PREVIEW: NOČNÁ HLIADKA |
PREVIEW: NOČNÁ HLIADKA |
Spracovanie režiséra/scenáristu Timura Beckmambetova "Nočná hliadka" je prvá časť trilógie natočenej podľa fantasy Sergeja Lukjanenka s názvom "Nočná hliadka", "Denná hliadka" a "Súmračná hliadka". Špičkové vizuálne efekty, úžasné akčné sekvencie a hororové napätie filmu "Nočná hliadka", ktorý bol v jeho rodnom Rusku uvedený v júli 2004 zaistili filmu obrovský úspech. V návštevnosti prekonal aj "Pána prsteňov: Návrat kráľa" a "Spidermana 2". Za prvé tri týždne od uvedenia zarobil 13 miliónov dolárov a ku koncu roku mal na svojom konte viac než 16 miliónov dolárov. Rusko film nominovalo n Oscara® v roku 2005 v kategórii Najlepší cudzojazyčný film.
Dej sa odohráva v súčasnej Moskve a točí sa okolo konfliktu medzi silami svetla a tmy. Legenda hovorí o dni, kedy armády svetla a tmy zvádzali krvavý a neľútostný boj. Armády boli na rovnakej úrovni a jediná cesta ako ukončiť toto zabíjanie bola uzatvoriť prímerie.
Podmienkami prímeria bolo, že každý konal dobro alebo zlo podľa svojho slobodného rozhodnutia. Ale aby sa udržala rovnováha a dodržovalo prímerie, vojaci svetla, známi ako "Nočná hliadka", vedení Gesserom, známym ako Boris (Vladimir Menšov), zodpovedali za dodržovanie prímeria v dobe tmy. "Nočná hliadka" je skupina "iných" nadľudí, ktorí žijú medzi ľuďmi, ale na rozdiel od obyčajných smrteľníkov majú nadprirodzené schopnosti a ich poslaním je chrániť ľudstvo pre neustálou hrozbou temných upírov, čarodejníc a vlkodlakov, ktorí narušujú prímerie.
Naopak, vojaci temnoty, vedení Zavolonom (Victor Verzbitsky) a "Denná hliadka" dohliadajú na to, aby aj druhá strana taktiež dodržiavala prímerie. A týmto spôsobom bola rovnováha udržovaná po stáročia.
Ale za prímerím ostáva nedôvera a nenávisť a neutíchajúci strach, že sa naplní starodávne proroctvo: proroctvo, ktoré hovorí o príchode "veľkého iného", ktorý všetko zmení. Podľa legendy, tento "veľký iný" povstane bude zvedený temnou silou a tým zničí rovnováhu a svet ponorí do obnovenej vojny medzi temnom a svetlom čím dôjde ku katastrofe.
Ten čas práve nastal...
V Moskve...
O NOČNEJ HLIADKE
Román Sergeja Lukjanenka "Nočná hliadka" a jeho pokračovania "Denná hliadka" a "Súmračná hliadka" znamenajú predel v ruskej literatúre. Oslovili hlavne mladých mužských čitateľov, fanúšikov fantasy, používateľov internetu a stali sa kultovými klasikami. Na začiatku sa predalo okolo pol milióna výtlačkov. Od premiéry filmu v júli 2004 sa predalo ďalších viac než dva a pol milióna výtlačkov.
"Dosť dlho som chcel napísať rozprávkovú fikciu, ale nezaujímajú ma ani škriatkovia ani trpaslíci," vysvetľuje autor románu a spolu scenárista Sergej Lukjanenko, ku ktorého ďalším knižkám patria "Line of Reveries" a "Knights Of the Forty Islands". "Ako by mal človek popísať kúzlo, keď je v normálnom živote neviditeľné? Predstavoval som si príšerné - miesto bojového poľa pre kúzelníkov, ktorí žijú okolo nás ako obyčajný ľudia a musia medzi sebou bojovať za šera, aby nerušili obyčajných ľudí. Potom som dostal nápad na "Nočnú hliadku", kontrolnú jednotku kúzelníkov. Na začiatku mali kontrolovať seba, ale potom som vymyslel ich protivníkov "Dennú hliadku".
Producent "Nočnej hliadky" Konstantin Ernst je generálny riaditeľ Kanálu 1 Rusko, najväčšej a najúspešnejšej ruskej televíznej stanice a zároveň najvplyvnejším televíznym a filmovým producentom. Trilógiu Sergeja Lukjanenka mu predstavil priateľ, ktorý tušil mimoriadny komerčný potenciál, aj keď producent priznáva, že sa mu na začiatku do toho čítanie veľmi nechcelo, pretože také napätie od fantasy žánru nečakal. Ale otočil niekoľko stránok, kontaktoval producenta Anatolija Maximova a Timura Bekmambetova, aby začali s projektom. Po deviatich mesiacoch začalo natáčanie.
Za 15 rokov, kedy natáčal slávne reklamy a popové videoklipy, si Timur Bekmambetov, narodený v Kazachstane získal povesť ruského Ridleyho Scotta. Natočil viac než 600 reklamných klipov na pre významné značky, vrátane Coca-Coly, Pepsi, Apple, Microsoft, Ford a Procter & Gamble.
"Má obrovskú predstavivosť," hovorí producent Anatolij Maximov "a vie preniknúť hlboko do vnútra postáv, takmer v duchu Stanislavského." A práve z tejto kombinácie sa zrodil tento film.
Bekmambetov, ktorý hovorí, že ho ovplyvnili ľudia ako James Cameron, Ridley Scott, Roger Cornan, bratia Wachovskí a Quentin Tarantino, režijne debutoval v roku 1994 filmom "The Peshavar Waltz, umeleckým filmom o vojne v Afganistane. Jeho druhý film "Gladiatrix" (2000), taktiež známy ako "The Arena", bol natočený v angličtine v St. Peterburgu a koprodukovaný legendárnym Rogerom Cormanom, ktorému vďačí za to, že ho zasvätil do tajov filmovej tvorby."
"Povedal že pre režiséra je najdôležitejšie myslieť na to, aby film vyzeral na vyšší rozpočet, než za ktorý bol natočený," spomína Bekmambetov. "Je to veľmi tvorivý prístup."
Ernst sa prvý krát stretol s Bekmambetovom pri príležitosti ruskej mesačnej umeleckej a kultúrnej TV show s názvom "Matador". Obidvaja muži boli často v strižni a diskutovali o spoločnom natočení filmu. "Mojim najväčším cieľom je obnoviť ruský filmový priemysel," hovorí Ernst. "Chcem vytvoriť nový image a novú úroveň ruského filmu. Chcem, aby sa stal súčasťou medzinárodnej filmovej arény, ne len umeleckých domov alebo festivalov, ale filmov pre komerčných divákov."
Podobne ako Ernst, bol Bekmambetov pôvodne skeptický k natáčaniu fantastického žánru, pretože tento žáner v Rusku nemá veľkú sledovanosť. "Nemám rád fantasy, pretože ruská realita je fantázia sama o sebe, na to nepotrebujete knihu," vysvetľuje Bekmambetov."
"Na rozdiel od Ameriky sa skôr v Rusku netočili fantastické filmy. Ale pri čítaní knihu som si naraz uvedomil, Sergejovi sa podarilo zakomponovať do nášho života kúzla a zázraky, to nad obyčajné a nadprirodzené. Prečítal som knihu a zistil som, že je naozaj mimoriadna. Príbeh sa odohráva v Rusku, v skutočnom svete, v skutočnom ruskom živote, ale je to fantastický príbeh. A zámerom bolo natočiť to čo najrealisticky a nájsť temný a fantastický kontext v našom živote. Bola to pre mňa mimoriadne zaujímavá motivácia."
"Pre Bekmambetova, bol fakt, že Lukjanenkovi upíri existujú skôr v súčasnej Moskve než v gotickom hrade v srdci Transylvánie, mimoriadnym lákadlom."
"Tie knihy boli veľmi poetické. Boli výborné," hovorí. "Prebudilo ma to, pretože to bolo o upíroch v Moskve a pre mňa bolo zaujímavé, ako môžete prepojiť tieto veci: Červené námestie, upírov a ruský balet. Bola to zaujímavá kombinácia a ja som zistil, že to vo mne vzbudilo osobný pocit, pretože z polovice som filmár - to znamená upír, Roger Corman, "The Matrix" - zatiaľ, čo druhá polovica mojej mentality je ruská realita - to znamená veľká chudoba, množstvo problémov, mimoriadne zlé autá, veľmi špinavé domy, veľmi bohatí olejoví magnáti, Roman Abramovič. Tak to bola zaujímavá zmes ruskej reality a amerického filmu. Kniha mi pomohla dať to všetko dohromady."
Bekmambetov cítil, že je dôležité uviesť fantastické prvky z kníh jednak realistickým spôsobom a v realistickom prostredí. "Neverím na upírov," hovorí "a v priebehu projektu som objavil tento svet, krok za krokom. Nie je to môj život. Nie, že by existoval, ale čítal som o tom množstvo kníh. Tieto monštrá sú z iného sveta a ja som tam musel zájsť a dotknúť sa tohto sveta a niečo pocítiť. To je môj vzťah k upírom a tak sa stali mojimi susedmi, mojim mäsiarom na trhu a verím, že existujú a som si istý, že veľa Rusov verí, že existujú. Stále neveria na postavy ako je "Blade", ten pre nich neexistuje."
Producent Anatolij Maximov dodáva: "Je to hyper-realistické a hlavne rozpoznateľné. Postavy, situácia a psychologické postavy sa dajú rozoznať. A hlboko vo vnútri je to film o zlyhaní ľudskej morálky a o tom, ako jednotky svetla a temnoty bojujú o dušu človeka - je to obrovská téma."
NOVÝ RUSKÝ FILM
V období sovietskeho bloku, bola ruská kinematografia pod kontrolou vlády. Natočilo sa viac než 200 filmov za rok. "Výsledkom bolo 25 miliónov povinných divákov na každý film," hovorí Ernst. "A keď to bolo menej než 25 miliónov, nezískal režisér bonus." Po perestrojke, páde komunizmu a rozpade Sovietskeho zväzu, ruská kinematografia, ktorá produkovala tak legendárnych sovietskych filmových tvorcov ako je Andrej Tarkovskij, režisér takých klasických diel ako je "Solaris", "Andrej Rublev", "The Mirror", 15 rokov upadala. Z 10 000 kín ich ostalo okolo 70. "Systém kín bol absolútne zničený," hovorí Ernst, "a veľmi vzrástlo videopirátstvo a všetky americké a ruské filmu boli týmto pirátstvom komerčne zničené."
Za posledné 3 alebo 4 roky sa situácia v kinách zlepšuje. Veľmi sa zlepšil distribučný systém prevádzkovateľov kín a ruských distribútorov, ktorí sú nútení konkurovať vzrastajúcemu počtu televíznych staníc.
"Len Rusko má v túto chvíľu 20 veľmi dobrých, moderných TV kanálov. Mám najväčší kanál, ale je to obrovský vysielač filmov zo sveta a v Rusku nie je veľký rozdiel medzi premiérou v kinách a jeho uvedením v televízii. Ale v posledných rokoch mladí Rusovia začínajú chápať rozdiel medzi sledovaním filmu v kine a na televíznej obrazovke, pretože to sa nedá porovnať." V súčasnosti je v Rusku asi 1000 kín pre nových, sofistikovaných divákov.
"Títo diváci nie sú rovnakí, ako pred desiatimi rokmi," hovorí Ernst, "sú to mladí ľudia, vo veku od 14 do 25 rokov, ktorí nemajú sovietsku skúsenosť. A táto nová generácia filmových fanúšikov je zvyknutá na veľké hollywoodske blockbustery a na ich oslovenie potrebujeme použiť jazyk amerických filmov." Ale Ernst zdôrazňuje, že to neznamená natáčať americké filmy.
"Timur a ja sme veľkými fanúšikmi amerických filmov," hovorí, "ale pre nás bolo veľmi dôležité, aby "Nočná hliadka" bola ruský a nie americký film. Využívali sme niektoré zásady amerických filmov, ale bolo veľmi dôležité, že je to ruský film, pretože keby "Nočná hliadka" bola americký film, nemali by sme u ruských divákov taký úspech, aký sme mali."
Najväčší úspech za posledných desať rokov mal medzi zahraničnými filmami "Pán prsteňov: Návrat kráľa", ktorý zarobil 14 miliónov dolárov - my sme zarobili 16,3 milióna dolárov. Ernst rád popisuje "Nočnú hliadku" akože "Tarkovskij stretáva bratov Wachovských" a hovorí, že on a Bekmambetov si priali natočiť film, ktorý bude poznať každý Rus. "Keď som čítal knihu," hovorí, "myslel som, že potrebujeme vytvoriť nový image ruského filmu."
Producent / majiteľ televíznej stanice, razí cestu novej vlne ruského filmu a jeho úspech je dôkazom toho, že keď natočíte tuzemský film s kinematografickou atraktivitou, diváci sa do kín vrátia. Je odhodlaný pokračovať v produkcii ruských filmov, ktoré majú komerčnú príťažlivosť aj na medzinárodnom trhu.
VZHĽAD NOČNEJ HLIADKY
Na vytvorenie "Nočnej hliadky" Bekmambetov zvolal svoj skúsený team spolupracovníkov, rovnaký team, ktorý spolupracoval na jeho filmoch a reklamách za posledných desať rokov. Bekmambetov študoval divadelné a filmové návrhárstvo na Inštitúte divadelného umenia v Taškente. Má presnú predstavu, ako má film vyzerať. "Som umelec," hovorí. "Osem rokov som študoval kreslenie a robím to rád." Jeho poňatie toho, ako má "Nočná hliadka" vyzerať je, že všetko musí byť výrazne ruské.
"Mal som na mysli to, že ruský ľud sa hanbí za svoje veci," vysvetľuje Bekmambetov, "že majú veľmi jednoduché a veľmi staré stoličky. Alebo, Rusi sa hanbia za to, že majú hlasné a zlé autá, hanbia sa za to, že bývajú vo vysokých a špinavých budovách. Rozhodli sme sa, že je to smutné, pretože nikto nevie, čo je dobré a čo zlé. Rozhodli sme sa, že vytvoríme mytológiu. Tak sme museli tieto predmety obklopiť dobrými a zaujímavými príbehmi a potom sa stanú modernými. A tak vznikol nápad vytvoriť mytológiu reality, prečo je toto auto najlepšie, prečo je toto auto odolné. A to sa stalo. Množstvo Rusov pochopilo, že je príma mať staré ruské auto, že je super mať starú ruskú stoličku. Americké autá vyzerajú módne, pretože ich používa veľa filmov, patria k mytológii amerického filmu."
"Je to anti ruský kostýmový film," hovorí. "Pretože sme vyšli z reklám a hudobných videoklipov a vieme, kto je náš divák. Mladí ľudia a tí majú radi tento jazyk, milujú energiu hudobného videa a zrozumiteľnosť reklám, majú radi spád príbehu, sú radi, keď je akcia rýchla a dramatická. A my sme si vybrali tento štýl, pretože my a diváci to máme tiež radi."
"Naviac, Bekmambetov trval na tom, aby sme Moskvu predviedli - ako jedno z pestrofarebných pulzujúcich miest," vysvetľuje. "Našim zámerom bolo natočiť film, v ktorom sa niečo deje, ktorý zobrazuje niečo akčné, niečo zaujímavé, zábavné a tak sme sa rozhodli zmeniť obraz Moskvy. Všetky ruské kostoly boli v priebehu celého minulého storočia, celý môj život biele. Možno, že mali zlaté kopule, ale to bolo všetko. Potom, sme v priebehu perestrojky pochopili, že pred sto rokmi boli ruské kostoly pestrofarebné a tak sú teraz všetky staré ruské kostoly v Moskve, akoby boli v Afrike. Všetky sú modré, oranžové, žlté, zlaté a hnedé. Za posledných dvesto rokov, vláda zmenila obraz ruskej mentality a všetko natrela na šedú a bielu, ale pôvodne bola ruská kultúra veľmi pestrofarebná, veľmi emocionálna, veľmi dramatická a my sme sa rozhodli, uberať sa touto cestou. Tak sme natáčali Moskvu, ale natočili sme ju farebnú ako Mexiko."