OLDBOY PRICHÁDZA ZNOVA PO 10 ROKOCH |
OLDBOY PRICHÁDZA ZNOVA PO 10 ROKOCH |
Svet súčasnej kinematografie je plný fanatických príbehov o pomste, ale žiaden z nich nie je tak vzrušujúci, provokatívny a drsný ako Oldboy, ktorý v štýle modernej pop-kultúry spája témy izolácie, potláčania, krvavej pomsty, svedomia, viny a uzmierenia.
Jeho nové spracovanie vzdáva hold originálnemu kórejskému filmu, no zároveň otvára vlastné šokujúce a temné teritórium. Kým originál vychádza len z grafického románu Garona Tsuchiya a Nobuaki Minegishiho, nový Oldboy sa inšpiruje aj jeho prvou filmovou adaptáciou vysoko renomovaného kórejského režiséra Park Chan-Wooka (jeho filmové dielo získalo cenu Grand Prix na MFF v Cannes a stalo sa jedným z najpopulárnejších thrillerov všetkých čias) a na režisérsku stoličku tentoraz zasadol legendárny, na Oscara dvakrát nominovaný, Spike Lee.
Oldboy Spika Leeho začína nevysvetliteľnou udalosťou, keď Joea Doucetta (JOSH BROLIN), upadajúceho reklamného úradníka a nepozorného otca, počas jednej prepitej noci unesú neznámi chlapi a umiestnia ho do otupujúcej samotky v bizarnom hotelovom väzení na 20 rokov, plných mučenia. A bez toho, aby vedel, kto ho uväznil a prečo.
Spike Lee je fanúšikom Park Chan-Wookovho filmu. Lee je v Hollywoode známy vďaka spoločensko-kritickým filmom, napríklad na Oscara nominovaným Konaj správne (1989), She’s Gotta Have It (1986), Malcolm X (1992), 25. hodina (2002) a televíznemu dokumentu o hurikáne Katrina When The Levees Broke (2006). Leea však vždy fascinoval žáner thrilleru a pôvab a záhadnosť ľudského konania. Nedávno vytvoril svoju thrillerovú prvotinu Inside Man o dômyselnej bankovej lúpeži s Denzelom Washingtonom v hlavnej úlohe.
Ako mnohých iných aj Leea Oldboy oslovil hneď na prvýkrát. „Bol som ním uchvátený,” spomína. „Bol to úplne jedinečný príbeh s prvkami tajomna a pomsty, zobrazenými tými najdrsnejšími možnými spôsobmi. Ľudia predtým nikdy nič podobné nevideli – ani ja nie.”
A neskôr, keď Lee čítal scenár Marka Protosevicha, začal si predstavovať, ako by mohol tento známy príbeh interpretovať svojím vlastným spôsobom. Vôbec nemal v úmysle pretromfnúť Parka Chan-Wooka, práve naopak, odvrátil sa od originálu a dôveroval vlastným reakciám na predložený scenár a vlastným inštinktom.
„Nikdy som nerozmýšľal nad remakeom Oldboya,” vysvetľuje režisér. „Vnímal som to viac ako interpretáciu skvelého príbehu, ktorý môže byť prezentovaný viacerými spôsobmi. Park Chan-Wook vytvoril geniálny film, ale pred ním tu bol ešte originálny zdroj, teda japonský komiks manga – a pre mňa to bola veľká príležitosť nájsť nový spôsob filmového rozprávania.”
Lee hovorí, že pri hľadaní formy musel kórejský film rešpektovať, avšak nie kopírovať. „Keď sme prvýkrát začali hovoriť o novom Oldboyovi, Josh Brolin sa dovolával Park Chan-Wookovho požehnania a jeho prvé slová boli ‘Čokoľvek s tým budeš robiť, urob svoj vlastný film,’” spomína režisér.
A to bolo presne to, čo sa Lee rozhodol urobiť. Hovorí, že sa nemusel trápiť kvôli adaptácii príbehu japonského pôvodu a rovnako slávneho kórejskeho filmu v americkom kontexte. „Ten príbeh je tak veľký, že to bude vždy fungovať, nech ho zasadíte kdekoľvek. Ale od začiatku som vedel, že sme sa žiadnej téme či motívu nemohli vyhnúť,“ hovorí.
Naopak, Lee chcel zaujať vlastný prístup k príbehu. Poznamenáva, že ústredným bodom jeho interpretácie je konanie muža, redukované a podriadené jeho najanimalistickejším inštinktom, ktoré sa stali neoddeliteľnou súčasťou intenzívneho hereckého výkonu Josha Brolina, stvárňujúceho Joea Doucetta.
„Keď Joea uväznia, jeho život i konanie sa podriadi zvieracím inštinktom, ktoré sú v každom z nás, ibaže v bežnom živote sa ich všemožne snažíme potlačiť,“ vysvetľuje Lee. „Vo väčšine civilizácií sme už na školách a v rodinách vedení k tomu, aby sme ich držali pod kontrolou, alebo ich aspoň skrývali, až kým sa neocitneme za zatvorenými dverami. Avšak vo vnútri ostávame stále inštinktívnymi zvieratami.“
Aj napriek tomu, že Joea primitívne pudy ovládnu a nabádajú ho k čírej odplate, Lee ho vidí ako človeka, hľadajúceho spásu, ktorý sa snaží napraviť svoj pochmúrny osud, a verí, že to dokáže. „Je to film o pomste,“ vyvodzuje Lee, „no v podstate ide o príbeh muža, hľadajúceho vykúpenie. Joe je alkoholik, násilník, nie je práve dobrý človek, a tu treba hľadať príčinu jeho uväznenia na 20 rokov – ukázať mu svetlo.“
Lee tak zdôrazňuje, že fanúšikovia pôvodného filmu môžu očakávať „niečo odlišné, čo však vzdáva hold svojim predchodcom.“
V primitívnej mysli
Podnetom vrátiť sa k Oldboyovi bol scenár Marka Protosevicha. Ešte predtým producenti Roy Lee a Doug Davison z Vertigo Entertainment a Nathan Kahane z Good Universe oslovili Protosevicha, aby vyskúšal rozlúsknuť oriešok a Oldboya adaptoval na anglicky hovoriaceho filmu. Protosevicha ako oddaného fanúšika Park Chan-Wookovho filmu ponuka veľmi nadchla. Dostal možnosť vrátiť sa k pôvodnému manga príbehu a na základe vlastnej predstavivosti interpretovať známe témy viditeľne iným spôsobom.
„Oldboy je o rôznych veciach,“ uvádza scenárista. „Myslím si, že je o snahe nájsť vnútorný pokoj, napraviť zlé činy z minulosti, je o rodine, o krutosti a samozrejme, o túžbe pomstiť sa, aby niekto za našu bolesť zaplatil. A v neposlednom rade je o následkoch pomsty.”
Protosevich dodáva, „prinúti vás rozmýšľať o vlastných skutkoch z minulosti, ktoré mohli niekomu inému spôsobiť extrémnu bolesť, hoci vy ste to vôbec tušili. Dotyčný s tým však musí žiť po celý zvyšok svojho života.“
Keď Protosevich začal písať scenár, chcel sa maximálne vžiť do surrealistického zážitku Joea Doucetta – do skúsenosti nevysvetliteľne zavretého väzňa, obvineného z nešpecifikovaného trestného činu, odsúdeného bez súdneho pojednávania, len tak držaného v zajatí, núteného čeliť vlastnej bytosti a roztrieštenej mysli a dívať sa na vonkajší svet len prostredníctvom televíznej obrazovky.
„Urobil som si vlastný prieskum o jednotlivcoch, ktorí ako rukojemníci teroristov strávili istý čas v samoväzbe, a preštudoval som si aj experimenty s mláďatami opíc z 50. rokov minulého storočia. Vedci ich nasilu vytrhli z matkinho náručia, aby zistili, čo pre nich znamená strata akéhokoľvek kontaktu s rovnakým druhom,“ hovorí. „Aj ja sám som si začal predstavovať nespočetné množstvo emócií a pocitov, ktoré by človek na takomto mieste prežíval – ako by to vplývalo na jeho psychiku, na jeho dušu, a či by ho to skutočne zmenilo na niekoho iného.“
Protosevicha ovplyvnil najmä manga opis hlavného hrdinu, meniaceho sa počas pobytu vo väzení na niečo tak nezlomné a smrtiace ako divoké zviera. Oživil dokonca aj postavu, ktorá je len v manga – riaditeľku školy z Joeovho detstva, ktorá má svoj vlastný príbeh. „Postava Edwiny Burke prináša zaujímavý pohľad na minulosť – perspektívu niekoho, kto vie, že nikdy nebol sebavedomý,“ hovorí scenárista.
Okrem toho, že sa Protosevich držal základných príbehových línií oboch verzií, mangy aj kórejského filmu, do vlastného scenára pridal nové postavy a všetkých skĺbil do štruktúry americkej filmovej kultúry 21. storočia. Neskôr so Spikom Leem menili scenár viac podľa Leeovej predstavy. „Celková štruktúra príbehu bola pre mňa výzvou, pretože ide o komplexné puzzle, pričom každý kus skladačky je veľmi špecifický. Základná štruktúra ostala rovnaká, ale ako sme so Spikom začali spolupracovať, v každom jedinečnom kúsku zanechal svoju špecifickú stopu,“ vysvetľuje Protosevich.
Producenti boli naozaj nadšení, že na poste režiséra a scenáristu sú práve Lee a Protosevich. „Leeova originálna obrazová vizualizácia príbehu sa zabára hlbšie do temnoty, no ponecháva veľa originálnych motívov, ktoré tvorili pôvodnú klasiku,“ hovorí Roy Lee.
Producent Doug Davison, zastrešujúci projekt od chvíle, keď prišiel do spoločnosti Vertigo Entertainments, ktorú kedysi založil s Royom Leem, hovorí: „Oldboy len potvrdzuje, že pomsta je úrodnou tematickou pôdou pre film. Je v nej niečo prapôvodné; preniká hlboko do ľudského mozgu, je niečím, s čím sa človek naozaj dokáže identifikovať. A pretože tak ako ostatné Leeove filmy aj jeho nový Oldboy prináša emocionálne silné a surové herecké výkony, vieme, že Leeov nový projekt predstavuje svieži a originálny filmový počin.“