PARÍŽ, 13. OBVOD |
PARÍŽ, 13. OBVOD |
Emilie, Camille a Nora. Traja tridsiatnici, ktorých životy sa náhodne, ale osudovo pretnú v parížskej štvrti Les Olympiades. Filmová novinka Jacquesa Audiarda (Prorok, Dheepan, Z hrdze a kosti) vychádza zo svojskej poetiky multikultúrnej betónovej džungle na juhovýchode francúzskej metropoly. Inšpiruje sa generačnými strasťami svojich hrdinov, ktorých napriek slobode a otvoreným možnostiam trápi pocit večnej nedostatočnosti a neschopnosť nadväzovať hlbšie vzťahy.
Paríž, 13. obvod je pôvabný čiernobiely film s krásnou kamerou, šmrncovou hudbou, výbornými hercami a scenárom, ktorý síce neobjavuje žiadnu Ameriku, no stále má čo povedať. Film nakrútený na motívy komiksových príbehov tento týždeň vstupuje aj do našich kín. Ponúka svieži divácky zážitok, ktorý si netreba nechať ujsť.
Les Olympiades je jedným z architektonicky najvýraznejších parížskych sídlisk. Modernistické „mesto v meste” vzniklo v 70. rokoch minulého storočia ako urbanistický projekt s unikátnym konceptom: Ako napovedá už jeho názov, inšpiruje sa olympijskými hrami. Každá z budov nesie názov jedného z miest, kde sa olympiáda v minulosti konala a mnohé z ulíc majú mená po olympijských športových disciplínach. Po polstoročí od vzniku sídliska sa už však môže zdať, že tieto názvy odkazujú skôr na pestrú skladbu miestneho obyvateľstva.
Vďaka blízkosti univerzít aj relatívnej cenovej dostupnosti miestnych bytov sa v panelákoch s menami ako Mexico City, Sapporo či Montreal stretáva doslova celý svet. Žije tu aj Emilie (Lucie Zhang), mladá Aziatka so svojským zmyslom pre humor, ktorá napriek štúdiám politológie pracuje ako telefonistka. K dobru si privyrába prenájmom jednej z izieb v byte po babičke, kde býva. No a práve cez inzerát na spolubývajúceho Emilie po prvýkrát stretne mladého sebavedomého profesora Camillea (Makita Samba) – a okamžite to medzi nimi zaiskrí.
Žiaľ, kým s vášnivým sexom im to ide celkom samé od prvého dňa, vybudovať si skutočný vzťah bez sarkazmu, urážok a podozrievavého odstupu sa im akosi nedarí. Navyše, Camille celkom neskrývane nadväzuje aj ďalšie vzťahy – napríklad s tajomnou a nedostupnou Norou (Noémie Merlant).
Húževnatá realitná maklérka však má svoje vlastné sny aj starosti: Len nedávno sa musela vzdať štúdií práva kvôli hlúpej zámene s nápadne podobnou erotickou cam girl Amber Sweet (Jehnny Beth). Kým Camille sa do Nory stále viac zamilováva, ona hľadá spôsoby, ako sa priblížiť práve k žene, s ktorou si ju pletú. A tak vzniká dynamický pletenec vzťahov a situácií, v ktorých sa jednotlivé postavy občas celkom míňajú, hoci majú spoločného viac než dosť.
Základná schéma snímky Paríž, 13. obvod nie je ničím prevratným či nevídaným: Je to taká malá dômyselná spleť poviedok, ktoré síce majú niečo do seba aj samostatne, no ten pravý zmysel získavajú až pokope. Videli sme to už mnohokrát a neraz aj v podobnom lokálne rámcovanom prevedení. Viacero poviedkových filmov s obdobnou tematikou sa už dokonca odohrávalo aj priamo v Paríži. Nápad teda nie je nijako originálny. Patrí však k tým, ktoré ak klapnú, potešia aj po stý raz – no a v tomto prípade to klape celkom slušne, či už ide o formu alebo obsah.
Film hneď na prvú zaujme krásnym čiernobielym vizuálom, ktorý dodáva atmosféru a šarm aj inak vcelku bezútešným exteriérom (na Eiffelovku a Montmartre tentokrát môžete zabudnúť, Paríž 13. obvodu je charakteristický prísnymi pravými uhlami a betónovou šeďou). Nezaostáva ani audio, v ktorom sa mieša dunivá klubová elektronika s príležitostným karaoke, vytvárajúc výstižný mileniálsky soundtrack k všedne-nevšednej každodennosti.
Hoci každá z postáv je celkom iná, ako dieliky tej istej mozaiky do seba dobre zapadajú a vytvárajú celistvý obraz toho, ako režisér a scenárista v jednom vníma túto generáciu na prahu efektívnej dospelosti. Vychádza pritom, paradoxne, z postáv, ktoré vznikli niekde úplne inde – s výnimkou Camillea (ktorý ich prepája) všetky vyšli z pera amerického autora komiksov Adriana Tomineho a pôvodne boli zasadené do New Yorku. Do 13. parížskeho obvodu ich preniesol až Audiard, ktorý na tomto mieste údajne sám roky žil.
Sú to postavy, ktoré bojujú o prijatie u druhých, no nevedia prijať samé seba. Sú pod tlakom očakávaní – musia byť úspešní v kariére a zároveň dobrí bratia, pozorní vnuci a poslušné deti. Premotivovane sa vrhajú do štúdií, no pri prvom probléme vyhoria a končia v callcentrách, reštauráciách, na stavbách či v realitných kanceláriách. Túžia byť milovaní a milovať, no pritom lásku považujú za slabosť a záväzok, ktorého sa desia. Napokon si ale svoju, hoc aj kľukatú a hrboľatú cestičku každý z nich nájde.
Paríž, 13. obvod je v konečnom dôsledku celkom pozitívny feel-good film, v ktorom aj tí najväčší smoliari a odpadlíci majú nádej na šťastie. Akurát musia pochopiť, že ich často čaká úplne inde, než si sami myslia.
Les Olympiades, Paris 13e (Francúzsko, 2021, 105 min.)
Réžia: Jacques Audiard. Scenár: Jacques Audiard, Nicolas Livecchi, Léa Mysius, Céline Sciamma, Adrian Tomine ((based upon short stories by: Amber Sweet/Killing and Dying/Summer Blonde/Hawaiian Getaway). Hrajú: Lucie Zhang, Makita Samba, Noémie Merlant, Jehnny Beth, Camille Léon-Fucien, Oceane Cairaty, Anaïde Rozam, Pol White, Rong-Ying Yang, Geneviève Doang, Xing Xing Cheng, Fabienne Galula, Lilian Nze Nong, Ornella Nzingoula ...