ĎALEKÝ VÝCHOD POD ALPAMI |
ĎALEKÝ VÝCHOD POD ALPAMI |
Dvanásty Far East Film Fest v talianskom Udine je úspešne za nami, organizátori sa pripravujú na ďalší ročník. Veď tento navštívilo vyše 50.000 divákov, ktorí sa denno-denne rozptyľovali medzi Teatro Visionario, vyhradené pre špeciálne retrospektívy, a Teatro Nuovo. Napriek islandskej sopke Eyjafjallajökul sa podarilo docestovať návštevníkom a hosťom z Ázie, problémy mali skôr tí zo Spojených štátov a severnej Európy.
Mimo retrospektív hongkongského režiséra Patrika Lung Konga, ktorého filmy sa stali inšpiráciou pre filmárov hongkongskej novej vlny (John Woo, Tsui Hark, Ann Hui), a produkcie japonského Shintoho z prelomu 1950tych a 1960tych rokov, zameraného na žánrové filmy (ducharské horory, noirovo ladené krimi, gangsterky a pod.), výber filmov nezodpovedal žiadnemu žánrovému kľúču. Jednoducho, účelom bolo predstaviť čo najpestrejší výber z východoázijskej produkcie.
Typicky festivalové filmy sa tak striedali s bežne distribuovanými filmami. A tak ste jeden deň mohli vidieť novú mlátičku z Vietnamu The Legend Is Alive o mentálne zaostalom mladíkovi, ktorý verí, že jeho otec je Bruce Lee, filipínsky film The Arrival o mužovi v stredných rokoch, ktorý sa na podnet vlastného sna rozhodne odísť z Manilly do malého mestečka, alebo kórejskú politickú špionážnu drámu Secret Reunion (Pokrvní bratia) režiséra Jang Huna, ktorý bol prekvapil už svojou prvotinou Rough Cut.
V rámci zámeru predstaviť počas desiatich dní reprezentatívny výber hlavnej produkcie Japonska, Južnej Kórey, Číny, Tchajwanu, Hong Kongu, Indonézie, Filipín, Singapuru a Thajska nemožno uzavrieť inak, než že sa podarilo. V regióne sa situácia mení z roka na rok. Južná Kórea sa ako-tak stabilizuje, Hong Kong sa vyrovnáva s čoraz výraznejšie sa prejavujúcim začleňovaním k Číne. Thajsko sa snaží zbaviť medzinárodnej nálepky krajiny hororov a muay thai, Čína oslavuje od olympiády po založenie republiky, ktoré oslávila v októbri (spolu so sviatkom stredu jesene) vo všetkých žánroch.
Z môjho hľadiska kvalitatívne viedla Južná Kórea, ale špecifickým spôsobom ma zaujala Čína. Nebol to však žiaden z uvedených historických (veľko)filmov (Foundation of the Republic, The Message či Ip Man2), ale malý, undergroundovo vyzerajúci filmík Quick Quick Slow o účastníkoch kultúrnej revolúcie, ktorí sa rozhodnú zúčastniť sa na tanečnej súťaže, aby mohli byť súčasťou otvorenia Olympijských hier v Pekingu. Snímaním na HD Cam evokuje štýl typický pre čínsky underground, no v konečnom dôsledku sa aj prostredníctvom nastrihávaných „hovoriacich hláv“ spomínajúcich na revolúciu ukazuje ako úžasná oslava Čínskej ľudovodemokratickej republiky a nielen generácie, ktorá si kultúrnu revolúciu zažila, ale aj kultúrnej revolúcie ako takej.
Záujemcovia s akreditáciou White Tiger alebo nebodaj Black Dragon, túžiaci zistiť o svojej A niečo viac, mali šancu spýtať sa priamo na panelových diskusiách. Hoci väčšina z nich sa zameriavala na „najväčšie“ z prezentovaných produkcií: Južnú Kóreu, Čínu a Hong Kong, organizátori vytvorili priestor pre Japonsko a krajiny juhovýchodnej Ázie (Filipíny, Indonézia a Thajsko). Vďaka uvoľnenej atmosfére však nebol problém osloviť tvorcov osobne v priestoroch baru alebo pred kinom.
Hoci je Far East Film Festival nesúťažný, predsalen sa oceňovalo. Jednu porotu tvorili diváci, druhú diváci s akreditáciou Black Dragon a tretiu návštevníci a čitatelia stránky Mymovies.it. Cenu divákov (Audience Award) získala kórejská komédia Castaway on the Moon (Lee Hey-jun) o chlapíkovi, ktorý sa pokúsi o samovraždu skokom do rieky Han a skončí na jednom z jej malých ostrovčekov, uprostred Soulu, odrezaný od civilizácie. Z 5 možných bodov získal v priemere 4,70 bodu. Druhé a tretie miesto obsadili s tesným rozdielom stotiny bodu japonský Accidental Kidnapper (Hideo Sakaki; 4,34 bodu) a indonézsky The Dreamer (Riri Riza, ktorého Rainbow Troops z 2009 skončil rovnako tretí na minulom ročníku festivalu; 4,33 bodu). Akreditovaní Čierni draci (Black Dragon) sa ohľadom najlepšieho filmu zhodli s ostatnými divákmi. Čitatelia Mymovies.it hlasovali trochu inak, ich favoritom sa stal japonský film Bandage (Kobayashi Takeshi).
Prvý v línii veľkých medzinárodných podujatí už pokračuje v práci na 13.ročníku poháňaný vášňou pre popkultúru Ďalekého východu. Nám ostáva len trpezlivo prečkať nasledujúcich necelých 11 mesiacov a dúfať, že vyjde počasie. A tiež, že východná Ázia neprestane vyrábať dobré filmy. Teším.