PREVIEW: STEPFORDSKÉ PANIčKY |
PREVIEW: STEPFORDSKÉ PANIčKY |
Sarkastický a humorný pohľad na rozrastajúci sa konzumný spôsob života a túžbu po dokonalosti: Stepfordské paničky ukazujú, čo naozaj znamená zostať normálnym človekom, ak sme konfrontovaní s idylickou spoločnosťou, ktorá sa nachádza uprostred nedokonalého okolitého sveta.
Film má skvelé obsadenie, v hlavných úlohách sa objavia Nicole Kidman, Mathew Broderick, Bette Midler, Christopher Walken, Faith Hill a Glenn Close.
Stepforské paničky sú komediálnym thrillerom o spoločnosti, ktorá sa snaží byť perfektnou, ale zistí, že chybiť je ľudské.
Jeanna Eberhartová (Nicole Kidman) má pocit, že dosiahla svetový vrchol. Je najmladšou prezidentkou televíznej spoločnosti EBS v histórii. Má pozorného manžela a dve pekné deti. Na prvý pohľad je Joannin život mimoriadne úspešný - až do chvíle, než dôjde ku katastrofe a všetko sa zosype ako domček z karát. Zo svojho miesta dostáva výpoveď, jej manželstvo sa ocitne v problémoch a nakoniec si nevie ani spomenúť, kde vlastne jej deti chodia do školy. Joanna sa totiž nervovo zrúti.
Ale nie je to len nervový šok, čo prinúti Joannu a jej manžela Waltera (Matthew Broderick), aby prehodnotili priority svojho života, zbalili sa s celou rodinou a začali žiť nový život vo vysnenom predmestskom raji, v Stepforde v štáte Connecticut.
Joanna však začne byť hneď po príchode veľmi podozrievavá, zdá sa jej, že v tomto malom idylickom mestečku sa deje niečo podozrivé. Rovnaký pocit má aj Bobbie Markowitzová (Bette Midler), ktorá sa len nedávno prisťahovala do mesta so svojim trochu výstredným dedinským manželom Davom (Jon Lovitz). Architekt Roger Bannister (Roger Bart), prišiel do Stepfordu v nádeji, že sa mu podarí zachrániť svoj rozpadávajúci sa vzťah s jeho konzervatívnym partnerom Jerrym (David Marshall Grant). Aj on je však prekvapený tým, čo okolo seba vidí.
Divne sa chovajú predovšetkým ženy. Všetky rovnako ako Claire Wellingtonová (Glenn Close), sú krásne, šťastné a neuveriteľne kreatívne, pokiaľ ide o ich manželstvo a domácnosť. Pečú koláče, maľujú domy, kosia trávu, hrajú sa s deťmi a ešte večer, po tak rušnom dni dokážu privítať manžela v čipkovanej spodnej bielizni.
Joanna si v Stepforde pripadá stále trápnejšie, keď je konfrontovaná s oddanosťou a podriadenosťou ostatných manželiek. Na druhej strane jej manžel Walter nebol nikde tak šťastný. Je nadšený Asociáciou Stepfordských mužov, ktorí sa schádzajú v "pevnosti" uprostred mestečka.
"Toto mesto, domy a vôbec celé to miesto mi pripadá ako sen," hovorí Walter. "Je to život, presne taký, aký má byť." Lenže Joanna je iného názoru a jeho radosť mu na koniec pokazí...
O PRÍBEHU
Keď sa producenti Scott Rudin Donald De Line spolu s režisérom Frankom Ozom a scenáristom Paulom Ruddickom rozhodli k vytvoreniu remake filmového thrilleru Stepfordské paničky z roku 1975, natočeného podľa bestselleru Ira Levina si uvedomili, že z tohto príbehu môže vzniknúť súčasná moderná americká komédia. Aj keď kniha a film boli považované za reakciu na prvú vlnu feminizmu v USA v priebehu 70 rokov, premeny spoločnosti v posledných 30 rokoch sa stali podnetom k niekoľkým novým zvratom v príbehu.
"V súčasnom svete zaujímali ženy stále významnejšie miesto v spoločnosti," hovorí Rudnick. "Sú veľmi výkonné, ale nie vždy to pozitívne ovplyvňuje ich vzťahy s manželmi. Takže tým, že vytvoríme mesto s modelovým typom žien a pritom budeme celú situáciu vnímať s humorom, môžeme dať príbehu súčasnú tvár."
Pre režiséra Oza znamenal tento film žánrovú zmes humoru a čiernej komédie. "Komédia je druhom rizikovej tvorby, ak sa v nej pokúšate o hodnotenie spoločnosti, so všetkými jej temnými stránkami," hovorí Oz. "Myslím ale, že diváci pochopia ostrie nášho humoru a terč, do ktorého mieri."
Rudnick, ktorý napísal originálny scenár úspešnej komédie "In & Out" z roku 1977, súhlasí s tým, že práve komédia je tým prostriedkom, ktorý môže ukázať, ako rysy konzumu prerastajú spoločnosťou na povrch.
"Stepford je perfektné americké provincionálne mestečko, čo sa na prvý pohľad javí ako posledný meštiansky raj," hovorí Rudnick. "Je to mesto s nádhernými usadlosťami, veľkými, športovými autami, kde žijú ideálne maminky a manželky, sú tam veľmi dobre vychované deti a šťastní otcovia... Všetko je oveľa dokonalejšie, než aby to vôbec bolo možné. A celkový dojem je až príliš krásny, než aby mohol obstáť."
Skúsený satirik Rudnick sa tešil na spoluprácu s režisérom Ozom hlavne preto, že vedel, aký má Oz zmysel pre komédiu. "Pre autora je takýto režisér, ako spolupracovník hotovým pokladom, ale čo na ňom najviac obdivujem je, ako dokáže chápať vtip," hovorí Rudnick. "Okamžite vie, kto je smiešny, alebo kto sa môže stať objektom žartu."
Režisér Oz na to reaguje: "Som niečo ako inštruktor horolezectva. Na hory sa nešplhám - to robia herci. Ale baví ma pozorovať ako to robia."
Jedna z tých, ktorých režisér Oz obzvlášť rád "pozoroval" bola nositeľka Oscara za film "Hodiny" Nicol Kidman. Aj ona to považuje za šťastné riešenie, že mohla vytvoriť úlohu, úplne odlišného charakteru od svojich minulých postáv, vedľa možností spolupráce s ostatnými vynikajúcimi hercami v tomto filme.
"Keď som mala za sebou takú vážnu drámu, ako "Hodiny", túžila som po nejakej komickej úlohe a naviac možnosť spolupráce s Glenn Close a Bette Midler bola darom z nebies," hovorí Kidman, ktorá vytvorila v postave Joanny perfektný typ ženy, schopnej vziať svoj život do vlastných rúk. Taktiež si vážila prácu režiséra Franka Oza, ktorý ich bezpečne previedol úskaliami jej zložitej komickej úlohy. "Taktiež som ocenila, ako scenárista Paul Rudnick dokáže miešať politiku s ľudovou kultúrou," hovorí Kidman.
Humor vo filme väčšinou vychádza z charakteru postavy Kidmanovej, ktorá predstavuje riaditeľku televíznej spoločnosti a výkon tejto funkcie pohltil všetku ľudskosť a urobil z nej žijúci príklad toho, kam až môže človeka zaviesť jeho kariéra. V tomto prípade zatienila dokonca aj jej manželstvo s Walterom, ktorý však vďaka modernej technológii objavil Stepford ako miesto, kde každý muž môže žiť ako kráľ.
"Stepford je výborný nápad," smeje sa Matthew Broderick, dvojnásobný nositeľ ceny Tony, ktorý vo filme vytvoril postavu Waltera. "Je tu mužský klub, kam môže každý prísť, pofajčiť si cigaru. napiť sa bourbonu a nosiť špeciálne sako, ktoré symbolizuje jeho klubovú príslušnosť. Máme tam plazmovú televíznu obrazovku, počítače, videohry - je to naozaj miesto pre chlapov, kde sa všetci cítia ako doma."
Vodcom mužskej časti Stepfordu je Mike Wellington, ktorého stvárnil nositeľ Oscara Christopher Walken konštatuje, že muži v tomto fiktívnom mestečku sa mnohých smeroch chovajú ako chlapíci v akejkoľvek modernej spoločnosti.
"Sú hlboko frustrovaní následkom veľkých spoločenských zmien v druhej polovici minulého storočia. Cítia sa byť odstrčení a podceňovaní. Preto je pre nich mužský klub tak významný. Môžu sa tam voľne pohybovať a plánovať zrod ďalších stepfordských manželiek..."
Špičková organizátorka večierkov a všetkých stepfordských spoločenských udalostí, vedúca mestskej knižnice a krúžku ženskej gymnastiky je Wellingtonova perfektná manželka Claire, ktorú stelesňuje Glenn Close - päťkrát nominovaná na Oscara.
"Myslím, že môj a Chrisov charakter bol vlastne zamýšľaný ako portrét kráľa a kráľovnej Stepfordu," smeje sa Glenn Close. "Mike zo mňa urobil všetko, čo som a ja som ho za to zbožňovala. Dohromady sme tvorili pár, aký by si v Stepforde každý prial."
Close sa nesmierne bavila pri organizácii krúžku ženskej gymnastiky. Hovorilo sa mu "Claireobics" a ženy sa v ňom učili ako byť fit pri svojich domácich aktivitách.
"Keď som prvý krát uvažovala o tom, či budem hrať v tomto filme, hovorila som si, že to bude zábava, pracovať s tak veľkou skupinou hercov," hovorí Close. "Teraz som naviac presvedčená, že bude mať ešte väčší ohlas, než som predpokladala, pretože je o materializme a dravej konzumnosti, za ktorými dnešná spoločnosť veľmi pachtí."
Rudnick sa tiež snažil reflektovať súčasnú americkú posadnutosť po "vylepšovaní vzhľadu", čo umožňuje dnešná veda a technológia. "Žijeme v kultúre "prerábania", pretože veľa ľudí verí, že dokonalý zjav vyrieši všetky ostatné problémy," hovorí Rudnick. "Tento film skúma, či perfektnosť zjavu naozaj stojí za to, aby sme podstupovali všetky tie problémy, ktoré sú s tým spojené."
V Stepforde je len jediná postava, ktorá nie je presvedčená o tom, že tzv. ideálna krása je spásonosným riešením: je to Bobbie Markowitzová, ktorú predstavuje Bette Midler, nositeľka dvoch Oscarových nominácií a štyroch ocenení Grammy.
"Bobbie je zatrpklá, pochádza z hornej časti West Side v New Yorku. Má ostrý jazyk a ešte ostrejší postreh," vysvetľuje Midler. "Uvedomuje si, že za všetkými tými krásnymi ženami v Stepforde je niečo divné a rozhodne sa to brať ako svoje poslanie, že tento oriešok rozlúskne."
Keď do mestečka príde nový pár, ihneď sa spisovateľka Bobby spojí s Joannou, ktorá má za sebou profesionálnu dráhu v New Yorku a okolo nich sa pohybuje ďalší nováčik z Manhattanu, nápadný muž - gay, povolaním architekt, menom Roger Bannister (Roger Bart).
Režisér Oz vysvetľuje dôvod, prečo sa títo traja spoja: "cítia sa ako cudzinci v im neznámom svete. Je to ako keď prídete do cudziny a nikde nie je žiadny iný Američan. Potom sa ale objavia naraz dvaja, tak sa k nim hneď bez rozmýšľania pridáte."
Nikde nie je kontrast medzi Stepfordom a New Yorkom väčší, než na party k oslave sviatku 4. júla, keď sa títo traja spolu stretnú.
Natáčalo sa v New Jersey, uprostred poľnohospodárskej krajiny, fantastickú atmosféru vytvorila veľká červená stodola, ozdobená červenou, bielou a modrou a celkový dojem ešte zlepšilo skvelé jedlo, stánky a dokonca oblečené Stepfordské manželky, ktoré chodili sem a tam na svojich ihlových podpätkoch.
Rastúce pocity sympatií Nicole - Joanny k Bobbie a Rogerovi sú vlastne výsledkom jej nespokojnosti so vzťahom k manželovi. "V tomto príbehu prakticky ide o pocit priateľstva," hovorí Kidman, "preto si myslím, že môže osloviť široké publikum."
Matthew Broderick súhlasí a zdôrazňuje, že filmový príbeh sa vlastne stále točí okolo manželského konfliktu Waltera a Joanny. "Je to romanca. Hovorí o manželstve, ktoré stratilo svoje opodstatnenie a je to tiež o dvoch ľuďoch, ktorí odišli do Stepfordu, aby vyriešili svoje problémy."
Režisér Oz: "Naraz sa ocitnú na mieste, ktoré po všetkých stránkach dokonalé, ženy sú krásne a pôvabné, muži šťastní, všetci bývajú v krásnych domoch. Ale na konci je to práve prirodzená a ľudská nedokonalosť, ktorá Waltera a Joannu zachráni."
Rudnick: "V priebehu filmu je láska Joanny a Waltera podrobená skúške, možno povedať extrémnej. Je to skrátka po všetkých stránkach veľmi moderná love-story."
Rudnick príbeh ozvláštnil príbeh z roku 1970 tým, že tam pridal pár gayov - Rogera (Roger Bart) a Jerryho (David Marshall Grant). Nie sú nijak výnimoční, ale upozorňujú na seba tým, ako sa do stepfordského spoločenstva nehodia, ale aj oni sa usilujú o dokonalosť podobným spôsobom, ako všetci ostatní obyvatelia.
"Pár homosexuálov má rovnaké práva ku hľadaniu neprirodzenej dokonalosti, ako homosexuálne zväzky," smeje sa Rudnick. "V skutočnosti sú Roger a Jerry podobne zmätení ohromnými a náhlymi zmenami našej kultúry, ako mnohí homosexuáli. Takže keď sa dostanú do Stepfordu, majú úplne rovnaké problémy, ako každý normálny zväzok."
Svoj debut v hranom filme tu vytvorila Faith Hill, nominovaná na cenu Grammy, ktorá portrétuje Sarah Saunders, niekdajšiu úspešnú prezidentku leteckej spoločnosti, ktorú jej manžel pretvoril na robotnícky model stepfordskej paničky.
Komediálny pohľad na americký malomestský raj je zmesou satiry a thrilleru. Obsahuje z každého trošku - od boja pohlavia k stereotypom a potrebe individuality. A taktiež kladie otázku: Prečo v spoločnosti, kde sa boria zavedené poriadky sa považuje za záslužné, je tak nebezpečné, ak niekto urobí krok stranou, mimo určenú líniu... v Stepforde?