PREVIEW: 300 |
PREVIEW: 300 |
Film “300” zobrazuje urputnú antickú bitku pri Termopylách, v ktorej kráľ Leonidas (Gerard Butler) a 300 Sparťanov bojovali až do svojej smrti proti Xerxesovi a jeho obrovskej perzskej armáde. Čelili neprekonateľným problémom, no ich chrabrosť a obetavosť inšpirovali všetkých Grékov, aby sa spojili proti perzskému nepriateľovi, a nakreslili v piesku čiaru na znak demokracie.
„300“ je inšpirované prácou autora komiksov Franka Millera, tvorcu „Sin City“. Je to epické dobrodružstvo o vášni, odvahe, slobode a obetovaní sa, stelesnené sparťanskými vojakmi, ktorí bojovali v jednej z najväčších bitiek histórie. Podiel na scenári a réžia Zacka Snydera priviedli Millerov oceňovaný komiks k životu kombináciou živej akcie s virtuálnym pozadím, ktoré zachytáva jeho jedinečnú predstavu tohto historického príbehu z obdobia antiky.
TU BOJUJEME: OŽIVENIE KOMIKSU
Tajomné, neúprosné, impozantné. Sparťania patria medzi najzáhadnejšie kultúry našej histórie. Nikdy neboli vedení k ústupu alebo kapitulácii, boli dokonalými vojakmi. „Sparťania ostávajú pre všetkých záhadou,“ hovorí Frank Miller, tvorca komiksu 300, ktorý inšpiroval film. „Sú jedineční tým, že celá ich kultúra je bojová, celkom prispôsobená vojne. Majú kódex cti, ktorý hovorí o tom, čo znamená byť Sparťanom, a z ktorého vychádza hrdinská skupina, akú svet ešte nevidel.“
Spolu scenárista a režisér Zack Snyder dodáva, „Sparťania žijú pre boj. Milujú ho,“ hovorí. „Bojujú ako jeden, tvoriac bojový šík, v ktorom štít každého vojaka chráni muža vedľa neho. Je to úctyhodný a zároveň hrôzostrašný pohľad, dokonca aj pre masy Peržanov. Hoci Sparťania čelia neprekonateľným ťažkostiam čo sa týka počtu vojakov, pravý sparťanský vojak si vždy želá zomrieť za slobodu- pokladá to za ´peknú smrť´. Definujú sa obeťami a slobodou.“
Frank Miller sa po prvý krát stretol so Sparťanmi keď videl film “The 300 Spartans” ešte ako dieťa. Spomína, „Bol som celkom vyvedený z miery a inšpirovalo ma to, pretože som sa naučil, že hrdinovia sú ľudia, ktorí robia správne veci, pretože to tak má byť, hoci to pre nich niekedy znamená aj obetovať život. Celý môj život som chcel vypovedať tento príbeh, pretože je to ten najlepší príbeh, s akým som sa kedy stretol. A napokon so skúsenosťami karikaturistu som si pomyslel, že si s tým konečne viem dať rady.“
Na ilustrácie 300, zhrnul Miller podstatnú časť výskumu - čo ho dostalo na samotné útesy Termopýl - svojim charakteristickým štýlom prináša také legendárne grafické práce ako Sin City alebo The Dark Knight Returns.
„Frank sa zaoberá súčasnými udalosťami a vracia ich do mytológie, ako kontrast k mytologickým udalostiam prevedeným do skutočnosti,“ hovorí Snyder, ktorý dáva dokopy Millerove odvážne vízie so svojimi vlastnými, aby urobil celovečerný film.
„Ak pôjdete do Termopýl, socha Leonidasa zobrazuje nahú postavu, ktorá má štít, kopiju a helmu- to je všetko. Frank išiel do Termopýl a som si istý, že to videl a povedal si, ´Dobre, takto to musíme urobiť.´“
Prechádzanie sa porastmi Termopýl malo na Millera nesmierny efekt. „Je to miesto, kde sa stali úžasné a veľkolepé veci,“ opisuje. „Hovoríme o skúške ohňom a o epicentre bitiek o všetko, čo máme, pre všetko, čo znamená západná civilizácia. Jestvuje dôvod, prečo sme takí slobodní akí sme a veľa z toho začína príbehom 300 mladých mužov, ktorí zostávajú neporazení a svojimi činmi inšpirujú zvyšok Grécka.“
300 sa stalo bestsellerom a získalo Millerovi množstvo ocenení. „Príbeh sa predáva sám,“ komentuje. „Urobil som len to najlepšie aby som dobre vystihol tento úžasný moment histórie. Bolo nesmierne dôležité upraviť vzhľad postáv aby boli dynamickejšie a aby nevzbudzovali dojem starého príbehu. Tento príbeh nie je starý, ale večný.“
Kniha si získala zástupy fanúšikov, medzi nimi aj spolu scenáristu, režiséra a producentov filmu. „Krásne na Frankovej knihe a na celej jeho práci sú slová, ktoré dopĺňajú kresby,“ poznamenáva Snyder. „Nie sú to len ilustrácie: je to poézia. Spôsob, akým štruktúruje text je pre mňa rovnako dôležitý ako kresby. Pokúsil som sa nájsť cestu, ako zachovať rešpekt jeho textom a zároveň využiť vo filme jeho stvárňovanie.“
Pred piatimi rokmi sa producent Gianni Nunnari a Snyder rozprávali o budúcich spoločných projektoch, a v tom Snyder zbadal na Nunnariho stole výtlačok komiksu. Nunnari obhajoval projekt niekoľko rokov sám. Nakoniec sa mu podarilo presvedčiť producenta Marka Cantona, aby s ním do tohto projektu išiel s tým, že Snyder bude režisér a spolu scenárista.
„Gianniho naliehanie a Markove odovzdanie sa tomuto projektu ma presvedčilo,“ spomína Miller. „Najprv Gianni, a potom Mark boli odhodlaní a skutočne verili tomuto príbehu, ktorý nado mnou získal moc. Zack skutočne chcel urobiť tento film. Je naozaj sympatický a bol celkom zameraný na tento projekt, jednoducho by bolo príliš náročné ho odmietnuť... tak som súhlasil.“
„Od začiatku všetci ktorí sa na tomto filme podieľali, od štúdia po producentov cez výkonných producentov, hercov a štáb neuveriteľne podporovali to, čo som sa snažil s ´300´ urobiť.“ Hovorí Snyder. "Všetci pochopili moju predstavu veľmi dobre a boli fantastickými spolupracovníkmi, takže to celé bol neuveriteľný zážitok.“
Snyderove rozhodnutie urobiť komiks malo na vzhľad filmu prevratné dopady. „Vytváranie vzhľadu bolo veľkou časťou procesu,“ pokračuje Snyder. „Na filmy chodíte preto, že chcete zažiť niečo nové. A o to sme sa v ´300´ pokúsili. Či už išlo o krajinu, boje, akcie alebo architektúru, každé filmové okienko je ako jeden vizuálny efekt.“
Prítomnosť Franka Millera, ktorý sa na filme podieľal aj ako výkonný producent by mohlo byť pre režiséra trochu zastrašujúce, no Goldmann tvrdí opak, „Frank bol milý a nápomocný. Kedykoľvek Zack použil niečo vlastné a čakal na odsúhlasenie, povedal, ´Pokračuj, je to skvelé. Páči sa mi, čo robíš.´ Prijal tento film a všetkých, ktorý na ňom pracovali.“
Každý aspekt filmu bol podrobený niekoľkým testom, od osvetlenia a kostýmov cez text a scénu. Jeden z prvkov, ktoré chceli filmoví tvorcovia dosiahnuť bol fotografický vzhľad filmu. Snyder dostal nápad spracovávať farebnú vyváženosť na vytvorenie procesu, ktorý bol nakoniec pomenovaný „tlačenica“. „Zack prišiel na spôsob, kedy tlačíte čiernu časť obrázku a zdokonaľujete farebnú nasýtenosť, aby ste zmenili kontrastný pomer filmu,“ vysvetľuje Jeffrey Silver. „Každý obrázok v tomto filme prešiel post produkčným procesom. ´Tlačenica´ je to, čo dáva tomuto filmu jedinečný vzhľad a pocit.“
„Nechcem, aby niekto hovoril, ´Ó, to vyzerá ako Grécko, alebo toto vyzerá ako Kanada,“ vysvetľuje Snyder. „Chcel som aby boli diváci od začiatku až do konca súčasťou tohto dobrodružstva.“
Gerard Butler, ktorý hrá Kráľa Leonida tvrdí, „Je to takmer ako keby niekto, kto tam bol a na vlastné oči videl bitku zaspal a všetko čo videl sa mu znovu snívalo, pretože mnohé z toho je veľmi živé... mnohé jestvuje v predstavách, ktoré nám dovoľujú zájsť omnoho ďalej. Je to neuveriteľný príbeh, ktorý bol počas histórie pre mnohých ľudí inšpiráciou, no nie je to dokument. Je to fantastický príbeh plný vášne, politiky, brutality a mnohých ďalších vecí, jestvujúcich v hyper-reálnom, krásnom, emocionálnom svete.“
TOTO JE SPARTA: SPÚŠŤANIE KAMIER
Na realizáciu tejto epickej akčnej drámy na plátne Zack Snyder dal dokopy rozmanitý štáb spolupracovníkov, vrátane kameramana Larryho Fonga, scénického výtvarníka nominovaného na Oscara Jamesa Bissella (Good Night, and Good Luck”), strihača Williana Hoya, kostýmového výtvarníka Michela Wilkinsona, supervízora vizuálnych efektov Chrisa Wattsa a supervízora pre make-up a efekty s príšerami Shauna Smitha a Marka Rappaporta.
Pre Bissella ´300´ vyžadoval celkom nový prístup k navrhovaniu scény, kvôli virtuálnej prírode v scénach a jej verný obraz v obrazovom štýle použitom v Millerovom komikse. "Bolo to viac operné ako realistické,“ priznáva.
S použitím Snyderových miniatúrnych storyboardov ako odrazových bodov, Bissel a jeho tím vytvorili 3-D prostredie a koncept zobrazenia Sparty, grécku krajinu a Termopyly, dejisko veľkolepej bitky. Snyder, Bissel a Watts potom kontrolovali ilustrácie. Bissel spomína: „Spýtali sme sa: ´Pôjdu herci do kopca? Dolu z kopca? Kde budú vrhať tiene? Ako málo z tohto musíme postaviť?“
Terénne scény boli abstraktné, takže mohli byť využité v rôznych scénach len pri zmene uhlu kamery, alebo dodaní niekoľkých prvkov. Týmto spôsobom, Leonidas a jeho armáda 300 pochodovala naprieč Gréckom využívajúc pri tom len tri skonštruované scény: Spartu, Horúce brány a Xerxesov stan bol tiež postavený na pódiu. „Scéna, kde perzskí posli bežia na kameru je jediná, ktorú sme nakrúcali vonku,“ hovorí Bissell.
Každá scéna bola doplnená navrhnutým 3D prostredím, potom prevedená do farby s kľúčovým okienkom obrázku. Keď to bolo dokončené, Bissel bol schopný lepšie odhadnúť, čo musí postaviť a čo prispôsobiť.
Kostýmový výtvarník Michael Wilkinson chcel tiež zostať verný grafickej predlohe Millerových kresieb. Pri tvorbe kostýmov pre tento film zachovával silu línie, výrazné siluety a silné drapérie z komiksu, pričom používal látky s jedinečným zložením, ktoré má kamera rada a zobrazujú zmysel života.
Rozdiely medzi sparťanskou a perzskou armádou boli dané aj oblečením. Sparťania mali na sebe bohaté, teplé, zemité farby, pričom Perzská armáda sa blýskala pávími farbami, exotickou zelenou, modrou a fialovou so zlatom. Wilkinson vysvetľuje, „Kostýmy gréckych vojakov zdôrazňujú ich vysoké, kultivované postavy- akoby ich telá boli zároveň brneniami- na druhej strane perzská armáda je pokrytá exotickým oblečením a siluety sú zveličené, aby zapôsobili na grécke oči, tajomným a neznámym spôsobom.“
Predsa len, Snyder, producenti a každý zapojený do výroby bol zanietený pri dodržiavaní Millerovej vízie vyjadrenej v jeho práci. Nunnari tvrdí, „Pri spolupráci sa každý stáva členom tohto fantastického štábu a všetci sa podieľame na procese tvorby tohto filmu na každej úrovni.“
Canton súhlasí. „Od nakreslenia storyboardov z Frankovej knihy cez nakrúcanie a postprodukciu bol film ´300´ pre všetkých z nás ohromne strhujúcou cestou.“