10 NAJOBÁVANEJŠÍCH FILMOVÝCH GANGSTROV |
10 NAJOBÁVANEJŠÍCH FILMOVÝCH GANGSTROV |
Po dlhšej odmlke sa opäť hlásime so sekciou Desiatka. Tematicky znova nazrieme do žánru, ktorého antihrdinovia oko diváka vždy priťahovali, a predsa ich je ako šafranu. Pozrime sa na zoznam mafiánskych filmových figúrok od raných 30. rokov až po súčasnosť.
Caesar Enrico „Rico“ Bandello (Malý Cézar, 1930)
Jeden z úplne prvých gangstrov strieborného plátna. Vzrastom nízky, no autoritou robustný Rico (Edward G. Robinson) sníval za barovým pultom o tom, ako sa stať „niekým“. S ponúknutím sa veľkému bossovi dlho neotáľal a podarilo sa. Stal sa plnohodnotným členom gangu. Avšak svojou drzosťou, gurážou, ambíciami a šikovnými nápadmi predčil svojho „slabošského“ šéfa a zasadol na jeho miesto. Slávu a uznanie si vychutnával plnými dúškami a jeho vášnivé prejavy často pripomínali diktátorské vystupovanie. Žánrová klasika, ktorá zaviedla modelovú schému: vzostup a pád kriminálnika.
Koniec: Zastrelený policajtmi
„Najprv strieľaj, potom rozdumuj. Vieš, táto hra nie je pre mäkkých... Maj svoj vlastný spôsob alebo nič. Buď niekým.“
Tom Powers (Verejný nepriateľ, 1931)
Postava, ktorá je pre filmové uši zvučná vďaka nezabudnuteľnému stvárneniu Jamesa Cagneyho. Ten si obdobný part strihol o osem rokov neskôr v Búrlivých dvadsiatych rokoch. Už ako malý fagan holdoval kriminálnym aktivitám a postupom rokov naberal na skúsenostiach. V ranej dospelosti sa vypracoval na rešpektovanú osobnosť podsvetia. Svoju spoločenskú prestíž spečatil kúpou drahého obleku a nablýskaného automobilu. Cagney úlohou Toma Powersa odštartoval svoju slávnu kariéru a k roli gangstra sa neraz vrátil. Ako Tom Powers však konštituoval svoj výraz, prekypujúci démonickou mimikou (zamračený hlboký pohľad, diabolský úškľabok) a agresívnymi fyzickými gestami.
Koniec: Zavraždený a dovezený pred prah domu svojej matky
„Nie som tak tvrdý!“
Don Vito Corleone (Krstný otec I., 1972; II., 1974)
Jediná postava v histórii, za ktorej stvárnenie boli Oscarom ocenení dvaja hereckí predstavitelia (Marlon Brando, Robert De Niro). Ušiel z rodnej Sicílie do Ameriky, aby tam žil život ako sa patrí. Vďaka svojej lojálnosti a spoľahlivosti si vybudoval dobrú povesť a založil si rodinu. Veľký krok vpred zaznamenal zavraždením úžerníka Fanucciho. Vito Corleone sa na rozdiel od drvivej väčšiny svojich „kolegov“ odlišuje racionálnym a neuponáhľaným zmýšľaním a zmyslom pre rodinu. Mimochodom, ako jeden z mála dokázal povedať nie obchodu s drogami a zostal verný bezpečnejším „komoditám“ ako sú alkohol, „ľahké ženy“ a hazard.
Koniec: Prirodzená smrť pri radovánkach s vnukom
„Dám mu ponuku, ktorá sa nedá odmietnuť.“
Don Michael Corleone (Krstný otec I., 1972; II., 1974; III., 1990)
Na začiatku trilógie nevinný synátor a benjamín početnej americko-talianskej rodiny Corleonovcov, neskôr vypočítavý a chladný mozog celého klanu, ktorý preberá rodinný podnik. Cestou na vrchol a počas pobytu na ňom si ale musel neustále čo – to vytrpieť. Všetko to začalo postrelením rešpektovaného otca, pokračovalo špinavou prácou (vraždou McCluskeyho a Sollozu), smrťou novopečenej manželky a končilo smrťou najbližších, či tragickým plačom na schodoch. Drvivá väčšina žánrových antihrdinov sa prirodzenej smrti nikdy nedočkala. Michael, ktorý sa dožil krásneho veku, je výnimkou. Na druhej strane, za svoje hriechy pykal stratou najbližších. Prišiel o všetky ženy svojho života...
Koniec: Prirodzená smrť na Sicílií
„Nikdy sa nepridávaj na stranu, ktorá stojí proti rodine. Nikdy.“
Tony Montana (Zjazvená tvár, 1983)
Predobrazom vzniku tejto postavy bol Tony Camonte (Paul Muni) z rovnomenného originálu a klasiky 30. rokov. Al Pacinov part mi však v klasickom príbehu o vzostupe a páde prišiel pamätihodnejší. V úlohe kubánskeho mafiána sa zaskvel v neodmysliteľnej košeli a s cigarou či samopalom v ruke a diváka odzbrojil svojimi tradičnými hereckými zbraňami akými sú oči alebo dikcia. Podobne ako Rico aj Tony svojimi ambíciami a odvahou prevýšil a zosadil svojho bossa. Tomu, ako inak, predchádzala „špinavá“ práca. Splnil si všetky sny a zasadol na trón drogového kráľa. Život takéhoto rázu však nikdy netrvá dlho. Tragický pád má totožné garde ako v prípade originálu Howarda Hawksa, avšak v naturalistickejšom šate.
Koniec: Rozstrieľaný vo svojej rezidencii
„Chcete mrhať mojím časom? Dobre. Zavolám svojmu právnikovi. Je najlepší v Miami. Je taký dobrý, že do zajtrajšieho rána budete pracovať na Aljaške. Tak sa teplo oblečte.“
Al Capone (Nepodplatiteľní, 1987)
Hádam najslávnejší mafián, aký kedy kráčal po tomto svete. „Neoficiálny starosta Chicaga“, „Zjazvená tvár“ či „Verejný nepriateľ č.1“ zarobil na americkej prohibícií neskutočné peniaze. Vo filme sa objavil neraz, no iba raz v kvalitnej gangsterke a hereckom prevedení v akom si to mafián jeho rangu zaslúži. Vo filme Briana De Palmu má však minimum priestoru, no Robert De Niro dokázal tromfne vyžmýkať každú ponúknutú minútu.
Koniec: Zatknutý
„Vyrastal som v drsnej štvrti. Tam sa hovorievalo: S vľúdnym slovom a pištoľou zájdeš ďalej ako iba s vľúdnym slovom. A tým som sa aj riadil.“
Tommy DeVito (Mafiáni, 1990)
Viete si v tejto úlohe predstaviť niekoho iného ako oscarového Joea Pesciho? Jeho Tommy, mafián talianskeho pôvodu, predstavuje z gangsterského tria Conway - DeVito - Hill najslabší (po hereckej stránke však najcharizmatickejší) článok. Je totiž vášnivý a neskrotný gangster, ktorý nevie držať jazyk za zubami a zbraň na uzde. Na druhej strane, vďaka jeho zvláštnemu zmyslu pre humor s ním môže byť celkom zábava. Predovšetkým ak jeho počínanie sledujete z pozície nezávislého pozorovateľa.
Koniec: Zastrelený odzadu do hlavy
„Ako myslíš, že som smiešny?... Myslíš spôsob ako rozprávam? Čo? Ako smiešny, čo je na tom smiešne?... V akom zmysle som smiešny? Smiešny ako klaun? Bavím ťa? Som tu kur**, aby som ťa zabával? Ako myslíš smiešny, v akom zmysle?... Ako som kur** smiešny? Čo je kur** na mne také smiešne? Povedz mi, čo je smiešne!“
Nicky Santoro (Kasíno, 1995)
Ďalšia Pesciho bezchybná kreácia šialeného mafiána. Bol dosadený do Las Vegas aby chránil a dohliadal na „továreň na peniaze“ – Sama „Ace“ Rothsteina, vedúceho kasína. Sláva, peniaze, moc a hlad po ešte väčšom blahobyte mu ale zatienili oči. Namiesto svojej pôvodnej úlohy, ktorú spočiatku vykonával až príliš zanietene, si začal s Aceovou neposlušnou manželkou a narobil kopu problémov. V trojhodinovom opuse Martina Scorsese zaznie slovo „fuck“ v rôznych modifikáciách vyše 420 krát. Samozrejme, väčšina „fuckujúcich“ replík bola vychŕlená z úst práve tejto postavy.
Koniec: Dobitý baseballovou palicou a zaživa pochovaný v kukuričnom poli
„Možno ak ti prestrčím hlavu cez tú dieru tam, už nebudeš zmätený. Daj mi tie pos**té peniaze!“
Bill „Mäsiar“ Cutting (Gangy New Yorku, 2002)
Rešpektovaný šéf gangu starousadlíkov, ktorý od srdca nenávidí prisťahovalcov. Patriot, profesionálny mäsiar a „kúzelník“ s nožmi. Typický svojim klobúkom, bokombradami, skleneným okom a fúzmi. Pochádza z čias, keď mafia ešte neexistovala. V tomto prehľade ide o postavu z historicky najstaršieho obdobia. Z obdobia keď sa New York zmietal v pouličných bojoch rozličných gangov a v americkej občianskej vojne. Tretia a posledná postava pod režisérskym vedením Martina Scorseseho.
Koniec: Zabitý v súboji
„Vidíš ten nôž? Naučím ťa s ním rozprávať po anglicky!“
Nikolai Luzhin (Východné prísľuby, 2007)
Možno väčšina z vás nebude súhlasiť s účasťou tejto postavy v našom zozname, mňa však Viggo Mortensen ako šofér ruskej mafie plne presvedčil. Od predchádzajúcich úloh urazil riadny kus cesty a o predvedených kvalitách svedčí aj jeho prvá oscarová nominácia. Tí, ktorí už drámu Davida Cronenberga videli, vedia, že sa nejedná o klasickú postavu gangstra. Jeho postup v hierarchii mafie nenasleduje žánrovo zákonitý pád, čo je ale pochopiteľné, nakoľko sa nejedná o gangsterský film. Aj napriek značnému špecifiku, postava Nikolaia oplýva gangsterskou charizmou a svojským ruským akcentom. Nežnejšie pohlavie očarí vyšportovanou a potetovanou postavou, u iných si zase získa rešpekt drsnou tvárou a tým, že hovorí menej, no o to rozumnejšie. Samozrejme, status uvedený v názve článku si vybudoval až v samotnom závere.
Koniec: Vypracoval sa na post bossa
„Teraz mu vyťahám zuby a odrežem prsty. Možno budete chcieť odísť z miestnosti.“
Nedá mi nespomenúť ďalších skvelých filmových gangstrov, ktorí zostali pred bránami tejto desiatky. Reč je najmä o postavách ako Tony Camonte (Zjazvená tvár, hanba národa; 1932), Cody Jarrett (Biely požiar, 1949), Sonny Corleone (Krstný otec I., 1972), Jimmy Conway (Mafiáni, 1990), či Malý Zé (Mesto bohov, 2002).