BLOG: KAŽDÝ CHCE MAŤ VLASTNÝ ANIMÁK |
BLOG: KAŽDÝ CHCE MAŤ VLASTNÝ ANIMÁK |
Rok 2006 je mimoriadne bohatý na počítačom tvorené filmy nielen pre deti. Otázne je, či do kín priniesli aj niečo nové a kvalitné alebo len mútia vodu...
Ručná animácia
Úspech animovaných filmov jedného či dvoch veľkých štúdií dokáže ľahko vyprovokovať ostatných. Stalo sa to raz a stáva sa to zas. Disney už nemá monopol, ale kvôli nemu vzniká toľko noviniek. Renesancia animovaného filmu (zatiaľ však ručne kresleného) na začiatku 90. rokov podnietila nielen Disneyho na tvorbu noviniek každú letnú sezónu. Od Aladdina (1992) cez Levieho kráľa (1994) až po Tarzana (1999). Zoznam obsahuje viaceré veľmi kvalitné kúsky. Približne v rokoch 1996-7 však vzniká v hlavách ďalších štúdií zhodný nápad: keď to sype Disneymu, malo by to sypať aj nám. Výsledkom je animovaná odnož štúdia Fox, ktoré vytvára Anastasiu (1997) a zaknihuje si celkom dobrý úspech. Film funguje – má zaujímavý príbeh, nechýbajú pesničky a animácia je kvalitná. Prebúdza sa aj Paramount, ktorý v roku 1998 prináša The Rugrats Movie, ale to je skôr celovečerná epizóda seriálu ako samostatný animák. Úspech prichádza skôr v krajine vzniku, v našich kinách sa Rugrati ani nehrali. Rok 1998 využili aj ďalšie štúdiá – Warner Bros. si vyskúšal animáciu s filmom Čarovný meč a nedopadlo to veľmi slávne. Najpodstatnejší prínos do žánru zvládol DreamWorks, ktorý pred Vianocami prináša Princa egyptského. Nutno podotknúť, že film má k Disneymu napriek látke dosť blízko, či už zakomponovaním pesničiek alebo aj pár milých postavičiek. Netreba sa však čudovať, keď do DreamWorks zbehli viacerí Disneyho ľudia...
Nasledujúce roky prinášajú úskalia. Warner Bros. sa Čarovným mečom vyšachoval z hry sám. Paramount sa zmohol ešte na jedných Rugrats, ale do iného obsahu sa radšej nehrnul. Fox stavil 100 miliónov dolárov na sci-fi kartu menom Titan A.E. a neľútostne prepadol v rebríčkoch. Po dvoch filmoch štúdio zavrel. DreamWorks si vyskúšali Cestu do El Doráda so stredným úspechom a Sindibáda so slabým. Na ručnú animáciu sa už vybodli aj oni. A samotný Disney? Ručnú animáciu odsunul na vedľajšiu koľaj sám, keď v roku 2000 preložil Vladárovu novú tvár na jeseň a v kľúčovej letnej sezóne promoval Dinosaura. Potom už len stagnoval – druhé diely známych titulov boli výkriky do tmy (napríklad Kniha džunglí 2) a originálne projekty boli maximálne priemerné a niekedy sa už ani nedostali do slovenských kín (Home at the Range z roku 2004).
Renderované animáky
Ručná animácia kvalitatívne i kvantitatívne klesala. Ale už do roku 1998 sa blysla iskra nádeje. Najprv prvým Príbehom hračiek a potom MravcomZ i Životom chrobáka. Pekné kúsky. Chýbajú im síce pesničky, ale majú skvelé scény, milovaných hrdinov a celkovo sú osviežujúce. Tadiaľ vedie cesta. Vie to Disney, ktorý ťažil čoraz viac z filmov Pixaru – prišiel druhý Príbeh hračiek, ukázali sa Príšerky, Hľadal sa Nemo, zasahovala Rodinka úžasných a nostalgické retro zvládli Autá. A popritom nezaháľal ani DreamWorks a vytvoril giganticky úspešnú sériu menom Shrek.
A ako to už v Hollywoode býva, keď má niečo úspech, treba sa na tom priživiť. A tak analogicky prichádza štúdio Fox a Blue Sky Studios v roku 2002 s Dobou ľadovou. Medzitým ubehlo pár rokov a na poli tohto žánru sa často presadzoval najmä DreamWorks, hoci kvantita začína u neho nemilosrdne biť na poplach – Príbeh žraloka, Madagascar či Za plotom kvalitu Shreka nedosahujú.
História sa opakuje... v roku 2006
Tento rok sa zdá byť pre renderované animáky taký bohatý ako rok 1998 pre animáky s ručnou animáciou. Každé štúdio chce mať svoj, odkrojiť si kúsok trhu, a výsledky snaženia sú rôzne.
Zaujímavá je pozícia Disneyho. Odkúpenie Pixaru síce trošku zaťažilo peňaženku, ale na druhej strane bolo stávkou na istotu. Autá sa zdajú byť najlepším animákom roku, neboja sa opäť prihadzovať do žánru novinky alebo presadzovať svoje (viď. dvojhodinová stopáž). Na druhej strane vlastný počin menom Divočina je asi najväčším sklamaním americkej produkcie v danom subžánri. Vyluhovaný dej, mizerný scenár a nulová invencia, to sú prekvapivo atribúty Disneyho filmu. A pretože tento rok nebol v kinách ani Čarovný kolotoč alebo niečo podobné, nelichotivé posledné miesto mu asi zostane.
Fox sa po minuloročných Robotoch vrátil k osvedčenej látke. Doba ľadová 2 je aj v slovenských kinách megaúspech lámajúci hranicu štvrť milióna divákov. Obsahová kvalita sa posudzovala trošku ťažšie. Na jednej strane ide o variáciu na prvý diel, na druhej strane neprináša príliš veľa nového. Animácia mohla byť aj lepšia. Toľko k prvému zhliadnutiu, ktorý zatienili vyššie očakávania. Ale opakované návštevy kina (celkovo štyri) ukázali vysokú kvalitu filmu.
DreamWorks prichádza do kín dvakrát. Za plotom bola pekná satira, hoci pri nej nastal v mojej mysli opačný prípad ako u Doby ľadovej 2. Počiatočne prechválenie trošku opadlo a na druhýkrát to už taká pecka nie je. Ale na pomery žánru stále silno nadpriemerný kúsok, za ktorý sa štúdio hanbiť nemusí. Uvidíme, ako si povedie Spláchnutý...
Celkom slušne vstupuje na pole renderovaných animákov Sony. V tom dome straší dokázalo priniesť trošku iný pohľad a spracovanie žánru – zakomponovanie hororových prvkov nebolo vôbec na škodu, práve naopak, film dokázalo osviežiť. V USA stredný úspech, u nás, žiaľ, menší, ale nádej na ďalšie kvalitné filmy ostáva. Očividne sa bude viac dariť Loveckej sezóne – hovoriace zvieratká málokedy sklamú, nutný kus satiry i ľahkosť vtipu ukazujú cestu k úspechu. K mamutím štyridsaťmiliónovým otváracím víkendom má ešte Sony ďaleko, ale svoje počiny si zaplatí a môže skúšať šťastie i um svojich tvorcov ďalej.
Warner Bros. sa môžu tento rok podobať na Disneyho. Po zhliadnutí Mravčej polepšovne ostáva v ústach horká chuť ako po Čarovnom meči, absolútne priemerný kúsok, ktorý do žánru nič nové nepriniesol (ani dosť dolárov do pokladní). Ale Happy Feet sa zdá byť inou kávou. Veľmi, veľmi pozitívne kritiky i silný otvárací víkend môžu vyústiť do najväčšieho prekvapenia roka. U nás je film nasadzovaný ako posledný a nejeden našinec môže vykríknuť: To najlepšie nakoniec! Šanca na porazenie Áut nie je až taká veľká, ale osmičkových hodnotení bolo v tomto žánri veľmi málo...
Bratia Weinstenovci priniesli začiatkom roka Karcoolku, na ktorú majú mnohí rozličné názory. V mojich očiach lacná kópia Shreka, u iných slušná zábava. Každopádne, animácia je slabá, ale u nás sa atakovala stotisícová hranica návštevnosti a v zahraničí sa rýchlo zaplatili náklady, takže... áno, druhý diel je už v príprave, ale na tomto mieste veľa dôvodov na plesanie nevidím...
Do celkového rekordného počtu ešte treba prihodiť aj Barnyard z dielne Paramountu, ale ten sa u nás zatiaľ neobjavil. Škoda, pretože v USA je komerčný úspech niekoľkonásobne vyšší ako pri Mravčej polepšovni a určitá znôška kravín (doslova, keďže barnyard = sedliacky dvor, kde sa film odohráva) nezaškodí.
Bude každý rok tona animákov?
Asi nie. Je veľmi pravdepodobné, že tento rok bol skutočne príležitosťou pre každého. Niekto zarobil, niekto sa popálil. Teraz mal v kinách animák prakticky každý, ale na ďalšie roky už taká svetlá budúcnosť svietiť nemusí. Iste, DreamWorks a Pixar solia svoje kvalitné dielka ďalej, pri ostatných to už také isté nie je. Fox a Blue Sky Studios určite hútajú nad Dobou ľadovou 3 a možno vyskúšajú podobne ako s Robotmi aj inú obsahovú látku. Sony je vďaka Loveckej sezóne i Monster House dobre naštartované. Warner Bros. čaká analýza – slabé mravce a silné tučniaky, ktorý film preváži pri rozhodovaní, či žáner ďalej živiť? Weinsteinovci nám môžu servírovať Karcoolky ešte dlhé roky, pokiaľ nás to neprestane baviť úplne všetkých – ich rozpočty tomu zodpovedajú. A ostatní sa môžu rozhodnúť, čo ďalej. Možno to o štyri či osem rokov skúsia znova a v roku 2014 budeme opäť ochkať nad množstvom animákov...