TV TIPY 27.4. - 3.5. 2009 |
TV TIPY 27.4. - 3.5. 2009 |
27.4.
PONDELOK
22:25 Samotár (Le Solitaire), Francúzsko, 1987 (Čt1)
Komisár Stan sa spoločne s priateľom inšpektorom Simonom rozhodnú raz a navždy skoncovať s policajnou kariérou. Chcú kúpiť hotel a usadiť sa na pobreží slnečných Antíl. Ako obvykle idú zakončiť pracovný deň do svojej obľúbenej vinárne. A tam v priebehu jediného okamžiku, keď je inšpektor Simon náhle brutálne zastrelení bezohľadným zabijakom, ich sen o spoločnej budúcnosti končí. Stan sa znovu zmieruje s policajnou prácou s jediným cieľom, nájsť vraha svojho priateľa.
22:25 Mesto bohov (Cidade de Deus), Brazília/Francúzsko/USA, 2002 (Filmbox)
Hlavnou postavou filmu „Mesto bohov" nie je človek. Je ňou miesto. „Božie mesto" je časť mesta, v ktorej sa začali v 60.rokoch stavať domy pre chudobných ľudí, a z ktorej sa začiatkom 80.rokov stala jedna z najnebezpečnejších častí Rio de Janeira. Aby divákovi vyrozprával príbeh tohto miesta, film zachytáva príbehy mnohých postáv, všetky videné očami rozprávača. Tým je chudobný chlapec menom Buscapé, príliš slabý a vystrašený aby sa stal zločincom, ale dosť bystrý na to, aby sa uspokojil so zle platenou prácou.
00:35 Matka a syn (Mat i syn), Nemecko/ Rusko, 1997 (Čt2)
Sokurovovou inšpiráciou pre túto filmovú báseň bol nemecký maliar Caspar David Friedrich. Nejde tu ani o príbeh, ale skôr emócie, ktoré vyvolávajú obrazy. Matka a syn je jednoduchým príbehom duchovnej lásky syna a jeho smrteľne chorej matky, o ktorú sa stará v posledných dňoch jej života. Je jej tak oddaný, že odmieta prijať jej osud - istú smrť. V domčeku ďaleko od ruchu civilizácie sa jej prihovára, nosí ju na prechádzky do krásnej, nepoškvrnenej až rozprávkovej prírody. Vo filme je veľmi málo dialógov. A ak sú, tak sú vyslovované vzdychmi a tlmenými šepotmi. Príbehom je tu obraz samotný. Kamera, maľujúca príbeh používa špeciálne, ručne maľované filtre a zdeformované šošovky kamery a rôzne zrkadlá aby postavy doslova sploštila oproti ich obklopujúcej prírode. Sokurov tým vytvára hmlistú, tlmenú vizuálnu štruktúru, ktorá dáva tomuto melancholickému príbehu nezvyčajnú intimitu a silu.
28.4.
UTOROK
21:00 Kamoši (Buddy), Nórsko, 2003 (Filmbox)
Hrdinom príbehu je 24. ročný mladík Kristoffer (Nicolai Cleve Broch), ktorý spolu so svojim spolubývajúcim Geirom (Aksel Hennie) pracuje ako lepič reklamných plagátov. Aj jeho nie veľmi náročná a nijak prestížna práca je dôvodom, prečo dostane kopačky od svojej kariéry chtivej priateľky Elisabeth (Janne Formoe). Kristoffer to berie veľmi ťažko, ale práve v tej dobe stretáva milé dievča Henriettu (Pia Tjelta). To ale nie je jediná zmena v jeho živote. Začína sa totiž okrem lepenia plagátov, venovať svojej digitálnej kamere a nakrúcať svojich dvoch spolubývajúcich Geira a Stiga Ingeho (Anders Baasmo Kristiansen). Netradičné domáce video, zachytávajúce bežný život trojice kamarátov a ich rôzne mladícke bláznovstvá, sa jedného dňa dostane do rúk televízneho producenta. Netrvá dlho a Kristofferovi je ponúknuté lukratívne miesto v televíznom vysielaní. Stáva sa superhviezdou TV show a o jeho problémoch a kamarátoch vie vďaka amatérskemu video denníku, celé Nórsko.
21:25 Sedem rokov v Tibete (Seven Years in Tibet), USA, 1997 (Markíza)
Rakúsky lyžiar a horolezec Heinrich Harrer odchádza v roku 1939 do bájnej zeme Východu, Tibetu, aby spolu s ďalšími členmi svojej expedície dobyl horský vrchol Nanga Parbatu. Doma zanecháva tehotnú manželku a nacistické sily, ktoré rozpútavajú celosvetový konflikt. Výpravu prenasleduje nepriazeň počasia a neobvyklá smola, ale Heinrich Harrer je odhodlaný svoje plány naplniť za každú cenu. Známy režisér francúzskeho pôvodu, Jean-Jacques Annaud (Meno ruže, Medvedi, Milenec, Nepriateľ pred bránami) natočil strhujúci príbeh, v ktorom sa miešajú dobrodružné a historické prvky.
23:00 Zimný hosť (The Winter Guest), Veľká Británia/ USA, 1997 (Dvojka)
Počas jedného zimného dňa prežíva osem postáv v malom škótskom mestečku malé i veľké drámy života. Frances nedávno zomrel manžel a ona sa namiesto smútenia uzatvorila v tichom vzdore. Túži uniknúť od svojho života a spolu s dospievajúcim synom Alexom sa chystá presťahovať do slnečnej Austrálie. Bránia jej v tom však obavy o matku Elspeth, ktorá pomaly starne a bude svoju dcéru potrebovať čoraz viac. Bolesť zo straty milovaného človeka je pre obe ženy natoľko neznesiteľná, že o nej radšej mlčia. Alex zatiaľ prežíva prvé milostné skúsenosti s Nitou. Sam a Tom sú dvaja školáci, ktorí sa ulievajú na zamrznutej pláži. V tichej atmosfére zimného mestečka sa ich záškolácke plány zmenia na rozhovor vážnejší, ako obaja čakali. Dve staré dámy Lily a Chloe sú milovníčky pohrebov. Spoločne navštevujú smútočné obrady neznámych ľudí s tichou radosťou z vlastného života. Štyri dvojice v jeden zimný deň musia čosi stratiť, aby našli niečo nové.
29.4.
STREDA
20:30 Elmer Gantry (Elmer Gantry), USA, 1960 (MGM)
Elmer Gantry (Burt Lancaster), opilec a skazený pouličný kazateľ, vezme prácu v potulnej náboženské spoločnosti, ktorú vedie sestra Sharon Falconer (Jean Simmons). Vďaka Gantryho zapálenému a pútavo dramatickému kazateľskému štýlu získa podnik sestry Sharon slávu a bohatstvo, ktoré je dostatočne veľké na to, aby si Sharon splnila sen a postavila svoj vlastný obrovský svätostánok. Jej ambície sa ale ocitnú v ohrození, keď jedna prostitútka, dcéra bývalého kňaza, ktorú pred rokmi Gantry pripravil o počestnosť, naláka Gantryho do kompromitujúcej situácie a nechá spraviť fotografie.
00:25 Jarný príbeh (Conte de printemps), Francúzsko, 1990 (Čt2)
Francúzsky režisér Eric Rohmer vytvára zo svojich filmových diel uzavreté cykly. Po Morálnych poviedkach (1963-1972) a Komédiách a prísloviach (1980-1987) nakrútil v rokoch 1989-1996 Príbehy štyroch ročných období. Rohmer je výsostne autorským filmárom. Sám si píše scenáre a vytvoril si osobitý, nezameniteľný štýl, ktorý vykryštalizoval v minimalistický spôsob rozprávania o vnútornom svete jeho hrdinov a ich vzťahoch s okolím.
30.4.
ŠTVRTOK
21:00 Stratené v preklade (Lost in Translation), USA/Jap., 2003 (Filmbox)
Dvaja Američania sa náhodne stretávajú pri svojom pobyte v Tokiu. Postarší herec Bob tu nakrúca reklamu na whisky, mladé dievča Charlotta je na výlete za svojim workoholickým manželom, fotografom. Stretnutie v hoteli prerastie behom putovania po celom meste v silné priateľstvo.
00:20 Zabíjanie (The Killing), USA, 1956 (MGM)
Johnny Clay sa po piatich rokoch dostal z väzenia a chystá sa oženiť so snúbenicou Fay. Je pevne rozhodnutý, že do ďalších kšeftov sa pustí až keď sa presvedčí, že riziko ozaj stojí za potenciálny zisk. Spolu so štyrmi ďalšími mužmi chystá prepadnutie dostihovej pokladne. V hre sú dva milióny dolárov. Lúpež je naplánovaná do najmenších detailov. Zapojený je do nej aj George Peatty, plachý pokladník z dostihovej dráhy. Je ochotný riskovať krk len preto, aby zapôsobil na chladnú a panovačnú manželku Sherry. Sherry mu je neverná s Valom a všetky informácie o plánovanej krádeži posúva svojmu milencovi. Tak dokáže aj dokonale naplánovaný zločin stroskotať na príliš dokonalej zhode náhod.
1.5.
PIATOK
15:20 Hrbáč (Le Bossu), Francúzsko/ Taliansko, 1959 (Markíza)
Statočný šľachtic Lagardere je svedkom zákerné vraždy Filipa de Nevers, spáchané kráľovým obľúbencom Gonzagom, ktorý sa tak chce zmocniť veľkého majetku Neversov. Sľúbi umierajúcemu, že pred Gonzagom zachráni jeho malú dcérku Auroru. Tajne odvezie dieťa do Španielska, kde ho vychováva, a po pätnástich rokov ho vráti matke, ktorá nikdy neprestala veriť, že sa raz so svojou dcérou stretne. Do Paríža sa Lagardere vracia v maske, v ktorej ho nespozná ani vlastná chovanka.
17:15 Leopardia žena (Bringing Up Baby), USA, 1938 (Čt2)
Jen málokto asi odolá humoru, osobitému pôvabu a romantike v americkej bláznivej komédii, v ktorej hlavné úlohy vytvorili Cary Grant a Katharine Hepburn. Hlavným hrdinom príbehu je nepraktický, značne roztržitý a svojej práci úplne oddaný antropológ Dr. David Huxley, ktorý má tesne pred svadbou so svojou asistentkou Alice a navyše zháňa ďalšie peniaze pre múzeum. V okamžiku, keď sa má stretnúť s dôležitým sponzorom, od ktorého môže získať milión dolárov, jeho situáciu značne skomplikuje bohatá kráska Susan Vance. Tá sa mu aj v ďalších hodinách doslova neustále pletie do cesty, so skroteným mláďaťom leoparda dostáva Davida a svojich známych do reťazca stále absurdnejších situácii. Film dodnes nezostarol a predstavuje jeden z vrcholov hollywoodskych crazy komédií tridsiatych rokov. Stojí na výborných hereckých výkonoch, vtipných dialógoch a umení klasika americkej kinematografie, režiséra Howarda Hawksa.
21:15 Bokovka (Sideways), USA, 2004 (Prima)
Štvrtý film scenáristu a režiséra Alexandra Paynea (Citizen Ruth, Election a About Smith) sa začína tým, že sa dvaja dávni priatelia vydajú na cestu ochutnávky vín, aby sa strmhlav pustili do ironického skúmania premenlivosti lásky a priateľstva, pretrvávajúcej osamelosti a snov a nekonečnej vojny medzi Pinotom a Cabernetom. Príhody sa začínajú, keď sa Miles (Paul Giamatti), zaťatý rozvedený hundroš a samozvaný spisovateľ s fixáciou na víno rozhodne darovať svojmu bývalému spolužiakovi a hercovi Jackovi (Thomas Haden Church) oslavnú cestu do viníc v Santa Ynez Valley – týždeň pred Jackovou svadbou.
23:10 Medium Cool (Medium Cool), USA, 1969 (Dvojka)
John Cassellis je skúsený televízny reportér, ktorý neváha pre dobrý záber nastaviť vlastný krk. So svojou kamerou sleduje rasové napätie v getách a verí, že pravdivý obraz skutočnosti môže realitu zmeniť. Keď sa dozvie, že televízny kanál, pre ktorý pracuje, poskytuje jeho zábery FBI pri hľadaní podozrivých, musí sa vysporiadať s vlastným svedomím. Keď protestuje, je prepustený a vyberie sa aj s kamerou na národný konvent demokratov v Chicagu.
23:15 Posledný skaut (The Last Boy Scout), USA, 1991 (Markíza)
Súkromný detektív Joe Hallenbeck je najatý tanečnicou Cory ako telesná stráž. Príliš sa neosvedčí. Cory je v noci na ulici zastrelená neznámymi zabijakmi a Joe si len so šťastím zachráni holý život. Spojí sa s ním Coryin priateľ, čierny hráč amerického futbalu Jimmy Dix, ktorý bol vyradení skorumpovaným manažérom Marconom zo svojho týmu. Obaja muži prehľadajú Coryin byt a nájdu dôkazy o tom, že Marcone podplácal senátora, čoho sa dievča snažila využiť, aby bol Jimmy prijatý späť do mužstva. Akčný film od Tonyho Scotta v najlepšej kondícii.
2.5.
SOBOTA
21:20 Rómeo a Júlia (Romeo + Juliet), USA, 1996 (Čt1)
Najznámejšia hra Williama Shakespeara sa už dočkala niekoľkých filmových spracovaní. Austrálsky režisér Baz Luhrmann (Moulin Rouge!, Austrália) previedol príbeh renesančných milencov do kulís moderného veľkomesta, pričom ponechal skrátený pôvodní text vo veršovanej podobe. Film odpovedá na niekoľko zaujímavých otázok. Aký by bol Rómeo, keby žil v dnešnej pretechnizovanej dobe? Ako by jeho láska k Júlii obstála vo svete peňazí a násilia?
23:35 Pevnosť (The Keep), USA, 1983 (Čt1)
Americký režisér Michael Mann dlho pracoval v televízii a až v roku 1981 debutoval drámou Zlodej. Svoj druhý film nakrútil podľa hororu amerického autora F. Paula Wilsona Pevnosť. Jeho adaptácia patrí k najviac kritizovaným a tiež najmenej pochopeným filmom 80. rokov. Autor predlohy bol výsledkom dokonca tak znechutený, že napísal poviedku Cuts o spisovateľovi, ktorý použije kúzlo voodoo, aby sa pomstil filmárovi, ktorý sprznil jeho dielo. Pravdou je, že divák neznalý románu sa vo filme len ťažko orientuje, napriek tomu si Mannova snímka za 25 rokov od svojho vzniku vydobyl istú kultovú slávu. Hlavne vďaka svojej vizuálnej stránke a pozoruhodnému hereckému obsadeniu, ale tiež vďaka strašidelnému hudobnému sprievodu nemeckej skupiny Tangerine Dream.
3.5.
NEDEĽA
20:30 Ária (Aria), Veľká Británia, 1987 (MGM)
Unikátny hudobno-filmový projekt Ária spojil desiatich renomovaných režisérov, ktorí sa podujali na filmovú interpretáciu slávnych operných árií. Derek Jarman, Robert Altman, Jean-Luc Godard, Nicolas Roeg, Julien Temple, Ken Russell a iní vytvorili desať nekonvenčných a vizuálne strhujúcich príbehov k operným melódiám Giacoma Pucciniho, Giuseppeho Verdiho, Jeana-Baptista Lullyho, Ericha Korngolda, Richarda Wagnera, Jeana-Philippa Rameau, Gustava Charpertiera a Ruggiera Leoncavalla. Vznikla tak pocta trom storočiam dejín opery a nesmrteľným áriám veľkých hudobných skladateľov. Spoločným menovateľom rôznorodých segmentov sú láska, krása, vášeň i nostalgia, ktoré neodmysliteľne patria k svetu opernej hudby.
23:00 Démanty noci, Československo, 1964 (Dvojka)
Adaptácia literárnej predlohy Arnošta Lustiga je obrazom úteku dvoch mladíkov z transportu smrti. Prostredníctvom opakovaných prestrihov na spomienky, sny a túžby jedného z nich postupne sledujeme, ako všetko ľudské pomaly ustupuje živočíšnemu a pudovému, smerujúcemu len k jedinému cieľu - prežiť. Naturalisticky zobrazená situácia oboch utečencov - ich hlad, únava, i úzkosť, naznačujú snahu o záchranu za akúkoľvek cenu. Napokon sa však dvojica stáva štvanou zverou, lovenou pre potešenie senilných starcov zo sudetonemeckej dediny.
00:25 Americké graffiti (American Graffiti), USA, 1973 (Prima)
Nostalgický pohľad na rockenrolovú éru 60-tych rokov zachytáva jednu noc leta 1962, kedy štyria kamaráti trávia poslednú noc v rodnom meste pred tým, než odídu na univerzitu. Film je príbehom o dospievaní a lúčení sa s detstvom. Soundtrack obsahuje najväčšie hity tohto obdobia. Okrem mnohých iných ocenení získala snímka režiséra George Lucasa (Hviezdne vojny) dva Zlaté glóbusy a niekoľko nominácii na Oscara.
HIT TÝŽDŇA
3.5.
NEDEĽA
23:00 Démanty noci, Československo, 1964 (Dvojka)
Adaptácia literárnej predlohy Arnošta Lustiga je obrazom úteku dvoch mladíkov z transportu smrti. Prostredníctvom opakovaných prestrihov na spomienky, sny a túžby jedného z nich postupne sledujeme, ako všetko ľudské pomaly ustupuje živočíšnemu a pudovému, smerujúcemu len k jedinému cieľu - prežiť. Naturalisticky zobrazená situácia oboch utečencov - ich hlad, únava, i úzkosť, naznačujú snahu o záchranu za akúkoľvek cenu. Napokon sa však dvojica stáva štvanou zverou, lovenou pre potešenie senilných starcov zo sudetonemeckej dediny. Film stvárňuje prúd vedomia a odkrýva mieru úzkosti, opustenosti, poníženia a nemožnosti sa dorozumieť v odcudzenom a nepriateľskom svete. Celovečerný debut Jana Němca patrí k absolútnej špičke českej novej vlny, ale aj českej kinematografie vôbec.