PREVIEW: BABEL |
PREVIEW: BABEL |
„Sme zvyknutí hovoriť o hraniciach len ako o miestach, ale tie ozajstné hranice sú v skutočnosti vo vnútri nás samých.“ Týmto sloganom sa k nám, divákom, prihovára tretia celovečerná snímka jedného z najúspešnejších režisérov súčasnosti, Alejandra Gonzalesa Ińárritua. Ten svoj širokospektrálny potenciál naplno aplikoval už do svojho mexického debutu (Amores Perros, 2000), a neskôr ho ešte viac rozvinul pod záštitou Hollywoodu vo veľmi vydarenom projekte 21 gramov (2003). Prelínanie deja, návraty do minulosti, mozaikovitý spôsob doplňovania chýbajúcich častí skladačky, to sú len niektoré totožné fragmenty, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou filmárskeho štýlu tejto 43-ročnej nádeje do budúcnosti.
Už tento týždeň, a opäť s trojročným odstupom od posledného dlhometrážneho filmu, máme možnosť sledovať Alejandrovu vzostupnú formu, ktorú jednoznačne, a to nielen kvôli siedmym oscarovým nomináciám (Oscar napokon len za hudbu), pretavil do svojej s napätím očakávanej novinky Babel. Babel sa dá voľne preložiť, ako Babylon, čo napokon v celku znamená „zmätok“. Zmätok by sa mohol chápať ako problematika dorozumievania sa, pretože vo filme úzko osciluje až päť jazykov, keď nerátame znakovú reč hluchonemej hrdinky z Tokia. Aj samotný film bez okolkov naznačuje, že jeho hlavná synopsa bude čerpať z podobenstva starého zákona, kde sa píše, že Boh potrestal staviteľov Babylonskej veže za ich odvážny spôsob narábania s jazykmi.
Režisérov dvorný scenárista Guillermo Arriaga citlivú látku spracoval na starý známy spôsob, čo je citeľné aj vďaka pomocnému rukopisu samotného režiséra. Opäť raz preto budeme svedkami niekoľkých zaujímavých zauzlení a nebude chýbať ani prelínanie dejových scén, tie sa však plynutím deja postupne rozmotajú a výsledný efekt dodá filmu požadovaný zmysel. Inarritu a Arriaga do svojho príbehu zasadili niekoľko dôležitých postáv. Stretneme sa s americkou dvojicou manželov Richardom (Brad Pitt) a Susan (Cate Blanchett), ktorá si svoje rany z minulosti hojí dovolenkou v Maroku, zatiaľ čo ich deti zostali doma na starosť mexickej opatrovateľke Amelie (na Oscara nominovaná Adriana Barazza). Tá sa vďaka nečakaným udalostiam musí spoločne so synovcom Santiagom (Gael Garcia Bernal) uchýliť k nie príliš radostnému kroku na úkor stihnutia svadby v radoch jej mexickej rodiny. Do deja viac či menej zasiahnu aj marockí synovia miestneho pastiera a hluchonemá dievčina z Japonska, tá okrem svojho postihnutia musí čeliť aj stále sa vynárajúcim spomienkam na samovraždu svojej matky. V opätovnom hľadaní samej seba by jej mohol pomôcť zronený otec, uvidíme v kine.
Babel bol pre samotného režiséra, ako sa koniec koncov vyjadril aj on sám: „Zatiaľ tou najväčšou výzvou v mojej filmárskej kariére.“ A pokračuje: „Babel vznikol v potrebe vyjadriť moje pocity, ktoré naplňovali moje srdce a moju myseľ.“ Film sa natáčal celý jeden rok a počas tohto hektického obdobia štáb postupne prestriedal tri kontinenty. Neznáme prostredia, jazykové bariéry a vyčerpávajúca práca s nehercami (veľmi autentická) občas spôsobovali vrásky na čele, ale všetko nakoniec dobre dopadlo: „Nakrúcanie Babelu bolo vlastne takým jedným Babelom samo o sebe. Celá produkcia bola absolútne unikátna a odlišná od ostatných filmov, ktoré som predtým nakrútil. V podstate sme totiž museli nakrútiť štyri rozdielne filmy a vzájomne ich prepojiť tak, aby spolu fungovali. Bola to pre nás ozajstná logistická výzva, ale tým najťažším bola intelektuálna a emocionálna časť celého projektu.“
Alejandro sa s myšlienkou filmu tohto kalibru pohrával už počas prípravných prác na jeho predchádzajúcom filme 21 gramov. Neváhal a oslovil svojho talentovaného scenáristu, a ten samozrejme súhlasil. „Arriagov talent je absolútne výnimočný, rovnako tak, ako je výnimočným spolupracovníkom. Jeho písanie je vierohodné a má skutočne veľkú vnútornú silu, čo je dôsledkom jeho neskutočných schopností.“ Podľa väčšinových pozitívnych ohlasov a reakcií zo zahraničia môžeme súdiť, že sa stanovené cieľe a túžby podarilo úspešne zrealizovať. Napokon, verejnosť nemá ani najmenší dôvod na obavy, a ako sa hovorí do tretice všetko dobré. Verme preto, že aj tretí celovečerný počin zlatého dieťaťa z Mexika naplní naše očakávania. Tie sa každým ďalším filmom stále viac pritvrdzujú, sám som preto zvedavý, ako zareaguje slovenské publikum, ktoré si film s určitosťou nenechá ujsť, už len kvôli neutíchajúcemu „humbuku“ okolo celého projektu. O niekoľko hodín sa na vlastné oči môžeme presvedčiť, aká je pravda.
„Hranice sú vytvorené viac-menej v nás samých, ako v nejakých fyzických prekážkach. Bariéry sú výtvorom našej mysle, a to čo nás robí šťastnými je zakaždým úplne odlišné od toho, čo nás robí nešťastnými – nech je to už rozdiel v kultúrach, rase, jazyku alebo postavení. A toto poučenie je vlastne aj zmyslom môjho filmu, poukázať na to, čo nás spája a nie na to, čo nás rozdeľuje.“
/Alejandro Gonzáles Inarritu/