PREVIEW: ROBOTI |
PREVIEW: ROBOTI |
Úspešný režisér Chris Wedge, ktorý natočil Oscarový® krátky film "Bunny" a celosvetovo úspešný film "Doba ľadová", nám teraz prináša svoje novátorské filmárske kúzlo vo filme "Roboti". Povznáša žáner počítačovo - animovaného filmu na novú a zároveň mimoriadnu úroveň. Vôbec prvý-krát nám animovaný celovečerný film predstavuje celkom vymyslený svet - nádherne rinčiaci svet, obývaný výhradne mechanickými bytosťami.
Hlavné úlohy v slovenskom znení nahovorili: Ľubomír Bukový, Martin Kaprálik, Miroslav Noga, Boris Farkaš, Marek Majeský, Lucia Hurajová, Lenka Košická, Ján Króner a i.
Roboti znamenajú návrat Robina Williamsa k celovečerným animovaným filmom, po úlohe "Aladina" z roku 1992. Naviac, vo filme "Roboti" debutuje v odbore dabingu animovaného filmu Mel Brooks. Vo filme uvidíte nezabudnuteľného robota Rodneyho Copperbottona, mladého geniálneho vynálezcu, ktorý sníva o tom, že bude všade robotom pomáhať, Cappy krásnu, dynamickú a prefíkanú robotku, do ktorej sa Rodney okamžite beznádejne zamiluje, záporáka Racheta, Bigwelda, majstrovského vynálezcu a skupinu stratených robotov pod označením Rusties, ktoré vedie Fender a Piper. Fenderova hlava, paže a nohy pravidelne odpadávajú v tých najnevhodnejších okamihoch. Keď Rodney opravuje Fenderove neustále defekty, rýchle sa spriatelia. Piper je Fenderova pojašená mladšia sestra, ktorá každého prekvapí svojou odhodlanosťou a silou.
Výsledkom je mimoriadny komediálny príbeh, ktorý posúva hranice animácie a zároveň predstavuje postavičky, bohaté na fyzický a duševný humor a príbeh, ktorý svedčí o tom, že aj robot sa dokáže zaskvieť bez ohľadu na to, z čoho je vyrobený.
Čo keby sme vytvorili svet obývaný výhradne robotmi? Ako by to fungovalo? Ako by to vyzeralo? Ako by sa roboti chovali?
To bolo len pár otázok, ktoré si položil režisér Chris Wedge, keď sa prvý - krát stretol so slávnym autorom a ilustrátorom Williamom Joyceom, aby si pohovorili o novom animovanom celovečernom filme. Bol to nápad prezidenta Chrisa Meledandriho - Twentieth Century Fox Animation - ktorý dal dohromady Joycea - medzi ktorého obľúbené detské knihy patria "Santa Calls", "Dinosaurus Bob" a "A Day with Wilbur Robinson", s tvorcom "Doby ľadovej" Wedgeom. Wedge tiež zastáva vedúcu pozíciu v spoločnosti Blue Sky Studios, kde bola natočená "Doba ľadová" a "Roboti". Joyce a Wedge si rozumeli a začali sa rodiť nápady - vrátane predstavy o svete robotov.
"Nápady sa začali scénou," hovorí Wedge "a ja som sa domnieval, že mechanický svet by bolo miesto, ktoré by som chcel tvorivým spôsobom navštíviť. Existuje mnoho filmov s robotmi, mnoho z oblasti sci-fi, ale Bill Joyce a ja sme chceli vytvoriť niečo iné: výstredný, pestrofarebný svet mechanických ľudí.
"Bol by to celkom vymyslený svet," pokračuje Wedge. "Čo však znamená, že sme si uvedomovali, že musíme všetko vymyslieť. To nie je film, odohrávajúci sa v dobe ľadovej, alebo film o hmyze. Neexistuje jediný odkaz, z ktorého by sme mohli čerpať."
Joyce, rovnako ako Wedge sa chopili výzvy - vymyslieť ten statočný nový svet. Takáto úloha im pripadala mimoriadna. "Raz som povedal svojmu priateľovi, že by som bol najšťastnejší, keby som mal možnosť navrhnúť celý svet," hovorí Joyce. "S "Robotmi" som dostal príležitosť urobiť práve to."
Zatiaľ, čo Joyce pracoval na prvých návrhoch, Wedge režíroval animačné testy postavičiek robotov. Ale než sa mohla začať skutočná práca na filme "Roboti", požiadal Chris Meledandri Wedgea, aby režíroval animovaný celovečerný film o chlpatom mamutovi, šablozubom tigrovi a o leňochodovi, odohrávajúci sa v praveku. To bola však "Doba ľadová". Wedge súhlasil, že "Roboti" budú natočení po "Dobe ľadovej", ktorá sa stala hitom v roku 2002 (pokračovanie "Ice Age 2: The Meltdown - Doba ľadová 2 je práve v produkcii).
Po úspešnom uvedení "Doby ľadovej" sa Wedge a Joyce mohli naplno venovať "Robotom". Jeyce, ktorý je výkonným producentom a produkčným výtvarníkom, skúmal nápady a koncepty na vrakoviskách, v továrňach, v obchodoch s "ojazdeninami" - aj vo svojej vlastnej kuchyni. "Navštevovali sme miesta, ktoré boli orientované na prístroje," poznamenáva.
Wedge a spolurežisér "Robotov" Carlos Saldahna, ktorí sa podieľali na natáčaní "Doby ľadovej" začali mapovať príbeh "Robotov". Ich skúsenosti z "Doby ľadovej", akokoľvek boli plodné a náročné, nestačili na ich prípravu na nový film. "Roboti" sú omnoho zložitejší film, než "Doba ľadová", hovorí Saldahna. "Príbeh, postavičky, scéna - všetko - bolo na inej úrovni v porovnaní s tým , čo sme doposiaľ robili. V "Dobe ľadovej", sme mali obrovské priestory s bielym pozadím a len s tromi hlavnými postavičkami. V "Robotoch" sme vytvorili masívne, niekoľkoúrovňové mesto a omnoho viacej postavičiek. A každá z postavičiek mala dôležitý detail, ako malé kúsky hrdze alebo oškretú farbu."
Podľa animátora Foxov Chrisa Meledandriho, téma poviedky rezonuje s "Robotmi". "Je to o snoch, ktoré rodičia snívajú o svojich deťoch," hovorí. "Tieto dramatické vyjadrenia sú rozprávané humorne. Odohrávajú sa vo veľkom komediálnom rámci, ktorý je vizuálne atraktívny a originálny. Nič také sme doposiaľ nevideli."
ZOZNÁMTE SA S "ROBOTMI"
Ako vyzerá robot? Videli sme nespočetné množstvo mechanických bytostí v nespočetných sci-fi filmoch, v televíznych programoch - dokonca aj v divadelných predstaveniach. Niektoré boli hrozivé, iné pôsobili dobre. Ale pre tento nový, počítačom animovaný celovečerný film sa Chris Wedge odhodlal vytvoriť mechanické bytosti, aké ešte nikto nikdy nevidel. Wedge vedel, že to nebude jednoduché.
William Joyce navrhol niekoľko hlavných postáv tak, aby vyzerali zábavne a rozmarne. Ich zmysel pre hravosť, v kombinácii s podobou, ktorú im dala spoločnosť Blue Sky - dodala im realizmus, herecké a animátorské výkony, to všetko významne prispelo k uskutočneniu Wedgeovej predstavy.
"Roboti" sa zhromažďujú okolo Rodneyho Copperbottoma, ktorému Wedge a filmoví tvorcovia naplánovali cestu do veľkého mesta, aby nasledoval svoje sny a stal sa významným vynálezcom. "Rodney je ako každý človek - každý robot - s ktorými sa môžeme stotožniť," hovorí Wedge.
Wedge si pri hľadaní predstaviteľa Rodneyho prestavoval niekoho atraktívneho a zábavného, možno niekoho trochu výnimočného. "Ewan McGregor spĺňal toto všetko a nielen to," hovorí Wedge. "Dodáva Rodneymu niečo, čo jeho postavu obohacuje o ďalšiu dimenziu. Jeho melodický, expresívny hlas sa presne hodil pre Rodneyho."
"Rodney má milú vidiecku naivitu a vášeň, s ktorou bolo radosť hrať," hovorí McGregor, ktorý videl v postave tak trochu sám seba. "Rodneyho cesta do Mesta Robotov mi pripomínala moju prvú návštevu Londýna," hovorí herec, ktorý sa narodil v Crieffe v Škótsku.
Rodney nachádza v Meste Robotov mimo iného... lásku... v kovovej podobe dynamickej a prefíkanej Cappy, cez jej nablýskaný dokonalý exteriér. Cappy rovnako ako Rodney pochádza z robotníckej rodiny (jej otec bol vysávač a matka príslušenstvo). Rodney sa okamžite zamiluje do krásnej robotky a Cappy si tiež Rodneyho obľúbi.
Navrhnúť Cappy bol oriešok, pretože hlavný animátor Michael Thurmeier poznamenáva, "Ako urobíte krásneho robota?"
Držiteľka Oscara® Halle Berryová nahovorila Cappy a veľmi obdivovala svoju vlastnú filmovú podobu. "Cappy je veľmi nedotknuteľná," hovorí Berryová.
"Halle je úžasný herec," hovorí Wedge. Jej talent z nej skrátka vyžaruje a počujete jej to na hlase."
Rodney prichádza do Mesta Robotov uskutočniť svoj sen o tom, že sa stane významným vynálezcom a pátra po ikonickom géniovi Bigweldovi. Wedge a animátori prisúdili Bigweldovi nadživotnú osobnosť, aby sa zmestil do veľkých oblých tvarov pôvodných náčrtov Williama Joycea. "Bigweld je ikonická postava, tak sme potrebovali aby ho zahral zábavný herec," hovorí Wedge. "Mel Brooks má všetky vlastnosti, ktoré sme pre Bigwelda potrebovali - a viac."
Brooks si užil "Dobu ľadovú" a bol viac než šťastný, keď dostal príležitosť nahovoriť Bidwelda. "Scenár na "Robotov" bol pozitívny a jedinečný a ja som vedel, že s Chrisom Wedgeom som v dobrých rukách," hovorí Brooks. "Plus som vedel, že sa to bude páčiť aj mojej šesťročnej vnučke."
"S Bigweldom zastávame rovnakú filozofiu - že všetko je možné," pokračuje Brooks. "Obidvaja si myslíme, že musíme veriť, musíme byť dôslední a ísť za svojimi snami."
Rodney je prenasledovaný zločincom Ratchetom, prezidentom spoločnosti Bigweld Industries. Ratchet sa pozerá na robotov, ako je Rodney ako na "zastaralé", zrelé do starého železa a vďaka svojej posadnutosti pre ladné krivky, pripravuje svoj diabolský plán zbaviť mesto zhrdzavených robotov.
Filmári sa výborne bavili, keď privádzali postavu Ratcheta k životu. Podľa Wedgea poňal Greg Kinnear postavu Ratcheta ako kombináciu humoru a empatie.
"Greg sa do tejto úlohy vžil, vzal do úvahy Ratchetov homor a skutočnosť, že táto postava je v podstate vo svojom najhlbšom vnútri neistý, neurotický mamičkin maznáčik," hovorí režisér. "Pochopíte, prečo sa stal Ratchet tým, kým je: nič, čo kedy Ratchet urobil, jej nebolo dosť dobré. Greg z neho urobil mnohorozmernú postavu."
Podľa mňa Ratcheta nikto nechápe," hovorí Kinnear. "Je to diabol? Nie! Možno, že ničí starých, nemoderných robotov, ale keď ho spoznáte, je to stále slušný chlapík. Chce len urobiť radosť svojej matke - ktorá je len tak náhodou Jim Broadbent. Tak je to, Jim Broadbent hrá moju matku. Nikdy mi nenapadlo, že budem mať príležitosť to povedať...
Ale hrať Ratcheta bola naozaj veľká sranda," pokračuje Kinnear. Neboli žiadne inštrukcie kam až môžem s touto postavou zájsť, pretože neexistuje žiadny prototyp pre robota, ktorý vedie nejakú spoločnosť. Aspoň pokiaľ ja viem."
Ratchetova diabolská a intrigánska matka, Madame Gasketová, je zloduch všetkých zloduchov. Gasketová vedie podzemný robotí Chop Shop. Miesto, odkiaľ sa zastaralí roboti málokedy vracajú. Ona a jej syn v duchu vidia svet, kde majú všetci roboti najmodernejšie a najlepšie súčiastky. Zatiaľ, čo aj Gasketová je zložená zo starých zhrdzavených súčiastok a žije na "zlej strane koľají" - v najhlbších útrobách Mesta Robotov.
Ako sme hovorili, Jim Broadbent, držiteľ Oscara® za najlepší mužský herecký výkon za vedľajšiu úlohu vo filme "Iris", nahovoril túto úpornú démonickú matku. "Videli sme Jima vo filme "Moulin Rouge", hovorí koproducent Jerry Davis. "Chceli sme ten typ energie pre Madame Gasketovú a Jim nám poskytol všetko, čo sme potrebovali."
Chop Shop Gasketovej je to posledné miesto, kde by chceli zastaralý roboti, ako príslušníci "Hrdzávcov" skončiť. "Hrdzavci" potrebujú stále opravy - zo všetkých najviac Fender. Najdivokejšia postava z filmu Fender sa neustále rozpadáva - doslova stráca ruky, nohy, dokonca aj hlavu.
Podľa Wedgea, túto postavu dokáže oživiť jedine Robin Williams. "Robin je komediálny génius, ktorý neurobí nič dvakrát rovnako," hovorí Chris Wedge. Je stále svieži a veselý, a preto nie je žiadne prekvapenie, že filmu dodáva komediálny ráz."
Williams bol nadšený tým, že sa vracia k animácii. "Sranda na filme "Roboti" spočíva hlavne v tom, že si tam každý nájde niečo - deti, mládež a dospelí. A všetko to funguje."
Postava Fendera je doslova uzlíček súčiastok - z ktorých viaceré neustále stráca," hovorí Williams. "Musí byť chmaták - neustále potrebuje nové súčiastky, pretože stráca tie, ktoré má. Neustále sa vylepšuje, akonáhle je nové súčiastky "dostať". Rád na to myslím, akože si ich požičiava. Nepoužil by som slovo "kradne".
Williams, ktorý absolvoval Juilliard, tiež dostal šancu využiť svoje hudobné a divadelné skúsenosti, pospevuje si veselú improvizáciu na pieseň "Spievanie v daždi" (Singing in the Rain) - nazvanú "Singing in the Oil."
Ďalším prominentným Rusties je Piper, Fenderova sestra. Neustále frustrovaná tým, že ju ostatní Rusties neberú vážne, bezprestania každému dokazuje svoje kvality. Aj tu sa návrhári náramne bavili vytváraním jej postavy, urobili jej topánky zo sprchových hadíc.
Jedna z dnešných najžiarivejších mladých hviezd Amanda Bynesová (z úspešného seriálu WB "What I Like About You") nahovorila Piper, ktorá sa podľa Bynesovej stane vzorom pre všetky dievčatá. "Piper je naozaj silná - tvrdá sušienka, ale sladká," hovorí Bynesová. Bavilo ma ju nahovoriť, ale najviac som na nej ocenila, že hovorí niečo naozaj dôležité: že sa máte mať radi takí, akí ste a nie sa štylizovať do takého tvaru, v akom by vás chceli vidieť ostatní. Je to báječné posolstvo."
Podľa Wedgea sa Bynesová na Piper dokonale hodí. "Dievčatá naozaj reagujú na Piper a ja viem, že hlavne vďaka Amandinmu výkonu a vďaka tomu, že je herečka, ktorú majú mladí ľudia radi."
Do skupiny Rusties patrí tiež Crank Casey (nahovoril ho Drew Carey), paranoidný, pesimistický čudák, ktorý vždy vidí pohár napoly prázdny. Lug (Harland Williams), nežný obor s veľkým srdcom a tichý Diesel, ktorý hľadá hlasovú schránku.
Rusties (Hrdzavci) žijú v pestrofarebnej oblasti pracujúcej triedy, v útulnom dome tety Fanny. Láskavá teta Fanny (Panimanda), ktorej sa tak hovorí pre jej masívny zadok, trvalo vráža do vecí, pretože nevie odhadnúť rozmery alebo umiestnenie svojho pozadia. Skrátka ten byt nie je dosť veľký pre panimandu tety Panimandy (Fanny).
Jennifer Coolidgeová debutovala nahovorením tety Fanny. "V duši som veľké dieťa, tak som prekvapená, že mi trvalo tak dlho než som účinkovala v animovanom filme," hovorí hviezda z "Pravej blondínky".
"Jennifer nás úplne okúzlila," hovorí Wedge. "Prišla na čítanú skúšku a videli sme, čo si myslí. Vo svojej postave sa absolútne zabývala. Naši animátori tým ohromne veľa získali."
VITAJTE VO SVETE ROBOTOV
Filmoví tvorcovia vytvorili nádhernú mechanickú metropolu - Mesto Robotov - vysnený domov Rodneyho a jeho osudu - mnohovrstvové vertikálne konštruované mesto, obsahujúce niekoľko sociologických vrstiev. Na úpätí Mesta Robotov leží nízky a špinavý svet Madame Gasketovej a jej Chop Shop. Na tejto úrovni prevládajú ťažké trámy a iné masívne podporné štruktúry. Ak sa presunieme o poschodie vyššie, ocitneme sa vo svete Rusties, všedných robotov, ktorí sa len snažia prežiť.
Pokračujeme ďalej, niekoľkými ďalšími vrstvami, kde žijú a pracujú roboti strednej triedy, dostaneme sa na najvyššiu úroveň Mesta Robotov. Tu žije robotia smotánka.
"Mesto Robotov , je rovnaké, ako iné veľké mestské zoskupenie," hovorí Martino. "Obsahuje širokú škálu návrhárskych vplyvov - od Art Deca cez automobily päťdesiatych rokov k uhladenému, moderne vyzerajúcemu designu."
POST - PRODUKCIA
Strihanie, zvuk a hudba boli základnými prvkami post produkčného procesu filmu. Hudobný skladateľ John Powell, ktorý pracoval na filmoch "Shrek", "Shrek 2", "Italian Job" a "The Bourne Identity" zložil filmovú hudbu, bohatú na hudobné prvky inšpirované filmovým mechanickým svetom. Hudba je dymamická, ale aj tak veľmi oduševnená.
"Nakoniec," hovorí Chris Wedge, "som chcel, aby film "Roboti" vyzeral a pôsobil tak, ako sme sa cítili, keď sme s filmovým štábom do miesta nazývaného Mesto Robotov prišli, natočili sme tam film a potom sme ho priviezli späť do Blue Sky, na spracovanie.
Chcel som, aby diváci prepadli ilúzii, že Mesto Robotov existuje a že postavy sa objavia aj pri uvedení filmu do kín v marci."