7 PROBLÉMOV SLOVENSKÝCH KÍN |
7 PROBLÉMOV SLOVENSKÝCH KÍN |
Návštevnosť slovenských kín z roka na rok klesá (okrem výnimočného roka 2006). Rozhodli sme sa preto si na túto problematiku posvietiť a ozrejmiť ovplyvňujúce faktory. Čo teda stojí za klesajúcim záujmom slovenského diváka?
Ponuka kín
Bez debaty jeden z určujúcich faktorov. Stálejšiemu návštevníkovi kín asi netreba prízvukovať, že ponuka sa len tak hemží produktmi továrne na sny – Hollywoodu. Distributéri z obavy, že by bežný radový divák na nehollywoodsky film neprišiel, mnohokrát odignorujú kvalitné počiny európskej a ázijskej kinematografie. Na druhej strane, pre artových fajnšmekrov sú tu, samozrejme, filmové kluby. Tých je na Slovensku aktuálne 54 (v sezóne 2003/2004 sa ich počet vyšplhal na rekordných 66) a v roku 2006 bola ich návštevnosť 72 510 divákov, čo oproti roku 2005 predstavuje pokles o 316 divákov.
Oveľa horšia situácia ale trápi komerčné kiná. Tie totiž v ostatnom roku zaznamenali oproti roku 2006 pokles počtu predaných lístkov o 500-tisíc. Kým B-čkové akčné počiny so Stevenom Seagalom už dávno nezavítali do našich kín, (trápne) americké horory si mnohokrát nájdu ľahkú cestu do slovenskej kinodistribúcie. Posledné dva distribučné roky, ale priniesli prekvapenia a aké - také pokroky. S dvoj až troj-ročným odstupom do našich artových kín vtrhli lahôdky predovšetkým kórejskej filmovej kuchyne ako Old Boy, 3-Iron, Samaritánka, 2046 či Pani pomsta (na všetky sme si museli počkať až kým sa ohrajú u našich západných susedoch). V presile je však stále schematický a ošúchaný hollywoodsky priemysel.
Z času na čas naši distributéri z nepochopiteľných dôvodov zabudnú na naozaj kvalitné a atraktívne tituly. Za minulý rok spomeniem aspoň historický film Sofie Coppolovej Maria Antoinetta.
Aj napriek tomu, že je pri výbere filmov aj naďalej čo doháňať, minuloročná distribučná ponuka bola rôznorodá a bohatá. Každý si mohol prísť na svoje.
Zárukou vysokej návštevnosti sú blockbustery a „animáky“, na ktoré sú posledné roky veľmi úrodné. Blockbusterové pokračovania rastú ako huby po daždi (distribučný rok 2007 sa niesol v znamení tretích pokračovaní) a animované počiny sú overeným receptom na úspech. Sú spravidla dabované, krátke, určené veľakrát aj skôr narodeným. Vraví sa tomu rodičovská alebo súrodenecká príjemná povinnosť – sprevádzať v kine svojich potomkov či mladších členov rodiny.
Moderné technológie: DVD prehrávač, PC a internet
DVD formát je dnes u nás štandardom. Filozofia mnohých je pritom evidentná: počkať si na konkrétny film pár mesiacov po premiére v kinách nie je až taký problém. Ničím novým už nie je ani situácia, keď film prichádza do kín a zároveň sa v blízkej dobe objaví aj na DVD nosičoch. Za uplynulý rok spomeniem filmy Sólokapor či Next. Tie prichádzali do distribúcie kín a požičovní v približne rovnakom čase, čo sa pochopiteľne odrazilo na nízkej návštevnosti. Cena vypožičaného nosiča je pritom minimálne dvakrát nižšia ako cena vstupenky do kina a film si zároveň môže pozrieť celá rodina, alebo skupinka priateľov.
Ďalšou možnosťou, ako sa návšteve kina vyhnúť a film vidieť, je ilegálne sťahovanie filmov cez internet. V mnohých prípadoch je film k dispozícií oveľa skôr, než zavíta do tuzemských kín. Divák, preferujúci sledovanie pirátskych kópií pred návštevou kina (alebo vypožičaním DVD disku), vidí síce film v časovom predstihu a prakticky zadarmo, avšak na úkor audiovizuálnej kvality. Niektoré (veľko)filmy sú však čistokrvnou záležitosťou kina, v ktorom vyniknú. To je dôvod, prečo si niekto predsa len počká nejaký ten mesiac a film si vychutná na veľkom plátne v poriadnom zvukovom formáte (DTS).
Televízia a „papučová kultúra“
Tí skôr narodení už interiér kina vidia len zriedkakedy. Preferujú tzv. „papučovú kultúru“ v pohodlí tepla svojich obývačiek pred televíznym prijímačom. Seriály, reality show či káblová televízia. Všetok komfort na dosah ruky, ovládaný televíznym ovládačom.
Cena vstupného
Faktor, ktorý je veľmi dôležitý najmä mimo hlavného mesta. Priemerná cena lístka sa na Slovensku posledných pár rokov pohybuje v rozsahu od 90 do 95 Sk. Najvyššia je samozrejme v hlavnom meste (multiplex Palace Cinemas – 169 Sk cena dospelého lístka). Priemernú cenu stláčajú najmä lístky v jednosálových kinách, ktorých je na Slovensku niečo cez 200. Ceny lístkov v tzv. miniplexoch v nákupných centrách sa pohybujú od 119 Sk do 139 Sk.
Oneskorené premiéry
Poznáte to. Stanoví sa dátum vami horúco očakávaného filmu. Rozhodnete sa ho zhliadnuť v prítmí kina, vychutnať si ho na striebornom plátne. Avšak, z nejakého dôvodu (drahé kópie, ktorých cena klesá s počtom mesiacov od americkej premiéry. Čakanie na lacnejšie kópie z českých kín a s českými titulkami a pod.) sa jeho premiéra (minimálne raz) presunie, odkloní. Svojím spôsobom je to neférová hra s divákom, u ktorého takéto odsúvanie termínu uvedenia filmu do našej distribúcie môže raz-dva prekročiť hranicu tolerantnosti. Zvolí teda alternatívu najjednoduchšiu: film si stiahne a pozrie si ho na PC.
PREMIÉRA V SR VS. PREMIÉRA V USA/ČR | |||||
č. | Názov filmu | Spoločnosť | Dátum SR premiéry | Počet divákov v SR | Dátum USA/ČR premiéry |
1. | Harry Potter a Fénixov rád | Continental film | 12.07.07 | 208 609 | 11.07.07 |
2. |
Shrek tretí |
Tatra film | 14.06.07 | 203 233 | 18.05.07 |
3. | Simpsonovci vo filme | Tatra film | 26.07.07 | 154 686 | 27.07.07 |
4. | Piráti Karibiku: Na konci sveta | Saturn | 24.05.07 | 126 342 | 25.05.07 |
5. | Vratné lahve (ČR) | SPI International | 19.07.07 | 101 294 | 08.03.07 |
6. | Ratatouille - dobrú chuť! | Saturn | 30.08.07 | 96 903 | 29.07.07 |
7. | Obsluhoval jsem anglického krále (ČR) | Magic Box | 25.01.07 | 74 643 |
11.01.07 |
8. |
Parfum: príbeh vraha |
SPI International |
11.01.07 |
52 636 |
27.12.06 |
9. | Spider-Man 3 | ITA film | 03.05.07 |
50 202 |
04.05.07 |
10. | Most do krajiny Terabithia | SPI International | 22.02.07 | 48 721 | 16.02.07 |
Zrušenie kultúrnych poukazov
Grantový program Kultúrne poukazy, ktorý v roku 2006 žal pod záštitou Ministerstva kultúry Slovenskej republiky veľké úspechy, si dal predchádzajúci rok „pauzu“. Cieľom tohto projektu bolo zvýšiť účasť žiakov a pedagógov základných a stredných škôl na kultúrnych podujatiach. Divadlá, múzeá, galérie, knižnice či kiná. Nebudem asi ďaleko od pravdy, keď napíšem, že najlepšou alternatívou bolo pre mnohých oddychové kino. A majoritná časť poukazov putovala práve do filmových stánkov. Študenti jednoducho navštívili priestory kín buď v rámci školskej akcie, alebo vo voľnom čase. Štátom dotované poukazy markantne zvýšili ich návštevnosť. Bolo to fajn: štát podporoval mládež, podporoval kultúru, podporoval kiná. Tento rok sa fenomén kultúrnych poukazov vracia späť (aj keď v prípade kín len v silne obmedzenej forme), čo môžeme hodnotiť ako pozitívny ťah zo strany štátu.
Filmové časy v kinách
Možno to znie zvláštne, ale na Slovensku je to tak. Programovanie premietacích časov v kinách zásadne rozhoduje o nasledujúcom diváckom úspechu toho či inoho filmu. Zlé premietacie časy = málo divákov = konštatovanie, že na Slovensku sa do kina jednoducho nechodí. Skutočne zaujímavé filmy majú často len jednu-dve kópie (to znamená, že sa môžu premietať naraz len v jednom či dvoch kinách) a v prípade ich zlého naprogramovania (zaradenia do programu kina) dochádza k absolútnemu diváckemu prepadu. Určite viete, že o 11:30 doobeda, či 15:30 popoludní - davy ľudí v kinách rozhodne nestoja.