NÁVRAT DO 3D |
NÁVRAT DO 3D |
Pamätáte si ešte na film 3D mánia a jeho hlavných hrdinov Profesora a robota Maxa? Toto leto sa opäť vracajú na veľkorozmerné plátno 3D kina Orange IMAX Bratislava a opäť sa pokúsia priblížiť divákom všetkých vekových kategórií vzrušujúce možnosti 3D technológie.
Už v auguste budete mať možnosť vidieť voľné pokračovanie úspešného filmu 3D mánia pod názvom Návrat do 3D.
Roztržitý profesor z Inštitútu 3D- technológií už na konci prvého dielu zmizne a spolu so svojim verným robotom Maxom sa ocitne v zajatí zlej zóny - kdesi medzi druhou a treťou dimenziou. A práve v tejto neznámej zóne - alebo aby sme boli presní v dva-a-poltej dimenzii sa začína odvíjať dej filmu Návrat do 3D.
Dobrodružstvá hlavných hrdinov v tejto zóne pomôžu divákom ukázať ako vnímame náš trojrozmerný svet. Úžasné vizuálne procesy, ktoré považujeme v každodennom živote za samozrejmé - ako je perspektíva, priestorové vnímanie a relatívny pohyb nadobúdajú úplne nový význam, keď ich zažijete v 3D a na veľkom plátne. Môžete si byť istí, že po zhliadnutí filmu Návrat do 3D sa už nikdy nebudete na svet pozerať tak ako predtým.
Vďaka Profesorovmu a Maxovmu pevnému odhodlaniu vrátiť sa domov, majú ich trojrozmerné dobrodružstvá naozaj spád. Otázkou zostáva, či sa im návrat naozaj podarí a či bude trojrozmerný svet taký istý ako keď ho opustili...
ZAUJÍMAVOSTI O VÝROBE FILMU
Profesor a MAX si uvedomia, že vedenie Ústavu 3D technológií chce skončiť svoju činnosť a že pre nich by to mohlo znamenať, že navždy zostanú uväznení medzi dimenziami. Rozhodnú sa preto vytvoriť špeciálnu prezentáciu, ktorá by vedenie ústavu presvedčila o dôležitosti trojrozmernosti. Ak by sa im to podarilo, zachránili by Ústav a mohli by sa vrátiť do tretej dimenzie.
A tak Profesor a Max začnú vizuálne pôsobivým spôsobom demonštrovať, ako človek vníma svet v troch rozmeroch. Ich prezentácia divákom ukáže ako funguje náš zrak, ako vznikajú rôzne optické ilúzie a aké vizuálne pomôcky používa náš mozog na to, aby to, čo vidíme spracoval do trojrozmernej reality.
Kameraman filmu, špecialista na 3D-technológie Sean Phillips vysvetľuje: "Čím viac sa touto problematikou zaoberám, tým viac si uvedomujem, aké subjektívne je naše vnímanie a ako ľahko sa naše zmysly dajú oklamať. Rozmýšľame totiž len v presne vymedzených rozmeroch, ktoré nám boli dané našou výchovou. Na našom filme je zábavné hlavne to, že sa snaží toto vnímanie nabúrať a núti Vás pozrieť sa na veci trochu inak."
Profesor a Max postupne odhaľujú tajomstvá trojrozmernej reality a to tak, že demonštrujú príklady šiestich kľúčových vizuálnych efektov, ktoré človeku umožňujú vidieť svet v troch rozmeroch. Ide o priestorové videnie, perspektívu, oklúziu, tieňovanie, relatívny pohyb a vzdušný rozptyl.
Za priestorové videnie vďačíme schopnosti nášho mozgu interpretovať rozdiely medzi dvoma obrazmi (jedným pre každé oko) ako hĺbku priestoru. Perspektíva zjednodušene znamená, že čím ďalej je určitý objekt od nášho oka, tým menším sa jeho obraz javí na našej sietnici. Oklúzia vzniká, keď jeden objekt prekryje iný a náš mozog to vníma tak, že objekt ktorý je ukrytý pred našim pohľadom, musí byť ďalej od nás. Tieňovanie zasa vzniká, keď svetlo a tieň dopadajú na povrch objektu a tým tomuto objektu dávajú kontúrovanejší a jasnejší vzhľad. Relatívny pohyb popisuje náš dojem, že objekt v popredí prejde pri pohybe väčšiu vzdialenosť ako objekt v pozadí. No a vzdušný rozptyl je spôsobený časticami, ktoré sa nachádzajú v atmosfére a ktoré rozptyľujú slnečné svetlo a spôsobujú, že vzdialenejšie objekty sa nám zdajú byť menej kontrastné a ostré. Či už tieto vizuálne podnety pôsobia súčasne alebo individuálne, sú to ony, ktoré sa starajú o to, že vnímame náš svet trojrozmerne.
Na filmovom odhaľovaní tajomstiev tretej dimenzie vo filme Návrat do 3D sa podieľalo viacero talentov veľkoformátovej kinematografie v Spojených Štátoch i v Európe. Zábery naživo sa nakrúcali v Los Angeles na klasický 35-milimetrový film, ktorý sa potom zoskenoval a prenášal sa do digitálneho formátu. Živé akcie sa potom zakomponovávali do počítačmi vytvoreného prostredia v 3D.
Producentka filmu Charlotte Hugginsová hovorí: "Chceli sme nakrútiť film, ktorý diváka pobaví a pritom ho aj čosi naučí. Išlo nám o to, aby deti, ich učitelia a rodičia hneď ako vyjdú z kina, začali na svet pozerať inými očami a pritom si ani neuvedomovali, že sa práve čosi naučili".
PRÍBEH A FUNGOVANIE 3D TECHNOLÓGIE
Pri výrobe filmu Návrat do 3D boli použité revolučné 3D technológie a počítačové animácie. Ako táto technológia vlastne vznikla a ako funguje?
V roku 1838 vynašiel Charles Wheatstone prvý stereoskopický prehliadací prístroj vychádzajúci z renesančných teórií o perspektíve. Bol skonštruovaný zo sústavy hranolových zrkadiel. Vo vnútri prístroja boli dva obrazy - jeden pre ľavé a jeden pre pravé oko. Keď sa oba obrazy pozorovali naraz, vytváral Wheatstonov prehliadací prístroj stereoskopický obraz.
Skutočnosť, že ľavé a pravé oko vidia objekty z iných uhlov je základom snímania pomocou 3D kamier. Ak sa na určitý objekt pozriete oddelene jedným okom a potom druhým, zdá sa vám, že pozorovaný objekt mierne zmenil svoju pozíciu. Ak však máte otvorené obe oči naraz, oba obrazy, ktoré Vaše oči pozorujú oddelene, spojí Váš mozog do jediného obrazu. Práve toto spojenie obrazov vytvára normálny stereoskopický pohľad a umožňuje mozgu pochopiť hĺbku a vzdialenosť. Aby bolo takýto proces možné napodobniť vo filme, sníma sa 3D film dvoma šošovkami.
Filmári umiestňujú tieto dve šošovky 3D kamery do vzdialenosti, ktorá sa rovná vzdialenosti medzi ľudskými očami.
Pri premietaní 3D filmu sa na plátno súčasne premietajú dva oddelené obrazy nasnímané z perspektívy ľavého a pravého oka. Ak počas premietania nemáte špeciálne okuliare, vidíte preto obraz dvojmo. Aby sa tento problém skorigoval, každé sklo týchto špeciálnych 3D okuliarov má špeciálny filter, ktorý blokuje obraz určený pre druhé oko a umožňuje tak danému oku vidieť len jeden obraz. Náš mozog potom vníma spojenie týchto dvoch oddelených obrazov ako jeden trojdimenzionálny obraz.