MÉDIÁ V ŠKOLE? |
MÉDIÁ V ŠKOLE? |
Médiá sú takou dôležitou súčasťou nášho života, že je vraj nutné, aby sa o fungovaní mediálneho sveta učili už naše deti. Do módy prichádza spojenie „mediálna výchova“.
Vychytená mediálna výchova k nám dorazila z európskych inštitúcií, ktoré ochotne ponúkajú svoju agendu. Odporúčanie k mediálnej výchove prijalo aj Parlamentné zhromaždenie Rady Európy. Hovorí sa v ňom o dnešnom človeku, ponorenom „vo svete mediálnych posolstiev“, či o tom, že učitelia a rodičia sú často bezmocní, keď sa snažia zosúladiť svoj vlastný život a profesné skúsenosti s mediálnymi skúsenosťami svojich detí. „Mediálna výchova umožňuje ľuďom vykonávať svoje právo slobody vyjadrovania a právo na informácie,“ tvrdí Rada Európy.
Stratégia EÚ pre trvalo udržateľný rozvoj tvrdí, že ku kvalitnému vzdelaniu patria aj otázky ako „udržateľné využívanie energií, udržateľné modely spotreby a výroby, zdravie, mediálna výchova a zodpovedné globálne občianstvo“. Aj u nás sa do školských osnov dostávajú témy ako boj proti fajčeniu, environmentálna výchova či mediálna výchova.
Začali sme
Ako médiá ovplyvňujú deti, skúmalo v posledných rokoch viacero štúdií, projektov a konferencií. Výsledkom bolo takmer vždy odporúčanie: mediálna výchova našich detí je nevyhnutná, potrebujú získať mediálnu gramotnosť.
V roku 2004 dostal túto úlohu na starosti Štátny pedagogický ústav. V minulom školskom roku začal s overovaním dvojročného projektu na štyroch školách. Mediálna výchova je zatiaľ nepovinný a voliteľný predmet. „Na základe analýzy predbežných výsledkov je zrejmé, že výučba mediálnej výchovy podnecuje žiakov k väčšiemu zamýšľaniu sa nad tým, čo vidia, počujú, čítajú v médiách, a to v miere, v akej to predtým nerobili,“ tvrdí Viera Kačinová, ktorá je zodpovednou riešiteľkou projektu. „Mnohí si začali viac uvedomovať význam médií v ich živote.“
Po overení projektu by mala byť mediálna výchova začlenená do výučby v 5. až 9. ročníku základných škôl. „V tomto štádiu nechceme nútiť učiteľov prijať novú samostatnú povinnú oblasť vzdelávania, hoci očakávam väčšie diskusie aj v tomto smere. Predovšetkým, keď si uvedomíme, o aký vysoko aktuálny problém ide,“ tvrdí Viera Kačinová. Zároveň dodáva: „V súvislosti s pripravovanou prestavbou obsahu nášho vzdelávania je nevyhnutné počítať s mediálnou výchovou ako povinnou súčasťou vzdelávania, a to na základnom i strednom stupni.“
Podľa predstáv ŠPÚ by mala byť mediálna výchova aj po obsahovej reforme súčasťou rámcových vzdelávacích programov. V kompetencii škôl by malo zostať, či si vytvoria samostatný predmet, alebo zahrnú problematiku do iných predmetov. V materiáli, ktorý ŠPÚ pripravil na túto tému, sa píše, že predmet by sa mal vyučovať „v dvojhodinovej týždennej dotácii“. Učebné osnovy mediálnej výchovy obsahujú aj témy ako mediálny konzum, etika v médiách, žánre, výrazové prostriedky, účinky médií na osobnosť človeka. Paradoxne, mnohé z toho sa nikdy neučili ani novinári, ktorí považujú za užitočnejšie získavať všeobecný rozhľad v dôležitejších odboroch ako študovať mechanizmus fungovania médií.
Politická podpora
Mediálna výchova bude mať nasledujúce roky určite politickú podporu. Minister školstva Ján Mikolaj už mediálnej výchove vyjadril nadšenú podporu v televíznom spravodajstve, za je aj minister kultúry Marek Maďarič. Ten v rozhovore pre Stratégie dodal: „Bolo by však chybou vidieť mediálnu výchovu len ako školský predmet. Bol by som rád, keby sa stala súčasťou viacerých vzdelávacích a osvetových aktivít.“
Podporovateľom mediálnej výchovy je aj poslanec SNS Rafael Rafaj, ktorý to považuje za praktické vyučovanie o tom, ako chápať informácie z médií. Študenti by sa podľa neho mali naučiť určitému odstupu aj v prípade politických diskusií.
Mediálna výchova môže zostať zaujímavým voliteľným predmetom či krúžkom. Určite bude priťahovať deti, ktoré sú médiami fascinované a možno sa v nich chcú aj realizovať. Nemala by však zaťažovať deti, ktoré majú iné preferencie a ktorých rodičia nevidia médiá ako predmet, ktorý treba študovať v škole. Mediálnu výchovu aj tak najviac ovplyvňujú rodičia – tým, čo si doma zapnú alebo nezapnú, alebo aké noviny si kúpia.
Text bol publikovaný v týždenníku .týždeň