PROFIL: EDWARD NORTON |
PROFIL: EDWARD NORTON |
Chameleónsky herec Edward James Norton Junior (narodený 18. 8. 1969 v Bostone v Massachusetts) nebol a zrazu bol, v podstate cez noc. Tak sa to robí. Síce sa dodnes čosi povráva o tom, že svoju prelomovú rolu v súdnom trileri Prvotný strach nezískal úplne gentlemanským spôsobom, ale kto by tomu veril u takého slušným až konzervatívnym dojmom pôsobiaceho mládenca? Veď predsa študoval na Yale, hral v divadelnej skupine Signature Theater Company a predtým išiel za prácou až do Japonska, kde sa dokonca naučil tamojší jazyk!
Prvotný strach (Primal Fear) z roku 1996 nebol ďalším filmom s Richardom Gereom v úlohe právnika (i Nortonov otec sa takto živil), bol skôr o prekvapivom scenári vyžadujúcim schopného mladého predstaviteľa výraznej podpornej úlohy. Snímka Gregoryho Hoblita - podľa novely Williama Diehla - predstavila vtedy dvadsaťsedemročného Eda v úlohe vyplašeného miništranta Aarona Stamplera už na prvý pohľad omylom obvineného z brutálnej vraždy katolíckeho biskupa. Edward sa do nejednoznačnej, tajomnej úlohy vžil tak presvedčivo, že z toho bola nominácia na Oscara a Zlatý glóbus.
Zrazu bol Niekto, Pán Intelektuál, stal sa nádejným hercom, na svete zažiaril nový idol hereckej generácie perfektne ovládajúci svoje umenie. Vedel sa vžiť do postavy, stať sa ňou a diváci s režisérmi ho ešte nepoznali, takže nevedeli, čoho všetkého je schopný – a to ich v dobrom provokovalo. A on? On z toho vyťažil čo sa dalo. Ešte v roku 1996 ho obsadil Woody Allen do muzikálu Všetci hovoria: Milujem ťa (Everyone Says I Love You), kde bol zasnúbený s Drew Barrymoreovou a predviedol, že nie je ani spevácke či tanečné drevo. Ešte v tom istom roku mu ponúkol Veľký Miloš Forman obhajcu provokatívneho porno-magnáta v Ľud vs. Larry Flynt (The People vs. Larry Flynt). Edward Norton bol rozbehnutý a nechcelo sa mu zastaviť.
Rok 1998 bol slabší, objavil sa iba v dvoch snímkach. V Dahlových Hráčoch (Rounders) bol ako z väzenia práve prepustený hráč pokru partnerom Johna Malkovicha a Matta Damona, a v kontroverznom Kulte hákového kríža (American History X) si po boku Edwarda Furlonga ako svojho mladšieho brata zahral polepšeného neonacistu. Z toho druhého bola ďalšia oscarová nominácia. Snímka sa ale preslávila i spormi medzi režisérom filmu a jeho hlavnou hviezdou, čo viedlo k tomu, že Norton snímku dokončil po tom, čo režisér na svoju funkciu abdikoval.
Následne herec preukázal, že si projekty mieni vyberať, že nemieni hrať len preto, že mu stále posielajú scenáre. Najbližšie teda hral v roku 1999 až v jednom filme. Zato sa jednalo o kultový anarchizmus Klub bitkárov (Fight Club) extravagantného Davida Finchera a spisovateľa Chucka Palahniuka. Po boku šialeného Brada Pitta stelesnil bezmenného rozprávača stojaceho za vznikom klubov, kde sa mladí, na celý svet nahnevaní muži bili, aby si dokazovali, že ešte žijú. V snímke plnej originálnych nápadov (výpoveď, rozprávajúci tučniak) Edward Norton preukázal konečne i svoju odvrátenejšiu. A že to bola riadne temná stránka so zakrvavenou tvárou!
Ani do ďalších rokov sa s jeho filmami vrece neroztrhlo. Odmietol rolu kanadského bitkára Wolverinea v komiksovej záležitosti Bryana Singera X-Men, lebo túžil po vlastnom režijnom debute. Stala sa ním neoriginálna ale milá a svieža formanovská (vrátane jeho camea) romantická nekonfliktná komédia Kňaz, rabín a blondínka (Keeping the Faith). Zahral si v nej jednu z troch hlavných úloh: rabína (Ben Stiller), katolíckeho kňaza (Norton) a ich detskej priateľky (Jenna Elfmanová). Ak ste toho roku boli na filmovom festivale v Karlových Varoch, možno ste ho tam stretli práve za účelom propagácie svojho debutu.
Rok 2001 bol o splnených snoch. Aspoň teda pre Nortona, pretože diváci sa z noblesného zlodejského snímky Kto z koho (The Score) Franka Oza príliš nepotrhali. A to napriek tomu, že – a to je ten splnený sen – sa tu Norton stretol s dvoma najvplyvnejšími hercami dvoch generácií, Marlonom Brandom a Robertom De Nirom, svojim už od detstva veľkým vzorom.
Nasledujúci rok sa niesol v prekvapivej filmovej sérii, ale ukázalo sa, že menej je niekedy viac. Skrátka, nebolo to úplne ono. Hral s Dannym DeVitom v neúspešnej čiernej komédii Smoochy (Death to Smoochy) a ani Červený drak (Red Dragon) sa nestretol s jednoznačným prijatím. A to napriek tomu, že sa jedná o prequel k Mlčaniu jahniat. Norton tu stelesnil straumatizovaného agenta FBI spolupracujúceho so svojou Nemesis, kanibalom Lecterom (Anthony Hopkins), aby polapil šialeného vraha Ralpha Fiennesa. Frida (Frida) potom bola hlavne o splnenom sne Salmy Hayekovej. Herečka, s ktorou nejaký čas v civile chodil, totiž chcela previesť na strieborné plátno pohnutý život mexickej maliarky už riadne dlho a Norton sa tu (spolu s Geoffreym Rushom alebo Antoniom Banderasom) objavili iba v menších úlohách.
Takže jediným skutočným úspechom toho roku bola strhujúca 25. hodina (The 25th Hour). Spike Lee ho v nej predstavil ako menšieho kriminálnika – nadišiel čas zaplatiť za svoje hriechy; už čoskoro pôjde do väzenia na riadne dlho a posledné hodiny na slobode trávi s priateľmi (Phillip Seymour Hoffman, Barry Pepper) a urovnávaním účtov. Lee i Norton sa tu predstavili v skutku obdivuhodnej sile a na scénu so zrkadlom alebo záverečným rozbíjaním tváre sa nezabúda. To najlepšie ale ponúkli páni až na koniec vďaka postave jeho otca v podaní Briana Coxa o ceste autom, ktoré možno dôjde a možno nedôjde do cieľa svojej cesty. Na snímke si vyskúšal už i producentské opraty.
Rok 2003 sa niesol v absolútnom fiasku. Iba jediný film a aj to neúspech na celej čiare. Diváci síce do zlodejskej tímovej komédie Lúpež po taliansky (The Italian Job) nasypali dostatok chechtákov na to, aby sa pracovalo na dvojke, ale Norton nebude spomínať v dobrom. Do zákulisia nikto nevidí, hovorí sa čosi o príliš narýchlo podpísanej zmluve a o tom, že Norton zápornú rolu podrazáka Stevea vlastne ani hrať nechcel – a podľa toho to i jeho výkon vyzerá. Nasledoval kovboj v Cudzincovi (Down in the Valley) a zaujímavou voľbou sa i s odstupom času javí byť jeho účinkovanie vo výpravnom historickom epose Ridleyho Scotta Kráľovstvo nebeské (Kingdom of Heaven). Zaujímavou preto, že Nortonova podporná rola rozvážneho a malomocného kráľa Baldwina, takže si po celý čas (!) ani raz nedá dole masku. Excelovať tak mohli iba hercove oči a hlas.
Teraz za nami Edward prichádza v slabšej kópii Dokonalého triku, s Iluzionistom (The Illusionist) s Jessicou Bielovou a Paulom Giamattim. Na príliš veľký úspech to nevyzerá, otázkou je, čo je úspech. Aj Norton je len človek a aj jemu niektoré plány nevyjdú; ušla mu úlohy svojského komika Andyho Kaufmana Muž na Mesiaci a postava Colina Farrella v Hartovej vojne, dvakrát ho o rolu pripravil jeho generačný konkurent Matt Damon, v Coppolovom Čarodejníkovi a Zachráňte vojaka Ryana.