VĎAKA STRACHU CÍTIM ŽIVOT

VĎAKA STRACHU CÍTIM ŽIVOT

článok



Chcel byť veterinárom, no stal sa hercom. Túžil robiť niečo výnimočné a stala sa z neho filmová hviezda. Hral v desiatkach celosvetovo úspešných filmov (napríklad Misia, Kráľovstvo nebeské, Lolita, Francúzova milenka, Zvodná krása a Božská Júlia). V roku 1990 získal Oscara za hlavnú rolu vo filme Reversal of Fortune. V súčasnosti pracuje na filme Eragon, kde hrá postavu Broma. Niektoré scény sa nakrúcali aj na Slovensku, kde nám poskytol exkluzívne interview. Jeremy Irons.

Aký bol Jeremy Irons, keď mal 15 rokov?

V tomto veku som chcel byť veterinárom. So zvieratami som chcel dokonca žiť.

Veterinárom ste sa však nestali...

Nebol som v škole dobrý v prírodných vedách. A asi som sa ani veľmi nesnažil. Takže som sa tohto sna musel vzdať a rozhodol som sa viesť kočovný život. Medzi zvieratami však žijem. Mám psov, kone, ovce – takú malú farmu. Takže môžem povedať, že žijem život, aký som vždy chcel.

Ako vyzeral váš život predtým, ako ste sa stali známym hercom?

Keď som odišiel zo školy, chvíľu som pracoval ako sociálny pracovník. Trocha som si zarábal spievaním a hraním na gitare. Krátko nato som si povedal, že by som mohol vyskúšať divadlo, a keď som to skúsil, veľmi sa mi to zapáčilo. Štýl práce v divadle mi vyhovoval. Keďže pochádzam zo strednej vrstvy – otec bol účtovníkom – moja rodina nemala so šoubiznisom absolútne žiadne skúsenosti. Ja som bol pripravený robiť čokoľvek: mohol som pracovať či už v zábavnom parku, alebo hoci aj v cirkuse. Chcel som však robiť niečo výnimočné. Túžil som cestovať a rozprávať príbehy. A to vlastne dodnes robím.

Vďaka strachu cítim život

Študovali ste herectvo?

Zapísal som sa do divadelnej školy a po jej skončení som sa pokúšal nájsť si hereckú prácu. V škole som veľa získal, no s učením som nikdy neprestal. V podstate sa učím neustále. Ak mám povedať pravdu, nikdy som si nemyslel, že sa stanem medzinárodne známym hercom. Dúfal som, že budem divadelným hercom v Anglicku a o filme som na začiatku vôbec nerozmýšľal.

Ako sa stane neznámy divadelník medzinárodne uznávaným hercom?

Pracoval som v divadle na predmestí Londýna, až kým som si neuvedomil, že takto nikdy nebudem dostatočne zarábať na to, aby som mohol mať dom a rodinu. Uvedomil som si, že buď sa stanem úspešným divadelným hercom v londýnskom West End, alebo to skúsim vo filmoch. Vedel som, že dostať sa do filmu je skutočne náročné. Takže som začal chodiť na konkurzy a verte, prešiel som ich snáď všetky. Popritom som si zarábal upratovaním a tiež som sa ľuďom staral o záhrady. Robil som to len preto, aby som mohol platiť účty, no naďalej som skúšal šťastie na konkurzoch. Po čase som konečne dostal ponuku z divadla vo West End. Tam som sa trocha zviditeľnil a krátko nato som začal pracovať v televízii. Prvú malú filmovú úlohu som dostal vo filme Nijinski, ktorý režíroval Herbert Ross.

A potom prišli hviezdne úlohy...

Keď v roku 1981 režisér Karel Reisz plánoval nakrútiť film The French Lieutenant´s Woman, oslovil ma a ponúkol mi spoluprácu. Neskôr som začal hrať v úspešných televíznych seriáloch. Reisz obsadil do hlavnej úlohy americkú filmovú hviezdu Meryl Streepovú. Po jej boku som hral v tomto filme ako ešte neznámy herec. Na základe tohto úspechu som sa dostal aj do medzinárodného povedomia. Keďže v Anglicku je veľmi veľa dobrých hercov, získať medzinárodný úspech je veľmi náročné. Myslím, že k tomu mi pomohli tieto dva úspešné projekty. Jedným boli televízne seriály a tým druhým medzinárodne úspešný film. A práve to ma dostalo do medzinárodnej stratosféry, v ktorej som sa stal filmovou hviezdou.

Pomohli vám k filmovej kariére príbuzní či ľudia z blízkeho okolia?

Nemám žiadnych príbuzných, ktorí by boli úspešnými hercami ani umelcami. Mám len príbuzných, ktorí sa umelcami chceli stať, no nemohli si to dovoliť. Ľudia zo strednej vrstvy sa nestávali umelcami. Potrebovali si nájsť „skutočnú“ prácu. Byť umelcom bolo luxusom. Môj starý otec sa veľmi túžil venovať tesárčine, bol výborným tesárom, avšak potreboval uživiť celú rodinu, preto začal pracovať v banke, ale celý život to potom ľutoval. Aasi tak pred štyrmi generáciami som mal jedného predka, ktorý pracoval v divadle ako garderobier. Ale to je asi tak všetko.

Ako reagovali vaši rodičia, keď ste im povedali, že sa chcete stať hercom?

Matka bola nadšená, otec až tak nie. V našej rodine som bol druhým synom a môj starší brat neuspel a zlyhal. Takže čo sa týkalo mňa, keď som povedal, že sa chcem stať hercom a že toto je povolanie, ktoré chcem robiť, otec bol značne opatrný. Viete, životy hercov sú často hrozivé. Napriek tomu mi vtedy povedal: „Ak to neskúsiš, budeš to vždy ľutovať a vždy ma budeš odsudzovať za to, že si to neskúsil. Tak choď a skús to. A ak sa ti podarí dostať do divadelnej školy, zaplatím ti výdavky.“ Našťastie, ešte predtým, ako otec zomrel, som sa stal úspešným hercom, takže zažil moju kariéru a bol na mňa hrdý.

Vďaka strachu cítim život

Úspešný príbeh. Ale mnoho ľudí má pocit, že sa im niečo také nikdy nepodarí...

Jednoducho treba chcieť. Myslím, že sme schopní úplne všetkého. Skutočne tomu verím. Jediné, čo treba urobiť, je presvedčiť samého seba, že na to máš. No keď si budeme neustále opakovať, že nie sme schopní, a hľadať rôzne výhovorky, tak to nezvládneme. Samozrejme, aj ja mám niekedy strach. Ale hlboko v srdci cítim, že život, ktorý žijeme, je len raz. A ak si človek jednoducho povie, že to nedokáže, že má strach, tak fajn – nechaj to tak, kašli na to, ale uvedom si, že táto šanca sa už nikdy nezopakuje. Ja však nechcem svoj život premárniť, chcem neustále skúšať, chcem riskovať a žiť s pocitom, že môžem zlyhať. Zbožňujem ten strach, pretože mi umožňuje cítiť život. Niekedy sám seba prekvapím a pomyslím si, ako som také niečo mohol zvládnuť.

Máte niekedy strach, že zlyháte?

Samozrejme. Mám strach z neúspechu, ale rád riskujem. Vždy, keď dostanem ponuku, mám obavy, či ju zvládnem. Napriek tomu si myslím, že je lepšie žiť v neistote, snažiť sa strach prekonávať a pokúšať sa ho zvládnuť. Je to oveľa rozumnejšie ako zvoliť si alternatívu bez rizika. Bol som vychovávaný veľmi jednoducho a vo svojej kariére som mal veľmi veľa príležitostí robiť prácu bez väčšieho rizika. Často dostávam ponuky, ktoré viem, že by som bez problémov zvládol, avšak zároveň si uvedomujem, že by pre mňa neboli skutočnou výzvou, hoci by som na nich mohol dobre zarobiť. Viem, že by ma vôbec neuspokojili, nemal by som ten fantastický pocit, ktorý človek má len vtedy, keď cíti, že môže zlyhať. Ak potom nezlyhá, má zaručený úspech.

Podľa akých kritérií si vyberáte filmy, v ktorých hráte?

Kritériá sa neustále menia. Je to ako chuť do jedla. Ak človek je veľa ovocia, zrazu dostane chuť na dobrý steak. Ak je veľa mäsa, žiada sa mu dobrej zeleninovej polievky – a v živote je to podobné. Aj u mňa sa kritériá časom menili. Prechádzal som obdobím, keď som si potreboval zarobiť: založil som si rodinu, musel som platiť výdavky spojené so školným pre svoje deti. Vtedy boli hlavným kritériom peniaze. Potom prišlo obdobie, keď som už nepotreboval toľko zarábať a mohol som premýšľať o iných kritériách. Ale stále sa snažím pracovať s ľuďmi, ktorých obdivujem. Vtedy môžem pracovať s najväčším nasadením na príbehoch, ktoré by som aj sám chcel poznať. Je to veľmi inštinktívne, dostanem scenár a keď cítim, že toto je príbeh, ktorého chcem byť súčasťou a toto je postava, ktorá je zaujímavá, tak to zoberiem. No ak je to postava, ktorú som už hral, tá práca by ma už nenapĺňala, tak to odmietnem. Takže je mnoho kritérií, podľa ktorých si vyberám. Napríklad keď skončím s prácou na tomto filme, vrátim sa do Londýna a budem asi polroka hrať v divadle. Veľmi sa na to teším, pretože v divadle som nehral už 14 rokov.

Ako by ste porovnali divadlo a film?

Divadlo je pre herca veľmi „výživné“, pretože po každom predstavení je tam spätná väzba od obecenstva. Táto priama odozva vo filme nie je. Napríklad na filme Eragon robíme už asi 6 mesiacov, a to bez akejkoľvek odozvy. Celú svoju prácu a tiež aj svoj celkový výkon vnímam, až keď si sadnem do kina, kde je obecenstvo. Vtedy vidím, ako to na nich pôsobí, ale určite to nie je také isté, ako keď som na javisku a komunikujem s nimi priamo. Divadlo a film sú dve odlišné rutiny. Divadlo robíte každý večer, v prípade úspechu aj niekoľko mesiacov. To znamená, že okrem toho nemôžem robiť už takmer nič, pretože musím byť každý večer pripravený. Herec musí byť o siedmej večer v najlepšej forme a pracovať s nasadením a obrovskou energiou asi dve a pol hodiny. Potom sa musí dobre vyspať a od chvíle, keď sa zobudí, je opäť celý deň sústredený len na večerné dve a pol hodiny. Je to úplne odlišný rytmus. Tento rytmus mi za posledných 14 rokov nevyhovoval, a preto som radšej pracoval na filmoch. Pri filmovaní pracujete niekoľko mesiacov, potom nasledujú 3-4 mesiace voľna a máte čas aj na iné veci.

Vďaka strachu cítim život

Diváckej obľube sa v posledných rokoch tešia takmer výlučne komerčné filmy. Čo si ako herec o tom myslíte?

Máte pravdu, v súčasnosti je to tak. Je to preto, že sme zvádzaní vecami, ktoré sú ľahké a jednoduché, a presne také sú komerčné filmy. Na druhej strane práve komerčné filmy sú nám nanútené. Je to o peniazoch. Štúdia a produkčné spoločnosti minú veľa peňazí na reklamu, aby sme sa na ne prišli pozrieť. A my samozrejme ideme a platíme. A tak tieto naše peniaze idú naspäť ľuďom z filmu. Všetko je to súčasťou reklamy. Tieto filmy sú však na ústupe a čoraz menej uspokojujú divákov. No na druhej strane je to úzko späté s distribučnými spoločnosťami, pretože verejnosť má možnosť vidieť len tie filmy, ktoré sú do kín distribuované. Existuje veľa skvelých filmov, ktoré sa k verejnosti vôbec nedostanú. A to je škoda.

Je medzi vašimi filmami taký, ktorý by ste divákom zvlášť odporúčali?

Neviem. Myslím si, že väčšina mojich filmov je zaujímavá a odporúčam ich všetkým divákom. Vždy som sa snažil robiť zaujímavé filmy. Je pravda, že som urobil jeden alebo dva filmy, ktoré by som nerád odporúčal, a čo je zvláštne, práve takéto filmy často zarábajú najviac peňazí. Urobil som ich len pre peniaze, ale v súčasnosti to už nerobím. Bolo to asi pred piatimi rokmi, keď som potreboval zozbierať veľa peňazí na jeden projekt, a tak som ich urobil. No skutočne by som ich divákom neodporúčal. Okrem týchto dvoch filmov, ktorých názvy radšej neprezradím, sú moje filmy veľmi zaujímavé. Nehovorím, že každému sa páčia, ale myslím si, že sú niečím výnimočné a že stoja za to, aby ich ľudia videli. Ja si vždy rád pozriem film, v ktorom hrá Robert de Niro, pretože viem, že Robert má, čo sa týka filmov, vynikajúci výber. Vždy som obdivoval filmy režiséra Francisa Forda Copolu , Stanleyho Kubricka a vždy si rád pozriem film Woodyho Allena.

Čo si myslíte o dobrodružných filmoch, akým je napríklad Eragon, ktorý práve natáčate?

Myslím, že aj takéto filmy majú svoje miesto. Je to o predstavivosti. Príbeh Eragona je založený na nesmierne populárnej knihe. Ja ako starší herec sa musím dostať do povedomia mladej generácie, a preto som zobral ponuku vo filme, ktorý je pre ňu určený. Je to prirodzená súčasť mojej kariéry. Eragon má skvelý scenár, pracujem s výbornými hercami, hrá v ňom John Malkovich a tiež mladý Angličan Edward Spelleers. Ed má len 17 rokov a je to jeho prvá veľká úloha. Je úžasným mladým mužom a dobrým priateľom. Takže je naozaj príjemné pracovať na tomto projekte. Dostal som sa tiež opäť do Maďarska a na Slovensko, kde sme Eragona nakrúcali. Bol som dvakrát v Bratislave, ale nenakrúcal som tu. V Tatrách som prvýkrát a musím povedať, že je tu nádherne. Práve dnes sme nakrúcali v horách, bolo to očarujúce. A práve toto je výhodou môjho povolania. Ako herec sa dostanem na miesta, kde by som sa ako turista pravdepodobne nikdy nedostal. Aj preto mám svoju prácu rád.

Čítala som, že ste perfekcionista…

V podstate nikdy nie som spokojný. A keďže vo svojej práci mám príležitosť a možnosť spätne sa pozrieť na svoj výkon, musím povedať, že nikdy to nie je tak dobré, ako som chcel. Myslím, že ak by som niekedy bol so sebou spokojný, bolo by to veľmi zlé. Vždy objavujem niečo nové, vždy sa chcem zlepšovať. Sedieť, čakať a zmieriť sa s tým, čo už mám, pre mňa neznamená skutočne žiť.

Text bol publikovaný v týždenníku .týždeň


autor Jana Janičová 18.12.2006
ROK VDOVY
[RECENZIA ]
HERETIK
[RECENZIA ]
3
Gladiátor II
GLADIÁTOR II
[RECENZIA ]
KONKLÁVE
[RECENZIA ]
RED ONE
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)

Žáner: Akcia/Rodinný
Minutáż˝: 104 min
Krajina: USA
Rok výroby: 2006
Homepage www

Premiéra: 15.12. 2006
Premiéra SK: 14.12. 2006
0 z 10
0 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|PREZIDENTKA
1
hodnotenie 8/10
|GLADIÁTOR II
3
hodnotenie 6/10
|ANORA
2
hodnotenie 9/10
|KONKLÁVE
0
hodnotenie 8/10
|RED ONE
0
hodnotenie 6/10
|VENOM: POSLEDNÝ TANEC
1
hodnotenie 6/10
|TEÓRIA VŠETKÉHO
0
hodnotenie 7/10
|BAMBI
0
hodnotenie 6/10
|POKLAD (POKLAD)
0
hodnotenie 5/10
|THE APPRENTICE: PRÍBEH TRUMPA
0
hodnotenie 7/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 24748
02 |
návšt. 6614
03 |
návšt. 6732
04 |
návšt. 5632
05 |
návšt. 4024
06 |
návšt. 3905
07 |
návšt. 4379
08 |
návšt. 7618
09 |
návšt. 3984
10 |
návšt. 2637
REBRÍČEK US
01 |
$32,0 mil.
02 |
$7,3 mil.
03 |
$5,3 mil.
04 |
$5,2 mil.
05 |
$4,2 mil.
06 |
$2,9 mil.
07 |
$2,8 mil.
08 |
$2,3 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$1,8 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.