ŠTARTUJE PROJEKT 100 – 2010 |
ŠTARTUJE PROJEKT 100 – 2010 |
Vo štvrtok 9. septembra začína putovať slovenskými filmovými klubmi ďalších desať titulov nekomerčnej prehliadky PROJEKT 100. Časom overené klasiky svetovej kinematografie i súčasné snímky ocenené na prestížnych filmových festivaloch. Pôvodným zámerom prehliadky pri jej zrode bolo, aby sa v priebehu desiatich rokov odpremietala stovka výnimočných a pre svetovú kinematografiu zásadných celovečerných filmov. Počas 16. ročníka PROJEKTU 100 ich počet vzrastie na 160 titulov.
Hlboký spánok (r. Howard Hawks, 1946, USA, 114 min.)
Humphrey Bogart ako súkromný detektív Phil Marlowe vo filmovej adaptácii Hlbokého spánku – prvého románu legendárneho predstaviteľa drsnej školy americkej detektívky Raymonda Chandlera. Marlowe prichádza do sídla vydieraného generála Sternwooda a postupne odhalí, že do zdanlivo banálneho prípadu sú namočené dve generálove dcéry. Vynikajúca atmosféra, skvelé herecké výkony (Bogart je najlepší Marlowe aký sa kedy objavil na plátne) a dialógy robia z Hlbokého spánku jedného z najlepších predstaviteľov filmu noir.
Harold a Maude (r. Hal Ashby, 1971, USA, 92 min.)
Milostný príbeh 20-ročného Harolda, posadnutého smrťou a skoro 80-ročnej Maude, vychutnávajúcej si život plnými dúškami, nie je celkom bežný námet na hollywoodský film, ale začiatok 70. rokov tiež nebola bežná doba. Búrliváctvo predchádzajúcej dekády síce pomaly odznievalo, ale v ľuďoch, ktorí mali čo povedať do filmovej výroby, ho stále ešte dosť ostalo. Harold má v živote jasno, možno až príliš. Je mladý, nechutne bohatý a môže mať, čo si zachce. Voľný čas, ktorého má požehnane, trávi návštevami pohrebov, ktoré ho neodolateľne priťahujú. Jeho obľúbenou hrou je predstieranie samovrážd. Maude žije v železničnom vagóne plnom najrôznejších hlúpostí, nestará sa, čo bude zajtra a neznáša autoritu v akejkoľvek (najmä uniformovanej) podobe. Potrebuje auto? Vezme si ho. Tak sa zoznámi s Haroldom, ktorému ponúkne, že ho zvezie v jeho vlastnom vozidle. Ich vzťah je krátky, intenzívny a absolútne úprimný.
Zahraj to znova, Sam (r. Herbert Ross, 1972, USA, 86 min.)
V prológu sleduje filmový kritik Allan Felix (Woody Allen) s dojatím finále romantického hitu Casablanca (1942), v ktorom postava Humphreyho Bogarta prenecháva milovanú ženu svojmu sokovi. Nasledujúci dej potom líči snahy Allana, ktorého opustila manželka, o zoznámenie s novou ženou. V tom, ako niekoho „zbaliť“, mu radí oživená bogartovská postava štylizovaná do drsného protagonistu detektívky Maltézský sokol ale i jeho priatelia Dick a Linda Christieovci. Ich snahy Allan trápne marí pokusmi využiť “Bogartove” rady.
Zmluva s vrahom (r. Aki Kaurismäki, 1990, Fínsko / Francúzsko / Nemecko / Švédsko / VB, 80 min.)
Protagonistom príbehu je mĺkvy osamelý francúzsky úradník Henri Boulanger (Jean-Pierre Léaud), ktorý po pätnástich rokoch oddaných služieb v kafkovsky pochmúrnych kanceláriách kráľovských vodární v Londýne dostane kvôli privatizácii hodinovú výpoveď. Po dvoch nevydarených pokusoch o samovraždu si najme zabijaka, aby ukončil jeho život, ktorý pre neho stratil zmysel. Krátko nato sa však zoznámi s predavačkou ruží Margaret (Margi Clarkeová) a vďaka jej „modrým očiam" dostane novú chuť do života. Jeho kroky ale sleduje profesionálny vrah (Kenneth Colley), ktorému ostávajú dva mesiace života a chce dokončiť „rozrobenú prácu"...
Muž z Londýna (r. Béla Tarr, 2007, Francúzsko / Maďarsko / Nemecko / Švajčiarsko, 140 min.)
Hlavnou postavou je výhybkár Maloin, pracujúci vo francúzskom prístave. V jednu noc sa stane náhodným svedkom vraždy. Z miesta činu odnesie kufor plný britských bankoviek, ktoré by mu azda pomohli vymaniť sa z podmienok, v ktorých s rodinou žije. Zbavuje dcéru ponižujúceho zamestnania a dopraje jej materiálne uspokojenie. Medzitým do mesta príde policajný inšpektor pátrať po stopách zločinu... Zápletkou a čiastočne výtvarným poňatím pripomína Muž z Londýna noirový cyklus. Maloin je človek, ktorý sa odcudzil spoločenskému prostrediu, z ktorého túži uniknúť. Využíva k tomu cynické prostriedky, ktoré mu tento svet ponúka, bez toho, aby sa s nimi osobne stotožnil – spoluúčasť na zločine a jeho následné utajovanie. Rozpor medzi morálnym postojom a jednaním, živeným ilúziou o lepšej existencii, vyústi nakoniec do ešte hlbšej ľudskej degradácie. Priestory ponorené do tmy, zneisťujúca hmla, či krajina kropená dažďom tvorí neoddeliteľnú súčasť filmových fikcií ako u Bélu Tarra, tak i v noirovom cykle.
Biela Stuha (r. Michael Haneke, 2009, Nemecko, 144 min.)
Základným kompozičným znakom i stmeľujúcim gestom tejto čiernobielej snímky o podivných nehodách v rakúskej dedinke na začiatku 20. storočia je prísnosť, až striktnosť a asketickosť, ktoré sú vlastné jednak väčšine postáv, ale aj tvorcovi, ktorý dokáže byť na publikum naozaj nepríjemný. Biela stuha má dokonale vysústružený scenár, napísaný s absolútnym odstupom cynicky chladného pozorovateľa a so slovami, ktoré zatínajú do živého. Ako je u Hanekeho zvykom, chýba sprievodná hudba, mnoho obrazov má nemilosrdne a nepríjemne statickú kompozíciu a pohľad kamery sa často zastaví na hranici, kedy nie je otvorene vidieť samo násilie, ale diváci si napriek tomu uvedomujú jeho dôsledky. Rozprávanie je až dusivo zošnurované ako korzet obopínajúci a haliaci telo ústrednej záhady, ku ktorej rozriešeniu sa nedá preniknúť a je napínavá až do posledných minút. V každej scéne je cítiť tieseň a pod povrchom bublajúcu agresivitu a zúfalstvo.
Fish Tank (r. Andrea Arnold, 2009, VB, 123 min.)
Emóciami pod kobercom nadupané dielko otvára otlčené dvere malého bytu na anglickom sídlisku, do jeho lakonicky brutálneho realizmu. 48-ročná autorka totiž sama vyrástla v jednom z miliónov sociálnych bytov – „council estates“, ktorých spoločné pavlače, tenké steny a betónové záhrady prinášajú inšpiráciu pre ich nekomentujúce „kapitalistické“ sociálne drámy. Pôdorysom Miinho života je obrovský vztýčený prostredník smerom ku všetkým. Línia rozprávania sa krúti okolo zlomu, kedy sa do rodiny infiltruje matkin nový priateľ Connor (Michael Fassbender), ktorý je milý, sexy a starostlivý. Pre Miu personifikuje prvú túžbu, hmatateľné sexuálne napätie i otčimovský pseudorešpekt. Dievčina sa preto radšej odprace do blízkeho holobytu, kde sa upokojuje hip-hopovým tancom.
Svätá tráva (r. Andrzej Wajda, 2009, Poľsko, 85 min.)
Andrzej Wajda sa vo svojom najnovšom filme vracia k próze klasika Jarosława Iwaszkiewicza. Prináša príbeh starnúcej Marty, ktorá kvôli večne zaneprázdnenému manželovi zápasí s nudou a samotou. Nečakane stretáva mladého muža a začína prežívať druhú mladosť. Dej filmu sa prelína s osobnou spoveďou Krystyny Janda, ktorá sa rozhodla podeliť o svoj osobný zármutok zo straty milovaného človeka. Nezvyčajný Wajdov film tak ponúka mnohovrstvové zamyslenie sa nad úzkou hranicou života a smrti.
Užívaj si, ako sa len dá! (r. Woody Allen, 2009, USA / Francúzsko, 92 min.)
Woody Allen sa po výletoch do Londýna a Barcelony vrátil nakrútiť svoj jubilejný 40. film na miesta, kde to dôverne pozná. Do New Yorku. Hrdinami jeho novej romantickej komédie sú výstredný Newyorčan, mizantrop Boris Yellnikoff (Larry David) a mladá naivná južanka Melody (Evan Rachel Wood). Keď za ňou pricestujú rodičia, aby ju zachránili, jej matka hneď začne plánovať, ako Melody prinútiť k rozchodu. Zdá sa, že niektoré postavy a vzťahy nie sú také, ako na prvý pohľad vyzerajú. Film bude v rámci prehliadky uvádzaný s krátkym hraným filmom Juraja Krasnohorského.
+ predfilm X=X+1 (r. Juraj Krasnohorský, 2009, Slovensko, 15 min.)
X=X+1 je prvý krátky hraný film Juraja Krasnohorského podľa jeho autorského scenára. Je o tom, akými fázami prechádza človek, ktorý sa bráni prijať svoj osud. Film je nakrútený podľa scenára vypracovaného na základe matematických princípov a ukončený je originálnou pointou. Obsadenie tvorí dvadsiatka mladých hercov najzvučnejších mien. Netradičnú kameru zabezpečila francúzska kameramanka Andry Tévy. Ambíciou autora bolo zrozumiteľným spôsobom sprostredkovať divákovi výnimočný postoj k ľudskej náture. Téma v kombinácii so špecifickým estetickým spracovaním robí z filmu výnimočný divácky zážitok v kontexte súčasnej slovenskej kinematografie.
Prežiť svoj život (r. Jan Švankmajer, 2010, Česko / Slovensko, 105 min)
Evžen žije dvojaký život. Jeden reálny a jeden vo svojich snoch. V reálnom živote má manželku Miladu, v snovom mladú milenku Evženiu. Cíti, že sny, ktoré ho od istého času sprevádzajú, majú hlbší význam, a preto sa obráti na psychoanalytičku, ktorá mu jeho sny vykladá. V priebehu deja sa dozvedáme, že Evžen stratil rodičov už v útlom detstve a vyrastal v ústave. Evžen čaká s Evženiou dieťa. Psychoanalytička je z toho zúfalá, pretože vo svojich výkladoch identifikuje Evženiu ako Evženovu animu a otehotnieť s vlastnou animou považuje za horšie než incest. Medzitým Evženova manželka Milada začne podozrievať manžela z nevery. Tajne odsleduje Evženov rituál a jeho pomocou prenikne do jeho sna. Prekliaty básnik Gérard de Nerval napísal: „Sen je druhý život." Tento film sa to snaží dokázať.
+ predfilm Kamene (r. Katarína Kerekesová, Slovensko, 26 min.)
V kameňolome pracuje desať mužov. Sú podobní kameňom, ktoré každodenne presúvajú v mechanickom rytme práce. Jedného večera sa tento rytmus naruší. Do kameňolomu príde žena predáka. Vnesie do tohto priestoru cit a ľudskosť. Čoskoro však pochopí, že kameňolom nie je miesto pre jej život.