnosť stretnúť sa s nemeckou odnožou, LFŠ predstaví jeho americké začiatky. Popri festivalovom „trháku“ Frances Ha, sa tu predstaví aj iniciačný film celého hnutia Funny Ha Ha a nasledujúce Vzájomné porozumenie Andrewa Bujalského, Ušiak Jaya Duplassa, či Hannah ide po schodoch Joa Swanberga. „Hnutie“ kladie dôraz predovšetkým na využívanie digitálnych technológií, realizmu, zvukovej nekvality, rozvoľnenej narácie a improvizovaných dialógov pre potreby skúmania každodenného života tápajúcej mládeže v ére digitalizácie. Filmy môžu slúžiť ako príklad nejednému absolventovi filmovej školy potýkajúcemu sa s nedostatkom financií na nakrútenie filmu. V sekcii Point of View pre zmenu budeme mať možnosť vidieť zaujímavé tituly využívajúce dlhé subjektívne zábery od Dámy v jazere, cez Peeping Toma až po film Skafander a motýľ.

V programovom bloku Visegrádsky horizont sa nám okrem už spomínaného Passera predstavia aj novinky, študentské filmy a Poľská filmová škola. Spomedzi noviniek si rozhodne netreba nechať ujsť Bielu gardu, v ktorej sledujeme mechanizmus vzniku fašistických skupín v sociálne znevýhodnenom prostredí. Vábenie sirén pre zmenu kreatívne pracuje so známym mýtom o morskej panne i so žánrom muzikálu a predstavuje mimoriadne originálny počin. Zabudnúť netreba ani na Omerzuov Rodinný film, ktorý oslovil českú kritiku, ale prekvapivo ho nekúpil nikto so slovenských distribútorov.

Fanúšikovia študentského filmu si môžu prísť na svoje pri sledovaní filmografie piatich vybraných študentov réžie. Za seba môžem odporučiť akurát tvorbu Michala Blaška, ktorý zaujímavým spôsobom pracuje s filmovým rozprávaním, žánrovými presahmi i štylistickými prostriedkami. Sekcia Polská filmová škola predstaví tvorbu klasikov, ktorí odštartovali trend odklonu od socialistického realizmu v sovietskych satelitoch - Jerzyho Kawalerowicza, Andrzeja Wajdu, Andrzeja Munka a ďalších.

To však ani zďaleka nie je všetko. Diváci si budú môcť užiť novinky AČFK, poctu Emílii Vášaryovej, Petrovi Jarchovskému, Williamovi Shakespearovi, Alejandrovi Goicovi, nové české filmy a mnoho mnoho ďalších.

Čo však z môjho pohľadu robí Letnú filmovú školu skutočne zaujímavou je kvantum sprievodného programu. V tomto ohľade majú Česi pred nami obrovský náskok. Ku spomínanému odbornému programu si pripočítajte napríklad aj prednášky venované filmovej distribúcii na medzinárodnom i domácom trhu, VFX, histórii českého filmu, scenáristike pre film i televíziu, Wiliamovi Shakespearovi, anime a mnohým ďalším. Na toto všetku budú okrem priestorov Reduty 2 slúžiť i stany Respektu a Českej televízie. Spýtajme sa sami seba, kedy naposledy mal nejaký slovenský denník, týždenník, či televízia vlastný stánok na niektorom slovenskom festivale? Okrem toho tu sú aj koncerty Anety Langerovej, Katarzie, Kittchen, Plastic People of the Universe, divadelné predstavenia Hrůza v Brne, Othello is back a MacBeth, vernisáže, workshopy, VHS premietania, diskusie, prednesy poézie, najrôznejšie párty, ale aj program pre deti zahŕňajúci večerníčky, rozprávky, filmové vynálezy, dielne atď.

Toto všetko vytvára z LFŠ miesto, kde si neužívajú len filmoví nadšenci, kde to zároveň dýcha atmosférou veľkého a pestrého podujatia, kde sa človek len nezabáva, ale aj vzdeláva a kde celé mesto žije jedným podujatím. Aspoň taký som mal pocit z mojej predchádzajúcej návštevy, ale nemyslím si, že tento rok to bude iné. Preto, pokiaľ vás aj nezaujali tohtoročné filmové sekcie, rozhodne na LFŠ choďte. A mne zostáva len veriť, že sa tým raz inšpirujú aj slovenskí organizátori seminárov, filmových škôl, či prehliadok.


autor Marcel Šedo 21.7.2016
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 25148
02 |
návšt. 4056
03 |
návšt. 3266
04 |
návšt. 2078
05 |
návšt. 2052
06 |
návšt. 2191
07 |
návšt. 1410
08 |
návšt. 1400
09 |
návšt. 883
10 |
návšt. 1050
REBRÍČEK US
01 |
$140,0 mil.
02 |
$81,0 mil.
03 |
$31,0 mil.
04 |
$13,0 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,3 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$0,957 mil.
09 |
$0,701 mil.
10 |
$0,656 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.