PREVIEW: SUPERMAN SA VRACIA |
PREVIEW: SUPERMAN SA VRACIA |
FENOMÉN A FILMOVÝ TVORCA
“Neexistuje krajina, v ktorej by nepoznali Supermana”, hovorí režisér Bryan Singer. Po prvý krát sa dostal do pozornosti verejnosti filmom The Usual Suspects, kým natočil slávne blockbuster X-Men a X2. “Môžte si vziať znak s “S” napr. aj do džungle a na 50% ho spoznajú. Týmto pádom je svetový “Superhrdina.”
“Kombinácia jeho sily, nezničiteľnosti a jeho schopnosti lietať je to, čo ho robí príťažlivým pre mňa a mnohých ľudí,” hovorí Singer, “robiť správne veci”.
Od svojho debutového komiksu v r. 1938, Superman zostal nezmazateľnou figúrou v svetovej kultúre a univerzálnym symbolom ľudského ideálu. “Bol prvým, ktorý prišiel z inej planéty a stelesnil mnoho vecí, o ktorých my, ako ľudia snívame,” hovorí výkonný producent Chris Lee. “Ale je tu aj jeho supersila, jeho schopnosť vidieť hocičo, a jeho zmysel pre dobro.
Prvý súčasný film natočil Richard Donner Superman: The Movie, v ktorom hral Christopher Reeve ako Muž z ocele a filmová legenda Marlon Brando ako jeho otec, Jor-El, bol uvedený v r. 1978. Režisér Bryan Singer videl film po prvý krát so svojou matkou v obyčajnom kine v New Jersey. “Veľmi sa mi páčil,” spomína.
V čase rapídnej zmeny – či kultúrnej, priemyselnej alebo technologickej – Superman zásadne stál pre pravdu, spravoslivosť a všetko čo je dobré. “Svet v r.1941 bol omnoho odlišnejší ako svet v r.1978, ktorý bol veľmi odlišný ako svet dnes,” hovorí Singer. “Myslím si, že Supermanov odkaz nie je ani tak o zmene niečoho ako o evolúcii. Samozrejme, že bojuje s rôznymi darebákmi. Viac ako desať rokov sa presúval jeho kostým z miesta na miesto. Určite v tomto filme sa stretáva s nespočetným množstvom zmien po tom, čo bol preč viac ako 5 rokov. Ešte stále jedna vec zostáva nezmenená....jeho vytrvalá povaha použiť svoje špeciálne schopnosti, byť príkladom a robiť dobro pre svet.”
Film Bryana Singera je duchovným nasledovníkom Supermana: The Movie a Supermana II. a využíva elementy z účinkovania Marlona Branda ako Jor-Ela. “Myslím, že výzva urobiť ďalšie pokračovanie posunulo veci vpred,” hovorí scenárista Michael Dougherty. “Cítili sme, že každý, či si to uvedomuje alebo nie, pozná pôvodný príbeh. Každý vie, kto je Superman. Snažíme sa jednoducho pokračovať v príbehu.”
Singer vždy cítil emocionálne spriaznenie pre tento character a mal presnú víziu toho, čím chcel zaujať superhrdinu v tomto filme. “Superman a ja sme si vedomí toho, že obaja sme boli adoptovaní,” hovorí. “Bol som len dieťa a on tiež. Pre tieto jednoduché dôvody, vždy som cítil skutočné spojenie s ním a preto je môj obľúbený superhrdina. Preto to bolo dôležité pre mňa porozprávať môj Supermanov príbeh.”
PRÍBEH A HERCI
Odkedy záhadne zmizol z planéty pred piatimi rokmi, Superman cestoval vesmírom, kde sa snažil nájsť svoju minulosť a korene svojej rodiny, alebo niekoho podobného sebe. Ale našiel rádioaktívne zrúcaniny, kde raz stál Krypton, muž, ktorý sa narodil Kal-Elovi, sa vrátil domov katastrofickým pristátim na Kentskú farmu v Kansase.
Singer potreboval herca, ktorý mohol zosobniť všetky kvality Kal-Ela, Clarka Kenta a Supermana. Niekoho, kto mohol stvárniť presné fyzické a emocionálne požiadavky úlohy, a kto mohol byť dôstojným nasledovníkom Christophera Reeva. A od začiatku prijímal na kastingy neznámych hercov.
26-ročný Brandon Routh bol jedným z tých, ktorý v Supermanových pyžamách “lietali” okolo svojho domu v Norwalku, Iowe. Videl v ňom kvality, ktoré spĺňali požiadavky na fyzickú podobnosť Supermana,” hovorí Singer.
Prvý krát Routh mal oblečený kostým pred obecenstvom pri natáčaní scény vo vydavateľstve Daily Planet. “Ak ste len človekom, ako si predstavíte, že ste superčlovek?” hovorí. “Ako zahráte veľkoleposť a dobrosrdečnosť? Chcel som to zahrať čo najlepšie. Musel som sa stotožniť s charakterom takým spôsobom, aby diváci verili postave a cítili sa byť súčasťou filmu.”
Narozdiel od kastingu na Supermana, nájsť muža – diabolsky brilantného nepriateľa nebolo tak zložité. Singer obsadil Kevina Spaceyho do tejto úlohy. Má ten správny zmysel pre humor, cynizmus a samozrejme je vynikajúci herec.”
AUSTRÁLIA METROPOLOU
Základné fotografovanie začalo neďaleko Breeza, Austrálie, na vidieckej tichej farme, ktoré bolo transformované do pracovného miesta. 6 míľ cesty konštruovanej produkčnou spoločnosťou, ktorá poskytla prístup do „základného tábora“ pozostával z hviezd a filmových tvorcov, kateringu, jedálenských stanov, a trailerov pre každé oddelenie filmu vrátane vlasov/make-upu, šatníka, špeciálnych efektov a vizuálnych efektov. Základný tábor bol vybavený s IT trailermi zabezpečujúcimi spracovanie bezdrôtového internetového spojenia v Austrálskej buši.
O tri týždne sa štáb presunul do Nového Južného Walesu, kde sa vybudovala Kentská farma blízko malého vidieckeho mestečka Tamworthu. O ďalšie tri týždne, produkcia prišla k predmestiu Tamworthu, kde vybudovala množstvo hotelových izieb, reštaurácií a pubov.
„Nie je pochýb o tom, že je tu romantická kvalita pri pohľade na film, tak ako je v samotnom príbehu“, hovorí Singer. „Myslím, že sme úspešne integrovali niekoľko ikon navrhovaných Johnom Barrym z r.1978 v Donnerovom filme z obdobia 40-tych rokov romantizmu, hoci cez farebnú paletu alebo vizuálne kompozície ArtDeco fasád a vysvietených mrakodrapov v Metropolise. Je to zmes starého a nového, ktorá tomu dodáva skutočný pocit. Toto bol prístup, ktorý sme vnímali so všetkými elementmi.“
Po dokončení sekvencií na Kentskej farme, produkcia sa vrátila do filmových štúdií Fox v Austrálii, ktoré sa stali operačnou základňou v Sydney. Zaplnila všetkých 7 zvukových štúdií a vytvorila časový harmonogram. “Keď sa dokončilo filmovanie na jeden záber, pripravila sa okamžite miestnosť pre ďalší.”
Na jednom mieste sa priestor tak zúžil, že Dyas bol nútený zmeniť konštrukciu v sklade na javisko, aby mohol dostať do interiéru 200 stôp veľkú jachtu Gertrúdu.
Dyas vytvoril jedinečný dizajn pre vydavateľstvo Daily Planet so svojou teóriou, že ako mnohé klasické Art Deco budovy v New Yorku, aj budova Daily Planet v Metropolise bude obnovená niekoľkými módnymi doplnkami, aby držala krok s najnovšími technológiami. Vydavateľstvo Daily Planet sa navrhovalo 6 mesiacov, stavalo 4 mesiace a mesiac sa správne osvetľovalo.“ Mali sme okolo 3000 svetiel a 19 míl káblov na jeden prístroj,” hovorí Adler.
Miesto je tak veľké, aké Dyas potreboval pre film, že žiadne z Fox štúdií nevyhovovalo pre nekonvenčný pohyb, tak sa filmový tvorcovia rozhodli stavať vonku, použijúc cestu medzi dvomi existujúcimi zvukovými štúdiami. “Verte alebo nie, budova vonku fungovala ozaj výborne,” poznamenáva Dyas. “Počasie bolo fantastické a my sme mohli zaplniť vedľajšie cesty žltými taxíkmi, autobusmi a ďalšími dopravnými prostriedkami. Tiež sme transformovali priľahlé oblasti na mini Central Park a pridali stanicu metra. Bola to jedna z najnáročnejších stavieb budov, ale vydarili sa úžasne.”
Pri Vanderworthovej jachte, Dyas vytvoril dva ďalšie obrazy, ktoré boli úplne vynikajúce pre Superman Returns. Dyas navrhol zložitý model vlaku, ktorý mal byť vytvorený na základni Vanderworthovho zámku popri veľkom ostrove, ktorý bol jednoducho typycký pre New Krypton. “Myslím si, že jediný spôsob ako opísať New Krypton je, ak si predstavíte križovatku medzi púšťou v Arizone a Arctickým útesom,” hovorí Dyas. Na jeho vytvorenie, sme použili kryštál ako útvar a formácie, ktoré sa stanú súčasťou vizuálnej mytológie Supermanovho sveta.
“Naopak, model vlaku bol ako miniatúra ihriska a môj štáb sa vynikajúco hral s usporiadaním stoviek modelov, aby vytvorili hyperrealistické mestečká a krajiny,” hovorí Dyas. “Boli sme veľmi presný, keď sme išli do detailov. Keď Lex zničil vlak so svojim kryštálovým experimentom, je to metafora pre deštrukciu, ktorú chcel dosiahnuť v ľudskom rozmere. “
Rovnako dôležitá bola príprava kostýmov. Predovšetkým Supermanov kostým. Singer chcel nielen reflektovať na zmenšenie predstavy, ktorá žije niekoľko rokov v kultúrach, ale taktiež priniesť súčasný obraz postave. “Pamätám sa, ako prišiel Brandon prvý krát k nám,” hovorí návrhárka kostýmov Louise Mingenbachová, ktorá nemá problém pripravovať kostými pre Superhrdinov. “Pamätám sa, ako mi povedal, že bolo skutočne dôležité pre neho mať pohodlný kostým, taký ktorý by ho zbytočne nerozrušoval. Samozrejme, že som ho ubezpečila, a smiala sa pri tom. “Zlatko, nebudeš sa cítiť nepohodlne vo svojom živote tak, ako v kostýme. Nie je ľahké byť superhrdinom a byť jedným z nich určite nie je o pohodlí.”
“Bolo to naozaj zaujímavé,” hovorí Mingenbachová, “pretože Brandon skutočne netušil do čoho ide.” Prakticky niekoľko ďalších mesiacov žil v tmavomodrom, tesnom obleku nazývanom ´Milliskin´.
Slávne “S” na kostýme je vytvorený z vymodelovaného latexu, ktorý sa laserom rezal s tisíc tenkými “S” ihlami. Plášť bol vyrobený z vlny špeciálne vyrobenej vo Francúzsku. Potom sa tam vypracoval tieň v strede plášťa so sýtou červenou farbou. Vonkajšok plášťa sa napokon pogumoval, aby sa dodala výraznosť a váha,” hovorí Mingenbachová. “Takže sami vidíťe, že to nie je nič pohodlné, nosiť dva tesne priliehavé obleky a desať librový plášť na sebe.”
FYZIKA LIETANIA A KAMERA GENESIS
Od r. 1970, keď Richard Donner robil Supermana: The Movie, technológia postúpila vpred do takých rozmerov, o ktorých mohli filmoví tvorcovia v tom čase len snívať. S týmito vynikajúcimi výhodami s kamerou a technológiami vizuálnych efektov, Bryan Singer verí, že “všetcia budeme opäť veriť , že človek ozaj dokáže lietať.”
Singer a jeho tím hľadal predovšetkým vytvorenie fyzikálne vytvorenie postavy a jeho sveta. “Brandon a ja sme vybudovali naše vlastné fyzikálne zákony, ktoré sa stali režisérkou paletou pre lietajúce sekvencie,” hovorí Singer. “Napríklad, ako veľmi sa musí natiahnuť aby sa chytí lietadlo na oblohe alebo kedy má skočiť a kedy sa vznášať? Vďaka dlhým diskusiám medzi mnou a Brandonom, všetcia koordinátori akrobatov a lietajúce tímy a samotná technológia, Brandon bude lietať ako žiadny Superman pred ním.
“Takáto vyvinutá technológia , ktorú sme použili vo filme ešte pred dvomi rokmi neexistovala,” hovorí Singer. “Progres nastal v oblasti vizuálnych efektov. Pri Superhrdinovi ako Spiderman (Pavúči muž), Supermanove vlasy a tvár sú odkryté aj pri lietaní.” Filmoví tvorcovia venovali presnú pozornosť detailom fyzického natáčania Routha, takisto počítačovému spracovaniu, skenovaniu a animácii charakteru v snahe zachytiť realitu muža, ktorá vie lietať.
Návrat Supermana je prvým dlhometrážnym filmov, ktorý bol nakrútený s kamerovým systémom Genesis. Na vytvorení tejto kamery sa spojili spoločnosti Sony a Panavision.
“Nápad možnosti využitia kamery Genesis vznikol, keď som obsadil do úlohy Brandona,” hovorí Singer. “Robili sme testy s určeným formátom Super 35mm a natočili sme jeden na 70mm. Keď sa premietol film z obidvoch kamier, videli sme najprv 35mm a potom sa prepol projector na 70mm. Čistota, veľkosť zobrazenia, úplne chýbalo zrnenie na 70mm bolo tak skvelé, že keď sme si pozreli 35mm film, ktorý vyzeral ako keby sme použili zlý materiál…toto bol rozdiel v dvoch formátoch.
“Takže som začal hladať spôsob ako natočiť na 70mm,” vysvetľuje Singer, “ale veľmi rýchlo som zistil, že je million rôznych dôvodov, ktoré sú nepraktické a veľmi limitujúce v podmienkach kamerovej pohyblivosti a filmového materiálu.”
V tom čase, Singerov dlhoročný kameraman Newton Thomas Sigel mu povedal, že Sony a Panavision vytvorili novú kameru Genesis. “Potom sme začali jeden z najväčších porovnávacích testov. Použili sme Genesis, testovali sme ju v jemnom svetle, teplom svetle, v tme, na obed, večer, ráno, v exteriéroch, interiéroch, kostýmy, vlasy a make up. Potom sme si s Tomom sadli do kina a porovnávali sme všetky testy. Spoločne sme sa rozhodli natočiť celý film so systémom Genesis.”
Bola to len otázka času, kým sa vymyslela kamera pre použitie Superman Returns. “Po čase sme v Austrálii potrebovali osem až desať kamier.” Hoci Singer a Sigel pripustili, že Genesis poskytol veľa technických zmien, nemohli byť spokojnejší s výslekom.