KLUBOVÉ TIPY 25.4. - 1.5. 2006 |
KLUBOVÉ TIPY 25.4. - 1.5. 2006 |
25. 4.
UTOROK
Bratislava
Jar, leto, jeseň, zima... a jar (Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom; r. Kim Ki-duk, J. Kórea/SRN, 2003, 103 min.)
Charlie 15:45, 18:00, 20:30
Poetický výjav zo života mladého mnícha dospievajúceho v budhistickom kláštora pod vedením svojho majstra. Mladík sa vzdá „svätého“ života, aby zakúsil aj ten svetský. Film je výpoveďou o plynutí času a ľudského života a o hľadaní svojho miesta vo svete.
Štěstí (r. B. Sláma, ČR, 2005, 102 min.)
FK Lúky 20:00
Po kritikou i divákmi mimoriadne priaznivo prijatom filme Divoké včely prichádza režisér Bohdan Sláma s ďalším filmom, odohrávajúcim sa na periférii zdevastovaného priemyselného mesta. Jeho obyvatelia bývajú v škaredých panelákoch a na obživu si zarábajú v miestnej fabrike alebo v hypermarkete. Patrí medzi nich i outsider Toník, anjelská Monika a duševne labilná matka dvoch detí Dáša. Hoci sa vo filme stretávame s tými istými hercami, nie je to pokračovanie Divokých včiel. „Priama väzba neexistuje, ale súvisia spolu tematicky. Oba sú o hľadaní lásky a seba samého. Štěstí je však dospelejší film,“ povedal režisér Sláma.
Nitra
2046 (r. Wong Kar-wai, Čína/Hongkong, 2004, 130 min.)
FK Nitra 17:30
Príbeh sa zaoberá spomienkami na stratené lásky a možnosťami pohybu v čase. Protagonista je spisovateľ, ktorý mal niekoľko vzťahov s rôznymi ženami, bývajúcimi zhodou okolností v rôznom čase v hotelovej izbe číslo 2046. Píše science-fiction o vlaku, ktorý odchádza v rôznych intervaloch do roku 2046. Cestujúci v ňom objavujú svoje dávno zabudnuté myšlienky. A tento príbeh sa začne miešať s príbehom filmu...
26. 4.
STREDA
Bratislava
Ružové sny (r. D. Hanák, Slov., 1976, 87 min.)
Charlie 17:30
S chápavým pohľadom a láskavým humorom vytvorený príbeh mladého dedinského poštára Jakuba sa odvíja v tragikomickej polohe, so zvýraznením lyrického momentu v konfrontácii sna a túžob s teatrálnosťou každodennosti. Prívetivý Jakub rozváža na bicykli spolu s poštou aj kus svojej nálady, morálnej čistoty a otvorenej rojčivosti... V 70-tych rokoch medzinárodne najúspešnejší slovenský film, s poetikou typickou pre scenáristického debutanta, spisovateľa D. Dušeka, má pôsobivú výtvarnú stránku. Pútavo je zachytená realita cigánskej osady s využitím autentického rómskeho hudobného folklóru.
Mliečna dráha (La voie lactée; r. L. Buňuel, Franc./Tal., 1968, 102 min.)
FK Za zrkadlom 18:04
Dielo, ktoré dopĺňa cyklus Buňuelových filmov – Nazarín, Viridiana, Šimon na púšti – venovaný témam dotýkajúcim sa náboženských otázok. Buňuel do tohto filmu síce vkladá rozpravy o šiestich základných cirkevných dogmách a ich heretických degradáciách a prvýkrát tak prechádza na pole teológie, no to neznamená, že teologizuje. O východiskách viery sa nesnaží podať bližšiu, súvislejšiu informáciu, a už vôbec nie pochopiť ich ako problém. Preto je charakteristické, že v Mliečnej dráhe sa o dogmách diskutuje v málo prehľadných útržkovitých dialógoch, zámernom znejasnení, ktorým sa demonštruje, že tu nejde o detailné porozumenie, ale o sarkastický, vopred hotový súd nad úlohou náboženskej dogmatiky v európskych dejinách. Svet dogmy však zároveň dostáva šancu odkryť aj svoju príťažlivú a v Buňuelovom rúhavom pohľade poeticky humornú kvalitu...
Martin
Proti múru (Gegen die Wand; r. F. Akin, Nem., 2003, 122 min.)
FK Alternatíva 17:30
Cahil žije v Hamburgu už roky. Keď jednej noci vrazí autom priamo do múru, ocitne sa na psychiatrickej klinike. Tu sa zoznámi s tureckým dievčaťom Sibel, výnimočnou a nonkonformnou postavou. Sibel chce žiť normálnym životom mladej ženy bez obmedzení, chce voľnosť, ktorú ostatné Európanky považujú za samozrejmosť. Preto presvedčí Cahila, aby sa s ňou – formálne – oženil a tým ju oslobodil od fanatickej rodiny. Cahil po dlhšom prehováraní návrh prijíma. Ani jednej z dvojice však netuší, do akých problémov sa tým dostanú. Začína šialený a krutý pád do hĺbky násilia, vypätých emócií a vzájomných nedorozumení. Film Proti múru je divoká melodráma plná krutosti a vášnivej lásky, nakrútená výnimočne presvedčivo a vierohodne. Režisér používa moderné, často až dokumentárne výrazové prostriedky, nezáleží mu až tak na dokonalosti kompozície záberu – o to viac však film pôsobí ako záznam reality, ako prirodzený záznam hektického spôsobu života hlavných postáv.
27. 4.
ŠTVRTOK
Bratislava
Utajený (Caché; r. M. Haneke, Franc., 2005, 117 min.)
Charlie 15:30, 17:45, 20:15
Georges a Anne žijú šťastným usporiadaným životom so svojim mimoriadne nadaným 12-ročným synom Pierrotom. Anna pracuje vo významnom vydavateľstve a Georges má svoju televíznu literárnu show. Ich život nečakane zmení videokazeta, ktorú jedno ráno nájdu vo svojej poštovej schránke. Tá obsahuje podrobné zábery ich domu a ulice. Chýba však vysvetlenie. Od obrazovky nevedia odtrhnúť zrak. Tiché desivé zábery iba stupňujú ich predstavivosť a doháňajú ich k zdeseniu a absolútnej neistote. Kto a prečo zábery spravil?
Old Boy (r. Park Chan-wook, Juž. Kórea, 2003, 121 min.)
Charlie 15:30, 18:00, 20:30
Únos Dä-sua sa odohrá rovno pred jeho domom, kde doposiaľ pokojne žil so svojou rodinou. Kdesi v podivnom domácom väzení sa z televízie dozvie, že jeho žena bola medzičasom brutálne zavraždená a on je z tejto vraždy podozrivý. V tmavej miestnosti strávi pätnásť rokov, než sa jedného dňa rovnako nečakane ocitne na slobode. Od tej chvíle sa zameria na pomstu. S pomocou mladej Mido svojho väzniteľa nájde, lenže dotyčný muž ho postupne usvedčí z dávnej viny. Zložitá dráma, v ktorej sa nakoniec odhalia fatálne vzťahy medzi Dä-suom a Mido, je plná napätia a tajomnosti, ale podľa slov režiséra je predovšetkým úvahou o pomste a o túžbe, ktorú pocíti každý, lenže málokto ju aj uskutoční, pretože spoločnosť ju zatracuje ako negatívnu a deštruktívnu.
28. 4.
PIATOK
Bratislava
Káva a cigarety (Coffee and Cigarettes; r. Jim Jarmusch, USA/Jap./Tal., 2003, 97 min)
FK Nostalgia 18:30
Kompilácia poviedok, ktoré Jarmusch začal nakrúcať už v roku 1986 a v roku 2003 ich doplnil a vznikol tak tento celovečerný projekt. Známi speváci a herci sa stretávajú pri rozličných príležitostiach nad šálkou kávy a cigarete a konverzujú. Niektoré z poviedok sú vynikajúce, niektoré už trochu slabšie, ako celok sa však film rozhodne oplatí vidieť.
Zlomené kvety (Broken Flowers; r. J. Jarmusch, USA/Franc., 2005, 105 min.)
FK Nostalgia 20:45
Pod taktovkou jedného z najlepších amerických nezávislých tvorcov Jima Jarmuscha vytvára Bili Murray ďalšiu zo svojich neopakovateľných hereckých kreácií. Stelesňuje Dona Johns tona, klasického muža, ktorému je cudzí dlhodobý vzťah a rodinný život. Všetko sa zmení vo chvíli, keď sa z anonymného listu dozvedá, že je otcom syna, o ktorom nevedel. Na podnet suseda, považujúceho sa za detektíva-amatéra, začne hľadať vo svojej minulosti ženu, ktorá by mohla byť matkou jeho dieťaťa...
29. 4.
SOBOTA
Bratislava
HIT týždňa
3-iron (Bin-jip; r. Ki-duk Kim, Juž. Kórea/Jap, 2004, 88 min.)
Charlie 15:45, 17:45, 19:45
Film dostal názov podľa menej používanej golfovej palice, ktorá je paralelou k opustenému človekovi či prázdnemu domu (čo je i presný preklad originálneho kórejského názvu Bin-jip). Režisér, uznávaný vo svete kvôli svojmu výtvarnému cíteniu a univerzálnym výpovediam svojich filmov, v tomto komornom príbehu rozpráva o mladíkovi, ktorý býva v opustených bytoch až do návratu ich majiteľa. Správa sa tam ako doma a pri odchode vždy uprace. Jedného dňa však vojde do domu, ktorý nie je taký prázdny ako očakával...
Monthy Python: Zmysel života (Monthy Python´s The Meaning of Life; r. T. Jones, T. Gilliam, VB, 1983, 103 min.)
Charlie 17:30
Zmysel života je návrat k montypythonovským začiatkom. Nájdete v ňom množstvo skečov spojených jedným spoločným motívom. Je ním sám život. Od splodenia cez transplantáciu orgánov zaživa až po kremáciu. Film je viac než dôstojnou bodkou za spoločnou tvorbou tejto britskej šestice, ktorá sa snažila byť natoľko nezaškatuľkovateľná, až sa sama stala heslom vo výkladovom slovníku.
30. 4.
NEDEĽA
Bratislava
Poviedky z kuchyne (Slamer fra kjkennet; r. B. Hamer, Nór./Švéd., 2003, 95 min.)
Charlie 18:15, 20:15
Po 2. svetovej vojne sa švédski odborníci na dom a domácnosť zhodli na tom, že zavedením výroby viacúčelových kuchynských liniek by sa v domácnosti podstatne ušetrila robota, čas i peniaze. A hlavne by sa výrazne skrátila trasa, ktorú gazdinky každoročne v kuchyni absolvujú. Keď dôkladne zmapovali kuchyne a gazdinky v domácnosti, vedci Švédskeho inštitútu pre výskum domova sa rozhodli prekročiť nielen geografické, ale i rodové hranice. Na začiatku 50. rokov sa tak vydalo 18 pozorovateľov do malej nórskej dedinky Landstad, ktorá sa pýšila netradične vysokou koncentráciou starých mládencov. Cez deň pozorovatelia zo špeciálne upravenej vysokej stoličky umiestnenej na starostlivo vybranom mieste sledujú a dokumentujú pohyb mužov v kuchyni. K večeru sa utiahnú do malých karavanov, zaparkovaných pred domom pozorovaného objektu. Za žiadnych okolností sa nesmú s „objektom“ púšťať do rozhovoru, ani mu v kuchyni nejako pomáhať. Takto sa, plný odhodlania pozorovať, pustil do výskumu aj Folke Nilsson. Výskum sa však nevyvíjal práve podľa plánu...
Taliančina pre začiatočníkov (Italiensk for begyndere; r. L. Scherfig, Dán., 2000, 113 min.)
Charlie 20:00
Dvanásty a asi najzábavnejší film s certifikátom Dogma 95. Možno i preto, že je zároveň prvý zo série filmov spĺňajúcich desať pravidiel pre filmovú tvorbu, ktorý nakrútila žena. Dej filmu nás zavedie na predmestie Kodane a bližšie nás zoznámi s piatimi jeho obyvateľmi: novým duchovným Andreasom, nesmelým hotelovým správcom Jorgenom, mladým šéfom reštaurácie Halvfinnom, kaderníčkou Karen a predavačkou z pekárne Olympiou. Spájajú ich povahy – sú neistí vo svojom konaní, ľahko zraniteľní a stále ešte bez partnerov. A ešte niečo: počas jednej zimy sa všetci zapíšu na večerné kurzy taliančiny a všetci sa tak stanú “obeťami” série nečakaných náhod. Ako dni ubiehajú, všetci pomaly zisťujú, že dostali nečakanú šancu zmeniť svoje doterajšie životy a vstúpiť do šťastnejších dní…
1. 5.
PONDELOK
Bratislava
Proti múru (Gegen die Wand; r. F. Akin, Nem., 2003, 122 min.)
Artkino Za zrkadlom 20:05
Cahil žije v Hamburgu už roky. Keď jednej noci vrazí autom priamo do múru, ocitne sa na psychiatrickej klinike. Tu sa zoznámi s tureckým dievčaťom Sibel, výnimočnou a nonkonformnou postavou. Sibel chce žiť normálnym životom mladej ženy bez obmedzení, chce voľnosť, ktorú ostatné Európanky považujú za samozrejmosť. Preto presvedčí Cahila, aby sa s ňou – formálne – oženil a tým ju oslobodil od fanatickej rodiny. Cahil po dlhšom prehováraní návrh prijíma. Ani jednej z dvojice však netuší, do akých problémov sa tým dostanú. Začína šialený a krutý pád do hĺbky násilia, vypätých emócií a vzájomných nedorozumení. Film Proti múru je divoká melodráma plná krutosti a vášnivej lásky, nakrútená výnimočne presvedčivo a vierohodne. Režisér používa moderné, často až dokumentárne výrazové prostriedky, nezáleží mu až tak na dokonalosti kompozície záberu – o to viac však film pôsobí ako záznam reality, ako prirodzený záznam hektického spôsobu života hlavných postáv.