PREVIEW: POSLEDNÝ SAMURAJ

PREVIEW: POSLEDNÝ SAMURAJ

článok



Kapitán Nathan Algren je muž samotár. Bitky, v ktorých bojoval teraz vyzerajú vzdialené a zbytočné. Raz riskoval svoj život a česť pre krajinu - v Antietame (Maryland) a Gettysburgu (Virginia) - ale po rokoch Americkej občianskej vojny, sa svet zmenil.

Pragmatizmus nahradil odvahu, vlastný záujem nenašiel nikde miesto pre česť a obetavosť - obzvlášť okrem Západu, kde jeho úloha v Indiánskych kampaniach skončila smútkom a rozčarovaním.  
 
Niekde na nezabudnuteľných rovinách pri brehoch rieky Washita River, Algren stratil svoju dušu.

V inom vesmíre, inému vojakovi sa rozpadáva jeho vlastný spôsob života. Volá sa Katsumoto, posledný veliteľ starej línie vojakov, uctievaný Samuraj. Keď moderný svet zasiahne Americký západ,  ovládne a zavrhne pôvodných Američanov, takisto to zachváti tradičné Japonsko. Telefónne linky a železnice, ktoré zaznamenali pokrok teraz ohrozujú pôvodné hodnoty a zákony, podľa ktorých Samurajovia žili a umierali stáročia.

Ale Katsumoto sa nevzdá bez boja.

Cesty týchto dvoch bojovníkov sa spoja, keď sa mladý cisár Japonska snaží získať americké záujmy, ktoré prahnú po rastúcom japonskom obchode, najmú Algrena, aby vycvičil prvú modernú japonskú armádu. No cisárovi radcovia sa snažia zlikvidovať Samuraja v príprave západnej a priateľskej vlády, a na Algrena neočakávane zapôsobí stretnutie so Samurajom. Jeho silná sebadôvera mu pripomenie muža, akým kedysi bol. 

Prejsť krutým a neznámym teritóriom, s nasadením života a snáď o to viac, so svojou vyrovnanou dušou. Znepokojený americký vojak sa ocitne v ohnisku násilného a impozantného boja medzi dvoma obdobiami a dvoma svetmi, ktorého vedie zmysel pre česť.

Preview: Posledný Samuraj Preview: Posledný Samuraj Preview: Posledný Samuraj

Režisér Edward Zwick uskutočňuje svoj celoživotný sen s Posledným Samurajom

Hoci základné fotografovanie oficiálne začalo v októbri 2002, režiséra Edwarda Zwicka už dlho fascinuje japonská kultúra a japonské filmy. Nad Posledným Samurajom začal uvažovať ešte ako teenager. "Prvý krát som videl The Seven Sam od Akira Kurosawa, keď som mal 17," hovorí Zwick. "V tom jednom filme je všetko, čo sa režisér potrebuje naučiť o rozprávaní, o rozvoji postavy, o natáčaní akcie, o dramatizovaní témy. Po vzhliadnutí tohto filmu, som študoval každý jeden z jeho filmov. Hoci som v tom čase toho veľa nevedel, začal som sa stávať režisérom."

Ako dlhoročný študent histórie, našiel Zwick podmanivé obdobie známe ako Meiji Restoration (Obnovenie Meiji). Koniec vlády starého Shoguna viedlo Japonsko k prvému signifikantnému stretnutiu so Západom po 200 ročnej dobrovoľnej izolácii.

"Najviac zo všetkého", hovorí Zwick, "to bolo obdobie prechodu. V každej kultúre, je moment zmeny zo starého na moderné,  je bolestivé a dramatické. Je to taktiež úžasné vizuálne. Každý obraz, každá  krajina, každá izba rozpráva príbeh, porovnanie starého a nového. Muž s klobúkom prechádza okolo ženy v kimone. "    

Zwick nie je nováčik s filmami z tohto obdobia, keď režíroval filmy z obdobia 19. storočia Glory a Legends of the Fall.

Tom Cruise hrá utrápeného kapitána Algrena. Spolu s Zwickom sa rovnako zaujímajú o japonský etos, zvlášť o samurajov. Podobne ako Zwick, objavil Kurosawu a japonské dielo ako tínejdžer.
 
"Vždy som mal silný rešpekt a cítenie pre japonskú kultúru a ľudí," hovorí Cruise. "Elegancia a čaro Samuraja, ich duch Bushido (súbor zásad japonských samurajov), ich sila, súcit a úplná lojálnosť, ich oddanosť dodržať slovo a želanie dať svoj život za správnu vec. Je to niečo, čomu som nemohol odolať. Keď sme s Edom diskutovali o tomto filme, vedel som, že je to to, čo chcem robiť."

Preview: Posledný Samuraj Preview: Posledný Samuraj Preview: Posledný Samuraj

"Postava Katsumota je tak zaujímavá pre mňa ako postava Algrena," hovorí Zwick. "Katsumoto je tradičná, ešte reakcionárska postava, ktorá odmieta obdobie zmien a pokúša sa zachovať tradičné hodnoty. Osobne sa stotožňujem s jeho dilemou a vidím ako to vplýva na mnohé ostatné aspekty moderného života."
 
Tak živo, ako je vyjadrený Samurajov zákon Katsumotom a jeho bratmi, tak je to evidentné  u Katsumotovej sestry, mladej vojnovej vdovy Taky, ktorá sa ocitne zatlačená do blízkosti Algrena za veľmi zvláštnych okolností. Taku hrá japonská herečka Koyuki, ktorá hrá samu seba nesmierne kľudnú, a z ktorej americký cudzinec sa neobáva zložitých a silných citov, ktoré k nemu cíti, kým nezistí, že ona je presne taký istý Samurai ako jej mužský protivníci. Až vtedy si začnú navzájom rozumieť.

Prvé natáčanie v historickom Himeji

Pomôcť naplniť zmysel pre tradíciu a japonskú kultúru do produkcie, sa Zwick rozhodol začať produkciu a malom japonskom meste zvanom Himeji.

Posledný Samuraj je prvým filmom, ktorý sa natáčal v Himeji. Roztiahnutý komplex elegantných drevených domčekov uhniezdených vo vysokých horách a skrášlených lesom bambusov, čínskymi brestami a cyprusovými stromami, bol jedinečným a úžasným miestom.

"Engyoji Monastery bolo postavené približne v r.900," hovorí Zwick. "Je to posvätné miesto, spočiatku vybudované na cvičenie mníchov a teraz je to svätyňa, kde Japonci organizujú púte. Mnísi boli veľmi milí a láskaví, dovolili sa nám vyfotografovať."

"Keď sme sa pokúšali vyjadriť najtajomnejšie aspekty Samuraja, bolo to výnimočné miesto na začatie produkcie a skutočne to prečistilo srdce filmu. Neexistuje iný spôsob, ako by sme mohli kopírovať niečo také. Cítite minulosť v každom kuse dreva, v jeho vôni, v spôsobe ako zapínania svetiel, v spôsobe ako boli kamene vyčistené, po ktorých vystupovali na Engyoji Monasteri ľudia tisíc rokov modliť sa. Myslím, že bolo dôležité obdarovať film s duchom na tomto nezvyčajnom mieste." 

Preview: Posledný Samuraj Preview: Posledný Samuraj Preview: Posledný Samuraj

Kostýmy

Zodpovednosť padla na Ngilu Dicksonovú, ktorá mala vytvoriť kostýmy vhodné pre japonský svet v Meiji (kostýmová dizajnérka pre trilógiu Pána Prsteňov). Snažila sa stotožniť s obdobím čo najviac, ale zistila že aj jej historické údaje boli subjektívne.

"Prvé čo sme sa snažili urobiť, bolo nájsť fotografie týkajúce sa tohto obdobia a nahromadiť obrovské množstvo predstáv," hovorí Dicksonová. "Keď sme sa dostali hlbšie k veci, prišli sme na to, že takéto predstavy pochádzajú z divadla a  tým pádom bude chýbať veľa fotografií. Zistili sme, že v skutočnosti používali miestne prostitútky a tie obliekali. Takže  sme museli využiť túto obrovskú historickú informáciu, a prejsť všetko. Našli sme veľmi dobrých historikov a Amerike aj v Japonsku, stretli sme sa s nimi a preskúmavali materiály, pretože, každý mal pripravený iný príbeh. Potom sme si opäť prezreli fotografie a začali odhaľovať pravdu."

"Mali sme ľudí, ktorí sa snažili nájsť vzory látok a farbiť ich tak, aby pôsobili, že pochádzajú z toho obdobia. V zásade, sme mali vzor a podľa neho sme pracovali. Myslím, že je to dobrý spôsob, ako dosiahnuť dobrú kvalitu pre kostýmy."

Dicksonová našla bohaté zdroje v Japonsku a väčšina šatstva pochádza odtiaľ. "Zistili sme, že chodiť po miestnych obchodoch sa oplatí, pretože, čo turisti nakupujú nie je presne to čo sme hľadali a mali sme dobré odporúčania od pouličných predavačov. Nemohli uveriť, že nakupujeme. Našli sme mnoho originálnych látok ešte v rolkách. Hoci boli veľmi jemné a staré, poskytli nám to, čo sme potrebovali. Všetky naše hlavné kostýmy boli vyrobené v Japonsku. Ja som ich navrhla a potom putovali do Japonska do vzorkovne látok a ručne sa vyrábali, čo je tradičný spôsob výroby kimona, haori a hakami."

Vďaka šťastnej náhode, sa Dicksonová stretla s dvomi ľuďmi v Japonsku, ktorí sa stali najdôležitejšou časťou kostýmového tímu. "Pracovali sme s dvoma dôležitými ľuďmi, ktorí nám pomohli: Akira Fukuda-san, ktorý je veľmi známy kostymér v Japonsku a pracoval pre Kurosawu, a konzultovali sme s pánom Sengoku Sensai, ktorý je majstrom v dvorných kostýmoch a kostýmoch pre cisársku rodinu v Japonsku. Ak niektoré cisárske kostýmy vyzerajú autenticky, je to vďaka pánovi Sengoku."

The Last Samurai (USA/Nový Zéland, 2003, 144 min.)
Réžia: Edward Zwick. Scenár: John Logan, Edward Zwick, Marshall Herskovitz. Kamera: John Toll. Hudba: Hans Zimmer. Hrajú: Tom Cruise, Ken Watanabe, William Atherton, Chad Lindberg, Ray Godshall Sr., Billy Connolly, Tony Goldwyn, Masato Harada

 


autor press kit 18.2.2004
ROK VDOVY
[RECENZIA ]
HERETIK
[RECENZIA ]
3
Gladiátor II
GLADIÁTOR II
[RECENZIA ]
KONKLÁVE
[RECENZIA ]
RED ONE
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 24748
02 |
návšt. 6614
03 |
návšt. 6732
04 |
návšt. 5632
05 |
návšt. 4024
06 |
návšt. 3905
07 |
návšt. 4379
08 |
návšt. 7618
09 |
návšt. 3984
10 |
návšt. 2637
REBRÍČEK US
01 |
$32,0 mil.
02 |
$7,3 mil.
03 |
$5,3 mil.
04 |
$5,2 mil.
05 |
$4,2 mil.
06 |
$2,9 mil.
07 |
$2,8 mil.
08 |
$2,3 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$1,8 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.