NÁVRAT DOMOV |
NÁVRAT DOMOV |
Pred dvomi rokmi k nám prišiel film o psíkovi so zaujímavým námetom – v hlavnej úlohe bola jeho duša sledujúca konanie a správanie ľudí, pričom striedala telá psov. Vyskúšala nielen rôzne plemená, ale aj rodiny a majiteľov, niekoho zachránila, iného podporila, niekde sa sama necítila dobre. Autor knihy Psia duša prišiel s novým príbehom a opäť sa točí okolo psíka – akurát využíva u6 iba jeden formát: monológy a nazeranie na dianie, žiadna zmena tiel. Aj obsah je oveľa jednoduchší...
Pritom spočiatku netušíte, čo vás čaká. Relatívne dlho naťahovaný úvod nám ukazuje ako malá Bella vyrastá ešte s mačkami pod ruinami iného domu a až potom si nájde cestu k Lucasovi. Tento chlapík má srdce na správnom mieste, žije s mamou (vojnovou veteránkou) v prenájme, pracuje na klinike a to mu trochu sťaží možnosť starať sa o Bellu – do práce ju brať nemôže, doma by oficiálne nemala byť (majiteľ netoleruje domáce zvieratá). Aby toho nebolo málo, protivný sused a (asi) podplatený poliš iba sondujú, aby ju mohli odchytiť na slobode a dať mu ďalší zákaz...
Po polhodine príbehu nastane potrebný zlom a aby Belle nehrozilo riziko utratenia (ak by opäť zdrhla z domu – úradné nariadenie, lebo je neustále označovaná za nebezpečného pitbula, hoci ním na prvý pohľad nie je), putuje do úplne iného regiónu a od Lucasa je viac ako 600 km preč. Náhradný domov dlho neocení a v jednej chvíli zdúchne, aby sa na svoje labky dostala späť k Lucasovi.
Návrat domov má menšiu časť, v ktorej máme spoznať vrúci vzťah Belly k Lucasovi a väčšiu časť, čo je koncipovaná ako strastiplná púť domov (plus potrebné finále). Prvá tretina je trochu protivná, autor umelo vymýšľa právne i personálne nástrahy ako sa Belly zbaviť resp. ju manévrovať do bodu, kedy musí odísť od Lucasa i mesta. Či sused, poliš, majiteľ, všetko sú to našróbované postavy, nie sú síce sympatické, ale ich konanie je miestami prehnané. Milé scény, keď je Bella prepašovaná na kliniku a dokonca jej vplyv na pacientov je veľmi dobrý, nie sú využité na nič iné. Skrátka, psík musí odísť a úrady sú proti nemu. Hoci je milý, nápomocný, systém velí jasne... Veľa šťastia s vysvetlením pre deti, prečo to musí byť tak. Prvej tridsaťminútovke nepomáhajú ani monológy a komentovanie diania – sú dosť infantilné, no cieľový divák do 12 rokov ich určite ľahko pochopí. Tu majú rodičia voľno.
Po polhodine príde dobrodružná a zaujímavejšia časť. Bella totiž nie je limitovaná jedným mestečkom s legálnymi obštrukciami, ale čakajú ju iné nástrahy: prežiť v divočine, zvyknúť si na iných ľudí alebo objaviť aj iné zvieratá v prírode, s ktorými sa dá skamarátiť, naučiť sa od nich pár trikov či sa pritúliť počas chladnej noci. Návrat domov sa tu mení na štandardnú road-movie, ale z pohľadu fenky, ktorá má stále čo povedať a zažíva neuveriteľné adventúry – a každú ďalšiu skúsenosť dokáže zužitkovať.
Sú tu dva typy pasáží – zvieracie a ľudské. Tie prvé sú skôr zábavnejšie, lebo vidíme ako sa Bella učí zžívať s inými zvieratkami, plne digitálnymi tvormi, ktoré majú čosi do seba – osobité postavičky, čo sú dobrými tútormi, priateľmi a neraz príde moment, kedy sa Bella musí rozlúčiť a ísť ďalej. Ľudské osudy sú skôr smutné, ale azda lepšie podané (a cielia skôr na dospelého diváka): chlapský pár alebo smutný pohľad na starca, čo sa už nechce starať o svojho havkáča (nie to o ďalšieho).
Bod navyše pre celý film dávam navyše za postavu bezdomovca, pri ktorom vzniká vzácna symbióza s Bellou – on sa jej síce ujme pre prospech (vyžobre vďaka nej viac ako sólo), no ako sama prezradí, počas krátkeho života s ním nebola nikdy hladná. Spôsob, aký tvorcovia zvolili pre ich rozlúčku nie je veselý, ale je zručne natočený – nečakane sugestívny moment, kedy aj zvierací monológ má hlbokú myšlienku.
Že to finále pôsobí takmer rozprávkovo a šikovne obíde aj istý paragraf? Nuž, Návrat domov je čistý priemer z hľadiska filmového remesla. Digitálne triky na zvieratách odhalí nejeden rodič („dáko je to veľmi umelé“), no dve dievčatá vedľa mňa na premiére nedokázali spustiť z plátna oči a hltali film naplno. Ideálna rodinná zábava – sčasti áno, ale neprináša vôbec nič nové a je škoda, že po minulom filme s originálnymi myšlienkami sme skĺzli iba do obyčajnej kópie niečoho videného.
A Dog's Way Home (USA, 2019, 96 min.)
Réžia: Charles Martin Smith. Scenár: W. Bruce Cameron, Cathryn Michon. Hrajú: Ashley Judd, Jonah Hauer-King, Edward James Olmos...