PREVIEW: ÚVOD DO SVETA NARNIE |
PREVIEW: ÚVOD DO SVETA NARNIE |
Jedno z najobľúbenejších fantasy dobrodružstiev 20. storočia, nesmrteľný príbeh z pera C.S. Lewisa sa po rokoch príprav stáva prvou filmovou adaptáciou knižnej klasiky, ktorej sa po celom svete predalo už vyše 85 miliónov výtlačkov.
Prvý z troch filmov o Narnii popisuje boj dobra a zla, vojnu medzi veľkým levom - kráľom Aslanom a silami temna v magickom svete Narnie.
Počas druhej svetovej vojny boli deti z Londýna evakuované na vidiek, aby boli uchránené pred bombardovaním. Štyria súrodenci Pevensieovci – Lucy, Susan, Edmund a Peter – sú umiestnení vo vidieckom sídle čudáckeho profesora Kirkeho. Počas hier v rozsiahlom zámočku objavia veľký starý šatník. Nie je to však obyčajná skriňa. Starý kus nábytku je totiž vstupnou bránou do tajomného a veľkolepého sveta Narnie. Rozsiahla ríša však trpí. Mocná Biela čarodejnica uvrhla Narniu do storočnej zimy a podľa proroctva len štyri ľudské bytosti môžu pomôcť levovi Aslanovi zlomiť kliatbu. Keď súrodenci Pevensieovci nájdu cez šatník cestu do Narnie, schyľuje sa ku gigantickému súboju bytostí Narnie…
O FILME
Vo filme sa celkovo objaví vyše 1400 záberov so špeciálnymi efektmi. Na filme sa prvýkrát spoločne podieľali tri najväčšie firmy v tejto oblasti na svete: Industrial, Light & Magic Georga Lucasa (Hviezdne vojny, Piráti Karibiku, Jurský park...), Rhythm & Hues (Pán prsteňov, Harry Potter...) a Sony Pictures Imageworks (Harry Potter, Spider-Man...). Vo filme diváci uvidia celkovo 60 rôznych druhov fantastických bytostí.
Novozélanďan Andrew Adamson, ktorý sa preslávil na celom svete ako režisér oboch Shrekov sa niekoľko rokov snažil preniesť Lewisovu víziu Narnie na filmové plátno vo svojom celovečernom hranom debute. Jeho vášeň pre tento príbeh sa začala už v detstve a teraz sa spojila s najmodernejšími filmovými technológiami. Práve vďaka nim bolo možné spojiť dojímavé herecké výkony s fotorealistickými postavami vytvorenými pomocou počítačovej grafiky, animácie a protetiky.
„Kniha Lev, šatník a čarodejnica umožnila miliónom mladých čitateľov navštíviť ríšu fantázie. Preto bolo pre mňa ako filmára veľkou výzvou pokúsiť sa znovu vytvoriť tento svet spôsobom, akým by som sa vyrovnal ich predstavám o ňom, alebo ich dokonca ešte predčil,“ hovorí režisér Adamson. „Pred piatimi rokmi by bolo ešte nemožné tento film nakrútiť. Vtedy by ešte nebolo možné vytvoriť takého fotorealistického leva, ako je Aslan, alebo spojiť nohy zvieraťa a ľudské telo tak realisticky, ako sme to urobili pri postavách minotaurov a kentaurov. Až teraz prišla tá správna chvíľa.“
CEZ DVERE ŠATNÍKA: ÚVOD DO SVETA NARNIE
V roku 1950 (t.j. štyri roky pred vydaním Pána prsteňov) vydal učenec, kritik a spisovateľ C. S. Lewis knihu Lev, šatník a čarodejnica, prvú zo siedmich častí Kroník Narnie. Lewisovým zámerom bolo napísať sériu fantasy rozprávok pre deti, ale výsledkom jeho snahy bolo čosi oveľa rozsiahlejšie a veľkolepejšie, než pôvodne zamýšľal. Dospelým i deťom učaroval tento vzrušujúci a dobrodružný príbeh, ktorý sa začína uprostred bombardovania počas 2. svetovej vojny a neskôr zavedie čitateľov do alternatívneho a oveľa čarovnejšieho sveta plného mytologických stvorení, v ktorom sa odohráva boj medzi dobrom a zlom. I na knižných kritikov zapôsobila Lewisova jedinečná schopnosť vytvoriť celkom uveriteľný svet s vlastnou minulosťou, geografiou, kultúrou a povesťami, ktorý odrážal problémy, nádeje i morálne dilemy nášho vlastného sveta. Kniha si získala mnoho fanúšikov a stala sa súčasťou knižníc rodín na celom svete. Séria Kroniky Narnie, do ktorej patria okrem Leva, šatníku a čarodejnice i knihy Čarodejníkov synovec (The Magician’s Nephew), Princ Kaspián (Prince Caspian), Dobrodružstvá lode Ranný pútnik (The Voyage of the Dawn Treader), Strieborná stolička (The Silver Chair), Kôň a jeho chlapec (The Horse and His Boy) a Posledný boj (The Last Battle) bude postupne vychádzať od októbra 2005 do marca 2006 v mesačných intervaloch vo vydavateľstve Slovart. Všetkých dielov tejto série sa predalo vyše 85 miliónov výtlačkov v 29 rôznych jazykoch, vďaka čomu sa stala po Harry Potterovi od J. K. Rowling druhou najobľúbenejšou knižnou sériou všetkých čias. A Rowlingová dokonca spomínala Lewisovu Narniu ako jeden z inšpiračných zdrojov pri písaní svojich príbehov.
Od samého počiatku C.S. Lewis chcel, aby Narnia bola zaujímavá pre ľuí každého veku a spoločenského postavenia. Jeden z koproducentov, Lewisov nevlastný syn Douglas Gresham, ktorý vyrastal dôverne poznajúc Lewisa a jeho spôsob písania, vysvetľuje: “C.S. Lewis mal teóriu, že keď vám kniha stojí za to, aby ste ju prečítali ako 5-ročný, vrátite sa k nej, aj keď budete mať päťdesiat.“
Kroniky Narnie sa spoločne s niekoľkými ďalšími výnimočnými príbehmi, ako napríklad Pán prsteňov (ktorého autorom je Lewisov súčasník a blízky priateľ J. R. R. Tolkien), stali poprednými fantasy príbehmi 20. storočia. Kniha sa postupne dočkala niekoľkých adaptácií v podobe britského televízneho seriálu, animovaného filmu a dokonca i bábkového filmu.
Ale až doteraz sa nikto nepokúsil oživiť tento príbeh pomocou živých hercov a kulís. Až v poslednom čase, keď sa možnosti technológií začali aspoň trochu približovať Lewisovej veľkej fantázii, bolo možné preniesť svet Narnie na filmové plátno i s dávkou realizmu, ktorú do neho vložil režisér Adamson.
Nevlastný syn C.S. Lewisa, Douglas Gresham – kreatívny a umelecký riaditeľ C.S. Lewis Company – vždy veril, že jedného dňa sa Lewisovo majstrovské dielo stane realitou. "O to, aby som nejakým spôsobom previedol na filmové plátno knihu Lev, šatník a čarodejnica som sa usiloval možno dvadsaťpäť alebo tridsať rokov.“ Projekt začal nadobúdať reálne obrysy až vo chvíli, keď Greshama oslovili zástupcovia spoločnosti Walden Media. „Lev, šatník a čarodejnica patrila v detstve medzi moje najobľúbenejšie knižky,“ hovorí výkonný producent Perry Moore. „Mal som pocit, že by to bol skvelý projekt pre naše štúdio.“ Hneď na počiatku sa všetci uistili, že chcú nakrútiť vernú adaptáciu Lewisovej knihy. Cary Granat z Walden Media hovorí: „Perry, ja a najmä Phil Anschutz [zakladateľ Walden Media] – všetci sme sa úplne stotožnili s touto predstavou. Nechceli sme ten príbeh nijako modernizovať, ale vzdať mu hold ako jednej z najväčších klasík všetkých čias.“ Gresham, pre ktorého to bola osobná záležitosť dodáva: „prvou a najdôležitejšou podmienkou na to, aby všetko bolo podľa našich predstáv, bolo nájsť tých pravých ľudí. A režisér Andrew Adamson sa ukázal byť tým pravým.“
NASTUPUJE ANDREW ADAMSON
Producenti vedeli, že keď chcú toto veľkolepé dielo preniesť na filmové plátno, potrebujú mimoriadne kreatívneho a pritom i veľmi energického režiséra, ktorý by dokázal spojiť skutočný svet s obrovskou fantastickou ríšou uveriteľným a emocionálne silným spôsobom. Na počiatku sa na zozname kandidátov samozrejme objavili mená najslávnejších režisérov, ale napokon sa tam objavil adept celkom nečakaný: Andrew Adamson. Jeden z najlepších režisérov animovaných filmov, ktorého celovečerný animovaný režijný debut Shrek zaujal divákov svojim rozprávkovým šarmom, ľudskosťou a vizuálnou predstavivosťou. Napriek tomu, že nikdy nerežíroval film so živými hercami, na prvé stretnutie s producentmi prišiel s množstvom skvelých nápadov, ktorými ich presvedčil o svojom veľkom nadšení pre tento projekt. Navyše ho ku knihe viazalo silné vnútorné puto. Producenti vedeli, že to je základom pre vytvorenie filmu. „Hovoril tak nadšene o všetkých emóciách a jednotlivých témach, že sme rýchlo pochopili, že on je ten pravý,“ hovorí Cary Granat. Adamsonovi nadšenie pochádzalo z jeho spomienok, keď sa ako 8-ročný chlapec ponoril do Narnie a navždy ho to zmenilo. „Prečítal som všetkých sedem kníh a potom som tak robil každý rok alebo dva. Čítal som ich stále dokola.“ Adamsonovým hlavným zámerom preto bolo vytvoriť stopercentne reálny svet Narnie. „Čo je Narnia?“ pýta sa režisér. „To je zaujímavá otázka, ktorá je základným kľúčom k celému prístupu. Narniu nevnímam ako výplod detskej fantázie, miesto kam utekajú vo svojich myšlienkach pre 2. Svetovou vojnou. Považujem ju za skutočnú alternatívnu realitu. Je tam mnoho paralel s našim skutočným svetom a tiež veľa rozdielov. Ale hlavné je to, že je skutočná.“
A pokračuje: „Preto môj prístup k filmu bol taký, že to nie je ako Čarodejníkovi z krajiny Oz, alebo Petrovi Panovi, kde nakoniec zistíte, že príbeh bol len výplodom niekoho fantázie. Keď Lucy prejde šatníkom, vstúpi do sveta Narnie, chcel som aby pôsobil úplne reálne. Ako keby to bola nejaká zahraničná krajina, ktorú môžete navštíviť. Musela to byť kompletná alternatívna narnianská realita so všetkým čo k tomu patrí.“
Pri písaní scenára si Adamson a jeho kolegovia prečítali knihu znovu a boli prekvapení, že celý text je oveľa stručnejší než ako si ho pamätali z detstva. Bolo to práve Lewisovo majstrovstvo, ktorý veľa ponechával práve na predstavivosť čitateľa. „Je to epický príbeh o boji dobra a zla a zároveň intímna rodinná dráma,“ hovorí Adamson. A producent Mark Johnson dodáva: „Ľudia sa ma pýtajú či je to ako Pán prsteňov, alebo Harry Potter. Odpoveď je nie. Svet Narnie je jedinečný a myslím, že nadšenie, ktoré mali diváci pri sledovaní spomínaných filmov bude rovnaké ako pocit zo sledovania toho nášho.“
ŠPECIÁLNE VIZUÁLNE EFEKTY
Vytvorenie Narnie si vyžadovalo nielen mnoho tvorivej energie, ale i výkonných počítačov v kombinácii so službami najlepších špecialistov na efekty na svete.
„Tento príbeh je plný neuveriteľných postáv,“ poznamenáva Adamson. „Len v záverečnej bitke ich bolo dvadsať tisíc. Všetky boli vytvorené čiastočne v počítači, ale nebol použitý jednotný postup. Niektoré bytosti boli po celý časť vytvorené počítačovou animáciou. Niektoré boli výsledkom kombinácie počítačovej animácie a živých hercov. Napríklad kentaur mal hornú časť teľa ľudskú a počítač vygeneroval len jeho spodnú, konskú časť. Naopak bobrov vytváral len počítač. Chceli sme dosiahnuť to, aby všetko spolu tvorilo jeden súdržný celok, ktorý by pôsobil veľmi reálne.“
„Lev, šatník a čarodejnica je z hľadiska špeciálnych efektov najväčším filmom všetkých čias,“ hovorí producent Mark Johnson, “a preto sme sa rozhodli použiť súčasne služby troch najväčších a najslávnejších spoločností na svete - Rhythm & Hues, Sony Pictures Imageworks a ILM.”
Na začiatku filmári požiadali niekoľko rôznych spoločností, aby sa zúčastnili „konkurzu“, tak ako sa to robí pri obsadzovaní hereckých úloh. „Vzali sme niektorú postavu, napríklad bobra, a požiadali sme päť rôznych spoločností, aby sa ju pokúsili čo najlepšie oživiť. Nestanovili sme žiadne pravidlá. Len sme im povedali „ukážte nám, ako by podľa vás mal ten bobor vyzerať.“ Takýmto spôsobom sme si vyberali spoločnosti, ktoré sa potom podieľali na výrobe filmu,“ povedal Johnson.
Na celú prácu ohliadal supervízor vizuálnych efektov Dean Wright, ktorý pracoval na druhom a treťom pokračovaní Pána prsteňov. Ten spolupracoval s Billom Westenhoferom z Rhythm & Hue, Jimom Berneym zo Sony a Scottom Farrarom z ILM. Spoločne vytvorili pre film takmer 1 400 počítačom generovaných záberov. Podľa režiséra Adamsona vo filme nie je ani jediný záber, jediná scéna, kde by neboli použité vizuálne efekty. Pracovalo na nich takmer tisíc ľudí a celkový objem dát dosiahol 50 terabajtov. Veľké knižnice s dátami potom putovali medzi jednotlivými štúdiami, ktoré efekty postupne vylepšovali. A tak zatiaľ čo v Sony Pictures Imageworks vytvárali digitálnych bobrov a vlkov, ktorých fotorealistická podoba umožňovala, aby sa objavovali v scénach po boku skutočných zvierat, v Rhythm & Hues zdokonaľovali Aslanovo úžasné svalstvo a v ILM dolaďovali chôdzu kentaurov. Každý z týmov sa podieľal na určitej časti tohto obrovského fantastického sveta. „Vždy však bolo hlavnou úlohou to, aby postava každého stvorenia pôsobila vedľa živého herca maximálne vierohodne,“ hovorí Wright.
Napokon sa všetky zložky filmu – od lokácií a výtvarných návrhov, cez počítačové a vizuálne efekty stretli v sekvencii, ktorá bola obrovskou výzvou : boji o Narniu, kde sa Aslanova armáda stretla so silami Bielej čarodejnice. Je to spektakulárna scéna, v ktorej je na plátne súčasne vyše dvadsať tisíc postáv. „V knihe tejto scéne Lewis venoval len jeden a pol strany,“ hovorí režisér. „My sme však museli ukázať tento súboj medzi mínotaurami, kentaurami a faunami. Bitku, ktorej sa nič, čo tu bolo doteraz, nevyrovná.“
Táto sekvencia sa nakrúcala na Novom Zélande v Flock Hill Station. Spoločnosť Rhythm & Hues potom použila presne ten istý softwér, ktorým bol vytvorený boj v Pánovi prsteňov. Program zvaný Massive dokázal znásobiť bojovníkov na desiatky tisíc a pritom každého z bojovníkov ovládať samostatne. Keď bola scéna bitky hotová, Andrew Adamson vedel, že jeho Narnia naozaj prešla cestu od fantastickej vízie z detstva na plátna kín.