AKO VZNIKAL INTERSTELLAR |
AKO VZNIKAL INTERSTELLAR |
Pred rokom, na jeseň roku 2013 nakrúcal Christopher Nolan na Islande. Nakrúcal tam už aj pred desiatimi rokmi – jeho film o superhrdinovi „Batman Begins“. Na náročné podmienky daného prostredia bol teda pripravený.
Okrem toho, potreboval krajinu, ktorá by čo najlepšie reprezentovala ďaleké svety, kam nás vo svojom novom epickom filme Interstellar plánoval zobrať. Planétu pokrytú ľadom, rozsiahlymi horskými hrebeňmi, či celkom pokrytú vodou s obrovskými vlnami.
„Išli sme tam kvôli extrémnej geografii, ktorú sme potrebovali,“ spomína režisér o deväť mesiacov, v tejto chvíli v relatívnom kľude a bezpečí v zvukových štúdiách Warner, kde dohliada na mix zvuku. „Cítil som, že čím extrémnejšie bude miesto, na ktorom budeme nakrúcať, tým to bude pôsobiť reálnejším dojmom.“
V snahe sa čo najlepšie pripraviť, Nolan kontroloval počasie s islandským lokačným scoutom. Vzhľadom na veľkú vzdialenosť od rovníka a práve vrcholiacu zimu boli jeho obavy opodstatnené. „Obyčajne je to bez problémov,“ odpovedá scout, „minulý rok o tomto čase sme tu však mali hroznú búrku, so silným vetrom. Bol taký silný, až odtrhával z ciest asfalt.“
Realizmus znamená pre Nolana viac ako nakrúcanie na zakázaných miestach. Je to o hľadaní ľudskosti v hocijako veľkom dobrodružstve. V srdci filmu Interstellar je jedna rodina. Súrodenci Murphy a Tom (Foy Mackanzie a Timothée Chalamet), ich dedko Donald (John Lithgow) a ich otec Cooper (Mathew McConaughey).
So štíhlym Texasanom sme sa zhovárali začiatkom júna 2014. Hlavnú rolu v Nolanovom filme si zahral po kariérnej renesancii a obdivuhodných výkonoch vo filmoch ako Magic Mike, Mud či Dallas Buyer’s Club, za ktorý získal dokonca Oscara.
„Som pilot – to bol môj sen,“ hovorí McConaughey, pričom pri opise svojej postavy, Coopera hovorí v prvej osobe. „Chcel som objavovať a putovať tam von...“ pričom ukazuje na oblohu. „Potom som bol uzemnený: jednak životnými okolnosťami – rodinou a po druhé okolnosťami sveta budúcnosti, ktorý Chris a jeho brat (spoluscenárista Jonathan Nolan) vytvorili. Je to budúcnosť a existencia, kde objavovanie a invencia sú nielen nepotrebné, už sa im ani len nemôžete venovať. Zrazu ide len o to, ako nezahynúť od hladu. ´Len nech ľudstvo nemá žiadne pozitívne myšlienky.´ A môj chlapec povedal, ´Hej, potrebujeme, aby si bol znovu pilotom. Ale nebude to o splnení si tvojho vlastného sna. Je za tým obrovská zodpovednosť. Potrebujeme, aby si riadil našu loď.´“
Príbeh filmu Interstellar začína tu, na Zemi. Akurát je to Zem, podľa predstáv Jonathana ´Jonaha´ Nolana a Christophera Nolana. Je to Zem neďalekej budúcnosti, ovplyvnená krízou, kedy sú na amerických prériách piesočné búrky ničiace srdce krajiny. Thomas vysvetľuje. „Otázka znie, ako všetkých nakŕmiť. Veľký dôraz sa kladie na poľnohospodárstvo, no nie je to ani zďaleka ideálne. Časy sú zlé.“
Toto je svet, ktorý Cooper a jeho rodina zdedili. Nie všetci to však už vzdali. Tím vedcov objavil červiu dieru – tunel, ktorý by potenciálne mohol umožniť cestovanie v čase cez nepredstaviteľné vzdialenosti. Misia Lazarus je zahájená ako výprava za hľadaním potenciálne obývateľných planét mimo našej solárnej sústavy – nového domova. Loď už je pripravená, a Cooper je jediný človek, ktorý ju dokáže riadiť. Možnosť zachrániť jeho deťom budúcnosť však môže znamenať aj to, že už ich nikdy neuvidí.
„Scenár na mňa pôsobil veľmi emocionálne,“ hovorí Jessica Chastain, ktorá vo svojom prvom filme pod režisérskou taktovkou Nolana hrá vedkyňu bojujúcu s krízou na Zemi. „Je v ňom mnoho túžby, žiaľu a vzťahov. Chcem tým povedať, že hoci vedu a vesmír milujem, medziľudské vzťahy okolo toho všetkého sú kľúčové. Okamžite ma to zaujalo.“
„Pri čítaní scenára som sa veľmi rozcitlivela,“ súhlasí Anne Hathaway, ktorá s Nolanom spolupracuje už po druhý krát (prvý krát si zahrala postavu Seliny Kyle vo filme The Dark Knight Rises). Hathaway hrá biologičku Ameliu Brand, ktorá je súčasťou tímu astronautov, kam patria aj Wes Bentley ako Doyle a David Gyasi ako Romilly. Uvidíme aj hereckú legendu Ellen Burstyn a Nolanovho častého spolupracovníka a „talizman“ Michaela Cainea ako aj Caseyho Afflecka a Tophera Gracea.
„Stávky pre všetky postavy sú obrovské,“ pokračuje Hathaway. „Myslím, že každý z nás musí pri hľadaní si svojej cesty robiť veľké obete. Tento film oslavuje tých, ktorí sú dostatočne odvážni na to, aby sa nebáli sa na svoju cestu vydať. Fascinuje ma ľudská schopnosť dať iným prednosť pred nami samými.“
Pre samotného Nolana – otca štyroch detí je projekt veľmi osobný. „Je to o množstve vecí – ako definujeme samých seba a kto sme v tomto vesmíre. Pre mňa je to o tom, byť otcom,“ prezrádza.
Film Interstellar sa začal nakrúcať na lokáciách v Okotoks v Alberte, Kanada, kde Nolanov dlhoročný spolupracovník – architekt Nathan Crowley dohliadal na konštrukciu Cooperovho statku. „Pestujeme našu vlastnú kukuricu,“ hovorí Thomas. „Stovky akrov!“
Medzitým sa v štúdiách v Sony Pictures v Culver City v Kalifornii vyrába masívna účelná vesmírna loď. Model Rangera v takmer životnej veľkosti – jedna z troch vesmírnych lodí, ktoré s Crowley navrhli, bola postavená v Atlante, s cieľom poslať ju na Island, kde sa mali nakrúcať zábery so vzdialenou zľadovatenou planétou. „Nikdy som nechcel lode vytvorené počítačovými trikmi, viete?“ hovorí Nolan. „Keď už sa obťažujete ísť na lokáciu, musíte postaviť niečo, čo na ňu umiestnite.“
Nolan a Crowley chceli, aby mala ich science fiction reálne základy: praktické, hmatateľné, utilitárne – prirodzený vývoj hardvéru, ktorý používala a vyvinula NASA.
Na post technickej poradkyne tvorcovia oslovili americkú astronautku Marshu Ivins, veteránku piatich vesmírnych letov k vesmírnej stanici MIR. Spoločne navštívili kalifornské centrum vedy, aby mohli zblízka pozorovať vesmírny raketoplán Endeavor. Podľa ich slov bola táto skúsenosť viac ako inšpirujúca.“
Výsledkom je trio pôsobivých kozmických lodí: vyššie uvedeného elegantného „hrdinu“ Rangera prepravujúceho tím astronautov; Landera, ťažký dopravný prostriedok určený na prepravu nákladov a zásob; a Endurance – materskú loď misie Lazarus - s prepojenými kabínami vytvárajúcimi umelú gravitáciu odstredivou silou, podobne ako Discovery vo filme Stanleyho Kubricka 2001: A Space Odyssey. Každý zo strojov bol v New Deal Studios v Los Angeles fyzicky vybudovaný ako miniatúra na externé zábery.
Myšlienka bola taká, že každá súčiastka bude funkčná, aby na hercov pôsobila reálne. „Mohli ovládať prepínače a používať kontrolnú páku a mať pri tom pocit, že to niečo skutočne znamená,“ hovorí Nolan.
„Nie je to naleštený svet,“ hovorí Matthew McConaughey, ktorý priviazaný v kresle pilota strávil veľa hodín. „Bolo to drsné a prirodzené. Ak by čokoľvek bolo príliš uhladené, Chris by to hneď išiel aspoň trošku poškriabať.“
Inými slovami, Nolan nechcel „dizajn len pre dizajn“ a Crowleyho si cení práve pre jeho triezvosť. V Cooperovej posádke sú dva roboty. Volajú sa CASE a TARS. Nolan a Crowley na nich aplikovali rovnaký triezvy dizajn: praktickosť vyhrala nad efektnou science fiction a jednoduchosť nad prečačkanosťou.
Roboty neboli vytvorené digitálne v post produkcii, ale postavené a ovládané priamo na pľaci Billym Irwinom, hercom, ktorý sa špecializuje na oživovanie neživých predmetov. Irwin v procese produkcie oboch robotov aj nahovoril, no v konečnom dôsledku prepožičia hlas iba TARSovi. CASEa v postprodukcii nahradil iný hlas.
„Bill tie roboty oživoval. Dal im osobnosť,“ hovorí McConaughey. „Chris nemá rád zelené plátna,“ usmieva sa. McConaughey nepreháňa. Hoci sa nakrúcanie na zelenom plátne stalo v priemysle štandardom, Nolan chcel niečo iné. Spolupracoval s VFX spoločnosťou Doble Negative (ktorá pracovala na všetkých jeho filmoch od Batman Begins), aby vytvorili vesmírne priestory vopred. Spoločne s kameramanom Hoyte Van Hoytema, ktorý predtým nakrúcal filmy ako Let the Right One In a Her— následne používali vysoko moderné digitálne projektory, ktoré prenášali dokončené obrazy na plátno, ktoré obkolesovalo pľac. Keď sa herci pozreli z okna, mohli vidieť presne to, čo zažívali na svojej ceste ich postavy – mimoriadne kozmické fenomény ako červie diery a čierne diery.
„Pre hercov aj pre mňa to bola celkom iná skúsenosť,“ hovorí Nolan. „Nakrúcať v prostredí, ktoré pôsobí presne tak ako skutočné prostredie znamená môcť na niečo reagovať. Mali pred sebou naozajstnú realitu.“
Realita však nebola vždy pohodlná. Kostýmová výtvarníčka Mary Zophres priznáva, že vesmírne obleky, ktoré navrhla boli dokonalou rovnováhou medzi realizmom a atraktivitou. Nosiť ich však nebola žiadna zábava. „Myslím, že herci si museli na pocit mať ich na sebe celý deň zvykať,“ hovorí. Sú ťažkopádne a ťažké. Myslím, že každému pridali tak 10-14 kíl.“
Hathaway opis Zophres potvrdzuje a k vyššie uvedenému mixu dopĺňa „klaustrofobické“. „Rozhodla som sa s mojim oblekom skamarátiť už prvý deň,“ spomína. „Postavila som sa priamo pred Emmu a pamätám si, ako sa ma spýtala. ´Aké to je´? A ja som len odpovedala, ´Rozhodla som sa, že to bude skvelé!´“
Nakrúcanie na Islande efekt len znásobilo. Hathaway spomína na nakrúcanie na ľadovci takto „Chodiť po ľade v tom prekliate ťažkom obleku s mačkami bez toho, aby ste niečo cez zahmlené helmy videli bolo veľmi náročné.“ McConaughey túto skúsenosť opisuje viac stoicky ako „dobrú a tvrdú prácu. Geograficky bolo to miesto nesmierne zaujímavé.“
„Takéto nakrúcanie sa mi veľmi páčilo,“ trvá na svojom Nolan. „Keď sa na to spýtate nielen hercov, ale aj kameramanov, ktorý to nakrúcali, každý vám povie, že státie na zelenom plátne vám nikdy nedá ten pocit a intenzitu, ako keď ste priamo v centre diania.“
Christopher Nolan je medzi modernými režisérmi raritou. Pracuje na veľkých štúdiových projektoch a aj napriek tomu sa zdá, že jeho úroveň kreatívnej slobody je nedotknutá – rád používa technológie, ktoré protirečia aktuálnym trendom. Stále nakrúca na film – jeho obľúbeným formátom je IMAX – namiesto digitálu a okrem toho strihá negatív. Nenakrúca, ani dodatočne nekonvertuje do 3D, vyhýba sa zelenému plátnu a digitálnym efektom.
Túto slobodu si však zaslúži. Len ťažko by ste našli režiséra, ktorý to drží v rukách tak pevne. „Na pľaci je väčšinou veľmi pokojný,“ hovorí Thomas. „Na Chrisovi je úžasné, že má všetko v hlave – každý detail v celej jeho komplexnosti a rozsahu – až do bodu, kedy dokáže odpovedať každému na otázku, či už je to otázky herca na rolu, alebo niekoho z tímu špeciálnych efektov o miniatúrnom detaile.“
Hathaway dodáva, „Jednou z mojich obľúbených vecí na Chrisovi je, že sa nikdy nemýli. Na pľaci je veľmi demokratický a skvele sa s ním spolupracuje. „Môžete sa na čokoľvek opýtať, povedať svoje nápady, predostrieť svoj pohľad. Na niekoho s toľkými schopnosťami je pozoruhodne milý a zábavný. Na pľaci s Chrisom nie ste len hýčkaný, ale priam rozmaznávaný.“
Podľa Jessicy Chastain bol pľac nakrúcania filmu Interstellar veľmi šťastným miestom. „Vždy som mala dôveru v kapitána lode,“ hovorí. „Cítila som, že sme súčasťou výpravy, ktorú riadi. Na spolupráci s Chrisom je úžasné, že ak ste mali o veľkých filmoch akékoľvek utvrdené predstavy, on vám ich všetky vyvracia.“
Rovnako ako Chastain, aj McConaughey s Nolanom pracuje prvý krát. Rovnako ako ona, aj on sa do filmu Interstellar vrátil po rokoch, ktoré venoval predovšetkým nakrúcaniu nezávislých filmov. Zatiaľ čo veľkosť tejto produkcie bola väčšia, ako si dokázal predstaviť, Nolanov štýl prirovnáva viac k nezávislému duchu. „V mainstreamových či štúdiových filmoch niekedy cítiť strojenosť, ktorá je trochu blokujúca,“ vysvetľuje. „Tu nič také nebolo. Chris ide dopredu neuveriteľne rýchlo. Spravíte pár klapiek a už sa k tomu nevraciate.“
Spomína si na deň v Alberte, kedy uprostred nakrúcania prišla piesočná búrka. „Z ničoho nič sa prihnal monzún. Pri väčšine nakrúcaní by sa povedalo, ´Dajme si pauzu a počkáme, kým dážď prejde.´ Chris ale povedal, ´Pokračujme.´ Vždy vymyslí niečo originálne, napríklad ´Dážď som síce nečakal, ale teraz máme daždivú piesočnú búrku. To som ešte nevidel. Je to originálne. Nakrúťme to.´ To je to, čo robia nezávislí. Pracujete s okolnosťami, ktoré sa pritrafia. Nespomalil a nepovedal, ´Svetlá teraz nie sú ako majú byť,´ či ´Prší a nemalo by.´ Jednoducho sa cez to prenesie.“
Vzhľadom na to, že mali filmári náskok im zostalo viac času na experimentovanie. „Keď sme skončili nakrúcanie, mali sme dva týždne náskok,“ žasne Chastain. „Ľudia na veľkom filme nikdy nemajú dva týždne náskok.“
Nolan svoju snahu vyhrať nad časom potvrdzuje, „Išlo nám to veľmi rýchlo, čo bolo úžasné.“ Interstellar je iný. Je úžasnou, epickou cestou využívajúcou technológie, ktoré na veľké plátno prinášajú hmatateľný a prirodzený realizmus. Toto sme na plátne ešte nevideli. „Na Chrisových filmoch bolo vždy niečo epické,“ hovorí McConaughey, „povedal by som, že tento je ešte ambicióznejší, ako všetky jeho doterajšie. Je tam viac ľudskosti, pretože tu nejde o archetyp ako pri Batmanovi, viete? Ide tu o skutočných ľudí.“
Nolan potvrdzuje, že cesta v srdci filmu Interstellar nejde len po povrchu. „V zásade ide v tomto filme o to, že čím ďalej ideme do vesmíru, tým viac je to o tom, aké sme ľudské bytosti a čo znamená byť človekom.“
Film Interstellar bude celosvetovo distribuovaný od 7. novembra 2014 prostredníctvom Warner Bros. Pictures a Paramount Pictures. Na Slovensku film uvedie distribučná spoločnosť Continental film už 6. novembra 2014.