PREVIEW: KILL BILL |
PREVIEW: KILL BILL |
Po dlhých šiestich rokoch sa kultový scenárista a režisér Quentin Tarantino vracia, aby milovníkom akčných filmov ponúkol nové dielo. Netrpezlivo očakávaný snímok „Kill Bill", ktorý jeho autor provokatívne ohlásil ako „najlepší akční snímok všetkých dôb", sa do kín uvádza v dvoch dieloch (prvý bude uvedený v októbri 2003, druhý je plánovaný marec budúceho roka). Akčný príbeh pomsty s mužským menom v názve stojí a padá s ženskou hrdinkou - Umou Thurman. Excelovala už v režisérovom majstrovskom diele Pulp Fiction - historky z podsvetia (Pulp fiction, 1994), ktorý získal pred deviatimi rokmi sedem oskarových nominácií a Tarantinovi Oscara a Zlatý glóbus za scenár.
Popri Ume Thurman, ktorej herecký talent a charizmatická krása prispeli k zaradeniu medzi najpríťažlivejšie hviezdy Hollywoodu, sa vo filme Kill Bill objavia ďalší herci, s ktorými Quentin Tarantino spolupracoval už predtým: Michael Madsen (Reservoir Dogs, 1992) v role Billovho brata Budda a v čestnej menšej úlohe i Samuel L. Jackson (Pulp Fiction - historky z podsvetia, Jackie Brownová, 1997).
V snímku, ktorý spája špecifický tarantinovský rozprávačský štýl s klasickými ázijskými kung-fu filmami zo 70-tych rokov i s ďalšími žánrami, ktoré má jeho autor v obľube, sa v titulnej úlohe muža, ktorého smrťou sa bezmenná hrdinka, rozhodne korunovať svoju pomstu, objaví David Carradine (patrí k priekopníkom hollywoodskych filmov s bojovým umením).
Film vznikol podľa scenára samotného Tarantina, ktorý sa so svojím stálym spolupracovníkom Lawrencom Benderom podieľal aj na produkcii v rámci úzkej kooperácie amerických produkčných spoločností „A Band Apart" a „Super Cool ManChu" a japonské spoločnosti „Production I. G." zaoberajúcej sa animovanými filmami. Výrobu filmu zaštítila renomovaná produkčná firma Miramax Film, ktorá spolupracovala s Tarantinom na filmoch Gauneri, Pulp Fiction - historky z podsvetia, Jackie Brownová a Four Rooms.
Vedúcim výroby filmu sa stal E. Bennett Walsh, kamery sa ujal skúsený Robert Richardson, spolupracovník Olivera Stonea. Výprava je dielom tandemu David Wasco - Yohei Taneda. Výtvarníkom kostýmov sa stala Catherine Marie Thomas. Strih mala na starosti Tarantinova stála spolupracovníčka Sally Menke. Koordinátorom kaskadérov je Keith Adams - Mesto duchov (City of Ghosts, 2002), Spider-Man (2002). Tento špecialista úzko spolupracoval s legendárnym Yuenom Woo-pingom, ktorý má na svojom konte Matrix (1999), Matrix Reloaded (2003) Tiger a drak (Wo hu cang long).
Prípravu filmu Kill Bill sprevádzala atmosféra očakávania: Tarantino, považovaný za „prvú skutočnú rockovú hviezdu medzi režisérmi", o sebe nedal svojim fanúšikom vedieť dlhých šesť rokov. Naposledy sa predstavil krimi príbehom Jackie Brownová, ktorý istú časť publika nadchol, mnohých obdivovateľov však sklamal, pretože očakávali ďalší veľmi rýchle vyrozprávaný, cynický a krvavý príbeh v štýle Pulp fiction - historiek z podsvetia.
Tarantino však nepatrí k autorom, ktorí sa opakujú a túžia prebíjať vlastné projekty. Preto si dal so svojím ďalším filmom poriadne načas. Scenár filmu Kill Bill písal štyri roky, paralelne s iným textom - ambicióznym dramatickým príbehom z druhej svetovej vojny Inglorious Bastards, ktorý čaká na realizáciu a ktorý je vraj variáciou na jeho obľúbený spaghetti-western Sergia Leoneho „The Good, the Bad and the Ugly", (1966), situovaným do okupovaného Francúzska.
Scenár filmu Kill Bill sa najprv objavil na internete a vyvolal rad špekulácií ohľadom podoby hotového filmu. Rozprávanie je - ako je Tarantinovým zvykom - členené do kapitol: je ich desať, pričom každá popisuje jednu časť Nevestinej pomsty odohrávajúcej sa v určitom žánrovom štýle a prostredí smerujúcom k určitému z pätice protivníkov .
Tentoraz sa Quentinovi Tarantinovi podarilo v rámci poklôn najrôznejším žánrovým formám súčasnej populárnej kultúry prepašovať do filmu i desať minútovú sekvenciu v štýle japonských „anime", ku ktorej síce napísal námet, ale jeho definitívnu podobu a realizáciu posunul progresívnemu japonskému štúdiu I.G., ktoré vytvorilo majstrovský opus Blood: The Last Vampire (2000) a dokončuje netrezlivo očakávaný film Innocence: Kokaku kidotai (2004).
I tentoraz sa Quentin Tarantino opiera o násilnú akciu ako o dôležitý prvok rozprávania. Kill Bill je v tomto zmysle predevšetkým poctou hongkongskej akčnej školy (s priamym odkazom na produkciu žánrových špecialistov, bratov Shawovcov). Celá ázijská akčná kinematografia, ako ju Tarantino reflektuje, je spojená so značnou porciou štylizovaného násilia previazaného s estetizovanými pästnými súbojmi, tak aj so strelnými zbraňami alebo mečmi.
„Film budeme uvádzať do kín s takým obmedzením prístupnosti, ktorým ho nasmerujeme k danému publiku," vysvetluje Amanda Lundbergová, ktorá sa v Miramaxe stará o publicitu Tarantinovho filmu. „Násilie je tu štylizované, ako v komikse. Nejde o realistický film, ale o mýtické rozprávanie." Autenticitu svojho chápania Tarantino, ktorý odjakživa patrí k veľkým ctiteľom tohto druhu kinematografie, ešte umocnil nápadom natáčať (vedľa USA, Mexika a Japonska) priamo vo filmových štúdiách v Pekingu a s využitím domácich špecialistov. Práve tu vznikali dnes už kultové bojové snímky a práve tu sídlia najväčší žánroví odborníci využívajúci jedinečné kaskadérske a trikové metódy. Tarantino si nemohol vynachváliť čínskych spolupracovníkov, pre ktorých dnes úspešné zavŕšenie nakrúcania predstavuje prísľub ďalších podobných projektov, v ktorých môžu demonštrovať svoje tradičné schopnosti. Zatiaľ čo Hollywood využíva v akčných scénach stále častejšie digitálne technológie, novému filmu, ktorý sa nakrúcal deväť mesiacov, mimoriadnu dávku skutočnosti zabezpečuje podľa jeho autora práve čínska „ručná" práca (možno je príznačné, že sám Tarantino nepíše svoje scenáre na počítači alebo písacom stroji, ale v ruke).
Pre daný žáner je typická značná dávka krvi, s ktorou sa už Tarantino rozhodol nešetriť. V scénach, v ktorých Nevesta krvavo a neľútostne účtuje so svojimi protivníkmi, pritom využil predovšetkým jednoduchý trik, ktorý v 70. rokoch prepracoval režisér Cheh Chang: herci si vypomáhajú kondómami naplnenými umelou krvou a schovanými pod šatami, ktoré potom v potrebnom momente patrične využijú. S minimom nákladov tak Tarantino dosiahol skutočne pôsobivé efekty.
Niektoré navonok jednoducho pôsobiace scény si naopak vyžiadali mimoriadne úsilie: podľa režiséra bola jednou z najobtiažnejších scén vo filme tá, v ktorej meč roztne baseballovú loptu. Skutočnou zárukou kvality a umeleckej pôsobivosti bojových scén sa stala účasť muža, ktorý je vo svojej oblasti legendou, choreografa Yuena Woo-pinga. Päťdesiatročný špecialista v posledných rokoch pracuje predovšetkým v Hollywoode, ktorý uchvátila možnosť využiť prvky z ázijských filmov wuxia. U Kill Billa sa postaral o mimoriadne dôkladný výcvik ako špecializovaných kaskadérov, tak „normálnych" hercov (vrátane tých, ktorí doteraz nemali s kung-fu žiadne väčšie skúsenosti).
Počas troch mesiacov, piatich dní v týždni, osem hodín denne, sa aj hviezda veľkosti Umy Thurmanovej podrobovala prakticky rovnakým procedúram ako mnoho „bezmenných" členov hereckého štábu, len s ešte väčšou zodpovednosťou a prísnosťou. Jej Nevesta totiž do rozprávania prichádza už ako špičková profesionálna vrahyňa, ktorá svoje schopnosti ešte vycibrí pod dohľadom mýtického majstra kung-fu Pai Meiho v podaní Gordona Liu. Výsledný efekt multikultúrneho mixu, v ktorom dominuje „násilie po ázijsky", ešte umocňuje skutočnosť, že stredobodom násilnej akcie spájanej obvykle s mužskými hrdinami, je pôvabná mladá žena.
Napriek tomu, že scenár bol pozoruhodný sám o sebe, o výslednej podobe filmu Kill Bill rozhodla samozrejme realizácia, behom ktorej pribúdali kľúčové detaily i celé nové scény. Nakrúcanie bolo podľa samotného autora omnoho náročnejšie ako čokoľvek, čo doteraz robil: predovšetkým akčné scény vyžadovali od režiséra i všetkých členov štábu nápaditosť a absolútnu presnosť. Pretože Tarantino odmietol barličku digitálnych efektov, bolo nutné všetky náročné scény vopred starostlivo pripraviť a potom ich maximálne starostlivo realizovať. Kill Bill sa tak v rámci súčasnej kinematografie stal unikátnym dvojdielnym projektom, ktorý si udržal pôvodný rozpočet 55 miliónov dolárov, plánovaným s predstavou jediného filmu.
O to, aby Kill Bill na plátne naplnil predstavy Quentina Tarantina o veľkolepom zážitku, sa postaral početný štáb profesionálov. Vizuálnu stránku, v ktorej hrá dôležitú úlohu nielen dokonalé nakrúcanie akčných scén, ale aj štýlová premenlivosť, mal na starosti kameraman Robert Richardson, ktorého prácu sme mohli obdivovať v dobrodružnom filme The Four Feathers, 2002. Obľúbený spolupracovník režiséra Olivera Stonea (Čata - Platoon, 1986, Wall Street - 1987, Born on the Fourth of July - 1989, The Doors - 1991, Heaven & Earth, 1993, Nixon - 1995) má na svojom konte vedľa Stoneovho filmu JFK, za ktorý získal Oscara, aj jeho Natural Born Killers, ktoré vznikli v roku 1994 podľa Tarantinovho scenára. Richardsonova filmografia však naznačuje, že tento tvárny umelec, ktorý získal oscarové nominácie za filmy Čata, Born of the Fourth July a Snow Falling on Cedars, vyhovuje aj originálnej obraznosti Martina Scorseseho (Casino - 1995, Bringing Out the Dead, 1999 či baladickému štýlu Roberta Redforda The Horse Whisperer, 1998.
Výprava filmu je dielom tandemu David Wasco - Yohei Taneda, pričom Wasco patrí k Tarantinovým spolupracovníkom už od roku 1992, kedy sa podieľal na jeho debutu Gaunerov. Nováčikmi v tarantinovskom tímu sú kostýmová výtvarníčka Catherine Marie Thomasová a Kumiko Ogawa, pre ktorých bola náročná práca na filme Kill Bill prvou veľkou skúškou ich profesionality.
Masky sú dielom Jakea Garbera, jedného z najskúsenejších „komiksových" profesionálov (o.i. televizne seriály, Akty X, Star Trek: Hlboký vesmír 9, filmy Super Mario Bros. - 1993, Hulk - 2003 a najnovšie Hellboy - 2004). Garber sa podieľal aj na vojnovom predstavení Michaela Baya Pearl Harbor (2001) alebo na Spielbergovom sci-fi Minority Report (2002). Umelecké maskérske detaily vo filme sú dielom Heby Thorisdottirovej. Strih bol dielom Sally Menkeovej, ktorá pracovala na filmoch Pulp Fiction, Jackie Brownová, Štyri izby.
Kill Bill: Volume 1 (USA, 2003, 93 min.)
Réžia: Quentin Tarantino. Scenár: Quentin Tarantino. Kamera: Robert Richardson. Hudba: Ennio Morricone. Hrajú: Uma Thurman, Lucy Liu, Daryl Hannah, David Carradine, Vivica A. Fox, Michael Madsen, Michael Jai White, Chiaki Kuriyama, Sonny Chiba.