SAMSARA

SAMSARA

7.0

Filmová recenzia



Telo mnícha Tašiho je po troch rokoch samoty v tmavej jaskyni zanedbané a úplne bezvládne. Keď ho ostatní mnísi cestou do kláštora oholia a poriadne oblečú, zjaví sa mladý muž s hĺbavým pohľadom. Zapadnúť do kolobehu kláštorného života je však pre Tašiho ťažké - svet je príliš pestrý a plný farieb a vôní. Krátko po tom, čo sa na slávnosti v dedine zaľúbi do vidiečanky Pamy, odkladá svoj habit a odchádza do údolia žiť svetský život. S bežnými starosťami však prichádzajú aj bežné zlyhania...

Keby som mal Samsaru zhodnotiť pri odchode z kina, opísal by som ju ako krásny, ale rozvláčny film, ktorý neprináša nič nové. No čím viac času odvtedy plynie, tým viac vo mne rezonujú nádherné zábery Himalájí a vnútorná čistota postáv aj príbehu. Až mám chuť prejsť sa s Pamou alebo Tašim po stráni a porozprávať sa o úrode, o počasí alebo o susedoch. Zmením preto svoju charakteristiku: Samsara je rozvláčny, ale krásny film (ktorý neprináša nič nové).

Samsara Samsara Samsara

Jadro snímky tvorí rozpor medzi duchovným a svetským životom v ponímaní budhistického učenia, najmä lámaizmu. V krátkosti: podľa Budhu ľudský život sprevádza utrpenie, ktoré pramení z nepochopenia podstaty vecí. Kým človek nedospeje k dôkladnému pochopeniu (stav osvietenia zvaný nirvána), je odsúdený na večný kolobeh znovuzrodenia a utrpenia. Pokiaľ ide o spôsob dosiahnutia nirvány, je budhizmus mimoriadne rôznorodý. V tibetskej variante však má reálnu šancu jedine asketický muž - mních (pričom aj od neho sa vyžadujú dlhé roky meditácie a rituálov). Ostatní sa musia slušne správať, aby sa lámami stali aspoň v budúcom živote.

Toľko extrémne zjednodušený popis "sociálneho aspektu" Samsary. Okrem neho sa v príbehu odvíja aj hlbšia, filozofická úvaha: ako je možné dosiahnuť nirvánu "bokom od reality", respektíve či je to (morálne a pragmaticky) správna cesta. Tašiho reakcia na vyhrotenie tohto rozporu v závere filmu je prirodzená a krásna - malý krôčik do hĺbky bytia.

Problémom Samsary je, že režiséra a scenáristu Pana Nalina predbehli v kladení jeho otázok už obyvatelia konfuciánskej Číny. Títo navýsosť praktickí ľudkovia pretavili budhizmus do oveľa prístupnejších foriem, z ktorých azda najčistejšou je zen. Ani o ňom sa nedá objektívne prehlásiť, či je "tou správnou cestou", faktom však ostáva, že problémami nastolenými v Samsare sa už zaoberala kopa ľudí, a to nie hocijakých.

Samsara Samsara Samsara

Suma sumárum, pre človeka s aktívnym záujmom o budhizmus vyznie tento film možno trošku naivne (a možno som úplne vedľa a prehliadol som dôležité veci - napíšte do diskusie, ak máte čo). Pre ostatných však bude najskôr nudný - a tým sa dostávame k samotnému prevedeniu. Tempo deja je naozaj, naozaj pomalé. Treba si vybrať kino s pohodlnými sedadlami a naladiť sa na hĺbavé rozprávanie s intenzívnou, ale lenivou kamerou. Príbeh Tašiho života v dedine je prostučký a priamočiary. Jeho vnútorné zmeny aj dozrievanie Pamy sú čitateľné a prirodzené, ale sú opísané spôsobom, ktorý od diváka vyžaduje vytrvalosť. Čiastočnou odmenou sú fascinujúce zábery indických a tibetských hôr, ktoré akoby sa stávali ďalšou postavou. Atmosféru dopĺňa skromný, no o to zaujímavejší soundtrack Cyrila Morina.

Z pohľadu hereckého remesla je najpozoruhodnejší výkon Christy Chung v úlohe Pemy - jej záverečný monológ je trošku šablónovitý, no v zásade vytvorila presvedčivý obraz silnej a obetavej ženy. Tašiho odtieniky pochybností stvárnil Shawn Ku až na zopár scén s veľkým nadhľadom. Z vedľajších postáv spomeniem opáta menom Apho, ktorého hral Sherab Sangey.

Samsara je vyslovene, čisto, výlučne klubový film. Žiada si odhodlaného diváka vyzbrojeného trpezlivosťou a ochotného rozmýšľať. Ak patríte do tejto skupiny, odnesiete si z kina príjemný a trvácny zážitok. A samozrejme, pre priaznivcov tibetskej kultúry a náboženstva znamená toto dielko malé Vianoce.

Samsara (Nemecko/Francúzsko/Taliansko, 2001, 138 min.)
Réžia: Pan Nalin. Scenár: Pan Nalin. Kamera: Rali Ralchev. Hudba: Cyril Morin. Hrajú: Shawn Ku, Christy Chung, Neelesha BaVora, Kelsang Tashi, Lhakpa Tsering


autor Ján Hušták 16.4.2004
Kinema
7.0
Diváci
9.6
Ohodnotiť

Žner: Akcia/Dráma
Minutáž˝: 138 min
Krajina: Nem Fran Tal
Rok výroby: 2001
Homepage www

Premiéra:
Premiéra SK:
ROK VDOVY
[RECENZIA ]
HERETIK
[RECENZIA ]
3
Gladiátor II
GLADIÁTOR II
[RECENZIA ]
KONKLÁVE
[RECENZIA ]
RED ONE
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
9.6
Ohodnotiť

Žáner: Akcia/Dráma
Minutáż˝: 138 min
Krajina: Nem Fran Tal
Rok výroby: 2001
Homepage www

Premiéra:
Premiéra SK:
0 z 10
0 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|PREZIDENTKA
1
hodnotenie 8/10
|GLADIÁTOR II
3
hodnotenie 6/10
|ANORA
2
hodnotenie 9/10
|KONKLÁVE
0
hodnotenie 8/10
|RED ONE
0
hodnotenie 6/10
|VENOM: POSLEDNÝ TANEC
1
hodnotenie 6/10
|TEÓRIA VŠETKÉHO
0
hodnotenie 7/10
|BAMBI
0
hodnotenie 6/10
|POKLAD (POKLAD)
0
hodnotenie 5/10
|THE APPRENTICE: PRÍBEH TRUMPA
0
hodnotenie 7/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 24748
02 |
návšt. 6614
03 |
návšt. 6732
04 |
návšt. 5632
05 |
návšt. 4024
06 |
návšt. 3905
07 |
návšt. 4379
08 |
návšt. 7618
09 |
návšt. 3984
10 |
návšt. 2637
REBRÍČEK US
01 |
$32,0 mil.
02 |
$7,3 mil.
03 |
$5,3 mil.
04 |
$5,2 mil.
05 |
$4,2 mil.
06 |
$2,9 mil.
07 |
$2,8 mil.
08 |
$2,3 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$1,8 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.