PREVIEW: KRUH 2 - STRACH SA UZATVÁRA |
PREVIEW: KRUH 2 - STRACH SA UZATVÁRA |
Pred dvoma rokmi filmových divákov šokoval hororový film Kruh, remake kultového japonského hororu "Ringu", režiséra Hideo Nakatu. Kruh zaznamenal nečakaný a na svoj žáner až nevídaný úspech na celom svete.
Teraz dostal režisér Nakata príležitosť natočiť v produkcii DreamWorks Pictures pokračovanie. Príbeh sa odohráva šesť mesiacov po hrôzostrašných udalostiach, ktoré rozpútala videokazeta so zdanlivo nevinným obsahom. Hlavná aktérka prvého Kruhu, investigatívna novinárka Rachel Kellerová (Naomi Watts) so synom Aidanom opustí Seattle a presťahuje sa do tichého mestečka v Oregone v snahe zabudnúť a začať nový život. Na minulosť sa ale tak ľahko nedá zabudnúť obzvlášť, keď v okolí dôjde k niekoľkým podozrivým úmrtiam a na mieste činu policajti nájdu neoznačenú videokazetu. Rachel si uvedomuje, že pomstychtivá Samara sa vrátila, aby opäť roztočila kruh nenávisti, teroru a smrti.
Každý, kto sa pozrie na desivé Samarino video, presne za sedem dní zomrie. "Nešťastná sedmička" prenasledovala aj filmový štáb pri natáčaní, pretože presne týždeň po začatí natáčania zaplavila voda z prasknutého potrubia kancelárie produkcie a takmer zničila doterajšiu prácu filmárov.
Producenti Walter F. Parkes a Laurie MacDonald sa angažovaním Hideo Nakatu pokúsili ozvláštniť pokračovanie Kruhu špecifickými vizuálnymi postupmi, ktorými je Nakata známy nielen v rodnom Japonsku. Jeho prednosťou je nenápadnosť, s akou dokáže v divákoch vyvolať strach. Banálne a rutinné prvky všedného dňa - zvoniaci telefón, otvorený vodovodný kohútik, dokáže do deja zapracovať tak, že všetkým divákom naženie strach.
V Kruhu 2 sa stretávajú klasické ázijské duchárske príbehy s technológiou dvadsiateho prvého storočia, čím sa príbeh a spôsob jeho spracovania výrazne líši od väčšiny hororov, ktoré sa v posledných rokoch objavili v kinách. Nech už poznáte žáner hororov akokoľvek dobre, na toto nemôžete byť pripravení...
O PRODUKCII
V roku 1998 natočil japonský režisér Hideo Nakata film "Ringu", ktorý bol označený ako japonský horor (J-horror), čo znamenalo odlišný štýl hrôzostrašného filmu, ktorý sa viac sústreďoval na príbeh a charaktery hrdinov, než na zvláštne efekty a strašidelné bytosti - a stal sa centrom pozornosti ázijského filmového publika. Film vznikol podľa seriálovej predlohy "Ringu" japonského autora hororov Koji Suzukiho a mal veľký kasový úspech. Stal sa v histórii japonského filmu najnavštevovanejším filmom a bol inšpiráciou pre vznik dvoch pokračovaní.
V "Ringu" sa miešali tradičné ázijské strašidelné príbehy a mytológia s technikou 20. storočia a vymanil sa z formálnych prvkov akčných hororov zobrazovaniu príšer, čo bolo obvyklé v množstve filmov podobného žánru v posledných niekoľkých desaťročiach.
Úspech filmu "Ring" inšpiroval produkčnú spoločnosť DreamWorks Pictures k natočeniu filmu "Kruh (The Ring)" s Naomi Wattsovou v hlavnej úlohe, ktorý sa prekvapivo stal jesenným hitom v roku 2002. Americké publikum objavilo a obľúbilo si fenomén, ktorý už uspel v Ázii. Pri filme "Kruh 2" sa producenti Walter F. Parkes a Laurie MacDonaldová rozhodli obrátiť k japonskému zdroju a požiadať, aby sa réžie filmu ujal sám Hideo Nakata. Pre japonského tvorcu to znamenalo jeho americký debut. Vo svojej rodnej krajine natočil popri obidvoch dielov filmu Ring, tiež film "Kaosu" (Chaos) a film "Honogurai Mizu No Soko Kara" (Temné vody) a momentálne sa uvažuje aj o americkej verzii obidvoch týchto filmov.
Nakatove filmy založili tradíciu celkom nového poňatia hororu, kde sa pozornosť sústreďuje predovšetkým na témy pomsty a zla, pričom na prvom mieste je tušenie skrytej hrôzy. V špeciálnom vydaní Magazínu Time v apríli 2004 bol medzi stovkou najvplyvnejších osobností na svete menovaný v kategórii umenia a herectva Hideo Nakata, práve za pôsobivý štýl ázijských strašidelných filmov.
Do filmu "Kruh 2" vložil režisér Nakata mnoho zo svojej rozprávačskej techniky z predchádzajúcich diel: samostatnú matku, osirelé deti, pomstychtiví duchovia, vodu a pôsobenie techniky na spoločnosť. V Nakatovom podaní sú banálne predmety každodenného života - zvoniaci telefón, otočenie kohútika - z týchto symbolov nastávajú podozrenia a hrozné obavy, čo bude nasledovať. Celkom bežná situácia sa náhle zmení na horor.
V roku 2002 film "Kruh" predstavil hrdinku Rachel Kellerovú so synom Aidanom, ktorí sa stali obeťami enigmatického zla, ktoré si vyžiadalo ako smrteľné obete štyroch mladých ľudí. Vo filme je ťažiskom rozprávania duch Samary Morganovej. - Ako malé dievča bola pred 25 rokmi zvrhnutá do podsvetia, v ktorom je doteraz zakliata a z ktorého prostredníctvom telepatických schopností nadväzuje styk so svetom živých, za pomoci súčasnej techniky, predstavovanej videokazetou. Akonáhle akákoľvek obeť uvidela dvojminútovú montáž surrealistických obrazov, zachytených na videokazetu, bezprostredne plynúceho zo Samarinho podvedomia - zazvonil telefón a Samara hrozivo oznámila "sedem dní", čo znamenalo, že tomu, kto videl videozáznam, ostáva už len týždeň života.
Keď Aidan videl videokazetu a začal ubiehať onen týždeň, Rachel zistila, že sa dá zabrániť uskutočneniu Samarinej kliatby tým, že sa urobí kópia videokazety. Rachel a Aidan prežijú - lenže originál videokazety stále existuje.
Pokračovanie opäť uvádza na scénu Rachel Kellerovú so synom Aidanom a opäť ich stelesňujú Naomi Wattsová a David Dorfman. Vo filme ďalej hrajú austrálsky herec Simon Baker, ktorý si zahral Maxa Rourka, majiteľa a vydavateľa miestnych novín v Astorii - The Daily Astorian, kde práve novinárka Rachel pracuje. Najprv je Max k Rachelinmu strachu skeptický, ale postupne je zatiahnutý do okruhu Samarinho teroru, ktorý sa stupňuje.
Pri prvom hľadaní skutočného Samarinho pôvodu sa Rachel stretáva so záhadnou ženou menom Evelyn, ktorá je pacientkou psychiatrického ústavu v Seattly. Evelyn so svojimi dlhými čiernymi vlasmi a bielym oblečením pripomína dospelú Samaru - vo filme ju hrá držiteľka Oscara® Sissy Spaceková (herečka je považovaná za legendárnu hororovú postavu, vzhľadom k jej nezabudnuteľnému výkonu vo filme režiséra Briana de Palmu "Carrie", z roku 1973, podľa novely Stephena Kinga).
Elizabeth Perkinsová, hlavná predstaviteľka filmov "Veľký" a "Flinstonovci", hrá Dr. Emmu Templeovú, psychiatričku z nemocnice v Astorii, ktorá je vážne znepokojená, keď k nej privezú Aidana s divným prípadom mimoriadneho podchladenia. Emily VanCampová, (tri roky hrala Amy Abbottovú v seriáli spoločnosti Warner Bros. "Everwood") sa objavuje už na začiatku filmu ako teenagerka Emily, ktorá prežila traumatizujúci zážitok s prekliatou kazetou.
Rachelinou bohyňou pomsty a zloduchom filmu je Samara Morganová, utopené dievča s dlhými čiernymi vlasmi a pomstychtivým, zlým pohľadom, oblečená v strašidelnej bielej košeli. V "Kruhu 2" uvidíme Samaru len v jej príšernej podobe a jej vznik si denne vyžiadal päťhodinovú prácu v maskérni. K stvárneniu tejto postavy si filmári zvolili Kelly Stabelsovú, ktorá v prvom "Kruhu" bola jednou z troch predstaviteliek zlej Samary.
Maskér Rick Baker - šesťnásobný držiteľ Oscara® za špeciálne masky, vytvoril hroznú podobu Samary, aj masky jej znetvorených obetí v prvom "Kruhu" a spolupracoval aj na "Kruhu 2". Dostal za úlohu premeniť Kelly Stabelsovú, atraktívne dievča vo veku okolo 20 rokov, v príšerné stvorenie, ktoré dlhé roky existuje len v šere podsvetia.
Dlhé hodiny, ktoré strávila Stabelsová v maskérni, sa začínali tým, že celá bola osprejovaná bielym make-upom, aby sa docielila jej smrteľná bledosť. Potom jej maskéri namaľovali presvitajúce cievy a ešte scelili make-up, než jej pripevnili najcharakteristickejší doplnok, dlhé tmavé vlasy. Pri natáčaní boli použité dve parochne z naozajstných vlasov, pretože jedna bola vždy príliš strapatá, hlavne pri natáčaní "vodných" scén. Stablesová dostala tiež biele kontaktné šošovky, ktoré vytvárali ilúziu slepého pohľadu. A keď si potom takto upravené dievča oblieklo charakteristickú Samarinu dlhú bielu košeľu, zavŕšila sa jej premena v diabolskú príšeru.
Natáčanie "Kruhu 2" sa začalo 13. mája 2004. Prvé tri týždne sa filmovalo na rôznych miestach v okolí Los Angeles. Spravodajská miestnosť v historickej budove novín Los Angeles Herald Examiner poslúžila ako interiér miestnych novín v Astórii, ktorých majiteľ Max Rourke (Simon Baker) zamestná Rachel Kellerovú (Naomi Watts), ako novú redaktorku. The Daily Astorian, skutočný miestny denník občanov v Astórii, štát Oregon - prepožičal filmárom svoje meno k použitiu vo filme.
Ďalšie motívy sa natáčali v južnej Kalifornii, napr. historický bytový komplex v districte Mid-Wilshire, kde je ženský útulok. Rachel práve tu hľadá kľúč k záhade Samarinho detstva. Dievča sa utopilo v studni pred 25 rokmi.
Natáčanie potom pokračovalo v oregonskej Astórii, ktorá bola vybratá práve pre svoje prevažné chmúrne počasie, ktoré v súlade s príbehom prepožičalo filmu charakteristickú zlovestnú atmosféru. Astória sa nachádza na polostrove a jej vzhľad ovplyvňuje blízkosť vody - a tá je zas hlavným aspektom filmu. To bol tiež rozhodujúci prvok pri voľbe tohto kraja pre natáčanie, ktoré prebiehalo, ako v meste, tak v priľahlých lokalitách, vrátane hraničiaceho štátu Washington.
Prvé tri dni natáčania prebiehali v neustálej hrozbe dažďa, v drevenom kostole St. Mary of McGovan, z roku 1904, vzdialenom 2 míle od monumentálneho mostu Astória, ktorý cez rieku Columbia spája mesto so štátom Washington. Priľahlá trávnatá pláň sa pri filmovaní premenila na poľnohospodársky trh, kde Rachel, krátko po svojom príchode do mesta s Aidanom, stretne Maxa a niekoľko tunajších zaujímavých obyvateľov. Väčšina statkárov, remeselníkov a kolotočiarov sa regrútovala z miestnych občanov, pre túto scénu bolo najatých viac než 250 komparzistov. V tejto oblasti bolo tiež natočené strašidelné stretnutie auta s Rachel a Aidanom so stádom mohutných parohatých samcov vysokej zveri. Z prvého "Kruhu" si pripomeňme scénu so splašeným koňom. Útok jeleňov v "Kruhu 2" má pripomenúť osudové spojenie zvierat so Samarinou zlou energiou. Výber vysokej zveri je charakteristický pre režiséra Nakata. V Japonsku totiž zaujíma medzi ostatnými zvieratami zvláštne postavenie. V starých dobách bola dokonca pokladaná za posvätnú, jelene boli považované za poslov bohov, ktorí mali byť uctievaní. A dodnes sú určitými národnými symbolmi. Scéna je pozoruhodná tiež preto, že zatiaľ nebola nikdy podobným spôsobom pri filmovaní prezentovaná vysoká zver. Jedna z vizuálne najzložitejších scén filmu bolo stretnutie Rachel s parohatým samcom. Tá však bola vytvorená až v postprodukcii v počítači, za supervízie Betsy Patersonovej a jej teamu počítačových animátorov spoločnosti vizuálnych efektov Rhytm & Hues.
Súčasne s prvým štábom natáčal aj druhý štáb, ktorý viedol režisér Mark Vargo, útoky vysokej zveri a iné scény v Štátnom parku Fort Stevens a tiež na miestach, kde sa odohrávali scény na Morganovom ranči v prvom filme "Kruh" v štáte Washington.
Po dokončení práce v Astórii sa štáb vrátil do Los Angeles a pokračoval v štúdiu Universal a L. A. Center Studios. Jednou z najkomplikovanejších scén, ktorá si vyžadovala naozajstnú vynaliezavosť pracovníkov divízie zvláštnych efektov sa odohrávala v zamknutej kúpelne u Maxa. Aidan bol vo vani. Na prvý pohľad sa zdalo, že v tomto priestore neplatí zemská príťažlivosť, pretože voda pokrývala strop a steny v miestnosti, ale nebola vo vani, kde by mala byť, až do chvíle, než sa v prívale zniesla dole a zamočila Aidana aj Rachel.
K vytvoreniu tejto scény vybudoval Peter Chesney so svojim teamom obrátenú dekoráciu miestnosti kúpelne, v ktorej bolo natiahnutých viac než sto tenkých drôtov, ktoré pridržiavali uteráky a záclony, aby to vyzeralo, ako keby normálne viseli. Potom zavodnili strop, ako malý bazén. Do miestnosti postavili sériu dlhých štíhlych nádrží z plexiskla, aby cez ne bolo možné nasvietiť dekoráciu. Nádrže boli pripojené na časový spínač, ktorý ich spájal z jednej strany miestnosti k druhej, takže sa zdalo, že voda postupne nateká určitým smerom. V sekvencii stretnutia vody bolo použitých viac kamier a snímanie bolo zrýchlené, takže výsledný obraz bol potom spomalený.
Pre mnohých divákov filmu "Kruh" bola jeho forma s obrazmi rovnako pôsobivá, ako príbeh sám. Kombinácia atmosféry, vysoko štylizovaných obrazov a osvetlenia, oválne zrkadlá, riadkovanie na televíznej obrazovke, rebríčky, hmyz, tečúca voda a vysoké stromy sa stávali ikonami, ktoré ovplyvňovali celkové vnímanie filmu, hlavne pokiaľ ide o priaznivcov hororových žánrov. Tieto vnútorné atribúty rozprávania sú pre publikum rovnako dôležité ako príbeh a charaktery postáv.
Výtvarník Jim Bissel (známy filmami ako "E. T.", "Jumanji" a i), zvolil pre "Kruh 2" paletu farieb modrej a zelenej, odvodenú od charakterov severozápadného pobrežia Pacifiku, aby ešte viacej zdôraznil tému vody. Táto farebná tonalita prestupuje celým filmom od farieb prírodných lokalít až po osvetlenie a zariadenie dekorácií.. Kameramanom je Gabriel Beristain, známy svojou výnimočnou prácou vo filme "Caravaggio" a "Dolores Claiborne". Natáčanie v lokalitách Astórie pri neustálych premenách počasia - daždivo, slnečno - si vyžadovalo veľkú pohotovosť pri nasvietení scény. Záverečné scény vo filme "Kruh 2" sa odohrávajú pri Samarinej studni a v jej vnútri. Táto náročná dekorácia bola vytvorená v ateliéroch losangelských Centre Studios.
Sekvencia, kedy sa Wattsová šplhá vnútrom studne, si vyžiadala dôkladnú kaskadérsku prípravu a pre zábery, kedy sa Samara šplhá vnútrom studne ako pavúk, bola angažovaná mimoriadne schopná kaskadérka Bonnie Morganová, ktorú filmári využili pri natáčaní filmov ako "Minority Report" a Muži v čiernom 2".