PREVIEW: HANNIBAL: ZRODENIE ZLA

PREVIEW: HANNIBAL: ZRODENIE ZLA

článok



Vstúpte do temnej mysle Hannibala Lectera

Druhá svetová vojna – pokusy o nezávislosť východnej Európy podľahli prudkým útokom sovietskej nadvlády. V Litve pripravila vojna jedného chlapca o oboch rodičov a sestru. Hrôzy, ktorými prešiel, potláča. Uväznený v sovietskom sirotinci sa vzpiera neľútostnému zaobchádzaniu a búri sa proti krutým pravidlám onoho miesta… ON však nie je obyčajný chlapec. ON je mladý HANNIBAL LECTER.

Podarí sa mu uniknúť spoza železnej opony a vydá sa do Paríža, kde žije jeho jediný príbuzný. Strýko síce zomrel, ale zostala tu záhadná a prekrásna vdova, lady Murasaki Shibuku, ktorá ho privíta doma. Príjemné a múdre zaobchádzanie lady Murasaki podnieti v Hannibalovi dlhoročné vášne pre dobré jedlo, hudbu a maľovanie. Nemôže mu však pomôcť vypudiť potláčané spomienky, ktoré ho prenasledujú ako nočné mory.

Hannibal začína svoju slávnu lekársku kariéru a snaží sa preskúmať hlbiny svojho vlastného podvedomia. Ukazuje sa, že Hannibalovi duchovia sú reálnymi ľuďmi – zvrátenými, dravými vojnovými kriminálnikmi, od ktorých potrebuje zistiť odpovede na svoju minulosť... a nakoniec vykonať pomstu.

Genéza filmu

„Keď som natáčal Červeného draka, urobil som promo tour okolo celého sveta. V každom meste mi ľudia kládli tú istú otázku: „Prečo sa Hannibal Lecter stal netvorom? Prečo sa stal kanibalom? A vtedy som si začal hovoriť, že to sú zaujímavé otázky. Možno by sme mali natočiť film o mladom Hannibalovi a pozrieť sa na to, čo sa mu stalo, prečo sa stal tým netvorom.“ Dino De Laurentiis, producent.

Hannibal Lecter je kultúrnou ikonou, možno tým najslávnejším antihrdinom, aký bol kedy stvorený. Skvelý, očarujúci a zlý. Jeho tvorca, samotársky americký spisovateľ Thomas Harris, ho predstavil svetu ako menšiu, ale významnú postavu v hrozivom dramatickom románe Červený drak, ktorý vyšiel v roku 1981. Harris je všeobecne známy ako jeden z najskúsenejších autorov psychologických trilerov na svete. Jeho komplexné, brilantne napísané príbehy sú pozoruhodné, a to nielen pre ich desivú hrôzu, ale aj pre spôsob, akým vytvárajú empatiu k prefíkanému, nemilosrdnému zabijakovi. Červený drak sa rýchlo stal bestsellerom. Producenti Dino a Martha De Laurentiis videli v tomto príbehu potenciál a boli prví, ktorí v roku 1986 priviedli Hannibala na filmové plátno v trileri Michaela Manna nazvanom Lovec ľudí (Manhunter).

Preview: Hannibal: Zrodenie zla Preview: Hannibal: Zrodenie zla

Lovec ľudí sa stal kultom, ale bolo to až Mlčanie jahniat, ktoré v roku 1991 vynieslo Hannibala na vrchol. Film režíroval Jonathan Demme, skvelý rozprávač hororov. Film získal päť Oscarov vrátane kategórií najlepší film, najlepší herec (Anthony Hopkins) a najlepšia herečka (Jodie Fosterová). Po Mlčaní jahniat sa Dino a Martha vrátili k právam na Hannibala, keď produkovali kinohity Hannibal (2001) a potom remake Červený drak (2002) s Anthonym Hopkinsom v oboch filmoch. Bolo teda nad slnko jasnejšie, že oni budú stáť aj v pozadí nového príbehu. „Nechali sme sa inšpirovať jednou pasážou z knihy Hannibal,“ vysvetľuje Martha. „Našli sme dve stránky o Mischi, Hannibalovej mladšej sestre, ktoré naznačovali Hannibalovu cestu k násiliu a otvorenie nového príbehu.“

Samozrejme, hneď od začiatku vedeli, že musia získať na svoju stranu Thomasa Harrisa, a išli za ním so svojou predstavou. Hoci Harris spočiatku odmietal znovu vstúpiť do sveta svojej najpopulárnejšej postavy, nakoniec ho táto myšlienka tak pohltila, že sa chcel pustiť do písania scenára i knihy.

Len čo mali krátku synopsu príbehu, pribrali do projektu režiséra Petra Webbera. „Peter figuroval na našom ,zozname želaní‘ hneď od začiatku,“ hovorí Martha. „Chceli sme natáčať s mladým, dychtivým režisérom. Film Dievča s perlou ukázal, že vie rozprávať príbeh vizuálne, a z niektorých jeho televíznych projektov sme mohli vidieť, že má v sebe tú pravú nervozitu.“

Po svojom neobyčajnom celovečernom debute hľadal Webber námet na ďalší projekt. Predstava odhaliť Hannibalovo detstvo ho doslova nadchla. „Po Dievčati s perlou som bol zaplavený haldami scenárov, ktoré v skutočnosti o ničom nerozprávali... To som nechcel natáčať. Bol som na svoj film veľmi hrdý, ale nechcel som do konca života robiť jeho kópie. Dievča s perlou bol film o láske a nenávisti. Hovoril som si, že toto by bola ohromná príležitosť robiť niečo, čo som nikdy predtým nerobil.“

„Tento príbeh je o zrodení netvora, stvorení charakteru. Hannibal je v centre toho všetkého, kým v predchádzajúcich filmoch stál vždy bokom,“ pokračuje Webber. „V Mlčaní jahniat bol na plátne približne 18 minút. V tomto filme má až 90 percent priestoru. A čo viac, v predchádzajúcich filmoch prichádza na scénu už ako netvor. Pre mňa je zaujímavé vidieť, ako sa stal tým, čím je.“

Thomas Harris je známy tým, že si robí dôkladný prieskum a trvá mu aj desať rokov, kým vytvorí jednu zo svojich najpredávanejších kníh. Jeho vedomosti boli obrovskou podporou pri tvorbe filmu. „On má úžasnú, detailnú predstavivosť,“ hovorí Webber. „Je schopný vám povedať, akú farbu majú záclony v určitom zábere, aký tam bol nábytok, všetky tieto detaily – on má v hlave encyklopédiu.“

Títo dvaja muži vytvorili úzke tvorivé partnerstvo – Webber navštívil Harrisa v Miami, aby mohli pracovať na scenári. „Je dosť ťažké dostať ho z domu, je to uzavretý človek, takže pre mňa bolo veľkou výsadou, keď ma pozval k sebe domov,“ hovorí Webber. Ich výmena názorov pokračovala aj počas výroby filmu. „Stále sme spolu hovorili cez telefón. Každý večer, keď som prišiel na izbu, som mu písal e-maily a pripravoval sa tak na ďalší deň.“

Jednou z vecí, s ktorými museli tvorcovia počítať, bola otázka, ako prepojiť divákov s krutým sériovým vrahom. Webber hovorí: „Môžete sympatizovať so psychopatickým vrahom? Ja sa zaujímam o vytvorenie niečoho, čo je psychologicky komplexné, kam ste zavedení a máte pre niekoho pochopenie. Povedal by som, že na konci nášho filmu nemáte k Hannibalovi toľko sympatií ako na začiatku, ale pochopíte, prečo skončí tam, kde je.“

Preview: Hannibal: Zrodenie zla Preview: Hannibal: Zrodenie zla

Vizuálna stránka filmu Hannibal – Zrodenie

Vizuálna stránka filmu bola vždy veľmi dôležitá v prenose napätia a traumy príbehu. Kameraman Ben Davis bol zodpovedný za prevedenie Webberových zámerov do vizuálneho štýlu. „Na tomto filme sú úžasné jeho rôznorodé štruktúry,“ hovorí Davis. „Sú v ňom rôzne ročné obdobia, rôzne nálady a rôzne časové pásma. Aj naša hlavná postava sa v priebehu filmu mení.“

Ten príbeh dal Davisovi možnosť preskúmať rozličné nálady, niečo, čo si naozaj užil. „Vizuálne sleduje film cestu Hannibala. Začína sa v Litve počas vojny, čo je veľmi temné obdobie jeho života – to sa odráža v tmavom, nenasýtenom, zrnitom vzhľade. Je tam veľa tieňov a čiernej farby. Potom utečie do západnej Európy, prejde hranice a prichádza do povojnového Francúzska. Zo začiatku to pôsobí klaustrofobicky, ale všetko sa otvára, keď sa dostane za hranice. My stojíme vonku hneď od začiatku, takže môžeme sprostredkovať ten pocit slobody. A keďže sa mi zdá, že je to jediná časť jeho života, ktorá je v mnohých ohľadoch pekná, dostala farby teplejších odtieňov.“

Záverečné brutálne crescendo filmu bolo tvorivou výzvou, pokiaľ ide o svetlo. „Je to druh zostupu do šialenstva, ktoré je zobrazené v štýle, ako sa film čoraz viac stáva filmom-noir. Peter je fantastickou voľbou na post režiséra tohto projektu, pretože rovnako ako Gaspard šíri okolo seba pocit hrôzy. Vo filme sú scény, ktoré musia byť spracované veľmi jemne, a on to zvládol a vniesol do filmov o Hannibalovi čosi nové. V jeho prístupe je dôvtip a to je kľúčom k tomuto filmu.“

Vedúci výpravy Allan Starski čerpal prvú inšpiráciu zo scenára. „Znalosti Thomasa Harrisa sú úžasné a neskutočne mi pomohli, pretože jeho opisy sú vážne dobré,“ hovorí.

Webber i Starski chceli vložiť do scén z druhej svetovej vojny toľko reality, koľko len mohli. Webber vysvetľuje: „Naše rekvizity vyzerajú realisticky. Napríklad ruské tanky sú ošumelé, majú koleso pripevnené na zadnej časti, spotrebovalo sa na ne neskutočné množstvo farby. Nie je to krásne ani starodávne, hoci práve to vo vojnových filmoch často vidíte. Allan vyrástol v Poľsku za vlády komunistov a pamätá si aj vojnu. Môže tak filmu dodať vysoký stupeň autenticity.“

Starskiho záujem o autenticitu ovplyvnilo aj to, ako mal scény namaľované. „Parížsky byt lady Murasaki je veľmi elegantný, ale je to byt jej otca a my by sme mali uveriť, že má svoju históriu,“ vysvetľuje. „Preto aj steny musia byť historicky presné a vyzerať, akoby boli vymaľované pred ôsmimi rokmi, a nie pred štyrmi dňami. Tento proces starnutia chcem dosiahnuť nánosmi farby.“

Preview: Hannibal: Zrodenie zla Preview: Hannibal: Zrodenie zla

Na autenticitu sa zamerala aj kostýmová výtvarníčka Anna Sheppardová. Pre postavu Hannibala bola kľúčová ľahkosť. „Gaspard má úžasnú tvár a hodne hrá očami, takže jeho kostýmy sú dosť rozmanité, aby ukázali zmeny jeho veku, ale aby neodvádzali pozornosť od jeho hrania. Použili sme kostýmy a mejkap, aby sme ukázali vývoj Hannibalovej osobnosti v priebehu filmu. Keď Hannibal po prvý raz dorazí do Francúzska, zachovali sme jeho chlapčenský výzor a použili veľa svetlých farieb a originálneho oblečenia z päťdesiatych rokov. Keď potom prichádza do Paríža, je jeho oblečenie modernejšie a strohejšie. Poslednú scénu hrá v čiernom roláku, ktorý skvele zvýrazňuje jeho tvár a hladké čierne vlasy. Vyzerá veľmi hrozivo.“

Sheppardová bola nadšená z obliekania Gong Li. „V jej odevoch a tvare jej kimona sme použili hodne štýlových japonských prvkov. Podarilo sa mi nájsť niekoľko originálnych kimon zo 40. rokov. Od chvíle, keď sa presúvame zo zámku, čo bol domov jej manžela, do rodinného domu v Paríži, sa z nej stáva veľmi elegantná Parížanka a tie staršie japonské prvky sa prakticky stratia.“

Nabitý program Gong Li bol pre všetkých náročnou úlohou. „Bolo to trochu stresujúce, pretože som sa s ňou stretla len raz, keď som za ňou pricestovala do Miami, aby som s ňou prebrala jej filmovú postavu, a potom som ju nevidela až do natáčania,“ vysvetľuje Sheppardová. „Všetky jej kostýmy boli vyrobené bez skúšania, takže sme vytvorili hodne alternácií. Trochu ma to desilo, ale ona bola fantastická. Vzala si na seba kostýmy, ktoré nikdy predtým nevidela, a išla na scénu – šlo to perfektne.“

Peter Webber si je, samozrejme, vedomý, že akékoľvek unikátne sú herecké výkony a vizuálna stránka filmu, bude sa Hannibal – Zrodenie vždy porovnávať s predchádzajúcimi filmami. „V scenári i hereckých výkonoch sú veci, pred ktorými dávame klobúk dole, ale charakter tohto filmu je úplne odlišný,“ hovorí. „Je to skôr európsky než americký príbeh, nie je to rovnaký psychologický triler, je to hororová dráma väčšmi než tie ostatné filmy. Dúfam, že som natočil niečo celkom odlišné a vzdialené.“


autor press kit 28.3.2007
ROK VDOVY
[RECENZIA ]
HERETIK
[RECENZIA ]
3
Gladiátor II
GLADIÁTOR II
[RECENZIA ]
KONKLÁVE
[RECENZIA ]
RED ONE
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 24748
02 |
návšt. 6614
03 |
návšt. 6732
04 |
návšt. 5632
05 |
návšt. 4024
06 |
návšt. 3905
07 |
návšt. 4379
08 |
návšt. 7618
09 |
návšt. 3984
10 |
návšt. 2637
REBRÍČEK US
01 |
$32,0 mil.
02 |
$7,3 mil.
03 |
$5,3 mil.
04 |
$5,2 mil.
05 |
$4,2 mil.
06 |
$2,9 mil.
07 |
$2,8 mil.
08 |
$2,3 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$1,8 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.