3D BOOM JE SKÔR SEZÓNNA ZÁLEŽITOSŤ

3D BOOM JE SKÔR SEZÓNNA ZÁLEŽITOSŤ

článok



Avatar ho vrátil do detských čias. Videl ho v niekoľkých verziách (filmové 2D v originálnom znení, digitálne 3D s dabingom, IMAX verziu v pôvodnej verzii) a uchvacuje ho stále. Zamestnanec Slovenského filmového ústavu a dlhoročný spolupracovník portálu kinema.sk – Adrián Žiška.

 
 
Patríš pravdepodobne k najväčším fanúšikom Avatara na Slovensku. Vieš to racionálne vysvetliť?

Najväčší fanúšik znie príliš ultimatívne. Myslím si, že nie som jediný, kto si Avatara v kine vychutnal viackrát, a to z jednoduchého racionálneho dôvodu. Film sa mi páčil do tej miery, že som v jeho spoločnosti rád  strávil i viaceré projekcie a dokázal si všimnúť detaily, ktoré mi predtým unikli.

Ako si vnímal jeho súboj o Oscara v konkurencii filmu The Hurt Locker?

Ako pozoruhodné stretnutie režisérov dvoch filmov, ktorí v minulosti boli partnermi. Z ich vzájomnej spolupráce vzišli zaujímavé  filmové projekty, a to je pre mňa to podstatné. Oscary ako filmové ocenenia už istý čas nesledujem a nemajú teda pre mňa rozhodujúcu váhu pri výbere a posudzovaní kvality filmových diel.

K akému filmovému „zlomu“ by si vedel Avatara prirovnať v rámci dejín kinematografie?

Pravdepodobne k tomu, čo pre kinematografiu znamenal Cameronov Terminátor 2: Deň zúčtovania. Ten svojho času bol zlomovým bodom v trikovej technológii používanej vo filme. Avatar je zavŕšením určitého vývoja v oblasti trikov a synergicky ich posúva na novú úroveň. Cameron zároveň ukázal, že tretí rozmer nie je iba výstavnou atrakciou, ale účinne zintenzívňuje prežitok z rozprávania.

3D boom je skôr sezónna záležitosť

Myslíš, že sa o ňom bude o pár rokov prednášať na filmových školách?

V súvislosti s množstvom a kvalitou trikovej technológie, ako i využitím tretieho rozmeru (pričom 3D ako také je známe už minimálne z polovice min. storočia) rozhodne stojí za zápis do análov dejín kinematografie. Tým pádom aj za zakomponovanie do obsahu učiva prednášaného na filmových školách.

Je niečo, čo by si mu vytkol?

Nie. V podobe, v akej nám ho James Cameron predostrel, ma dokázal uchvátiť pri každej projekcii.  Avatar ma vrátil do detských rokov – pre radosť zo sledovania filmu očami dieťaťa, ktoré si nový svet naplno užíva, ale aj spôsobom ako staromódne poctivo je ten film nakrútený – od podania príbehu cez snímanie a nakoniec aj použitie trikov. Tie tu slúžia (podobne ako za starších čias) príbehu a nie iba samy pre seba.

Neprekvapuje ťa, že Avatar rozdelil filmových kritikov na dva názorové tábory?

Nie. Deje sa to takmer permanentne. To skôr opačný prípad, t.j. názorová homogenita, je vzácnosťou a výnimkou.

Považuješ Avatara za zlomový film? V tej miere, že kinematografia sa delí na tú do 17. decembra 2009 a na tú po tomto dátume?

To určite nie. Medzníkom  je, ale história kinematografie ich má viacero s podobnou váhou dôležitosti. Avatar vstupuje do kín v najlepšom čase na propagáciu tretieho rozmeru. Veď vlani bola najvýraznejším ukazovateľom v oblasti prevádzky kín digitalizácia a zavádzanie 3D kinosál. Za pár rokov nám už možno tretí rozmer zovšednie, no teraz je Avatar presne takou vlajkovou loďou, akú tento rozmer potreboval.

3D boom je skôr sezónna záležitosť

Čo si myslíš o názore, že Avatar ako film nikto niekoľko rokov neprekoná?

Ak sa tým myslí jeho komerčný úspech, je pravdepodobné, že podobné rekordy nebudú dosahované každý rok, resp. aj viackrát do roka.

Ako reaguješ na výčitky niektorých divákov, že ide o naivný, jednoduchý príbeh pre deti obalený počítačovými efektmi ?

Na svoj pohľad majú právo a ja im ho neberiem. Na druhej strane sa teším, že mne kombinácia detského a dospelého pohľadu priniesla pri sledovaní Avatara intenzívny zážitok. Jednoduchosť príbehu, ktorú si netreba zamieňať s banalitou či hlúposťou, nepovažujem za slabinu. Obzvlášť ak je príbeh pozorne vyrozprávaný, t. j. je prehľadný, sústreďuje sa tak na celok, ako i jednotlivé detaily a reťazenie udalostí má svoj opodstatnený systém.

Vnímaš fenomén nového 3D ako niečo, čo zostane stabilnou súčasťou kinematografie na najbližších niekoľko rokov?

Ako som spomínal, súčasný 3D boom považujem skôr za „sezónnu“ záležitosť. Avatar ukázal, že 3D má svoje opodstatnenie. Avšak treba s ním vedieť pracovať, nie používať ho iba ako lacnú atrakciu. Mám dojem, že zo zástupu filmov v 3D, ktoré sa na nás v najbližšom období chystajú, väčšina ostáva, žiaľ, iba pri spomínanej atrakcii. V  momente, keď jej však bude všade naokolo dosť, prestane byť atraktívna.


Text bol publikovaný v týždenníku .týždeň


ROK VDOVY
[RECENZIA ]
HERETIK
[RECENZIA ]
3
Gladiátor II
GLADIÁTOR II
[RECENZIA ]
KONKLÁVE
[RECENZIA ]
RED ONE
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)

Žáner: Akcia/Dobrodružný
Minutáż˝: 166 min
Krajina: USA
Rok výroby: 2009
Homepage www

Premiéra: 18.12. 2009
Premiéra SK: 17.12. 2009
0 z 10
0 z 10
8 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|PREZIDENTKA
1
hodnotenie 8/10
|GLADIÁTOR II
3
hodnotenie 6/10
|ANORA
2
hodnotenie 9/10
|KONKLÁVE
0
hodnotenie 8/10
|RED ONE
0
hodnotenie 6/10
|VENOM: POSLEDNÝ TANEC
1
hodnotenie 6/10
|TEÓRIA VŠETKÉHO
0
hodnotenie 7/10
|BAMBI
0
hodnotenie 6/10
|POKLAD (POKLAD)
0
hodnotenie 5/10
|THE APPRENTICE: PRÍBEH TRUMPA
0
hodnotenie 7/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 24748
02 |
návšt. 6614
03 |
návšt. 6732
04 |
návšt. 5632
05 |
návšt. 4024
06 |
návšt. 3905
07 |
návšt. 4379
08 |
návšt. 7618
09 |
návšt. 3984
10 |
návšt. 2637
REBRÍČEK US
01 |
$32,0 mil.
02 |
$7,3 mil.
03 |
$5,3 mil.
04 |
$5,2 mil.
05 |
$4,2 mil.
06 |
$2,9 mil.
07 |
$2,8 mil.
08 |
$2,3 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$1,8 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.