BLOG: PÉČKO PRE ANALFABETOV |
BLOG: PÉČKO PRE ANALFABETOV |
Hollywood report: Péčko pre analfabetov
(pre kinema.sk od vyslaného redaktora JK)
Sex prináša peniaze – Mladých treba dostať do kina – Castingová vojna – Zbláznil sa Hollywood definitívne?
Abecedu biznisu majú filmové štúdia dokonale prečítanú a naučenú naspamäť. Aj keď treba dodať, že ide o filmový biznis, ktorý má svoje vlastné pravidlá. Napríklad sa omnoho viac cení vytrvalosť ako originalita. Akonáhle sa niečo osvedčí (rozumej zarobí o pár dolárov viac, ako boli úhrnné náklady) ide to do masovej výroby. Preto je omnoho pravdepodobnejšie, že Stallone urobí Rockyho VI., ako napríklad, že dvojica Svěrákovcov nakrúti za Bruckheimerove peniaze akčnú kriminálku Vražda v salónním coupé.
Obdivuhodná vytrvalosť k žánru, k téme, prípadne k postave je určitou stávkou na istotu. V súčasnosti ich až tak veľa vzduchom nepoletuje (komiksy, fantasy a piráti), ale jedna istota tu je a nie je to žiadna rýchlovka, ale trvalý vzťah – sex. Má mnoho podôb a každá z nich je schopná na seba a na prípadné následky (antikoncepcia, plienky, výživné) zarobiť.
Z našich neoficiálnych zdrojov sa podarilo zistiť, že stratégie vypracované veľkými štúdiami odhalili potenciálnu hrozbu: tzv. Baby efekt. Hrozba spočíva v tom, že mladí ľudia prestanú chodiť na rande a na večeru do kina a definitívne zmenia svoje návyky. Táto generácia – neznámy kritik B. Fox ju smelo, ale trefne označil za Lost generation – zabudne na to, čo je kino a nielen, že sa to prejaví na jej správaní a osobných cieľoch, ale najmä a predovšetkým na ekonomických ukazovateľoch.
Je nad slnko jasné, že filmový priemysel je konglomerát niekoľkých odvetví, ktoré sú plne integrované a teda odkázané na funkčnosť systému. Výrazná skupina mladých ľudí, ktorá nepríde do kina, to nie je len priama strata na lístkoch, ale i hektolitre nevypitých nápojov a "nezjedených" popcornov. A kolesá krachu sa ešte len roztáčajú. Nemá kto porozhadzovať popcorn a nachos po celej kinosále? Bude treba prepustiť časť personálu, ktorý upratuje. Zároveň klesá dopyt po kukurici a americký farmári môžu začať hľadať adresy rekvalifikačných kurzov... a tak ďalej, a tak ďalej... . Situácia je jednoducho vážna a štúdia musia konať. Jednou z výsadných zbraní, ako mladých opätovne dostať do kina, je už spomínaný sex. No a keďže treba začínať takpovediac na zelenej plachte (ehm, lúke), je dôležité presne si pripraviť plán.
Jeden z plánov hovorí o takzvanej abecede sexu. Každý rok by mali najväčšie štúdia (tzv. majors) vyprodukovať 4 filmy, ktoré by v abecednej postupnosti prebádali zákutia ľudskej sexuality. V prvom pilotnom roku (od ktorého bude veľa záležať) sa tak dočkáme tém: Autoerotika, Baby, City a Drahoty. Už z uvedených tém je jasné, že filmy budú čiastočne mužsky agresívne a dobyvačné a čiastočne žensky citlivé a skôr konverzačné (už teraz sa hovorí o kľúčovom takmer hodinovom telefonickom rozhovore hlavných hrdinov filmu Drahoty, v ktorom mu ona nebude chcieť dať telefónne číslo).
Pri predpokladanom úspechu pilotných dielov budú v pravidelnom rytme pokračovať ďalšie. Samozrejme o niektoré písmena abecedy sexu je väčší záujem ako o iné. Tie najvychytenejšie (S, P, Ž a prekvapivo aj N) sa budú rozdeľovať podľa špeciálneho kľúča, ktorý ešte nie je jasný, ale bude určite súvisieť s úspechmi jednotlivých štúdii.
Niektorí z vás sa možno pozastavujú nad tým, či je trh schopný uživiť niekoľko rokov po sebe priam záplavu filmov pre mladých so sexuálnou témou. Ak vás to napadlo, môžete sa smelo pasovať za budúceho šéfa filmového štúdia, pretože to bola naozaj jedna z prvých tém, ktoré padli na strategickom meetingu. Je jasné, že mnohé ťahy si štúdia nechávajú v zálohe (nájdenie priestoru pre sex nielen v žánri komédie, ale i v sci-fi, v dráme alebo vo westerne, crossovery s inými úspešnými témami – hovorí sa o veľkých S – Sexi Superman, či Sex a Spiderman). Niečo sa však už dá odčítať aj teraz. Neznámy kritik a žurnalista B. Fox dáva v tejto súvislosti do pozornosti odchod Toma Cruisa zo štúdia 20th Century Fox, ako i nechuť Petra Jacksona zaviazať sa k filmovaniu Hobbita. Zdá sa, že veľkí hráči si uvoľňujú ruky, pretože tušia, že príde čosi veľké. Možno môžeme očakávať castingovú vojnu aká tu už desaťročia nebola. Štúdia budú chcieť tých najlepších hercov a tie najkrajšie tváre, aby spoločne s divákmi prežili na plátne dobrodružstvo s natieracím krémom, alebo výlet do Bavorska. Kto by odolal?
Pravda, aby sme schladili možné nadšenie, ktoré sa možno rodí vo vašich hlavách, treba pripomenúť, že Hollywood je obrovská loď, ktorá len s problémami koriguje svoj kurz. Keď tak počúvam megalomanské plány na dvojdielnu ságu Welké Weci od bratov Wachovských, ktorá má byť podľa slov producenta Silvera „kompletne dvojitým zážitkom“, tak si kladiem otázku: Zbláznil som sa ja, alebo Hollywood?