POHĽAD SPÄŤ - KARLOVARSKÁ ABECEDA |
POHĽAD SPÄŤ - KARLOVARSKÁ ABECEDA |
A ako atmosféra. Pochvaľujú si ju každoročne návštevníci, aj hostia. Žeby na tom nakoniec niečo bolo?
B ako Bohdalová. Videl som ju od chrbta, ale stálo to za to.
C ako Cruise. Priznávam bez mučenia, zhliadol som nový film Toma Cruisa v rámci predstavenia Filmové prekvapenie, čo je akýsi každoročný milý bonus festivalovej ponuky. Jedná sa o akčnú komédiu Zatiaľ spolu, zatiaľ nažive (Knight & Day, USA, 2010), ktorá sa 27. júla objaví aj v našej distribúcii. Taktiež bez mučenia priznávam, že film ma zaujal, a to predovšetkým vtipnou hrou s divákom (nejeden z vás by iste použil menej korektný termín „odrb“), nakoľko ústredné duo (Cruise a Cameron Diaz) sa viackrát dostalo z ošemetnej situácie neznámym spôsobom, pretože divák dej často vnímal z pohľadu postavy Cameron Diaz, ktorá v pravidelných intervaloch upadala do bezvedomia. Znie to hrozne, ale bolo to naozaj vtipné a ak sa dostavila aj akcia, jej prevedenie bolo viac ako slušné. Len ten Cruise nám starne, vyzeral akosi strhane.
D ako delikventi. Sú hlavnými hrdinami filmu Picco (Picco, Nemecko, 2010, sekcia Fórum nezávislých) z väzenského prostredia. Hoci film pojednáva o závažnej téme násilia a šikany v rámci komunity odsúdených, nejaký výraznejší pocit vtiahnutia do deja mi chýbal. Možno to bolo vinou schematicky načrtnutých charakterov, možno mi niektoré postavy čisto mužského hereckého ansámblu splývali jedna do druhej. Tvorcom sa však nedá uprieť snaha o realistické stvárnenie (podľa slov režiséra Philipa Kocha) skutočných udalostí.
E ako Egoyan (Atom). Najnovší film tohto autora známeho filmu Exotica má jednoduchý názov Chloe (Chloe, USA, Kanada, Francúzsko, 2009, sekcia Horizonty). Žiarlivá manželka (Julianne Moore) v ňom na svojho manžela (Liam Neeson) nasadí volavku vo forme mladej prostitútky Chloe (Amanda Seyfried). Vďaka presvedčivému a precíznemu herectvu hlavných predstaviteľov (a pre niekoho aj vďaka prekvapivej pointe) film možno zaradiť k tým zaujímavejším.
F ako forma. Tá výrazne prevládala nad obsahom v súťažnom filme 3 sezóny v pekle (3 sezóny v pekle, ČR, Nemecko, Slovensko, 2009, Súťažná sekcia) o mladom idealistickom básnikovi, ktorý postupne odhalí pravú tvár komunistického režimu. Režiséra Tomáša Mašína ale odteraz budem nenápadne sledovať, rysuje sa v ňom výrazná osobnosť českej kinematografie.
G ako gýč. Tak miestami pôsobí architektúra Karlových varov, v podstate by sa ale dala zhrnúť pod pojem „malebná“. Čo sa týka pomeru zastúpenia gýča v tohtoročnom programe – presné štatistiky sa neuvádzajú, mne sa ale podarilo mu úspešne vyhnúť.
H ako Helena Třeštíková. Za posledné roky sa pre mňa karlovarský festival akosi automaticky spája so zhliadnutím nového filmu tejto režisérky, médiami titulovanej za „prvú dámu čekého dokumentu“, špecializujúcej sa na tzv. časozbernú metódu (sledovanie osudov subjektu počas dlhšieho časového úseku). Tento rok to bol divácky úspešný dokument Katka (Katka, ČR, 2010, sekcia Súťaž dokumentárnych filmov), mapujúci približne 15 rokov osudy narkomanky rovnakého mena. Opäť pôsobivý dokument, ktorý šokuje nielen neuveriteľnou vizuálnou premenou hlavnej hrdinky z peknej sedemnástky na vyžitú trosku. Film považujem za ideálnu formu drogovej prevencie a nebolo by na škodu ho povinne premietať na školách.
I ako interpunkcia. Tú mal tento rok v názve film Cherry. (Cherry., USA, 2010, sekcia Fórum nezávislých). Keby som písmeno S nemal vopred vytipované pre Slovensko, mohol som tento film s kľudným svedomím zaradiť aj pod S ako sklamanie. Slabí herci, dejový posun od teenagerskej komédie k pseudodráme, správanie postáv nezlučiteľné s logikou... treba pokračovať?
J ako Jude (Law). Tento rok bol hlavnou hviezdou festivalu tento 38-ročný Brit, ktorého si aktuálne pamätáme napríklad ako Watsona zo Sherlocka Holmesa. Na tlačovej konferencii sršal šarmom a prezradil aj čo-to zo svojich chystaných plánov – okrem pokračovania Sherlocka ho v najbližších dňoch čaká aj druhá spolupráca s Martinom Scorsesem (prvou bolo cameo v Letcovi) vo filme Hugo Cabaret, čo by mal byť podľa jeho slov prvý Scorseseho film určený detskému divákovi.
K ako Kuky. Ružové plyšové stvorenie z nového filmu Jana Svěráka bolo aj jednou z hviezd festivalu – pravidelne sa vo festivalovom denníku objavovali zvesti o jeho pobyte v Karlových Varoch a zhliadol som ho aj na tlačovej konferencii s Judom Lawom. Film samotný som však nezhliadol, hoci som mal eminentný záujem aj snahu. Mal som skrátka smolu, že kód predstavenia 3E2 sa slečne pri pokladni príliš ponášal na 3D2. Čo už? Naša distribúcia to istí.
L ako legenda. Tou bol nepochybne kameraman Jack Cardiff, ktorého vo svojom dokumente Kameraman: Život a dílo Jacka Cardiffa (Cameraman: The Life and Work of Jack Cardiff, VB, 2010, sekcia Pocta Michaelovi Powellovi a Emericovi Pressburgerovi) krátko pred smrťou vyspovedal Craig McCall. Film sa nijak výrazne nelíši od klasických dokumentov podobného obsahu, to ale neznamená, že nie je zaujímavý. Vedeli ste napríklad, že efektnú „rozhmlievačku“ v čase pred digitálnymi efektami bolo možné docieliť jednoducho dýchnutím na objektív kamery?
M ako more sprievodných akcií (mladšie ročníky nech si pokojne za slovo „more“ dosadia „mrte“).
N ako náhodné stretnutia so známymi tvárami, ktoré sú tu naozaj na dennom poriadku. Len treba mať otvorené oči, lebo stačí chvíľka nepozornosti a máte ich odchrbta.
O ako Ondine. Tak sa volá morská bytosť (alebo žeby ňou nakoniec nebola?), ktorú vyloví z mora írsky rybár Colin Farrell v novom filme Neila Jordana (Ondine, Írsko, USA, 2009, sekcia Horizonty). Režisér mojich obľúbených filmov Interview s upírom a Hra na plač tentoraz prichádza s jednoduchým, trochu „sychravo“ pôsobiacim filmom o citovom vzplanutí abstinujúceho alkoholika a rozvedeného otca chorého dievčaťa (Farrell) k neznámej žene s tajomnou minulosťou.
P ako playback. Túto metódu, obľúbenú predovšetkým v estrádnych programoch à la STV 2 si debutujúca režisérka Clio Barnard netradične zvolila pre svoj hraný dokument Arbor (The Arbor, VB, 2010, sekcia Súťaž dokumentárnych filmov). Ide o akúsi rekonštrukciu krátkeho života britskej dramatičky Andrey Dunbar – dievčaťa z chudobných pomerov obávanej bradfordskej štvrte Arbor, ktoré vďaka úspešnej autobiografickej divadelnej hre zažilo svojich 5 minút prchavej slávy. Zdanlivo autenticky pôsobiaci dokument, pozostávajúci z rozhovorov s členmi Andreinej rodiny je však autentický len zvukovo – tváre, ktoré vidíme, patria v skutočnosti hercom, predvádzajúcim naozaj precízne nacvičený playback.
Q ako písmeno, bežne sa nachádzajúce v transkriptoch názvov ázijských filmov (ale ako napotvoru sa nenachádza vo filme Shi.) Ak ste strávili zaradenie tohto filmu pod Q, možno strávite aj samotný film, ktorého názov oficiálny program prekladá ako Poezie (Shi, Južná Kórea, 2010, sekcia Otvorené oči). Film ma nalákal cenou za scenár z Cannes a objektívne môžem povedať, že asi aj rozumiem, prečo ju dostal. Môj problém s týmto filmom o staršej žene so začínajúcim Alzheimerom (ktorá navyše potrebuje získať nemalý finančný obnos na mimosúdne vyrovnanie za znásilnenie, na ktorom sa podieľal jej vnuk a popritom všetkom navštevuje kurzy poézie) tkvie predovšetkým v jeho dĺžke a v niektorých hereckých výkonoch, ktoré sú mi napriek mojej vedomej snahe o multikultúrne vnímanie sveta predsa akosi vzdialené.
R ako Ripley (talentovaný pán). Tento starší film Anthonyho Minghellu (The Tallented Mr. Ripley, USA, 1999, sekcia Špeciálne uvedenie) kedysi odštartoval kariéru Juda Lawa a ja som tento rok využil milú možnosť si ho pripomenúť za jeho účasti. Law tiež pred predstavením prevzal Cenu prezidenta festivalu.
S ako Slovensko. Malo na festivale zastúpenie vo forme štyroch koprodukčných snímkov. Bolo tu k zhliadnutiu aj niekoľko starších československých filmov, okrem iného aj v rámci pre našinca komicky znejúcej sekcie Pocta Paľu Bielikovi.
T ako Thermal. Čím by bol karlovarský festival bez svojho hlavného stanu?
U ako Uruguay. Mal na festivale jeden film. Možno irelevantná informácia, ale jeden nikdy nevie.
V ako výzdoba. Hoci aj tento rok bola štýlová, môj nos zacítil úsporné opatrenia (minimálne veľký banner na priečelí Thermalu sa po troch rokoch mohol vymeniť, nakoľko použitý font nekorešponduje s tým tohtoročným). Žeby kríza? Ale v zásade spokojnosť aj v tejto sfére.
W ako WTF? Aj táto okrídlená skratka, slušne interpretovateľná ako „čo to má znamenať?“ možno prebehla hlavou nejednému divákovi pri projekcii filmu Vrah ve mě (The Killer Inside Me, VB, USA, 2010, sekcia Horizonty). Narážam predovšetkým na absurdne explicitné násilie voči ženským postavám (Jessica Alba, Kate Hudson), vďaka ktorým je tento priemerný film noir predsalen čímsi netradičný. Trochu mi vadil aj hlavný predstaviteľ Casey Affleck a jeho vysoko posadený hlások, ale to je sčasti ospravedlniteľné celkovou nesympatickosťou jeho postavy a sčasti je to asi len taký môj osobný problém.
X ako filmy žánru XXX. Žiadne na festivale neboli, samozrejme (hoci vlaňajší Antikrist s týmto typom kinematografie mal isté styčné body, priznávam.)
Y ako yedlo (bohužiaľ „j“ už obsadil Jude Law). Aj tento rok mali návštevníci na výber spomedzi mnohých miestnych reštaurácií, ako aj stánkov rýchleho občerstvenia. Podľa dostupných informácií od hladu nikto ani tento rok nezahynul. Od tepla možno aj áno, nie som si istý.
Z ako zas o rok - dovidenia na 46. ročníku.