PREVIEW: TEMNÁ VODA

PREVIEW: TEMNÁ VODA

článok



Nie je nič hroznejšie ako zistenie, že váš domov, vaša rodina, susedia, dokonca i múry a strop, ktoré vás obklopujú, sú proti vám. Presne ten pocit má Dahlia Williams vo filme nakrútenom podľa námetu autora hororovej klasiky Kruh.

Dahlia začína nový život so svojou päťročnou dcérou Ceci v byte v chátrajúcom dome na okraji New Yorku. Akoby však nestačili právne spory s manželom a jej psychické problémy, čoskoro zisťuje, že jej byt, ktorý mal byť ich útočiskom, žije svojim vlastným životom. Navyše z prázdneho bytu nad nimi sa ozývajú tajomné zvuky a presakuje z neho zlovestne tmavá voda. Dahlia začína mať podozrenie, že to ešte nie je všetko. Kto alebo Čo sa s ňou zahráva? Môže veriť svojim vlastným zmyslom a dokáže odlíšiť realitu od fantázie?

Temná voda, mrazivý príbeh psychologického teroru, ktorý skúma otázky typu kde žijeme, komu môžeme dôverovať a veci, ktorých sa najviac bojíme sa opäť vracia k poviedke uznávaného autora hororov Kojiho Suzukiho. Tá totiž už poslúžila ako predloha k úspešnému japonskému filmu Honogurai mizu no soko kara, ktorý v roku 2002 režíroval Hideo Nakata.

Suzuki a Nakata sú známi najmä vďaka filmu Kruh (The Ring), ktorý sa tiež dočkal hollywoodskeho remakeu s Naomi Watts v hlavnej úlohe. Zatiaľ čo v Kruhu zomrel (skoro) každý, kto si pozrel inkriminovanú videokazetu, Temná voda hovorí o strachu, ktorý je oveľa bližšie realite každodenného života dospelých. Je to príbeh modernej slobodnej matky a mestského bytu, ktorý sa doslova bortí prepletený spomienkami a zlobou.

Preview: Temná voda Preview: Temná voda Preview: Temná voda

Nezabudnuteľný hrôzu naháňajúci zážitok zo sledovania Nakatovho filmu priviedol producentov Billa Mechanica, Roya Leeho an Douga Davisona k myšlienke predstaviť príbeh širokému americkému obecenstvu. Mechanic spomína: "Film bol veľmi inteligentne urobený a súčasne naháňal divákom strach. Okamžite sme si spomenuli na klasické thrillery ako Rosemary má dieťatko, alebo The Shining (Osvietenie). Jeho téma opustenosti a izolácie by určite oslovila i americké publikum. Projekcia na mňa tak zapôsobila, že päť minút po jej skončení som kúpil práva na sfilmovanie."

Najdôležitejšie bolo preniesť hororový príbeh do newyorských reálií s charakteristickými americkými postavami a témami s tým, aby v najvyššej možnej miere zachovali jeho záhadnosť, úzkosť a nepokoj. Producenti preto oslovili skúseného scenáristu Rafaela Yglesiasa, ktorý síce nemal skúsenosť s hororovým žánrom, ale napísal scenáre k takým filmom ako boli Fearless (Bez strachu, r. Peter Weir), alebo Smrť a dievča (Death and the Maiden, r. Roman Polanski).

Jedným z hlavných dôvodov, ktoré Yglesiasa priťahovali bola možnosť vyskúšať si tento pre neho nový žáner. "Vždy som chcel napísať duchársky príbeh a teraz tu bola šanca vytvoriť pravý americký duchársky príbeh. Naši duchovia sú výnimočný v tom, že majú vždy nejaké nenaplnené potreby alebo túžby. V našom príbehu bola touto všetko ničiacou túžbou túžba po milujúcej matke. Práve tá je pojítkom medzi Dahliou a duchom, ktorý ju prenasleduje."

Scenár zaujal režiséra Waltera Sallesa, ktorý sa na prvý pohľad zdá prekvapujúcou voľbou. Bill Mechanic vysvetľuje: "V jeho predchádzajúcich filmoch Hlavná stanica a Behind the Sun je tiež silný vzťah dieťaťa a rodiča, alebo jeho zástupcu. Cítil som, že keď sa mu podarí preniesť do scenára to realistické puto medzi matkou a dcérou, puto medzi Dahliou a Ceci, film sa stane ešte strašidelnejší, pretože sa stane reálnejším."

Preview: Temná voda Preview: Temná voda Preview: Temná voda

"Priťahujú ma neznáme, nevysvetliteľné veci," hovorí režisér Walter Salles. "Žijeme vo svete, ktorý nemôžeme poznať do detailov. Myslím, že Temná voda je predovšetkým o tých démonoch, ktorých nosíme v sebe, ale nemôžeme ich vidieť. A o záhade osamelosti v meste, keď sa cítime osamelý a vzdialený, neschopný komunikácie napriek tomu, že okolo nás je mnoho ľudí."
"Vždy ma zaujímali ranné filmy Romana Polanského a ďalších režisérov Novej vlny, v ktorých skúmali najzákladnejšie otázky morálky, mestského odcudzenia, opustenosti a osamelosti. Na duchárskych príbehoch ma najviac priťahovalo to, že sa zaoberali našimi ľudskými limitmi a túžbou veriť, že po smrti na nás čaká niečo viac než zabudnutie."

Okrem ovplyvnenia Polanskim, Kubrickom a Hitchcockom, Salles mal pred začiatkom nakrúcania Temnej vody mnoho vedomostí i o japonských hororoch. Nakrútil totiž dokument o konflikte tradície a moderny v Japonsku a poznal tvorbu režisérov ako sú Kiyoshi Kurosawa či Hideo Nakata. "Táto nová vlna japonských hororov, inšpirovaná Alfredom Hitchcockom a Theodore Dreyerom sa zaoberá veľmi zaujímavými témami."

A Ashley Kramer dodáva ešte jeden dôvod, prečo Salles súhlasil s nakrúcaním. "Keď sme sa s ním stretli, prezradil nám, že časť detstva prežil v Paríži v byte nad kinom, kde premietali Polanského a rôzne premyslené hororové príbehy. Povedal nám, že vždy chcel nakrútiť psychologický horor. A keď sme sa začali rozprávať, nebolo pochýb o tom, že dokáže tento film pozdvihnúť vysoko nad bežnú kvalitatívnu úroveň tohto žánru. Od samého počiatku mal jasnú predstavu o vizuálnej stránke filmu. Že by mala vyvolávať pocit klaustrofóbie, veľkej zraniteľnosti a straty kontroly."

Do úlohy Dahlie, matky snažiacej sa vychovať svoju dcéru v bezpečí pred rozhnevaným ex-manželom i okolitým svetom, si Walter Salles vybral držiteľku Oscara®, za postavu manželky matematika vo filme Čistá duša, Jennifer Connelly. Salles bol nadšený i jej výkonom vo filme Requiem za sen, ale bol tu ešte jeden dôvod, prečo si myslel, že sa perfektne hodí pre postavu Dahlie. Nie je to len dobrá herečka, ale i matka šesťročného dieťaťa.

Preview: Temná voda Preview: Temná voda Preview: Temná voda

"Na filme ma zaujala kombinácia strašidelnosti a emocionálnej provokatívnosti," hovorí Jennifer Connelly. "Dokázala som sa stotožniť s Dahliou. Možno nie s nadprirodzenými vecami, ktoré sa diali v jej byte, ale s jej nádejami a strachom spojenými s výchovou jej malej dcéry. Je zaujímavé, ako sa z malých každodenných mrzutostí, akými sú napríklad presakujúci strop, môžu vyvinúť veci tak strašidelné. Reality a nočné mory sa začínajú miešať. A nakoniec desivé je i ukončenie manželstva a pokus o začiatok nového života na novom mieste."

Okrem postáv zo scenára však bolo dôležité vdýchnuť život i ďalšej dôležitej súčasti filmu Temná voda - bytu na Rooseveltovom ostrove. Režisér Walter Salles chcel, aby diváci fyzicky "cítili" vlhkosť, tmavosť a narastajúci nepokoj bytu 9F, do ktorého sa Dahlia presťahovala. Rooseveltov ostrov je asi tri kilometre dlhý kus zeme v East River, ktorý je považovaný za súčasť Manhattanu. Kedysi bol známy ako Welfare Island-odkladisko chorých, mentálne postihnutých a trestancov. A tak väčšinu budov tvoria nemocnice a útulky. Neskôr sa na ostrove začali budovať výškové budovy s nájomnými bytmi v štýle, ktorý sa vo svete architektúry nazýva "brutálny". Sú preň charakteristické masívne, beztvaré postmoderné betónové monolity. Tento ostrov uprostred vody, ktorý bezprostredne susedí s veľmi živým mestom a zároveň je veľmi izolovaný bol perfektným miestom pre dej Temnej vody. "Niekto mi kedysi povedal, že keď za dažďa a hmly idete po East River Drive a pozriete sa na Rooseveltov ostrov, vyzerá ako prestupná stanica medzi týmto a druhým svetom," hovorí scenárista Temnej vody Rafael Yglesias, ktorý sa v New Yorku narodil. "To bol presne ten pocit, ktorý chcel Walter dostať do filmu."

Keď Walter Salles po prvý raz videl Rooseveltov ostrov, vedel, že je to presne to, čo hľadá. "Jeho geografická poloha bola skvelá a pripomínal mi tie čudné miesta, ktoré som videl vo Východnej Európe." Napriek tomu však bolo potrebné kvôli nakrúcaniu postaviť scénu, vo ktorej sa odohráva väčšina filmu v štúdiu. Tam vznikla trojpodlažná budova s vestibulom, funkčným výťahom, schodiskami a dvomi bytmi: 9F, v ktorom býva Dahlia s dcérou a záhadným 10F nad ním, kde bývala Natasha. To čo v štúdiu vytvorila výtvarníčka Therese DePrez režiséra veľmi prekvapilo. "Keďže som začínal ako dokumentarista, realita má pre mňa veľký význam," hovorí Salles. "Therese DePrez sa podarilo nejakým zázračným spôsobom preniesť do štúdia ten pocit, ktorý som mal na Rooseveltovom ostrove." DePrez sa inšpirovala dielami starších i súčasných maliarov a využila vo filme nezvyčajnú paletu farieb. Od špinavozelenej, cez šedú až po čiernu. Zatiaľ čo Manhattan je pestrofarebný, Rooseveltov ostrov je skôr monochromatický. Dosiahla tak toho, že Rooseveltov ostrov si vo filme žije svojím vlastný m životom, podobne ako budova Dakota sa stala vlastným mikrokozmosom vo filme Rosemary má dieťatko. V druhej hale štúdia bola postavená replika strechy a vodnej nádrže, ktorá zohrá dôležitú úlohu v závere filmu. Panoráma denných a nočných pohľadov z oboch bytov na Rooseveltov ostrov, Manhattan a Queens sa premietala na plátno o rozmeroch 12 x 30 metrov.

"Myslím, že všetky nadprirodzené elementy vo filme diváci prijmú, pretože od samého začiatku v ňom všetko pôsobí veľmi reálne," hovorí Salles. Navodiť tú správnu atmosféru pomohol i spolupracovník Davida Lyncha, skladateľ Angelo Badalamenti. "To je človek, ktorý dokáže pomocou klavíra vyrozprávať celý príbeh," hovorí Salles. "Je v tomto smere výnimočný a väčšina hudby, ktorú sme vo filme použili vznikla počas prvého dňa našej spolupráce."

Vďaka hercom, výprave, kamere a hudbe tak vznikol film, "aký dnes už tak často neuvidíte," hovorí Jennifer Connelly. "Príbeh, ktorý je pravdivý a súčasne veľmi, veľmi strašidelný."


autor press kit 13.9.2005
ROK VDOVY
[RECENZIA ]
HERETIK
[RECENZIA ]
3
Gladiátor II
GLADIÁTOR II
[RECENZIA ]
KONKLÁVE
[RECENZIA ]
RED ONE
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 24748
02 |
návšt. 6614
03 |
návšt. 6732
04 |
návšt. 5632
05 |
návšt. 4024
06 |
návšt. 3905
07 |
návšt. 4379
08 |
návšt. 7618
09 |
návšt. 3984
10 |
návšt. 2637
REBRÍČEK US
01 |
$32,0 mil.
02 |
$7,3 mil.
03 |
$5,3 mil.
04 |
$5,2 mil.
05 |
$4,2 mil.
06 |
$2,9 mil.
07 |
$2,8 mil.
08 |
$2,3 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$1,8 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.