VLNY

VLNY

8.0

Filmová recenzia



„Prozíravost není o tom vědět, jak to dopadne. Prozíravost znamená být připraven na všechny varianty.“

Nejedna konkrétna časť našej či svetovej histórie sa už rozobrala z každej strany, ako napríklad obdobie druhej svetovej vojny. Avšak aj na túto tému sa v poslednom čase podarilo nahliadnuť novým a zároveň prekvapivým spôsobom (spomeňme napríklad Saulovho syna alebo Zónu záujmu). Do našich kín práve vstupuje filmová dráma Vlny, ktorá turbulentné šesťdesiate roky minulého storočia popisuje inovatívnou optikou. Píše sa rok 1968 a Redakcia medzinárodného života Československého rozhlasu v Prahe je postavená pred ťažkú výzvu.

Réžie filmu Vlny sa zhostil Jiří Mádl. Ide o jeho tretí celovečerný počin. Mádl začínal ako herec (Snowboarďáci, Ako sa krotia krokodíly či Eštebák), ale postupne sa preorientoval na písanie scenárov a režisérsky post. Kurz scenáristiky absolvoval na filmovej akadémii v New Yorku v roku 2011. V roku 2014 natočil Pojedeme k moři a v roku 2019 snímku Na streche. Ostatná dobová dráma Vlny je zatiaľ jeho najlepším dielom.

Jiří Mádl so svojím tímom (kostymérka Katarína Štrbová – Bieliková, kameraman Martin Žiaran, hudobný skladateľ Simon Groff a ďalší) natočil dynamický a v dobrom zmysle slova divácky film o hrdinoch každodenného života. Dôraz kladie na to, aby človek hovoril pravdu a pravde aj veril. Keď pred niekoľkými rokmi pristúpila k projektu slovenská etablovaná producentka Wanda Adamyk Hrycová, ani sama – podľa jej vlastných slov – nevedela, ako neobyčajne aktuálnu snímku tvoria.

Dôležitosť témy podčiarkuje tiež samotný Mádl, ktorý príprave filmu venoval desať rokov: „Rozhlas bol vplyvným médiom. Počúvali ho všetci, bol vlastne vtedajším Facebookom či Instagramom. Napriek tomu, že mocenský dohľad bol všadeprítomný, práve tu sa našla skupina ľudí, ktorí v jednom z ikonických momentov našej novodobej histórie preukázali odvahu čeliť obrovskému nátlaku a postavili sa armáde, čo viedlo k pamätnému vysielaniu v čase, keď už Prahou prechádzali tanky.“

Vlny

„Dobré odpoledne, milí posluchači, na vlnách Československého rozhlasu vás vitá Milan Weiner.“ Meno šéfa redakcie Milana Weinera (v podaní Stanislava Majera) je medzi poslucháčmi v sledovanom čase už pojem. Je to redaktor, ktorý sa za svoj tím vždy vedel postaviť a taktiež sa nebál klásť správne otázky. Mimoriadne známym sa stalo najmä hudobné pásmo „Pesničky s telefónom“, ktoré bolo prekladané živými, dopredu nedohovorenými, rozhovormi s osobnosťami verejného života. Milan Weiner viedol redakciu od roku 1963.

Snímka je inšpirovaná skutočným príbehom skupiny novinárov progresívnej zahraničnej redakcie Československého rozhlasu a ich neoblomným odhodlaním prinášať svojim poslucháčom za každú cenu nezávislé správy. Od všetkých členov predmetnej redakcie sa preto očakávala vysoká osobná integrita. Režim však začína redaktorom prácu, ktorú si chcú robiť naďalej poctivo, komplikovať. Situácia eskaluje, keď sa medzi redaktorov dostane tajná nahrávka zásahu polície a vládna garnitúra sa obáva, že bude aj odvysielaná. V redakcii sa začnú pomery meniť...

Existujú však aj iné spôsoby boja ako tie so zbraňami. Novinári, najmä tí, ktorí odhaľujú a zverejňujú pravdu v represívnych režimoch, to vedia veľmi dobre. Snímka Vlny oslavuje odvahu a vytrvalosť rozhlasových reportérov a technikov Československého rozhlasu, ktorí pokračovali vo vysielaní aj po tom, ako 21. augusta 1968 našu krajinu obsadili vojská Varšavskej zmluvy a okupanti vypli oficiálne vysielače. Film vzdáva hold práci vtedajších redaktorov a zároveň prináša príbeh o silných a dôležitých vzťahoch, kolegialite, tímovej práci, vízii a odvahe.

Vlny

Hlavnú ženskú postavu stvárňuje Táňa Pauhofová, podľa ktorej je myšlienka o pravde „trpko aktuálna aj po vyše päťdesiatich rokoch“. Pauhofová vo filme predstavuje významnú československú novinárku Věru Šťovíčkovú, ktorá jej otvorila dvere k ostatným postavám. „A odhalila aj niečo, čo nebolo známe. V učebniciach sa to neučí a my s touto takmer zabudnutou informáciou vo filme pracujeme.“

„Ide o veľmi realistický pohľad na vtedajšie obdobie a na to, ako sa v takých podmienkach museli mnohí často rozhodovať. Hneď pri čítaní scenára na mňa dýchol neuveriteľný temporytmus a dynamika, strihová skladba a detailné opisy scén. Ako herec sa okamžite vcítite nielen do svojej postavy, ale aj do atmosféry celého filmu. Nič takto dynamicky napísané som doteraz nečítal,“ spomína herec Vojtěch Vodochodský, ktorý stvárňuje postavu technika Tomáša. Tomáš sa po smrti rodičov stará o mladšieho brata Pavla. Sám prechádza osobným prerodom, kedy sa rozhoduje, čí má chrániť brata alebo pravdu?

Žiadni z hercov (Tomáš Maštalír, Stanislav Majer, Vojtěch Kotek, Jevgenij Ivanovič Libezňuk...) sa nedávajú zahanbiť a spoločne s neobohranými tvárami nováčikov (Jan Nedbal, Hana Marie Maroušková a ďalší) pôsobia realisticky. Klobúk dolu pred kvalitným kastingom, z ktorého vzišli tak herecky silné výkony. Dobovú atmosféru výstižne dotvára namixovaná hudba, o ktorú sa postaral Simon Groff. Medzi pesničkami zaznejú známe zahraničné hity, ako aj Hegerovej Čerešne či Já budu chodit po špičkách Petra Nováka.

Vlny

Mádlove Vlny, čo sa týka načasovania témy, trafili klinček po hlavičke. Preto sa dajú odpustiť i menšie nedostatky, ako napríklad nejasné strihy či dejové skratky. Dôležitý je však výsledok a emócia, ktorá z filmu prechádza na divákov. Zaujímavosťou je, že jedného z novinárov (nie z predmetnej redakcie) si zahral bývalý novinár Českého rozhlasu Michael Rozsypal. Natáčalo sa v Prahe, ale aj v Bratislave na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského.

V kritike výsledného diela sa objavuje názor, že film udalosti príliš zjednodušuje. Pre rozprávanie je však dobré, keď sa príbeh príliš nekošatí. Zábery konkrétnych historických udalostí vôbec nepôsobia plocho či čiernobielo. Najmä scény okupujúcich tankov v centre Prahy sú plné emocionálneho napätia.

„Sme s vami, buďte s nami,“ je heslo, ktoré má mrazivo aktuálne posolstvo aj v súčasnosti. Návštevu kina neoľutujete! Na túto vlnu sa rozhodne oplatí naskočiť.


Vlny (ČR/SR, 2024, 131 min.)
Réžia: Jiří Mádl. Scenár: Jiří Mádl. Kamera: Martin Žiaran. Hudba: Simon Goff. Hrajú: Vojtěch Vodochodský, Táňa Pauhofová, Stanislav Majer, Ondřej Stupka, Martin Hofmann, Petr Lněnička, Marika Šoposká, Tomáš Maštalír, Igor Bareš, Vojtěch Kotek


autor Barbora Gvozdjáková 2.8.2024
8.0
VLNY
+ aktuálnosť témy
+ retro výprava
+ pre mnohých neprebádaná a menej známa časť československej histórie
+ film fungujúci na úrovni generácií
- mierna doslovnosť a skratkovitosť
Kinema
8.0
Diváci
7.9
Ohodnotiť

Žner: Dráma
Minutáž˝: 130 min
Krajina: ČR SR
Rok výroby: 2024

Premiéra:
Premiéra SK: 1.8.2024
ROK VDOVY
[RECENZIA ]
HERETIK
[RECENZIA ]
3
Gladiátor II
GLADIÁTOR II
[RECENZIA ]
KONKLÁVE
[RECENZIA ]
RED ONE
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
7.9
Ohodnotiť

Žáner: Dráma
Minutáż˝: 130 min
Krajina: ČR SR
Rok výroby: 2024

Premiéra:
Premiéra SK: 1.8.2024
0 z 10
0 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|PREZIDENTKA
1
hodnotenie 8/10
|GLADIÁTOR II
3
hodnotenie 6/10
|ANORA
2
hodnotenie 9/10
|KONKLÁVE
0
hodnotenie 8/10
|RED ONE
0
hodnotenie 6/10
|VENOM: POSLEDNÝ TANEC
1
hodnotenie 6/10
|TEÓRIA VŠETKÉHO
0
hodnotenie 7/10
|BAMBI
0
hodnotenie 6/10
|POKLAD (POKLAD)
0
hodnotenie 5/10
|THE APPRENTICE: PRÍBEH TRUMPA
0
hodnotenie 7/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 24748
02 |
návšt. 6614
03 |
návšt. 6732
04 |
návšt. 5632
05 |
návšt. 4024
06 |
návšt. 3905
07 |
návšt. 4379
08 |
návšt. 7618
09 |
návšt. 3984
10 |
návšt. 2637
REBRÍČEK US
01 |
$32,0 mil.
02 |
$7,3 mil.
03 |
$5,3 mil.
04 |
$5,2 mil.
05 |
$4,2 mil.
06 |
$2,9 mil.
07 |
$2,8 mil.
08 |
$2,3 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$1,8 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.