ŽIJEM S VÍNOM, SPÁVAM S VÍNOM ... |
ŽIJEM S VÍNOM, SPÁVAM S VÍNOM ... |
Miluje víno a kvalitné filmy. Tak ako dobrý film, aj víno potrebuje vlastných „designerov“. Potrebuje ľudí, ktorí nielen sledujú trendy, ale ktorí na víno zároveň prenášajú vlastnú víziu umenia. Peter Handzuš.
Máte svoju vlastnú filozofiu vína?
Samozrejme. Tak ako majú ľudia svoju životnú filozofiu. Niekto chce postaviť dom, iný zasa cestovať, ďalší sa chcú vzdelávať. Áno, ja mám svoju filozofiu vína. Žijem s vínom, spávam s vínom (len nech to nečíta moja pani), myslím na víno, hovorím s vínom, hovorím o víne a vínu dávam jeho tvár.
Pôžitok mnohých dimenzii?
Toto je nádherná otázka. Veľmi jednoduchá ak si uvedomíte, že sa zhovárajú dvaja ľudia, ktorým emócie nie sú cudzie. Zdá sa, že budete s vínom oveľa ďalej ako mnohí iní. Máte pravdu, víno nie je len akýsi nápoj, ktorý ešte aj dnes veľa ľudí považuje za alkoholický nápoj. Ktorýsi antický mysliteľ povedal o víne, že má jednu úžasnú vlastnosť. Povznáša ducha. A duchovno má nekonečne veľa dimenzií. Ten kto sa dokáže potešiť z maličkostí, tomu nerobí problém vychutnávať akékoľvek pôžitky, aké so sebou život prináša.
Kvalitné víno a kvalitný film – vidíte istú paralelu?
A vy ju nevidíte, keď mi kladiete takú otázku? (smiech) Ale žarty bokom. Od vína je veľmi blízko k umeniu, ale aj k filozofii. Okolo vína sa vždy točili vzdelaní a inteligentní ľudia. Odpoviem inak. Mojim dobrým priateľom je pán profesor Michalovič, ktorý sa venuje estetike a filozofii celý svoj život. Pred nedávnom som zistil, že jeho syn pravidelne píše recenzie o skvelých filmoch. Tým chcem povedať, že mnohé veci, ktoré majú k sebe veľmi blízko, celkom isto niečo spája. A nemusí to byť len príbuzenský vzťah.
Ste filmový fanúšik?
Fúúúúha. Som. Len sa ma nepýtajte kedy a kde som naposledy videl nejaký film.
Hovorí sa, že „zreje ako dobré víno“, myslíte si, že to platí aj pri filmoch? Víno ako metafora?
To neboli dve otázky? Pravda. (smiech) Je to úplne prirodzené. Víno má veľa podôb. Samozrejme inú v každej jeho fáze tvorby, formovania, alebo zrenia. Ľudia často pripisujú veciam nejaký prenesený význam a pretože víno im takéto možnosti priamo poskytuje, tak to robia veľmi radi. Viem ako zreje dobré víno, ale neviem, ako sa dá nakrútiť dobrý film. Skôr si myslím, že sa oveľa častejšie stretávame s tým, aby na dobrý film a na dobré víno vyzreli ľudia, pre ktorých to všetko robíme.
Dá sa odporučiť konkrétna značka vína, ku konkrétnemu filmu?
Asi máte na mysli snúbenie filmu a vína, tak ako v gastronómii existujú odporúčania vína k jedlám. Skvelý nápad. Ešte sa ním nikto nezaoberal. Ale môžem vás uistiť, že sa tomu budem venovať. Viem celkom určite, že inak bude chutiť rovnaké víno keď budete sledovať televízny seriál Priatelia a keď si o deň neskôr pozriete Bartlettov film Čajka Jonathan Livingston.
Víno býva často výraznou súčasťou filmových príbehov, máte ten svoj obľúbený?
Mám. Aj keď to zrovna nie je príbeh filmový, ale skutočný. Francis Ford Coppola je známy nielen ako režisér skvelých filmov, ale celý jeho životný príbeh je dláždený kameňmi jeho viníc.
Podmanivá americká komédia Bokovka (Sideways), ktorá sa skoro stala Kinema Filmom roka 2005, mala skvelý tagline: „In search of wine. In search of women. In search of themselves.“. Je víno aj o tom?
Ja viem, že americká filmová kritika dala tomuto filmu aj iný tagline: „A Good Vintage From a Bad Year: Sideways„ a ten môže byť odpoveďou na Vašu otázku.
Spomeniete si ako odborník, na nejakú výraznú chybu pri prezentovaní vín vo filme? (zlý postup pri degustácii, chybné držanie pohára, nesprávne určenie odrody a pod.)
Ak mám byť úprimný, tak musím povedať, že si naozaj nespomeniem. V opačnom prípade by ste sa ma mohli spýtať na názov filmu a tam by ste ma celkom určite nachytali. S čím sa vo filmoch najčastejšie stretávam je nesprávne držanie vínového pohára. Zvyčajne ma do smiechu privádzajú sekvencie filmov, kde niektorá z postáv zakrúži pohárom s vínom tak 30cm od nosa, zhlboka sa nadýchne a povie waauuu. (smiech)
Akú predpovedáte budúcnosť filmovému vínu – čaká nás ešte veľa námetov? Aj domácich (nové Červené víno)?
Tak toto je naozaj ťažká otázka. Ale vzhľadom na to, že téma práce a života jednoduchého človeka dnes nie je v kinematografii príliš „in“, remaku Červeného vína sa asi nedočkáme. Ale človek nikdy nevie. Víno, hrozno, vinice, ľudia a miesta, kde toto všetko môžete nájsť, je trvalo zasadené do kontextu súčasnosti. Vždy je to len otázka, že si to zase niekto niekde všimne. Tak ako pri filme Good Year.
Ďakujem za rozhovor
Peter Handzuš
Vedomosti z enológie získal na Technickej Univerzite v Bratislave u prof. Malíka, ktorý ho zaradil medzi siedmych princov slovenského vinárstva. Základnú školu vína absolvoval u deda vo vinohrade v Komárne a v pivnici vo Vrábľoch, v ktorej pracoval jeho otec. Ďalšie enologické skúsenosti získaval postupne, ako technológ, alebo ako hodnotiteľ vína. Pracoval v manažmente kvality, neskôr ako obchodník s vínom, aj ako konzultant pre marketing a značky. Niekoľko rokov viedol rodinné vinárstvo. Od roku 2006 tvorí súčasť značky Handzuš & Handzuš.