SÚMRAK - INÝ POHĽAD |
SÚMRAK - INÝ POHĽAD |
V žánri tínedžerského filmu jeden z najkvalitnejších kúskov poslednej doby. Myslím to vážne!
Je príliš jednoduché pozrieť sa na Súmrak ako na film za pár šupiek, s nie príliš známymi hercami, slabými trikmi a občas i nechcene smiešnou scénou. Iste, dá sa to a mnohí pri tom pohľade skončia. Keď ho však vnímate ako pokus o upírsky horor pre mladých, či mysterióznu ságu, zrejme sa nevyšvihnete na viac ako štyri body. Tak prečo sa dostávam podstatne vyššie?
Zabudnite na chvíľu na marketingový humbug a nie príliš vydarený trailer (hoci...). Súmrak nie je žiadna prevratná filmová sága (zatiaľ) a jej prvý diel maximálne kladie dôraz na uvedenie charakterov, ich vzájomné oťukávanie a budujúci sa vzťah. Nie je to však málo.
Bella uteká k svojmu otcovi do mestečka Forks (s 3.120 obyvateľmi, fakt diera) v štáte Washington, kde iba leje a ťažké oblaky rámcujú atmosféru. Ale akú! Málokedy si vyhradí režisér toľko času a preletov nad mestečkom i prírodou, aby vás do nej dostal. A vy cítite, že ste tam – pri jazere či vo vrcholkoch stromov. Patrí sem i hrdinka, ktorá si s otcom príliš nerozumie a prehadzuje slová – s mamou toká celé hodiny a predsa od nej ušla. Prečo?
Aby mohla nájsť samu seba vo svete outsiderov i jasne vyhranených školských typov. Prvé stretnutie s NÍM vyvoláva zvláštny reflex nasledovaný okamžitým únikom. Prečo zdrhol – nevie ani Bella. Miera sugescie sa zvýši, na druhej hodine biológie prekvapí režisérka opäť, detailnými zábermi komunikácie, kde každé pohnutie brvou či slovíčko, posunie diváka i hrdinov ďalej. Aké ľahké je zamilovať sa do dobre zahranej postavy?! Dvojicu začína spájať zvláštne puto: ona po ňom túži, no on sa jej chce strániť – alebo ju chrániť? Prepukne skôr ženská zamilovanosť či nezvládnuteľná mužská túžba?
Prvá trištvrte-hodina vás presvedčí (či sklame) o tom, čo Súmrak vlastne je. Etalón hitu 15-ročných dievčat, solídna tínedžerská dráma, ktorú drží pevne v rukách režisérka s dobrými skúsenosťami žánru (Trinástka, Legendy z Dogtownu). V 48. minúte prichádza priznanie „Edward je upír (ak to ešte neviete z traileru či knihy)“ okorenené výborným kamerovým obletom (ako z futbalového štadiónu) a prehodením do miernej fantastiky. Skutočne iba miernej, základ drámy pretrvá a necháva si v zálohe aj scénu ťažkého odlúčenia (straty pre chlapíka-samotára, ktorý chcel iba budovať dobrú rodinu – a zlyhal rovnako pri manželke i dcére – patrí toto ešte do tínedžerského filmu? Ale áno!).
Ako bývajú dookola maturujúci upíri, kedy hrajú baseball a sú vo svete jediným klanom? Odpovede dáva druhá polovica, ktorá začína viac ťažiť z mytológie a objavuje náznaky. A čím viac sa blíži ku koncu... ach jaj, tam si nanešťastie berie na efektívnu filmovú pomoc akčnejšie scény. Pri nich je lepšie prvotné strhnutie, príprava, ako samotný súboj. Možno tým, že ho režisérka nevie nakrútiť (ako aj skoro zbytočne zahlušené obete v okrese) – možno tým, že do filmu ich ani netreba a je z nich cítiť dodatočné dopracovanie. Baseball je super, finále už nie.
Nedávajme Súmrak do kategórie, kam nepatrí. Napriek marketingu, že je veľký a akčný. Nie, do veľkej miery ide o intímnu drámu so striedmym tempom. Trailer klame. Pár scénami má zvýšiť návštevnosť a lákať mužského diváka na akčný titul. Na vlastné riziko. Tieto túžby sa popri dievčenských pároch očí držaných konštantne v napätí, rýchlo stratia – a nenaplnia. No distribútori sú šikovní, pretože mlátiaci sa upíri budú o týždeň v prequeli Underworldu.
Súmrak neponúka málo. Patálie outsiderov, problémy s rodičmi, prvú lásku i upírsky život - jasné devízy. A príde aj na povinnú jazdu v podobe plesu, to musí byť tínedžerský film. Aj je. Subžáner: dráma; kvalita: nadpriemerná. Hodnotím sedmičkou, kto sa ku mne pridá?