PREVIEW: OSTROV

PREVIEW: OSTROV

článok



Lincoln Six-Echo (McGregor) a Jordan Two-Delta (Johansson) sú len dvomi zo stoviek obyvateľov pokojného špeciálneho zariadenia v polovici 21-ho storočia. Každodenný život všetkých obyvateľov tohto bezpečne kontrolovaného prostredia je zdanlivo pre ich vlastné dobro, monitorovaný. Jediná cesta von - a zároveň posledná nádej, ktorá im zostáva - je byť vybraný pre cestu na "Ostrov" - posledné nekontaminované miestečko na svete po ekologickej katastrofe, ktorá údajne zničila životy všetkých ľudí na planéte… okrem ich.

Lincolna v poslednej dobe neustále prepadávajú nevysvetliteľné nočné mory. Je nepokojný a bez prestania v ňom narastajú otázniky o veciach, ktoré obmedzujú jeho život. No ešte nie je celkom pripravený na pravdu, keď ho jeho rastúca zvedavosť privedie k strašnému odhaleniu, že všetky informácie o jeho existencii sú lož, že Ostrov je nemilosrdný podfuk… a že on, Jordan a každý, koho poznajú je momentálne viac cenný mŕtvy ako živý. S ubiehajúcim časom sa Lincolnovi a Jordan podarí uniknúť von, do sveta, ktorý nikdy nepoznali. Krátko po tom, ako sa dostanú von, mimo sliedivých pohľadov inštitútu sa nevinné priateľstvo, ktoré zdieľajú, začína prehlbovať. Ale so silami spoločenstva, ktoré sa ich snaží neustále dopadnúť, Lincoln a Jordan majú prvoradú úlohu: prežiť.

Preview: Ostrov Preview: Ostrov Preview: Ostrov


TVORBA OSTROVA

Keď sa filmári po prvý krát pustili do "Ostrova", nemohli ani tušiť, že vytvárajú futuristickú, sci-fi akciu o ľudskom klonovaní, ktoré kolíše na hranici nemožnosti. Producent Walter F. Parkes tvrdí: "Vyvŕbilo sa to tak, že sme urobili moderný thriller."

Je až neuveriteľné, ako rýchlo sa realitou stáva to, čo bolo ešte prednedávnom nepredstaviteľné, takže časový priestor, do ktorého scenárista Caspian Tredwell-Owen po prvý krát zasadil príbeh bol posunutý na koniec 20-teho storočia. Režisér a producent v jednej osobe Michael Bay vyhlasuje: "Potrebovali sme to preniesť späť, povedzme o 20 rokov dopredu. Je to oveľa strašidelnejší východiskový bod, ak je to hneď za rohom, a stáva sa to oveľa viac prístupnejšie."

Parkes dodáva, "Žijeme v dobe, kedy sa vedecké pokroky dejú hyper-rýchlo, je to geometrický pokrok, takže príbeh sa stáva menej ohromujúci čím viac do budúcnosti ho posúvame. Keď vezmeme do úvahy vývoj, o ktorom počúvame a čítame, je celkom možné, že toto sa môže stať o takých 15 až 20 rokov. Netvrdíme, že sa to dostane až  k tomuto bodu… ale je to technicky možné."

Caspian Tredwell-Owen tvrdí, "Ľudské klonovanie sa uskutoční, je to neodvratné. Niekto to urobí - legálne či nelegálne, je len otázka, kto to urobí prvý. Veda je poháňaná zvedavosťou, no v určitom rozsahu je tiež poháňaná dopytom a dopyt už jestvuje. Už dokážeme vypestovať ľudské orgány v častiach a kúskoch mimo tela, ale čo ak môžete mať duplikát, presnú podobu, ktorá vám dokáže darovať orgán alebo časť svojho tela bez nejakých zjavných dôsledkov?"

Keď sa pôvodný scenár "Ostrova" dostal do pozornosti producenta Waltera F.Parkesa a vedúceho výroby Laurie MacDonalda, hneď sa snažili zlepšiť veľmi odlišný príbeh o ľudskom klonovaní. Parker sa vyjadruje: "Čo nás okamžite zaujalo na tomto scenári bolo, že namiesto pohľadu výskumníka alebo vonkajšieho pozorovateľa, "Ostrov" je vnímaný z pohľadu samotných klonov. To nás upozornilo na skvelý spôsob ako rozprávať príbeh oveľa emocionálnejším a osobitným spôsobom, pretože na tejto úrovni je to o vede , ktorá sa kazí, ale je to aj o pozeraní sa na svet cez tie nevinné oči."

Pôvodný scenár sa prvý krát dostal k režisérovi Michaelovi Bayovi priamou cestou cez riaditeľa Dream Works Stevena Spielberga. Bay spomína," Steven mi raz v noci zavolal a povedal: "Posielam ti scenár, dnes v noci ho musíš prečítať."  Dostal som ho až niečo okolo 11:00 a mal 140 strán, ale prečítal som ho na posedenie a skončil som okolo tretej ráno. Naozaj sa mi páčil, tak som mu neskôr v to ráno zavolal a povedal som: "Urobím to."

Parkes hovorí, že bolo niekoľko dôvodov, prečo bol práve Michael Bay jediným režisérom, ktorý spadal do úvahy aby riadil "Ostrov". Vie sa sústrediť, má élan, je kreatívny, má sebadôveru a technickú kvalifikáciu aby mohol zvládnuť výrobu takej veľkosti, takže to bol perfektný výber. Tento príbeh prichádza s obrovskými výzvami pre produkciu - mnoho prostredí, stovky doplnkov, obrovské scény, digitálne efekty, fyzické efekty… jednoducho všetko. Je len málo režisérov, ktorí sú schopní so všetkým sa vysporiadať a nepohorieť na tom.  Michael to dokáže urobiť všetko - doslova pozná prácu každého na pľaci a jednoducho vyžaruje zvláštny druh energie z režisérskej stoličky…nie, že by stále sedel," smeje sa Parkes. "Vo viacerých smeroch je ako veľké dieťa s úžasným zmyslom pre hravosť. Nasadzuje tým tón a prináša úžasnú energiu na pľac, ktorá sa podľa môjho názoru prenáša aj do filmu. Je to taká nákazlivá vec."

"Myslím, že Michael je skvelý režisér," tvrdí producent Ian Bryce. "Je to umelec obdarený úžasným okom, skutočne vie, ako natáčať a natáča rýchlo. Pre veľa vecí je snom producenta, pretože prichádza vždy pripravený a môže hneď začať, a dokáže za jeden deň zvládnuť obrovské množstvo práce. Pre mňa bola úžasná skúsenosť s ním pracovať."

Od chvíle kedy prišiel na "Ostrov," Bay vedel, že musí balansovať medzi dvoma rozličnými prístupmi k filmu. "Chcel som urobiť zábavný, páčivý letný film, ale zároveň s veľmi humánnym podtextom v príbehu, ktorý sa zaoberá celou tou otázkou, či môžeme mať klony. Môžeme? Určite sme nezamýšľali trieskať s tým ľuďom o hlavu, ale chcel som dať publiku príchuť morálnej otázky…a potom ich vziať na výlet."

Preview: Ostrov Preview: Ostrov Preview: Ostrov

OBYVATELIA OSTROVA

Porovnanie futuristického akčného thrilleru, pri ktorom vám búši srdce, a drámy na zamyslenie, ktorá nám ponúka morálnu otázku, ktorá sa stáva predmetom dnešných správ bol aspekt filmu, ktorý zaujal Ewana McGregora a priviedol ho k úlohe Lincolna Six-Echo v "Ostrove". "Vždy som hľadal niečo odlišné a toto bol veľký Americký akčný film, ale s niečím vo svojej podstate, čo sa nestáva vždy," hovorí McGregor.

McGregor pokračuje: "Hrám muža, nazývaného Lincoln, ktorý žije v usporiadanej, uzavretej spoločnosti, kde je za nich všetko rozhodnuté - čo si majú obliecť, čo majú jesť, kde pracujú… Všetko je kontrolované niekým iným. Hovorí sa, že vonkajší svet bol kontaminovaný, mimo jediného nádherného raja, ktorým je Ostrov. Periodicky sa opakuje lotéria, a ten, kto vyhrá ide na Ostrov, kde je jeho jedinou prácou udržovať populáciu, čo by bola pekná práca, keby ste ju naozaj dostali," usmieva sa.

"Veria, že budú žiť na Ostrove, a zatiaľ čo sa všetci zdajú byť spokojní. Mojou úlohou je byť tým, kto naruší stojaté vody a začne sa pýtať: Prečo je to tak? Kto o tom rozhoduje?" Keď je vybraná na ostrov Jordan, Lincoln vie, že ju musí zastaviť.

Jordan je Jordan Two-Delta, ďaľšia obyvateľka zariadenia, ktorú spája s Lincolnom blízke priateľstvo, napriek tomu, že nemá jeho podozrievavú povahu. Scarlett Johansson, ktorá hrá Jordan spozorovala: "Jordan je veľmi sladká a nevinná. Nepozná nič iné ako obmedzenia, v ktorých žije, vzdialená od sveta, o ktorom jej povedali, že je kontaminovaný."

Bay poznamenáva: "Jordan je celkom pasívna, čo sa týka obmedzení jej života. Verí, že jestvuje ostrov, ale k Lincolnovi ju viaže puto, a tak ide s ním, keď jej povie: "Neexistuje žiadny ostrov, musíš mi veriť."

Johansson hovorí: "Jordan je šokovaná, ale všetky inštinkty jej hovoria, aby šla s ním, tak ide. Verí mu viac ako priateľovi. Navzájom sa priťahujú - napodiv nie fyzicky, je to viac o spojení duší. Nevedia nič o sexuálnych intímnostiach. Sú celkom naivní, pretože žili v umelej bubline bez poznatkov z vonkajšieho sveta. Je to čarovný príbeh o láske, pretože ukazuje, že napriek všetkým zvláštnostiam, ľudia, ktorí majú byť spolu, sú."

Obyvatelia sterilného, pokojného zariadenia sa nemajú ako dozvedieť, že žijú hlboko pod úrovňou nekontaminovaného vonkajšieho sveta… alebo že to okolo nich je pre ten svet známe ako Merrick Biotech. Obyvatelia poznajú len meno Merrick, čo je meno človeka, ktorý sa zdá byť trochu benevolentný, hoci dotieravý a zaujíma sa o ich zdravie a celkovú pohodu. 
 
Jediná osoba v celom inštitúte, ktorej Lincoln skutočne dôveruje je pracovník menom  McCord (Steve Buscemi), ktorý sa priatelí s Lincolnom a príležitostne tajne prinesie pašovaný Tovar, napríklad alkohol. "McCord je jeden z mála ľudí v okolí, ktorý urobí chybu a spriatelí sa s "výrobkami." Cíti sa byť vinným pre to, čo sa deje v zariadení. Vie, že to nie je správne, ale robí si svoju prácu, pretože to jednoducho inak nejde," poznamenáva Bay. 

Preview: Ostrov Preview: Ostrov Preview: Ostrov

PODOBY OSTROVA

"Ostrov" sa odohráva v dvoch odlišných svetoch - kontrolovaný, jednofarebný, premyslený svet ubytovacieho zariadenia inštitútu, pomenovaný filmovými tvorcami ako Centerville, a farebný, nepredvídateľný svet okolo. Každá zložka výroby bola úmyselne vyrobená aby odrážala rôznorodé povahy týchto dvoch životných prostredí.  

Kameraman Mauro Fiore hovorí, že on a Michael Bay rozmýšľali ako pretvárať svetlá a kameru aby vyjadrovali rozpor.  "Podzemné prostredie je umelo nasvietené, chceli sme aby bolo cítiť ako veľmi klinicky…oveľa viac bieleho svetla, nedostatok farieb. Ale keď objavia vonkajší svet, je to tam farbami presýtené, pretože vidia slnko a prírodu po prvý krát. Chceli sme zachovať kontrast aj s kamerou. Na začiatku filmu sa nachádzame v tomto kontrolovanom prostredí, čiže sme sa snažili s kamerou veľmi chaoticky nehýbať ale držať ju viac napätú a faktickú. Neskôr, keď sme sa už pohybovali v reálnom svete sme pristupovali viac pohybovo a subjektívne, pričom sa viac používali ručné kamery."

Natáčanie "Ostrova" začalo na jeseň 2004 na púšťach Kalifornie a Nevady, kde sa Lincoln a Jordan po prvý krát vynoria z obmedzujúceho zariadenia do okolitého sveta. Walter Parkes hovorí: "Michaelovi sa páčila myšlienka, že keď sa hlavné postavy po prvý krát dostanú z uväznenia, sú v nehostinnom prostredí - nie je znečistený, ale ani ich nevíta. Ponúka nám to dvoj-stupňové odhalenie. Prvé, že vyšli von a uvedomili si, že vedia dýchať vzduch, ale stále je tu hrozivá krajina juhozápadnej púšte. Potom, keď sa dostanú do Los Angeles, sú ako deti v obchode s cukríkmi. Je to svet, ktorý si nikdy nevedeli ani len predstaviť." 
 

KONIEC NA ZAČIATKU
 
Walter Parkes poznamenáva, "Tento film nemal v úmysle byť vážnym prieskumom morálnych tém týkajúcich sa klonovania, ale vždy, keď sa tomu snažíte vyhnúť, nemôžete. Prenikajú do každého obrazu a na konci pochopíte, že to tak má byť."

Michael Bay sa vyjadruje, "Keď sme sa stretli kvôli tomuto filmu, prvá vec, čo som povedal bola, že chcem, aby ľudia opúšťali kino zamyslení: "Ak môžem mať klon, chcem ho?" Je to jedna z tých otázok, o ktorých sme pri tvorbe tohto filmu rozmýšľali. Všetci chceme žiť dlhšie, je to prirodzené… Ale za akú cenu?"  

 


autor press kit 16.8.2005
ROK VDOVY
[RECENZIA ]
HERETIK
[RECENZIA ]
3
Gladiátor II
GLADIÁTOR II
[RECENZIA ]
KONKLÁVE
[RECENZIA ]
RED ONE
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 24748
02 |
návšt. 6614
03 |
návšt. 6732
04 |
návšt. 5632
05 |
návšt. 4024
06 |
návšt. 3905
07 |
návšt. 4379
08 |
návšt. 7618
09 |
návšt. 3984
10 |
návšt. 2637
REBRÍČEK US
01 |
$32,0 mil.
02 |
$7,3 mil.
03 |
$5,3 mil.
04 |
$5,2 mil.
05 |
$4,2 mil.
06 |
$2,9 mil.
07 |
$2,8 mil.
08 |
$2,3 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$1,8 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.