PREVIEW: SYRIANA |
PREVIEW: SYRIANA |
"Obvinenie z korupcie. Korupcie? Korupcia je zásah vlády do efektivity trhu vo forme regulácie. To je Milton Friedman. Ten dostal Nobelovu cenu. Máme proti nej zákony práve preto, aby nám prešla. Korupcia je naša ochrana. S korupciou sme v teple a bezpečí. Vďaka korupcii sa tu poflakujeme a nebojujeme niekde na uliciach o zvyšky mäsa. Vďaka korupcii... vyhrávame."
Od scenáristu/režiséra Stephena Gaghana, víťaza Academy Award za najlepší scenár k filmu Traffic, prichádza Syriana, politický thriller, ktorý rozpráva o pozadí svetového ropného priemyslu, ktorý je plný intríg a korupcie. Od hráčov, ktorý nedodržujú základné dohody a pravidlá vo Washingtone až po tvrdo pracujúcich mužov na ropných poliach v Perzskom zálive. Film má viacero rovín, ktoré objasňujú ľudské dôsledky neľútostnej honby za bohatstvom a mocou.
Intrigy vznikajú na pozadí krajiny zálivu produkujúceho ropu, kde sa mladý, charizmatický a pokrokovo rozmýšľajúci Prince Nasir (Alexander Siddig) snaží zmeniť dlhodobo ustanovené vzťahy vyhovujúce obchodným záujmom USA.
Nasir, jasný dedič trónu práve poskytol práva na vŕtanie zemného plynu, dlhodobo držané texaským energetickým gigantom Connexom Číne, pretože mu dala lepšiu ponuku. To spôsobilo rozruch nielen v Connexe ale aj v amerických obchodných kruhoch. Killen, menšia texaská ropná spoločnosť patriaca Jimmymu Popeovi (Chris Coopers), práve vyhrala konkurenčné práva na vrty na žiadaných poliach v Kazachstane. Tým sa stáva Killen pre Connex veľmi atraktívny, pretože práve teraz potrebuje nové teritórium, aby si udržala výrobnú kapacitu. Keď sa dve spoločnosti zlúčia, očakávané dohody sú podrobené detailnej prehliadke súdnictva a Sloan Whiting, silná washingtonská právna firma je pripravená vykonávať povinnú starostlivosť.
Bob Barnes (George Clooney) vyslúžilý CIA agent sa blíži ku koncu svojej dlhej a rešpektu hodnej kariéry, počas ktorej vždy veril, že jeho práca prospeje vláde a urobí z jeho krajiny bezpečnejšie miesto.
O FILME
„Žijeme v komplikovanej, zložitej dobe a cez Syrianu som chcel vyjadriť túto zložitosť inštinktívne, obsiahnuť ju v príbehu. Nie sú žiadni dobrí chlapci a zlí chlapci a jednoduché odpovede nejestvujú. Postavy nemajú tradičné črty, príbeh sa neuzatvára úspešne s malými životnými ponaučeniami, otázky zostávajú otvorené. Nechcel som, aby sa všetko vyriešilo, film by sa vám mal dostať pod kožu iným spôsobom a zostať vo vás dlhšie. Možno to vyzerá ako najúprimnejšia reflekcia na svet po 11.septembri, v ktorej sa všetci nachádzame.“
-Stephen Gaghan
Scenár a réžiu filmu Syriana si vzal na starosti Stephen Gaghan, víťaz Academy Award za najlepší scenár za film Traffic. Gaghan začal rozmýšľať o machináciách vo svetovom ropnom priemysle, keď robil výskum pri predchádzajúcom filme. Stretol sa s rôznymi ľuďmi vo Washingtone, vrátane tých z Pentagonu, ktorí presadzujú v Amerike anti-narkotickú politiku. Vtedy začal pozorovať niektoré zaujímavé paralely medzi obchodom s drogami a silou hrajúcou na poli ropného priemyslu.
„V tom čase,“ hovorí Gaghan, „bol anti-teroristický a anti-drogový odbor Pentagonu jeden a ten istý. A tak som začal rozmýšľať, že možno najväčšia závislosť v našej krajine je práve to akým spôsobom sme posadnutí lacnou zahraničnou ropou. A náš jednoduchý prístup k rope je to, čo nám prináša dobré dohody na našu stranu.“
Keď sa režisér filmu Traffic Steven Soderbergh, herec a producent George Clooney a ich produkčná spoločnosť Section Eight rozhodli ukázať Gaghanovi knihu See No Evil, spomienky napísané bývalým agentom CIA Robertom Baerom, bol to výborný spôsob, ako ho dostatočne zaujať. Kniha popisuje Baersove skúsenosti počas práce dôstojníka na Strednom východe pracujúceho pre Centrálne riaditeľstvo pre tajných agentov (Central Intelligence Agency’s Directorate) od roku 1976 do roku 1997. „Steve Gaghan mi raz povedal, že si myslí, že ropa je niečo ako svetová závislosť na kokaíne,“ hovorí Sodenbergh, „A vedel som, že dokáže nájsť spôsob, ako prehĺbiť túto myšlienku.“
„Myslím, že sme urobili všetko, aby sme uchovali podstatu Boba, hoci je jeho príbeh len fiktívny,“ hovorí Gahan. „Pomohol mi pochopiť rozloženie hráčov na Strednom východe a v ropnom priemysle, čo nakoniec prinieslo šancu vyrozprávať tento príbeh v mnohých rovinách.“
Gaghan sa začal zaoberať filmom rok predtým, ako začal pracovať na scenári, skúmal vnútorné práce v priemysle USA a tiež veľa cestoval po Anglicku, Francúzsku, Taliansku, Švajčiarsku, Libanone, Sýrii, Dubai a Severnej Afrike, aby sa mohol porozprávať s ľuďmi pôsobiacimi v naftovom priemysle na rôznych pozíciách.
Bob Baer osobne zobral Gaghana , aby spoznal regióny na Strednom východe, kde pracoval a zbieral poznatky 21 rokov. Režisérovi predstavil veľké množstvo zložiek, ktoré jestvujú v každom priemysle, vrátane obchodníkov s ropou, agentov CIA, dílerov zbraní, a vodcu islamského hnutia Hezbollah. „Objavil som skutočne pohostinných ľudí s veľmi jasne vyjadrenými názormi,“ hovorí Gaghan o jeho cestách. „Zistil som, že ak položite rovnakú otázku piatim rôznym ľuďom, získate päť rôznych príbehov- a stále neviete všetko. Začínajúc od toho, snažil som sa zamerať na to, ako celý tento svet tajných informácií funguje.“
Po tomto intenzívnom cestovaní a štúdiu Gaghan začal pracovať na scenári, v ktorom chcel dať dokopy množstvo nezávislých príbehov, ktoré objasňujú interné práce v priemysle a zložky, ktoré ho udržujú v behu, či majú nemalý vplyv na silu ich vôle alebo využívanie ich námahy.
„V tomto filme nájdeme obyčajných ľudí za nezvyčajných okolností, aby sme preskúmali, čo spôsobuje osobná zodpovednosť, a ako naše každodenné rozhodnutia prispievajú k tomu, kde sa nachádzame v rámci celosvetovej úrovne,“ pokračuje Gaghan.
„Zatiaľčo ´Syriana´ je často používaný termín vo Washingtone, popisujúci hypotetické pretvorenie Stredného Východu, náš titul má omnoho abstraktnejší význam. ´Syriana,´ je akási idea- chybný sen o tom, že môžete úspešne pretvoriť národ či štát na váš vlastný obraz. Je to však klam. Syriana je názov, ktorý presne pasuje na film, ktorý môže vzniknúť kedykoľvek, a môže byť o čomkoľvek, čo pojednáva o ľudskej nekontrolovateľnej ambícii, povýšenectve a ilúzii o veľmoci.“
CELOSVETOVÝ CASTING
Pre viac než 70 hovoriacich postáv v Syriane tvorcovia obsadzovali role talentovanými hercami pozbieranými z mnohých miest z celého sveta, vrátane Los Angeles, New Yorku, Londýna, Káhiry, Bahrainu, Dubaia, Kuvaitu a Damašku.
„Hercom som vravel ´Počuj, nebude to veľká úloha´“ hovorí Clooney „A oni mi na to vždy odpovedali ´Na tom nezáleží. Aj tak ju chcem´. Je to skutočne súborné dielo. Hviezda filmu je scenár, ktorý napísal Gaghan.“
„Jeden z aspektov Bobovho príbehu je systematická dekonštrukcia CIA a aké sú účinky tohto javu,“ hovorí Clooney. „Výsledkom je, že na Strednom východe zostalo už len zopár arabsky hovoriacich agentov, čo je nebezpečné. Myšlienka je, že sme ukončili „Studenú“ vojnu a že už viac nepotrebujeme dohľad, nepotrebujeme byť nohami na zemi, agenti CIA." A tak Bob zachytáva to, čo je zásade redukciou celého diania.
Clooneyho vzhľad tiež slúži na určenie jeho charakteru. Pre svoju úlohu pribral 15 kíl za 30 dní a nechal si narásť hustú bradu aby sa presne zapadol do role agenta v strednom veku, ktorému sa blíži koniec kariéry.
„Bolo zaujímavé byť celkom anonymný,“ hovorí Clooney. „Predtým som vyskúšal iné prestrojenia, no jednoducho nefungovali. Priberte 15 kíl a nechajte si narásť bradu, môžete vojsť do akejkoľvek reštaurácie v meste a nedostanete stôl.“
„Bennet nie je ako mnohí ľudia, ktorí sa snažia zapadnúť do určitej profesie alebo inštitúcie a stať sa súčasťou vojensko-priemyselnej mašinérie. Je ambiciózny a tento určujúci znak- je veľmi kritickým bod v jeho kariére. Je právnik, ktorý údajne vyšetruje fúziu dvoch ropných spoločností, ale v skutočnosti ho prenajímajú oni, aby ich chránil.“ Hovorí Wright, ktorý sa prvý krát dostal do povedomia divákov s jeho strhujúcom predstavení vo filme Basquiat.
Herec, ktorý si zahral s Georgeom Clooneym vo filmoch Ocean’s Eleven a Ocean’s Twelve Matt Damon hrá Bryana Woodmana, popredného analytika v ropnom priemysle, ktorý v práci neustále postupuje, žije v Ženeve so svojou ženou Julie a ich dvoma synmi. Je preňho obrovská česť, keď má reprezentovať spoločnosť na slávnostnom podujatí na pôde mocného Emira z bohatej krajiny v Perzskom zálive. Bryan verí, že sa bude môcť s Emirom podeliť o niektoré svoje myšlienky, no keď Emir prichádza, rozhodne sa namiesto neho svoje pozorovania zostručniť dvom jeho zástupcom.
No počas párty sa Bryanov malý syn smrteľne zraní pri nehode, čo prináša obrovský zmätok a posúva Bryanov život na celkom neočakávanú novú cestu. Po tom, ako si uvedomí túto bolestnú stratu sa Bryan ponorí do práce a stále viac sa od Julie (Amanda Peetová) vzďaľuje. „Na začiatku príbehu su Julie a Bryan veľmi zamilovaní a majú nádhernú mladú rodinu,“ hovorí herečka. „Potom nám zomrie syn a jeho smrť Bryana núti od všetkého ujsť a zaoberať sa vecami zvonku. Je zaťažený na svoju kariéru a tá ho začína požierať. Myslím, že mnoho manželstiev nezvládne smrť svojho dieťaťa a myslím, že je to možno tým, že jeden chce byť mimo všetkého a už len prítomnosť v miestnosti s jeho druhom/družkou mu prináša spomienky na bolestnú stratu.“
Pri pokuse venovať sa len práci sa Bryan stráca vo svojom zármutku, až kým nie je pozvaný k Emirovmu synovi princovi Nasirovi. Ten sa mu chce ospravedlniť za ich rodinu za jeho stratu a ponúkne mu lukratívnu prácu.
Vizionárskeho Princa Nasira hrá Alexander Sidding. „Nasir má tak veľa nápadov, ktoré by chcel zrealizovať,“ hovorí herec, „Ako napríklad sloboda žien, sloboda tlače, všetky tieto veľmi progresívne nápady a plány sa môžu uskutočniť. Tieto dva charaktery sa našli a navzájom sa posúvajú ďalej.“
Nasirove ambície sú zložité, pretože sú potláčané zahraničnými spoločnosťami, ktorých obrovský zisk záleží ako vždy na podnikaní. Emir je už nie je najmladši a čoskoro musí vymenovať svojho nástupcu. Nasir pracoval na otcovej strane mnoho rokov, stavajúc nádeje na silnejšiu krajinu a lepšie životy pre jej obyvateľov, keď obsadí trón. Američanom sa však nepáči myšlienka, že by mal na trón nasadnúť pokrokovo zmýšľajúci Nasir, želajú si tam vidieť mladšieho syna Meshala, ktorého môžu viac ovládať.
„Nasir a Meshal nemajú medzi sebou dobrý vzťah“ tvrdí Akbar Kurtha, ktorý hrá mladšieho syna. „Zatiaľ čo Nasir je za reformáciu, Meshal preferuje nádherný a bezstarostný život."
Damon sa cíti byť súčasťou tak ambiciózneho filmu. „Stephen mi dal pred nakrúcaním mnoho kníh z tohto prostredia a ja som sa ich snažil prečítať také množstvo, ako sa za ten krátky čas dalo. Je to veľmi zaujímavý námet zasadený do fascinujúcej časti sveta. Čím viac o tom viem, ako človek, tým lepšie.“