LEN RIEKA TEČIE |
LEN RIEKA TEČIE |
Polovica 90tych rokov, čínsky vidiek. Pri brehu rieky je nájdené telo ženy. Šéf kriminálnej polície Ma Zhe (Yilong Zhu) začína vyšetrovať vraždu staršej dámy známej ako „štvrtá babička“ a hlavným podozrivým sa ihneď stáva mentálne postihnutý muž, miestnymi prezývaný ako „blázon“, ktorého si zosnulá osvojila. Na povrch začínajú prenikať nové dôkazové materiály a je pozorované záhadné správanie obyvateľov, čo núti Ma Zhea premýšľať aj o iných podozrivých.
U nás na Kineme nemusíme akcentovať, že ázijská kinematografia dokáže s osvedčenými žánrovými schémami pracovať inak: neošúchane a často proti prúdu. Je to dané aj tradíciou, že tvorcovia z východu vždy dokázali prepájať žánrový film s tým umeleckým. Bol toho dôkazom už velikán Akira Kurosawa či špecialista na hravé B-čkové gangsterky Seidžun Suzuki.
Z minulej dekády napríklad spomeňme čínske produkcie ako víťaza Berlinale – detektívku Čierne uhlie, tenký ľad (2014) či poeticko-magické Posledné večery na Zemi (2018), ktoré si vyslúžili nálepku „zjavenie z Cannes“. Teraz máme v kinách ďalší čínsky, noirovo ladený titul, ktorý bol uvádzaný minulý rok na festivale v Cannes v sekcii Un certain regard. A vy už správne tušíte, že sa nám veľmi pozdával.
Vyšetrovací tím obsadzuje priestory opusteného kina s divadelným pódiom a vytvára si tu regulárne pracovisko. Ako spomína najvyšší policajný veliteľ: „Kino je kľudné miesto na prácu“. V kabínke premietača si náš hrdina Ma Zhe zriaďuje kanceláriu, prezerá si tu filmové diapozitívy, skrz premietačku či projektor si na plátno alebo stenu defiluje získané dôkazy a postupne sa ponára hlbšie do prípadu.
S kino priestorom je spojená aj pôsobivá snová sekvencia (ktorá má v noirovom teritóriu svoje pevné miesto) a je audiovizuálnym vrcholom filmu. Vystupujú tu všetky obete a podozriví aj titulná rieka. Všetky zločiny sú zinscenované a podané detektívovou perspektívou za podpory subjektívnej kamery.
Scenár pracuje s úsporným dávkovaním informácií. Aj keď vás pomalšie tempo v kombinácii s prírodnými lokáciami a vážnou hudbou (Beethoven) miestami nabáda k meditácii a úteku k vlastným myšlienkam, vedzte, že každá jedna scéna je dôležitá a môže byť pre vás kľúčom k rozlúsknutiu prípadu.
Nenápadné, civilné scény z hrdinovho súkromia (skladanie puzzle, pátranie po vyznamenaní z minulosti) napovedia, že možno nemá najlepšiu pamäť. Je teda tou pravou osobou na svojom mieste? Kto má rád uzavretý a jasný koniec, bude sklamaný. Ruke v ruka s ambivalentnými situáciami a nespoľahlivým rozprávačom ide interpretačne otvorené rozuzlenie.
Hoc sa príbeh odohráva na vidieku, detektívka 33-ročného Shujuna Weia disponuje tou správnou (neo-)noirovou výbavou: konštantne prší, detektív nepustí cigaretu z ruky, úzke nočné uličky majú svojho genia loci, scény v tmavých interiéroch sa vyznačujú kontrastným (tzv. low-key) svietením a v nočných exteriéroch zasa zastupujú zdroj svetla popri pouličných lampách policajné baterky. Hra svetla a tmy je základom obrazovej stránky a celkovej temnej atmosféry. Nakrúcalo sa navyše poctivo na 16-milimetrový film, čo pripomenie auru thrillerov z 90tych rokov.
Kamera okrem svietenia umne pracuje i s kompozíciami. Mizanscéna neraz zahŕňa nápadité odrazy v zrkadlách, oknách či na hladine rieky. Čistučký odraz na nej dokáže v sekunde narušiť príchod búrlivého dažďa. Odrazy všeobecne deformujú vnímanie reality, čo v tomto prípade významovo korešponduje s rozpoložením nášho hrdinu. Zaujímavé je tiež dvojité rámovanie so snímaním cez okná s mrežami, ktoré situuje postavy do pomyselného uväznenia.
Len rieka tečie je čínsky neo-noir pre pripraveného a trpezlivého diváka s opojnou „žánrovou“ dispozíciou: od prívalov dažďa a nikotínového pohonu, cez ponurý vizuál a dramatické svietenie, až po nejednoznačného detektíva a skvelú snovú sekvenciu. Viac ako indície k rozlúsknutiu prípadu dodáva snímka (pochmúrnu) atmosféru, no ak ste dostatočne pozorný, svoje kľúče k jadru zápletky si nájdete. S pribúdajúcimi mŕtvymi sa neustále mení hlavný podozrivý, pamäť nášho hrdinu čím viac pokrivkáva a v závere si môžete byť istí snáď len tým, čo prezrádza poetický názov filmu.
Only the River Flows / He bian de cuo wu (Čína, 2023, 101 min.)
Réžia: Shujun Wei. Predloha: Hua Yu (poviedka Mistakes By The River). Scenár: Shujun Wei, Chunlei Kang. Hrajú: Yilong Zhu, Meihuizi Zeng, Tianlai Hou, Baisha Liu, Qi Zeng, Miyi Huang, You Zhou, UYS, Xiangliang Meng ...