PREVIEW: V AKO VENDETTA |
PREVIEW: V AKO VENDETTA |
Pamätaj, pamätaj
Že piateho novembra
bola vlastizrada kvôli strelnému prachu.
Nepoznám dôvod, prečo
by sa na to malo zabudnúť
Vo filme V ako Vendetta sa hovorí o príbehu mladej ženy z robotníckej triedy – Evey, ktorú v sekunde medzi životom a smrťou zachráni maskovaný muž, známy iba ako “V”. “V” je nesmierne komplikovaný. Raz je ako hrdina z románu, citlivý intelektuál, muž predurčený na oslobodzovanie ľudí. No je tiež nenávistný, pomstychtivý, osamelý a násilný. Jeho cieľ pomstiť sa je osobný. V snahe oslobodiť ľud Anglicka od korupcie a krutosti, ktoré otrávili ich vládu, odmieta tyranskú povahu určených vodcov a pozýva spoluobčanov, aby sa k nemu pridali na výpravu do tajných častí Parlamentu presne piateho novembra – na deň Guya Fawkesa .
V ten deň roku 1605, bol Guy Fawkes objavený v tuneli pod Parlamentom s 36-timi barelmi strelného prachu. On a jeho spolusprisahanci navrhli vlastizradné “prachové povstanie” ako reakciu na tyraniu ich vlády po Jamesovi I. Fawkes a jeho spolusabotéri boli popravení a ich plán sa pod vplyvom vlády nikdy neuskutočnil. V duchu tejto vzbury, na pamiatku tohto dňa, V sľúbi zrealizovať plán, pre ktorý bol Fawkes popravený 5.novembra 1605. Chcel vyhodiť parlament do povetria v čase, keď mal kráľ rokovať s významnými ministrami o zostrení represií proti katolíkom.
Keď Evey odhaľuje pravdu o “V-ovej” záhadnej minulosti, objavuje aj pravdu o sebe samej- a vynára sa ako neobyčajný spojenec vo vrchole jeho plánu podnietiť revolúciu a zároveň priniesť späť slobodu a spravodlivosť do spoločnosti plnej krutosti a korupcie.
O PRÍBEHU
Režisér James McTeigue opisuje V ako Vendetta v prvom rade ako politický thriller, v popredí s temnou a zároveň mnohotvárnou postavou v jeho centre. “Na jednej strane je V altruista, verí, že dokáže priniesť obrovskú zmenu do spoločnosti, ale na druhej strane je pripravený pomstiť sa smrťou každému, kto je proti nemu.” Počas prípravy na film V ako Vendetta, bol McTeigue ovplyvnený množstvom filmov, napríklad The Battle of Algiers z roku 1965, kde je znázornená Alžírska revolúcia voči Francúzom, boje od 1954 do 1962. Ako aj Mechanický pomaranč Stanleyho Kubricka, 1984 Georgea Orwella, Fahrenheit 451 Raya Bradburyho alebo If Lindsaya Andersona… V ako Vendetta varuje pred nebezpečenstvom korupcie, kontroly, manipulácie a utláčania, pričom odhaľuje riziká extrémizmu- či už je to zneužívanie vládnej moci, alebo situácia keď jednotlivec berie spravodlivosť do vlasntých rúk.
“V ako Vendetta je mnohovrstvový film,” hovorí producent Joel Silver, ktorého dlhá a pôsobivá filmový kariéra zahŕňa prevratnú trilógiu Matrix a akčné filmy ako sériu Lethal Weapon či Die Hard and Predator. “Môže to byť chápané ako dynamická akčná snímka, no diváci môžu ísť aj do hĺbky a zamyslieť sa. Je na každom jednotlivcovi, akú moc zverí svojej vláde, a aké prostriedky sú nevyhnutné alebo akceptovateľné na ukončenie tyranie. Prináša to mnoho fascinujúcich otázok, no nájsť odpovede nie je take jednoduché.” Film je založený na komikse s rovnakým názvom – V ako Vendetta, ktorý sa po prvý krát objavil v nezávislom komiksovom magazíne Warrior, v roku 1981, a krátko na to sa stal kultovým.
Tvorcovia Alan Moore a David Lloyd vydali 26 pokračovaní pred krachom časopisu, ktorý nechal fanúšikov v napätí. Po päť ročnej prestávke Moore a Lloyd seriál dokončili. Bolo to v roku 1989 a vydali ho pod DC comics kompletne. Čo sa týka témy, Mooreov a Lloydov seriál objavoval mnohé politické a etické názory týkajúce sa dnešnej spoločnosti. “Základný odkaz originálu je, že každý jednotlivec má právo byť jednotlivcom a právo a zároveň povinnosť odolať nutkaniu zaradiť sa do davu,” komentuje Lloyd. “ ”V” odoláva cestou priameho útoku na vládne úrady a vraždeným podporovateľov režimu. Takže to nie je len príbeh o súboji proti diablovi tyranie, ale príbeh o terorizme a o tom, či bude niekedy ospravedlniteľný- a to je niečo, čomu sa musíme pokúsiť porozumieť, ak chceme niekedy riešiť tento problém v skutočnom svete.”
Uznávaní scenáristi a režiséri Andy a Larry Wachowski, duše revolučnej trilógie Matrix, boli fanúšikmi Moorovej a Lloydovej práce a po prvý krát napísali scenár podľa ich komiksu v 90-tych rokoch, ešte pred Matrixom. Počas postprodukcie druhej a tretej časti trilógie si opäť pozreli scenár a ukázali ho aj Jamesovi McTeigueovi, ktorý s nimi pracoval na Matrixe. V tom čase Wachovski práve ukončili 10-ročné putovanie s Matrixom a neboli pripravení na okamžitý skok späť k réžii. Ako vysvetľuje McTeigue, ”Desať rokov je dlhá doba, nech ju strávite akokoľvek a robenie filmu vám vezme časť z vás. Myslím, že Andy a Larry chceli, aby bol film urobený teraz. Ale na chvíľu chceli zostať v pozadí".
A tak Wachowski a producent Joel Silver ponúkli ich dlhoročnému kolegovi príležitosť režírovať V ako Vendetta. Obklopili sa aj mnohými ďaľšími kľúčovými spolupracovníkmi. Proces adaptácie bol jednoduchší filmovou cestou, ktorou Lloys a Moore skonštruovali originálny komiks, ktorého tradičné “myšlienkové bubliny” nahradili legendy a obdĺžniky boli nahradené rozmazanými plánmi. Lloyd má pocit, že scenár Wachowských dobre reprezentuje originál. “Nikdy som netvrdil, že Vendetta má navždy zostať len vo forme komiksu,” spomína. “Vždy tu bol potenciál pretransformovať ju do inej formy. Jediné moje želanie bolo, aby duch a kľúčové elementy boli zachované a aby sa nezmenil odkaz.”
O VÝROBE
V ako Vendetta sa odohráva v Londýne, v blízkej budúcnosti. Napriek tomu, že miesta ako Parlament, Starý Bailey, Big Ben, mesto ale aj zvyšok krajiny sú úctyhodnými pamiatkami, padli do štádia povojnovej izolácie a depresie. Kancelár Adam Sutler pozbiera všetku silu nad touto pevne kontrolovanou spoločnosťou aby presadil svoju extrémistickú stranu Norsefire ako jedinú záchranu Anglicka pred vojnou, chorobami a hladomorom.
Sutlerova tyranská politika zatiaľ nezničila kultúru jej ducha, vitality a nádeje. Jedlo je obmedzené, no dodávka strachu nemešká. Osobná sloboda je staromódny pojem z minulosti a nikto sa neodváži zdvihnúť hlas a oponovať, zo strachu, že budú “v tichosti odstránení” Fingermanom, ktorý je tajnou policajnou silou Ministerstva – a nikto už o nich nebude viac počuť. “Snažili sme sa vytvoriť Londýn, ktorý by bol rozpoznateľný, ešte paralyzovaný tým, že sa stal totalitárnym.”
Film sa nakrúcal najmä na zvukových javiskách a v interiéroch aby sa vyzdvihla atmosféra úzkosti a odcudzenia. “Chceli sme vytvoriť pocit klaustrofóbie, takže film je rozhodne interiérový,” vysvetľuje McTeigue. Nakrúcanie začalo v Marci 2005 v štúdiách Babelsberg v Potsdame, v Nemecku. Neďaleký Berlín poslúžil pre množstvo praktických lokácií, produkcia strávila desať týždňov v Babelsbergských štúdiách pred tým, ako sa presunula do Londýna na pár týždňov aby sa nakrútili hlavné exteriérové sekvencie.
Na historickej scéne 2, kde Fritz Lang nakrútil svoj klasický futuristický thriller Metropolis v roku 1927, herci a štáb obývali najmajestátnejšiu a najprepracovanejšiu Patersonovu scénu: bludiskovú Galériu Tieňov. Jednou z najväčších výziev pre architekta Petera Walpola a celé umelecké oddelenie bolo zabezpečiť práva na reprodukciu mnohých tradičných prác galérie – a potom urobiť ich repliky a aranžovať množstvo miestností v Galérii. “Museli sme získať obrovské rozpätie objektov- všetko od Picassa po Turnera, od moderného umenia až po komiksy,” hovorí Walpole.
Počas výroby tejto scény Natalie Portman spomína, “James priniesol ústrižok z novín s fotkou knižnice objavenej v Iraku. Vláda ju musela zrušiť a všade boli len hromady a hromady kníh. Mať v rukách túto živú paralelu s tým, čo sme nakrúcali, bolo neuveriteľné.” Patersonov návrh bol vymodelovaný podľa V-ovej kultovej tváre z komiksu, ktorý ilustrátor David Lloyd založil na eponymickej maske, nosenej na počesť odvrátiteľa vlastizrady – hrdinu Guya Fawkesa. No tak ako bola nakreslená Lloydom, V-ova maska vyjadruje rôzne pocity a nálady od políčka k políčku.
Po ukončení hlavného nakrúcania, supervízor vizuálnych efektov Dan Glass a skupina miniaturistov, vedená Supervízorom modelovej časti Josém Granellom, strávila desať dní vybuchovaním rozsiahlych modelov Parlamentu, Big Benu a Old Bailey pre kľúčové scény filmu. Tím musel mať naštudovanú architektúru všetkých budov zvnútra aj zvonku, aby vedeli približne určiť reakciu na výbuch. Napríklad, ako rýchlo sa bude explózia šíriť po budove, akým spôsobom sa budova rozpadne, ktoré oblasti budú zničené ako prvé, ktoré výbuchu odolajú, aké veľké budú fragmenty a ako rýchlo a ďaleko dopadnú.
Navyše k tejto štrukturálnej presnosti, dizajnéri študovali aj vonkajšie detaily legendárnych budov, aby dosiahli skutočne pravý vzhľad. “Musíte veľmi dbať na detailoch,” hovorí Granell, “a upriamiť sa na skutočný vzhľad budov- ako sú rôzne vytvarované prvky alebo starnutie kameňa. Musíte to zachytiť. Musíte myslieť na to, že pracujete s modelmi budov, ktoré sú známe mnohým ľuďom, ktorí rozhodujú o tom, či vyzerajú skutočne, alebo nie.”
"Všetok ten výskum, čas a práca vložená do vytvorenie týchto neuveriteľných miniatúr má za výsledok ich úžasný vzhľad a autentickosť na plátne. Budovy vyzerajú jednoducho fantasticky,” hovorí Granell. “Ospravedľňujem sa dopredu všetkým, ktorý pre nás tak usilovne pracovali, a vložili do miniatúr more času a tie vyzerali nádherne- pokiaľ sme ich nevybuchli. Takže jediná vec, ktorú som mohol urobiť bolo uistiť sa, že sme urobili pri ich výbuchu dobrú prácu a stálo to za to!”