PREVIEW: RIDDICK: KRONIKA TEMNA

PREVIEW: RIDDICK: KRONIKA TEMNA

článok



Temná doba vesmíru

Jedna planéta po druhej sa stávajú vojnovou korisťou armády Necromongerov - bojovníkov, ktorí podmanenému svetu ponúkajú jednoduchú voľbu: podrobiť sa alebo zomrieť. Tí, ktorí sa odmietnu podrobiť, darmo dúfajú, že sa objaví niekto alebo niečo, čo spomalí expanziu Necromongerov. Rebelovia postupne zomierajú a záchrancovia neprichádzajú.

Ako sa situácia zhoršuje, ľudia sú už unavení a uchyľujú sa k mýtom - predpovediam, márnym nádejam, legendám o zničujúcom, ale na druhej strane pozitívnom zle. Dobro totiž nemusí byť vždy opakom zla a tiež legendy sa môžu mýliť. Niekedy dobro nie je jedinou cestou, ako zastaviť zlo, ale naopak: východisko môže byť zlo v inej podobe.

Takou nepravdepodobnou postavou je Riddick (Vin Diesel), ktorý je povolaný z exilu, aby nastúpil do boja. Pred piatimi rokmi odišiel  z bohom opustenej planéty v systéme Taurus a túlal sa po zabudnutých svetoch, aby unikol žoldnierom, ktorí ho prenasledovali. Je mu jedno, kto teraz vládne Univerzu, jeho jediným cieľom je zachrániť si vlastný život. Je odhodlaný odprevadiť zo sveta každého, kto by mu chcel skrížiť cestu.

Ale niečo sa už dostalo do pohybu a nasledujúce stretnutie prinúti Riddicka bojovať v niekoľkých bitkách, v ktorých víťazí. Z idylickej multikultúrnej civilizácie, ktorá je v ohrození, putuje do podzemného väzenia, vyhĺbeného pod pekelným povrchom vulkanickej planéty.

Preview: Riddick: Kronika temna Preview: Riddick: Kronika temna Preview: Riddick: Kronika temna

Tvorivý štáb a herci, sústredení okolo autora a režiséra Davida Twohy vytvorili dobrodružné sci-fi Riddick: Kronika temna, v ktorej rozvinuli príbeh anithrdinu Riddicka. V tejto hviezdnej úlohe (krojej osud začal v Twohyho kultovom hite Čiernočierna tma - Pitch Black) sa predstaví opäť Vin Diesel.

Alexa Davalos hrá Kyru, mladú ženu, ktorej hrdinstvo a odhodlanie je skoro totožné s tým Riddickovým. On ju pred svojim útekom zo systému planét Taurus. Vtedy to bolo mladé dievča a volala sa Jack. Teraz sa stretávajú po piatich rokoch.

Thandie Newton, v úlohe Dame Vaako, príťažlivej, nápadnej a ambicióznej partnerky necromongerského vodcu Vaaka. Karl Urban, ako Vaako, necromongerský vodca, jeho oddanosť k vládcovi, Lordovi Marshalovi, prechádza krutou skúškou, ktorej príčinou je jeho výbušná a ctižiadostivá žena. Colm Feore, ako Lord Marshal, najvyšší vládca Necro, najhroznejší a najsmrteľnejší zo všetkých Necromongerov.

Linus Roache, ako Čistič, vysoko postavený medzi Necros, má na starosti prevýchovu nových zajatcov. Keith David, ako Imam, s Riddickom si je veľmi blízky, majú spoločnú minulosť v systéme Taurus. Dobrota svätého muža je veľkou vzácnosťou v Riddickovom univerze.

Yorick van Wageningen, v úlohe Guva, neoficiálneho vodcu jedného z najhorších väzení - Slamu na planéte Crematoria. Nick Chinlund, hrá Toombsa, veterána a žoldniera, ktorý chce chytiť Riddicka. A jedna z najpopulárnejších svetových hereckých hviezd Judi Dench, v úlohe Aereon, záhadnej veľvyslankyne, ženy vzácnej rasy, ktorej poslanie je rovnako amorfné, ako jej nehmotný tvar.

Twohy a jeho tím dali priestor svojej predstavivosti a vytvorili fantastické prostredie, v ktorom sa odohráva dobrodružný príbeh. Pre film vznikli zvláštne kozmické vozidlá, zbrane a technológie. Na filmovom plátne sa tak zrodil celkom nový a záhadný svet.

Príbeh napísal spoločne s bratmi Jimom a Kenom Wheat. Producentmi sú Scott Kroopf a Vin Diesel, co-producentmi sú Ted Field, George Zakk a David Womark. K vytvoreniu tohto nového univerzu prispel kameraman Hugh Johnson, výtvarník Holger Gross, strihač Martin Hunter a Dennis Virkler, A. C. E., kostýmy navrhla Ellen Mirojnicková a Michael Dennison. Supervízorom zvláštnych efektov bol Peter Chiang a hudbu komponovalGraeme Revell. Obidvaja posledný tvorcovia spolupracovali s Davidom Twohym aj na filme Čiernočierna tma.


O PRODUKCII

V roku 2000 vzbudil film režiséra Davida Twohyho Čiernočierna tma veľkú pozornosť. Vin Diesel bol svojou postavou Riddicka doslova objavom. "Čiernočierna tma bola robená ako komerčný film, avšak s dobre vykreslenými charaktermi. Chcel som hrať s premenlivým zvratom nádejí očakávaní, tak aby sa "zlý chlapec" mohol nakoniec očistiť. Mala to byť proste hra s morálkou v samom srdci komerčného sci-fi hororu," hovorí režisér Twohy.

Podľa režisérovej predstavy vytvoril Vin Diesel v Riddickovi postavu antihrdinu našej doby, ktorého sám herec charakterizuje, ako "človeka so zjavne hanebným charakterom, ktorý sa ale postupne stáva jedinou nádejou ostatných."

Riddick je antitézou kladného filmového hrdinu. Podľa Diesela "Riddick, ktorý už bol vo všetkých ohľadoch odpísaný a zabudnutý, sa stáva tým, ktorému prajeme víťazstvo a modlíme sa, aby ho dosiahol, pretože je jediný vo vesmíre, kto môže zachrániť ostatných."

George Zakk, ktorý s Vinom Dieselom film produkovali hovorí: "Keď sme propagovali Čiernočiernu tmu, vždy nás očakával veľký dav divákov, Riddick bol síce antihrdina, ale ľudia k nemu mali vzťah. Hovorilo sa: je to správny chlapík. Nehrá síce podľa pravidiel, nezatracuje nič a nikoho, ale na konci filmu to už vôbec nie je ten "zlý chlapec". Túto dvojakosť Riddickovho charakteru diváci úplne pochopili a páčila sa im. Riddick je proste celkom nevšedná postava. Má zaujímavú povahu a vie to sám o sebe, ale je príliš uzatvorený na to, aby za čokoľvek prijal zodpovednosť."

Preview: Riddick: Kronika temna Preview: Riddick: Kronika temna Preview: Riddick: Kronika temna

V Čiernočiernej tme sa Riddickova postava vyvíja od vraha k antihrdinovi a tým je aj na začiatku nového filmu. Riddick: Kronika temna je viac o pochopení, kým skutočne je a že to vôbec nie je bezvýznamný jedinec vo vesmíre. Jeho status osamelého bojovníka tu už neplatí. Film vás krok za krokom presviedča o význame a hodnotách jeho života. Postava sa vyvíja tak, že tento antihrdina sa postupne zaraďuje k ľudskému pokoleniu. "Skutočne sme začali premýšľať o ďalšom filme s Riddickom, keď sme pracovali na finálnych fázach Čiernočiernej tmy," spomína David Twohy. Bol som si však vedomý toho, že pascou všetkých pokračovaní je, ak sa zaoberáte rovnakou témou. Preto som pochopil, že kľúčom k tomu, ako vytvoriť pokračovanie, je rozprávať o tom, čo sa neočakáva. "Nechoď na rovnakú planétu, neuvádzaj na scénu známe charaktery a nedopusť, aby sa z filmu stal príbeh o príšerách. Zmenili sme žáner, z hororu je akčné a dobrodružné sci-fi. Usilovali sme sa o premenu témy, nie však o pokračovanie."

Riddick: Kronika temna sa mal stať príbehom, v ktorom vystupujú zložité charaktery, v zaujímavom, príťažlivom a imaginárnom svete, ktorý je zaľudnený množstvom vesmírnych bojovníkov a rôznymi súperiacimi skupinami. Zámerom Twohyho a Diesela bolo vybaviť Riddicka novým poslaním, dať mu príležitosť zúčastniť sa  veľkých akčných scén a ešte významnejších dobrodružstiev.


VIZUALIZÁCIA FILMU

Rozpočet bol pomerne vysoký a tak mohlo vzniknúť veľké plátno, do ktorého sa vošlo úplne všetko. Twohy dal dohromady nový tím výtvarných spolupracovníkov (Matt Codd, Daren Dachterman, James Oxford a Brian Murray), s ktorými začal pracovať na výtvarnej podobe filmu. Zaistil si vynikajúceho návrhára Holgera Grossa, ktorý predtým pracoval na filmovej sci-fi Rolanda Emmericha Stargate (Hviezdna brána). Gross a supervízor výtvarných návrhov Kevin Ishioka a ich rozsiahly tím sa riadili jednou zásadou: "Ak sme to už niekde videli, tak na to zabudnime."

Umelci sa zamerali na vytvorenie troch odlišných priestorov filmu: Necromangerské prostredie, ktoré obsahovalo predovšetkým ich veliteľskú loď Basiliku, ďalej svet, nad ktorým zvíťazili - planétu Crematoria, pekelnú svojimi výkyvmi teplôt, ktoré sa pohybovali od 700°F cez deň a -300°F v noci (1°F = 5/9°C, 212°F = 100°C, 32°F = 0°C), s podzemným väzením, nazývaným Slam. Tretím priestorom bola planéta Helion, domov pokrokovej, šťastnej spoločnosti, ktorá prekvitá tým, že zachytáva, skladuje, predáva a rozdeľuje svetlo do vzdialených svetov. Gross sa rozhodol pracovať na filme s fyzikálnymi prvkami, ktoré neboli špecificky spojené s budúcnosťou a mohli súčasne evokovať aj minulosť.

Mesto Helion je navrhnuté v teplých farebných tónoch s architektonickými štýlmi, pripomínajúcimi multikultúrnu tvárnosť planéty a miesi sa s historickými a modernými prvkami. Obyvatelia Helionu sa líšia vzhľadom, ale aj oblečením, ale všetko je tónované do sýtych, zemitých farieb a akcentované tyrkysovou a azurovou modrou. A ako refleksia na hlavný produkt Helionu a bohatstvo, ktoré mu prináša umelecká maskérka Victoria Downová "dodala ich maskám teplé farby a lesk. Sú to aj na prvý pohľad mierumilovní, šťastní a zámožní ľudia."

Ak Helion je nebom, tak potom Slam je čistým peklom. Je to väzenie, situované v podzemí na nehostinnej planéte, obhospodarované Mafiánmi. Tím výtvarníkov ihneď pochopil, že kľúčom k vytvoreniu takého väzenia je nasledujúci predpoklad: nesmie to byť žiadna vystavaná budova v krajine, ale prirodzené miesto, ktoré bolo čo najlacnejšie modifikované tak, aby mohlo slúžiť ako väzenie. Výsledkom je 200 stôp dlhý sopečný tunel (1 stopa = 0,3048 m), hrubo rozdelený na jednotlivé cely, niekde poničené vulkanickými účinkami. Po stenách sú tu vedené elektrické káble a masívne vetráky. Všetko pokrýva sopečný prach. Chýba akýkoľvek komfort a sociálne zariadenie.

Preview: Riddick: Kronika temna Preview: Riddick: Kronika temna Preview: Riddick: Kronika temna

V kontraste k obidvom svetom, vľúdnemu Helionu a primitívnemu, nehostinnému Slamu, sú Necromongerovia vo svojom domovskom prostredí. Preto bola ich vizualizácia pre Holgera Grossa a jeho umelecký tím najtvrdším orieškom. Prihliadnuť bolo treba k ich vojnovej chrabrosti, ideológii, ale aj životnému štýlu, pričom nesmelo ísť o stereotyp. Po dlhých poradách našiel Gross východisko v barokovej architektúre skorého 17. storočia v Európe.

Jej výrazom sú obrovské, detailne vypracované, elegantné, ale trochu ťažkopádne prvky, opatrené ťažkými kovovými doplnkami. Gross pomenoval tento svet ako "prevrátené baroko", niečo medzi fašizmom a theokraciou, veľmi náboženské a estetické v architektonických detailoch, avšak súčasne chladné a desivé, ale veľmi pôsobivé. Nakoniec tvorcovia tento štýl nazvali Necrobaroko.

Spočívalo v eliptických tvaroch a Grossova úprava baroka vytvárala ilúziu neustáleho pohybu. Všetko bolo zakrivené, neexistovali tu rovné línie, takže sa zdalo, akoby sa budovy prispôsobovali pohybu kamery. Vytvoriť takéto prostredie v skutočnosti vyžadovalo náročnú prácu, čo pripúšťa aj Gross. "Necross žijú v kozmickej lodi, technicky sú veľmi vyspelí, takže bolo potrebné konečné a veľmi presné doladenie ich typu, aby sa nevytratil onen dôležitý necro-barokový pocit."

Ostával problém - pokročiť od teórie k realite a skutočne vytvoriť tento vymyslený svet. Stalo sa tak na 310 000 štvorcových stopách (1 štv. stopa = 0,0929 m štv.) plochy v šiestich ateliéroch vo Vancouverskom filmovom štúdiu. Podľa režiséra Twohyho boli tak rozsiahle stavby nutným predpokladom: "Problém je," hovorí, "ak dáte hercovi len stôl a stoličku a obklopíte ho neutrálnym zeleným plátnom, má nutkavý pocit držať sa stále v blízkosti stolu stoličky. Ak však herec vidí veci a predmety, môže sa ich dotýkať, cíti ich, celkom sa zmení jeho výkon. V takomto bohatom prostredí prichádza aj  nečakaná inšpirácia."

"Priestor dal režisérovi taktiež možnosť filmovať z akéhokoľvek uhlu pohľadu," dodáva Diesel. "A tento druh slobody je pri natáčaní podobného filmu nutný. Keď herec príde do takéhoto prostredia, nemusí sa pýtať, v akej dekorácii a kde sa dej odohráva a môže naplno využiť svoju vlastnú tvorivosť."


NIEKOĽKO ŠTATISTICKÝCH ÚDAJOV

Pri stavbe filmovej dekorácie sa spotrebovalo 1,5 milióna stôp dosiek, 4000 galónov farby (1 galón = 3,785 l), pracovalo tu 275 tesárov, 75 maliarov a 85 členov ďalších stavebných profesií. Film spotreboval elektrinu na svietenie v ekvivalente 110 generátorov a bolo potrebných 400 míľ elektrických káblov (1 míľa = 2540 m). Pri najdlhšom filmovacom dni potrebovala produkcia ku svieteniu 42 osvetľovačov (štandardná produkcia potrebuje okolo 10), na lampy bolo potrebných 2500 žiaroviek, ďalej sa použilo 1000 roliek farebnej plátenej lepiacej pásky a 30 000 stôp motúzu.

Supervízor vizuálnych efektov Peter Chiang, ktorý spolupracoval s Twohym na filmoch Čiernočierna tma a Bellow hovorí: "Film mal fantastický výtvarný tím, jeden z najlepších, s akým som kedy pracoval. Bola to naozajstná vizuálna pochúťka a je úžasné mať šancu, podieľať sa na vytváraní takéhoto projektu. Osvojili sme si zásadu, že nič konvenčného pre nás neexistuje. Výtvarný návrhári a umelci i ilustrátori vedeli, aký žáner sa natáča a vedeli aj to, čo bolo použité predtým a všetci sa preto snažili hľadať a taktiež nachádzali nové, doposiaľ nikde nevidené možnosti."

 


autor press kit 24.8.2004
ROK VDOVY
[RECENZIA ]
HERETIK
[RECENZIA ]
3
Gladiátor II
GLADIÁTOR II
[RECENZIA ]
KONKLÁVE
[RECENZIA ]
RED ONE
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 24748
02 |
návšt. 6614
03 |
návšt. 6732
04 |
návšt. 5632
05 |
návšt. 4024
06 |
návšt. 3905
07 |
návšt. 4379
08 |
návšt. 7618
09 |
návšt. 3984
10 |
návšt. 2637
REBRÍČEK US
01 |
$32,0 mil.
02 |
$7,3 mil.
03 |
$5,3 mil.
04 |
$5,2 mil.
05 |
$4,2 mil.
06 |
$2,9 mil.
07 |
$2,8 mil.
08 |
$2,3 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$1,8 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.