MODELÁR

MODELÁR

6.0

Filmová recenzia



Meno českého režiséra Petra Zelenky sa českému ako aj slovenskému divákovi spája najmä s jeho kultovým filmom Knoflíkáři (1997) a filmovou verziou ruského románu Karamazovi (2008). Zelenka patrí scenáristicky aj režijne k najoriginálnejším režisérskym solitérom v Čechách. Každý Zelenkov film je jeho osobným autorským projektom. V decembri tohto roku prináša do slovenskej distribúcie svoju ostatnú drámu Modelář. V špeciálnej premiére si ju diváci mohli pozrieť už počas skrátenej verzii Medzinárodného filmového festivalu Febiofest v Bratislave.

V centre príbehu stojí dvojica kamarátov – Plech a Pavel. Stretávame ich v momente, kedy sa Pavel, po explózii v izraelskom Tel Avive, vracia domov, aby naplnil svoju prísne tajnú misiu. Jeho nezvyčajné zručnosti si všimne Plech, spolužiak zo strednej školy, a rozhodne sa Pavla zamestnať ako navigátora vo svojej požičovni drónov v Prahe. Pavel sa po návrate z cudziny snaží nabehnúť na bežný život. Avšak neustále pátra, či by nemalo dvadsať jeden ľudí z Bushovej administratívy (vrátane prezidenta) ísť sedieť za zločiny proti ľudskosti. (Dej sa vracia k mučeniu a týraniu väzňov v Guantanáme.) Pavlove inovatívne videá a jeho neodškriepiteľný talent zaujmú lokálneho politika, ktorý práve rozbieha politickú kampaň. Politikovým agitačným rečiam, plným veľkých slov o tom, ako zmeniť fungovanie krajiny bez skorumpovaných politikov, uverí nielen Pavel. Nakoniec a našťastie sa mladý Pavel rozhodne spoliehať sa len sám na seba.

Postavy bývalých spolužiakov kladie Petr Zelenka do kontrastu – pragmatického Plech (v podaní Jiřího Mádla) oproti romantickému aktivistovi Pavlovi (Kryštof Hádek), ktorého ideály narazia v rodnom Česku na krutú realitu. Výraznou charakteristikou Plecha je jeho rečová vada. Hoci nejaký čas trvá, kým si divák zvykne, neskôr už tento element vôbec nepôsobí rušivo. Dokonca, čo je ešte dôležitejšie, nestáva sa z rečovej vady primárny zdroj humoru „na prvú signálnu“.

Snímke dominujú pôsobivé zábery z vtáčej perspektívy, ktoré majú v deji svoje opodstatnenie. Sám Petr Zelenka o svojom „drónovom“ projekte hovorí: „Dnes už není ani tak zajímavé vidět záběr natočený z dronu, jako spíš dron, který takový záběr natáčí. To, co se děje za kamerou, je zajímavější. Jasně, je to technická hračka, ale je sexy. V Modeláři pracujeme s drony unikátním způsobem a to nejen na české poměry.“

Modelár

Novinka režiséra Zelenky sa kriticky stavia k viacerým spoločenským témam. Tentoraz siaha až k terorizmu. Aj keď sa režisér často zaoberá kontroverznými témami, tohtoročný film ostáva trochu vo vzduchoprázdne. Snímku Modelář možno považovať za zatiaľ Zelenkovo najpolitickejšie dielo. Téme sa prispôsobuje aj zminimalizovaný počet humorných scén. Všetko sa sústreďuje na vážnosť spoločenskej a osobnej situácie. Hudba vo filme je primárne inštrumentálna – nevyčnieva. Dôraz je kladený na pár piesní ruskej speváčky, ktoré vo filme zaznejú naživo.

Téma záchrany sveta pôsobí inovatívne len na prvý pohľad. Príbeh jednotlivca, ktorý berie spravodlivosť do vlastných rúk sa v českej kinematografii za posledné obdobie objavil už viackrát. Za minulý kalendárny rok spomeňme Staříkov (r. M. Dušek, O. Provazník) či Teroristka (r. R. Bajgar). Modelář zobrazuje, kam až môže zájsť silný zmysel pre spravodlivosť, ako aj to, v akom svete žijeme a na akých hodnotách staviame vlastnú existenciu. V jednom z dialógov, v ktorom kamaráti premýšľajú o atentáte na prezidenta Zemana, sa hovorí aj o tom, koľko stojí ľudský život... Po vypočutí odpovede, že veď na Slovensku to už majú „vyskúšané“, diváka zamrazí.

Modelár

Petr Zelenka svoj filmový námet dokončil pred siedmimi rokmi. Avšak potrebná technická realizácia nebola vtedy možná, keďže drón by vo vzduchu neuniesol kameru, ani inú podobne ťažkú filmársku techniku. Modelář je po remeselnej stránke zvládnuté dielo s aktuálnym akcentom. Snímka nenudí, ale ani zásadne neprekvapí. Balansuje medzi mainstreamovým trhákom a artovým počinom, mieša žánre a pôsobí neučesane. Akoby chcel Zelenka obsiahnuť až príliš veľa. A práve táto nejednoznačnosť výsledný dojem z filmu výrazne poškodzuje.


Modelář (Česko / Slovinsko / Slovensko, 2020, 110 min.)
Réžia: Petr Zelenka. Scenár: Petr Zelenka. Hrajú: Kryštof Hádek, Jiří Mádl, Veronika Khek Kubařová, Zuzana Fialová, Richard Stanke, Helena Dvořáková, Miroslav Hanuš, Jiří Svoboda


autor Barbora Gvozdjáková 2.12.2020
Kinema
6.0
Diváci
7.2
Ohodnotiť

Žner: Dráma
Minutáž˝: 110 min
Krajina: Česko Slovinsko Slovensko
Rok výroby: 2020

Premiéra:
Premiéra SK: 3.12. 2020
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
7.2
Ohodnotiť

Žáner: Dráma
Minutáż˝: 110 min
Krajina: Česko Slovinsko Slovensko
Rok výroby: 2020

Premiéra:
Premiéra SK: 3.12. 2020
0 z 10
0 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|DUNA: PROROCTVO
1
hodnotenie 6/10
|HERETIK
2
hodnotenie 7/10
|KLAUNOVE VIANOCE
1
hodnotenie 6/10
|HYPNÓZA
2
hodnotenie 8/10
|VAIANA 2
0
hodnotenie 6/10
|ŽENA Z…
1
hodnotenie 7/10
|ČARODEJKA
0
hodnotenie 8/10
|ROK VDOVY
0
hodnotenie 8/10
|AMERIKÁNKA
0
hodnotenie 9/10
|ARCHITEKTÚRA ČSSR 58 – 89
0
hodnotenie 8/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 25148
02 |
návšt. 4056
03 |
návšt. 3266
04 |
návšt. 2078
05 |
návšt. 2052
06 |
návšt. 2191
07 |
návšt. 1410
08 |
návšt. 1400
09 |
návšt. 883
10 |
návšt. 1050
REBRÍČEK US
01 |
$140,0 mil.
02 |
$81,0 mil.
03 |
$31,0 mil.
04 |
$13,0 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,3 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$0,957 mil.
09 |
$0,701 mil.
10 |
$0,656 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.